גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של הודו: מה לעשות אם החות'ים יסגרו להם את נתיבי השיט

לאחר שהציגה עמדה פרו־ישראלית, הצטרפה הודו לחברות האו"ם שקראו לנו להגיע להפסקת אש ● ככה זה כשהכלכלה החמישית בעולם לא מצליחה, ואולי אינה רוצה, להתאים את הפרופיל הדיפלומטי לכוחה הגדל ושואפת לידידות קרובה עם רוסיה ועם ארה"ב, עם איראן ועם ישראל

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: קובי גדעון-לע''מ
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: קובי גדעון-לע''מ

הודו כל כך קרובה, אבל לפעמים היא כל כך רחוקה. היא שוכנת מן הצד המזרחי של הים הערבי, אבל לא פעם נדמה כי מה שקורה בצד המערבי של הים הזה כמעט אינו נוגע לה.

ארה"ב מקימה קואליציה, אך בשטח ספינות כבר נלחמות במל"טים החות'ים
אפילו ערב הסעודית נפגעת: האיום מחריף, האם ארה"ב תצא למלחמה?

כאשר פרצה מלחמת האזרחים של תימן, לפני תשע שנים, שרת החוץ של הודו בימים ההם הודיעה בסיפוק בחשבון הטוויטר שלה על הצלחתו של הצי ההודי לפנות את האזרחים ההודיים מתימן. היא השתוממה כאשר נשאלה לאחר מעשה מדוע להודו לא היה שום דבר להגיד על עצם המלחמה בתימן, ומדוע לא ניסתה למלא תפקיד ביישובה. במונחים אסטרטגיים, תימן נמצאת כמטחווי קשת מהודו. חצי האי ערב הוא חלק מתחום האינטרסים המיידיים שלה.

התפקיד המדיני המוגבל של הודו במזרח התיכון מראה את המידה שבה הודו אינה מצליחה, ואולי אינה רוצה, להתאים את הפרופיל הדיפלומטי שלה לעליית משקלה הכלכלי. במספרים נומינליים, היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, לפני בריטניה, צרפת ואיטליה. במספרים ריאליים, על יסוד השוואה של כוח הקנייה, הודו נמצאת במקום השלישי. השפעתה הישירה על הדיפלומטיה אינה ניתנת כמובן לחישוב, אבל ספק אם היא משתווה לזו של נורווגיה.

הצי ההודי הוזנק

בסוף השבוע שעבר, הצי ההודי הוזנק כדי לנסות ולהציל ספינה נושאת דגל מלטה, שהפליגה בים הערבי, כנראה לעבר ים סוף. שודדי ים סומליים השתלטו עליה, וביום א' היא נראתה מתקרבת אל החוף הסומלי. לפי התקשורת ההודית, ספינת מלחמה של הודו התקרבה אליה וצילמה אותה, אבל לא היה כל סימן שבדעת ההודים לנסות ולחלץ אותה מידי חוטפיה.

כותרת בעיתון הודי בולט מ־11 באוקטובר. ''מודי לנתניהו: הודו עם ישראל בשעה הקשה הזו''

ב-13 בדצמבר, החות'ים ירו שני טילים לעבר מכלית אשר נשאה דלק מטוסים שזוקק בהודו. סירת מנוע של החות'ים גם התקרבה לספינה. אומנם היא לא נשאה דגל הודי, אבל עצם ההתקפה מאיימת על נתיבי השיט של הודו. הים הערבי ותעלת סואץ מכילים את רוב היבוא והיצוא שלה, כולל 80% מהנפט שהיא צורכת.

אף על פי כן, הדיבורים על כוח משימה בינלאומי שיבטיח את הכניסה הדרומית לים סוף פוסחים לפי שעה על הודו. הים הערבי רחוק מאוד מלהיות אגם הודי, או אפילו תחום השפעה הודי, בוודאי לא באופן שבו סין תובעת הגמוניה בים סין הדרומי, למשל. ביטוי מסוים למצב העניינים הזה הוא המקום השולי לחלוטין שעיתוני הודו מקדישים לאיום על חופש השיט. צריך להתאמץ כדי למצוא את השמות "תימן" או "חות'י" בעיתוני הודו. אין מנוס מלהניח שהממשלה בדלהי אינה להוטה להטעים את החומרה הפוטנציאלית של המשבר.

הודו נמנעת ולא נמנעת

המזרח התיכון, או "מערב אסיה" כפי שההודים מעדיפים לכנותו (בצדק קרטוגרפי גמור), הוא אזור שההודים משתדלים להימנע מלהביע עליו דעות פומביות, לפחות ב-30 השנה האחרונות, מאז כוננו יחסים מלאים עם ישראל ופיתחו יחסים אסטרטגיים הדוקים איתה. בדיוק מן הטעם הזה, משקיפים הופתעו מן התגובה הפרו-ישראלית התקיפה של ראש הממשלה נרנדרה מודי לאחר שבעה באוקטובר. בסוף אוקטובר הודו סירבה להצטרף אל הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו"ם לטובת הפסקת אש חד-צדדית.

אבל ב-13 בדצמבר, הודו הצטרפה אל רוב עצום של חברות האו"ם בהצבעה לטובת הפסקת אש מיידית. נציג הודו נמנע מלהסביר את השינוי, והסתפק בהבעת סיפוק מההצלחה לגייס הסכמה כה רחבה ו"להשמיע את הטון ההולם". בעיתונות ההודית היה אפשר למצוא הבעות סיפוק.

ספק אם צריך לראות בהצבעה ביטוי לשינוי מדיניות. מפלגת השלטון הלאומנית-דתית של הודו, הידועה בראשי התיבות BJP, היא בעלת רקורד רב-שנים של ידידות כלפי ישראל.

BJP חזקה אולי ממה שהייתה מאז ומעולם. החודש היא רשמה שורה של ניצחונות מרשימים בבחירות בשלוש מדינות חשובות. שתיים מהן היו מקודם בשליטת האופוזיציה. הבחירות הכלליות ייערכו בעוד חצי שנה ופחות. נראה שנרנדרה מודי לא יתקשה להתחיל את תקופת הכהונה השלישית שלו.

הוא פוליטיקאי מחונן ונואם בחסד. דוברי הלשון ההינדית, המתרכזים במדינות הצפון, מתקשים לעמוד בקסמיו. הדרומיים, הדוברים לשונות מקומיות, נוחים פחות להתלהב. אבל הודו נשלטת מן הצפון.

אוהבת (כמעט) את כולם

מדיניות החוץ ההודית מיוסדת פחות או יותר על שני צירים: אחד הוא האינטרס העצמי, הנובע מיחסי מסחר קרובים; שני הוא הניסיון ליצור מגן אסטרטגי, מפני איבתן הפעילה או הפוטנציאלית של סין ושל פקיסטן.

הציר הראשון מעמיד את יחסי הודו עם העולם החיצון על בסיס דו-צדדי, ארץ אחר ארץ. היא רואה עצמה חופשית לחתור לידידות קרובה עם רוסיה ועם ארה"ב, או עם איראן ועם ישראל. שתיהן בוודאי חורקות שיניים, אבל עושות כן באופן דיסקרטי, כי הודו חשובה מכדי לנהוג בה בחוסר נימוס. איראן הודיעה בשבוע שעבר כי תפטור אזרחים הודים מאשרות כניסה.

מודי אוהב לחזור על הביטוי "ארצנו תחילה". כלומר, הודו של מודי, בניגוד לזו של מנהיגיה הראשונים, אינה סנטימנטלית. לכן היא נמנעה מלגנות את רוסיה על פלישתה לאוקראינה, ושתתה לרוויה נפט רוסי זול.

אבל מדאיגים את הודו הקשיים ביחסיה עם סין, שהביטוי המובהק שלהם הוא המתח לאורך הגבול הארוך על הרי ההימליה. הוא מזכיר להודו את מלחמת הגבול שלה עם סין לפני 60 שנה, שעלתה לה בשטח הגדול מזה של מדינת ישראל.

התיזו גז צהוב

החשש מסין הוא סיבה מרכזית להתקרבות הודו אל ארה"ב. בתחילת אוקטובר הכריז שר החוץ של הודו, כי היחסים בין השתיים הם "הטובים ביותר מאז ומעולם", והן רואות זו את זו כ"שותפות רצויות מאוד".

אבל מאז פרץ משבר דיפלומטי עם תוצאות לא חזויות, בעקבות מעצרו של אזרח הודי, החשוד שניסה לגייס סוכן אמריקאי כדי לרצוח פעיל אופוזיציה הודי מן הדת הסיקית.

חמישה צירי קונגרס אמריקאים ממוצא הודי קיבלו בסוף השבוע שעבר תדרוך מיוחד מממשל ביידן על מהלך החקירה, ויצאו מודאגים מאוד מהשפעתה על עתיד היחסים.

הודו הבטיחה לחקור את העניין עד תום. רצינות כוונתה תצטרך לעמוד במבחן. הודו אומרת שהיא קורבן לטרור בינלאומי, וקיצונים סיקיים על אדמת צפון אמריקה מאיימים על שלומה. היא סובלת גם מטרור פנימי.

בשבוע שעבר פרצו שני בני אדם אל מליאת הפרלמנט ההודי והתיזו גז צהוב על סביבתם. נראה שהם התכוונו רק למחות. אבל קלות כניסתם הטילה תדהמה על הודו. בשביל הודו זו הייתה תזכורת מועילה על פגיעות ועל סכנה. זה המגרש הביתי של נרנדרה מודי. שם הוא תמיד מנצח.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים