גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמעט התייאשנו מלמצוא חשמלית סינית זולה יחסית, ואז פגשנו את המכונית הזו

הגלגול החדש של סמארט הוא חשמלית משפחתית של יצרנית סינית שמרצדס סייעה לתכנן. יש לה ביצועים נמרצים והתנהגות כביש שלא תבייש שום אירופאית

סמארט #1 חשמלית / צילום: יח''צ
סמארט #1 חשמלית / צילום: יח''צ

היוצרות התהפכו בתעשיית הרכב העולמית ב־2023, שבה סין הפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם, עם ייצוא של כ־5.22 מיליון כלי רכב חדשים בשווי מצרפי של כ־101 מיליארד דולר. כלי הרכב הסינים יוצאו בשנה שעברה לכ־200 מדינות, רובן נכנעו כמעט ללא קרב מול שטף הדגמים הזולים והמאובזרים מהמזרח. אירופה המשיכה להיות אי מבוצר, עם חדירה של פחות מ־4% למותגי רכב סינים עצמאיים.

השבוע בענף הרכב | הגזירה תתרחב: מס על כל קילומטר, גם ברכבי ה"פלאג אין"
ניתוח גלובס | הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. לאוצר זה לא מספיק
מבחן דרכים | במחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמקבילים: הקרוס-אובר הסיני החדש

הסינים ממשיכים לחפש דרכים לעקוף את מחסומי החשדנות של האירופאים ואחת מהן היא "שיטת הסוס הטרויאני": לייצא כלי רכב שפותחו ויוצרו בסין, ולשווק אותם באירופה תחת המטרייה של מותגים אירופאים מוכרים ומבוססים.

דוגמה בולטת היא משפחת דגמי הקרוס־אובר החשמליים הקומפקטיים של קבוצת GEELY הסינית. על אותה פלטפורמה השיקה הקבוצה בשנה החולפת שלושה דגמים חשמליים מתחרים. אחד תחת שם של מותג סיני מקורי (זיקר X), השני תחת וולבו (EX30) והשלישי נושא את שם המותג "הנוסטלגי" סמארט, כחלק משיתוף פעולה עסקי והנדסי עם מרצדס, בעלת הבית של המותג בגלגול קודם. מרצדס גם מעניקה למותג תמיכה שיווקית.

הטקטיקה זכתה להצלחת מכירות מיידית באירופה וכעת עומדת למבחן בשוק הישראלי, שבו עבור רבים סמארט היא רק זיכרון חולף ממכוניות עירוניות זעירות (ויקרות).

עיצוב חיצוני

לדגם הראשון של סמארט המחודשת, שמכונה #1, או "האשטאג 1" בקרב בני דור הטיקטוק, שפת עיצוב שונה מזו של רכבי הקרוס־אובר הסינים. יש לו קווי מתאר של האצ'בק עם מרווח גחון נמוך, אבל הוא רחב וגבוה מהמקובל בפלח וניצב על בסיס גלגלים ארוך. בחרטום קווים עגלגלים ופנסים מלוכסנים, ופרופיל הצד בולט בזכות עמוד אחורי שנראה כאילו הוא חלק מהגג ש"זורם" לעבר דופן הרכב. בחירה באחד משלל שילובי הצבעים יוצאי הדופן, כמו גוף אפור וגג כתום, תזכה את הרוכש בהרבה תשומת לב.

פנים הרכב

למרות הממדים החיצוניים הצנועים, תא הנוסעים מרווח מאוד הודות לבסיס גלגלים באורך 2.75 מ' וגובה נכבד של 1.63 מ'. הוא מספק שפע מרחב לראש, לרגליים ולכתפיים של ארבעה מבוגרים בגובה 1.8 מ' גם מלפנים וגם מאחור. תנוחת הישיבה גבוהה, אם כי לא כמו בקרוס־אובר "מלא", והמושבים רחבים ונוחים. התא משובץ תאים וחללים שימושיים לאחסון - חשוב כי תא המטען בנפח 323 ליטר יכול לבלוע כ־3 מזוודות טרולי לכל היותר. אמנם מאחור יש דלת אחורית רחבה ואת המושב האחורי ניתן להזיז קדימה לטובת הגדלת נפח המטען על חשבון מרחב לרגליים, אבל זה עדיין לא נפח אחסון של קרוס־אובר כהלכתו.

עיצוב הפנים סימטרי ונעים לעין ושמשות הצד הגדולות, פלוס חלון הגג הפנורמי, תורמים לתחושה אוורירית ומוארת. מעצבי הפנים הקפידו לשלב אלמנטים מהגלגול הקודם של סמארט כולל צורות אליפטיות בפתחי האוורור והדוושות, ומוט ההילוכים הממוקם לצד ההגה בדומה לרכבי מרצדס.

התרומה של מרצדס בולטת באיכות החומרים והגימור. ברמת הגימור הבכירה הרכב העניק תחושה של מותג פרימיום אירופי עם ריפוד דמוי עור בתפירה נאה, דיפוני פלסטיק רכים ובידוד רעשים יעיל. האבזור התקני נדיב מאוד, כמקובל אצל הסינים, וכולל כבר בדגמי הבסיס מערך מצלמות היקפי מצוין, מושבים מחוממים, חלון גג פנורמי, דלת אחורית חשמלית, חישוקי 19 אינץ' ועוד. בסך הכל זה תא נוסעים שנעים מאוד לשהות בו לאורך זמן.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי די צר אבל חד וברור, ולצדו מסך מולטימדיה ענק. המעצבים ניסו לייצר ממשק תפעול "צעיר" עם שלל אנימציות צבעוניות, כולל שועל שנודד על פני המסך ללא הסבר ברור. סביר שנהגי דור הסמארטפון יפתחו אליו קשר רגשי עמוק, לנו הוא נראה כמו גימיק. מערך הפיקוד נקי ממתגים למעט כמה מתגי מגע חיוניים בתחתית המסך ועוד כמה על ההגה. כגיבוי יש ממשק פיקוד די קולי יעיל באנגלית.

מנוע

מערכת ההנעה מבית ג'ילי כולל בדגם הבסיס מנוע אחורי בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ, שמאפשר זינוק מאפס ל־100 ב־6.7 שניות. זה נשמע הרבה עבור רכב אופנתי/עירוני, שאורכו פחות מ־4.3 מ', אבל צריך לזכור שהמכונית הקומפקטית הזו שוקלת כ־1.87 טון.

כראוי לסינים, זו מערכת הנעה בוגרת וידידותית לשימוש. במצבי התכנות המתונים צבירת המהירות די מתונה. במצב הספורטיבי התגובה חדה והמכונית מאיצה במרץ גם בעליות תלולות עם ארבעה נוסעים. השיוט על כביש מהיר קליל וגם ב־130 קמ"ש עוד יש רזרבות לעקיפה מזדמנת. גרסת ה"בראבוס" הספורטיבית מגיעה עם שני מנועים בהספק קצת הזוי של 428 כ"ס וזינוק בפחות מ־4 שניות, אולם ספק אם מי שאינו שוחר ריגושי אקסטרים ימצא בה צורך מעשי.

לסוללה התקנית קיבולת צנועה יחסית של 66 קילוואט־שעה, אבל לג'ילי יש מוניטין של מי שיודעת להפיק ניצולת מירבית מהסוללות. הטווח המוצהר עומד על 440 ק"מ ב־WLTP ואפשר שבקיץ, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח הריאלי ינוע סביב 350-380 ק"מ בנסיעה רגועה. במערכת איחזור האנרגיה הבלימה פחות יעילה מהמערכות הטובות בשוק, כמו זו של יונדאי איוניק 5 למשל. מנגד המכונית תומכת בטעינה מהירה של עד כ־150 קילוואט לטובת קיצור השהייה בתחנות טעינה ציבוריות.

על הכביש

אחרי שכבר כמעט התייאשנו מלמצוא חשמלית סינית זולה (יחסית) ששומרת על קשר עם הנהג, המפגש עם הסמארט החזיר לנו את האופטימיות. יש לה היגוי נעים וזריז לצד התנהגות כביש רהוטה ונקייה, כל עוד לא מאתגרים אותה בקיצוניות. נטיית המרכב בפניות הדוקות די מתונה למרות הכיול הרך של המתלים, וזו בהחלט מכונית שאפשר גם לנהוג בה ולא רק "להגיע איתה ממקום למקום". נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים, אם כי מעבר על פסי הרעדה ארצישראלים יכול להקפיץ את היושבים מאחור.

מחיר

למרות הקרבה המשפחתית למרצדס, והעובדה שהסמארט משווקת באולמות התצוגה של המותג הגרמני המיוחס, הסמארט 1 מגיעה לישראל עם תמחור מרשים, שפונה לשוק הרחב. מחיר הגרסה הבסיסית מתחיל בכ־175 אלף שקל ומגיע עד כ־195 אלף שקל לגרסה המפוארת, ואילו גרסת ה"בראבוס" החזקה ובעלת העיצוב הייחודי עולה כ־210 אלף שקלים, בינתיים. היא לא פונה ללקוחות ההארד קור של הג'יפונים החשמליים, אבל זו עדיין אחת האופציות המוצלחות ביותר בפלח החשמלי "העממי" (הכל יחסי), עם בונוס של "הילת מרצדס". כך או כך זו מכונית שמכבדת את המורשת של המותג, ופותחת עבורו פרק חדש וראוי. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

זיקר X

חולק עם סמארט #1 פלטפורמה ומכללים ועיצובו דומה יותר לקרוס־אובר מסורתי. תא נוסעים מרווח, מנוע אחורי של 272 כ"ס, טווח עד 445 ק"מ ומחיר מ־184 אלף שקל.

זיקר X / צילום: יח''צ

ג'יפ אוונג'ר

לקרוס־אובר החשמלי־עירוני של ג'יפ עיצוב "קרבי" ותא נוסעים מאובזר. להנעה אחראי מנוע בהספק 156 כ"ס וסוללה של 54 קילוואט בטווח מוצהר של עד 400 ק"מ.

ג'יפ אוונג'ר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל