גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבחירות לפרלמנט האירופי באביב שעשויות לחרוץ את גורל האיחוד

לתושבי אירופה יש ממה להיות מתוסכלים: המחירים מזנקים, המלחמות סביב מתעצמות, ומודל הפנסיה עלול לקרוס ● פרלמנט אירופי שישבור ימינה עשוי לאיים על עצם קיום האיחוד ● העולם הולך לבחירות, פרויקט מיוחד

חיילים אוקראינים בזירת קרב בדונייצק. המלחמה טרפה את הקלפים / צילום: ap, Alex Babenko
חיילים אוקראינים בזירת קרב בדונייצק. המלחמה טרפה את הקלפים / צילום: ap, Alex Babenko

 

האיחוד האירופי למוד משברים קיומיים. פעמים רבות כבר הספידו אותו, חזו את פירוקו והעריכו שקריסתו קרובה, אך בפועל נראה כי הוא רק הולך ומתרחב. המערכת הפאן־אירופית האדירה, שנוצרה מאז הקמתו הרשמית ב־1992 כדי להבטיח שלום ושגשוג אירופי באמצעות סחר ותנועה חופשית, רק מתפתחת. תוך כדי היא מטביעה את המדינות בכמויות אדירות של ביורוקרטיה אולטרה־מסובכת שהופכת את האיחוד ל"גדול מדי מכדי ליפול". 27 מדינות חברות בו. שתי מדינות בדרך להצטרף בקרוב, ועוד שבע כמהות לכך בעתיד. החלוקה מחדש לגושים גיאופוליטיים בעידן הנוכחי לא פוסחת על מדינות אירופה, והרצון שלהן להתאגד כדי לחזק את כוחן המשותף הולך ומתעצם.

יותר אנשים יצביעו השנה במדינה הזו מאשר בארה"ב, אינדונזיה, מקסיקו ודרום אפריקה, ביחד
בפעם השניה החודש: ממשל ביידן עוקף את הקונגרס וימכור לישראל פגזים במאות מיליוני דולרים
בצל מצב כלכלי רעוע, בריטניה כנראה בדרך להדיח את השמרנים מהשלטון 

אבל ביוני הקרוב יעמוד שוב האיחוד האירופי בפני רגע מכריע: הבחירות לפרלמנט האירופי, המייצג יותר מחצי מיליארד תושבים החברים באיחוד. עד לפני שנתיים, פעל האיחוד האירופי בתנאים מיטביים: שקט ושלווה עולמיים, גלובליזציה משגשגת, חסות ביטחונית אמריקאית שאיפשרה יתרון תחרותי. רמת המחירים הייתה קבועה, האנרגיה זולה ומאזן הסחר חיובי באופן קבוע. המצב הכלכלי (עבור רוב התושבים) הלך והשתפר, וההגירה הלא־חוקית שככה.

 

אבל המלחמה באוקראינה, והסערה הגלובלית הגדולה שהעולם חווה בימים אלה, עם המאבק בין צירים יריבים, טרפו את הקלפים. משבר כלכלי, עליות מחירים, חוסר ביטחון אנרגטי, חוסר־ודאות כללי וצורך בכוח צבאי הם הצייטגייסט.

ורוח זו, שנושבת חזק יותר מאשר בכל נקודת זמן בהיסטוריה הקצרה של האיחוד, עשויה להיות גם רוח גבית לכוחות קיצוניים ביבשת. הפרלמנט האירופי - הגוף היחיד באיחוד שנבחר ישירות ונועד לבטא את קולם הדמוקרטי של תושבי האיחוד - עשוי לשקף מיוני הקרוב אירופה מסוכסכת יותר עם עצמה, ששמה קץ להתרחבות, מתגוננת בפני הגירה ומצמצמת את המאבק הסביבתי.

עליית הגל הקשה הימני

הפרלמנט, שהוא חלק מהרשות המחוקקת של האיחוד האירופי, ועליו האחריות לעסוק בנושאים שבהם ממשלות היבשת "העבירו סמכות" לרמה העל־לאומית (החל מתעריפי נדידה סלולריים ועד לתקני טעינה), הוא קרקע פורה להצבעות מחאה לאומיות. אלה משגרות לעתים לבריסל ולשטרסבורג נציגים קיצוניים מימין ומשמאל, או סתם "מפלגות אווירה". העובדה כי החברים בו אינם צריכים להישבע אמונים לפרויקט האירופי עצמו, הפכה אותו ליעד השתלטות למתנגדי האיחוד. נייג'ל פאראג', אחד מהארכיטקטים של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, היה חבר פרלמנט במשך קרוב לשני עשורים, וקיבל כסף רב מהארגון שאותו ניסה לפרק.

כעת, הימין הקשה, המחזיק בעמדות דומות לאלה של פאראג' ומתנגד להגירה ולקיום האיחוד, זוכה לפופולריות רבה באירופה. זה קורה ברמה הלאומית, אך גם ברמת ההצבעה לפרלמנט האירופי, שבשנים האחרונות הייתה לא אחת הצבעת מחאה שמטרימה טרנדים לאומיים. לפי הסקרים האחרונים, הבחירות יחזקו משמעותית את מפלגות הימין הפופוליסטי, שינסו לאתגר את קבלת ההחלטות באיחוד, ואולי אפילו לחסל אותו מבפנים.

זו הסיבה, למשל, שהאיחוד האירופי היה כה נואש לגבש מדיניות הגירה מתואמת לפני הבחירות הנוכחיות. הסכמה הושגה, אבל החודשים הקרובים יוכיחו אם ביכולתו לאשר אותה. בפירנצה התקיים בחודש שעבר מפגש פסגה של כל מפלגות הימין האירופיות, הרצות כחלק מסיעה משותפת הנקראת ID (Identity & Democracy). סוגיית ההגירה עומדת בראש סדר יומה. הפופוליסטים מימין מנסים להיכנס לפרלמנט תוך שימוש בנושאים שמפלגות המיינסטרים הפוליטי הזניחו, ובמיוחד ההגירה. בהקשר הישראלי, הפרלמנט האירופי פחות פעיל בנושאי חוץ וביטחון, אבל שבירה ימינה שלו תשרת את המטרות הישראליות ותמתן ביקורת על ההתנחלויות, בין היתר.

להקשות על הממשלה

הצבעות עבר הוכיחו כי מה שעובד ברמת האיחוד האירופי, לרוב מחלחל ומשפיע גם על הפוליטיקה הלאומית במדינות. לתושבי אירופה יש הרבה ממה להיות מתוסכלים בימים אלה: המחירים בעליות, המלחמות מסביב מתעצמות, החשש מהגירה לא־חוקית גובר ויש מי שחוזים קריסה של מודל הפנסיה בשל הזדקנות האוכלוסייה. הנציג של הנציבות לענייני חוץ וביטחון, ג'וזפ בורל, הקדים ואמר החודש כי הוא מוטרד מאוד ממה שיקרה ביוני. "אני מודאג שהאירופאים יצביעו מפחד", אמר בורל, שציין כי הצבעה כזו משרתת את הימין הקיצוני.

לפי הסקרים האחרונים, יש לו סיבה לחשוש. בעוד גוש המפלגות השמרניות (EPP) וגוש המפלגות הסוציאל־דמוקרטיות (S&D) צפוי לשמור על כוחו (170 ו־142 מושבים, בהתאמה), גוש ה־ID ניצב כבר במקום השלישי, עם עלייה של יותר מ־25% בתמיכה לעומת הבחירות ב־2019 (90 מושבים). אלו מפלגות התומכות בחיזוק הזהות הלאומית, בגירוש מבקשי מקלט שבקשותיהם נדחו, בסגירת הגבולות וחלקן בפירוק או בהחלשה של המוסדות האירופיים. "מפלגות המשחקות על הפחד האנושי, ומציעות תגובות רעות לשאלות טובות, יכולות לזכות בתמיכה רבה מהאוכלוסייה האירופית", הזהיר בורל.

הפרלמנט האירופי אינו רב־כוח כל כך עד כדי לשנות את התמונה ביבשת. בניגוד לפרלמנטים לאומיים, הוא אינו יכול להפיל את הממשלה (נציבות האיחוד) או אפילו ליזום חקיקה. זו נוצרת על ידי הנציבות והמועצה האירופית, אך היא דורשת אישור סופי של הפרלמנט. לכן, הוא יכול בהחלט להקשות עליה את החיים, אם כוחן של מפלגות אופוזיציה מחוץ למיינסטרים יעלה והן ישתמשו בו כדי לזנב במפלגות המבוססות יותר.

החשש הוא כי הפרלמנט שייקבע במהלך שלושת ימי הבחירות ברחבי אירופה (6-9 ביוני) יתניע תהליכים לאומיים של סגירת גבולות ושל ויתור על אינטגרציה אירופית. האיחוד האירופי מושווה לעתים לכריש, בשל העובדה כי הוא חייב להתקדם כל העת כדי להמשיך להיות בחיים. פרלמנט אירופי לעומתני שייבחר ביוני הקרוב עשוי לתקוע אותו ולאיים על שלומו. בפעם המי יודע כמה, האיחוד ניצב בפני משבר קיומי אפשרי.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים