גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים שמגלים: אין הצדקה כלכלית לגל העלאות המחירים

שורת יבואניות מזון הודיעו לאחרונה על העלאת מחירים בטענה כי הסחורות התייקרו ● מסקירות שערכו בנק הפועלים ומיטב בית השקעות עולה כי חלק ממחירי חומרי הגלם דווקא ירדו בחצי שנה האחרונה ● "המזון כן יקר בארץ ביחס לעולם - פשוט לא מהסיבות האלו, אלא מגזירות המדינה", טוענים בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בחודש האחרון שוב "פקד" את ישראל גל עליות מחירים, כאשר שורת חברות ויבואניות - בהן ויליפוד, שטראוס, שסטוביץ ו־וויסוצקי - הודיעו על עליות מחירים שמגיעות ל־15% ואפילו ל־25% בחלק מהמוצרים, החל מה־1 בפברואר. לטענת החברות, ההתייקרויות נכפו עליהן בעקבות עליות מחירי חומרי הגלם: הספקים הקפיצו את מחיריהם, המשבר בים האדום הוביל לעליית מחירי השילוח ושער המטבע המקומי הכביד על עלויות היבוא. "בעקבות העליות התלולות במחירי ההובלה הימית, מלחמת 'חרבות ברזל' והמשבר הבינלאומי שיצרו החות'ים בתימן, מחיר ההובלה עלה מ־1,500 דולר ל־7,200 דולר, ומשך ההובלה הוכפל", כתבה יבואנית מוצרי המזון ויליפוד בהודעתה בשבוע שעבר.

מגמת העלייה ברכישות באונליין נעצרת ב-2024, לפחות בינתיים
להיות מספר שתיים: המאבק בין הערוצים 13 ו-14 עולה הילוך
בדיקת גלובס | ברקת מציג: ניסיון הדחת הממונה על התחרות רצוף בשגיאות עובדתיות

אלא שמהנתונים עולה תמונה שונה בתכלית. מסקירה שביצעו במיטב בית השקעות עולה כי רוב מחירי הסחורות החקלאיות דווקא ירדו בחצי שנה האחרונה ב־13% (להוציא מחירי הקקאו, הקפה והאורז). כך לדוגמה, מחיר החלב ירד ב־11%, הסויה ב־21% והחיטה ב־27%. "העלאות המחירים עליהן הכריזו חברות המזון אינן תואמות את שינוי מחירי חומרי הגלם", אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, ומציין כי בכל זאת מדד מחירי המזון בישראל נחשב לגבוה ביחס לעולם (עלה ב־5.9% בשנה האחרונה). "אפילו אם מתרגמים את השינויים במחירים למונחים שקליים, עדיין מדובר בירידה במדד המחירים של הסחורות החקלאיות".

בבנק הפועלים ביצעו סקירה נוספת המעלה תובנות דומות. לדברי מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק, אמנם מחירי חלק מהסחורות החקלאיות עלו, אך מדד יצור המזון, הבוחן את עלויות היצור המזון המקומיות, ירד בחודש דצמבר ב־0.5%, עת תחילת העלאות המחירים בארץ - ירידה חודשית שנייה ברציפות.

 

בשוק מאשימים את המדינה בהתייקרויות

מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיות ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה, אמרה בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה כי יש פער גדול בין מדינת ישראל למדינות ה־OECD של כ־20%־30% בכל הנוגע להתייקרות המחירים. בשוק מצדם, מפנים אצבע מאשימה כלפי גורם אחד עיקרי - המדינה, שלטענת גורמים בו מעמיסה עליהם עלויות. החל מ־17% מע"מ (כשבמדינות רבות אחרות ב־OECD המע"מ עומד על אפס), דרך מסים, אגרות וכשרות, ועד שורת התייקרויות נוספות בגזרת החשמל והדלק - כל אלו תורמות לכך לעליות המחירים.

"בזמן שבודקים למה חברות המזון מעלות מחירים, אף אחד לא מטפל בסיבות שגורמות לישראל להיות יקרה", אומר גורם בשוק. "המזון כן יקר בארץ בהשוואה לעולם, פשוט לא מהסיבות האלו, אלא מהגזירות של המדינה. בעשור האחרון השכר הממוצע במשק עלה בהרבה יותר ממה שעלה המזון, ומדד המחירים לצרכן עלה ב־10% כשמרכיב המזון עלה בפחות. המדינה לא מטפלת במה שיכול לפתור את הבעיות. למה בישראל יש מע"מ על מזון, בניגוד למדינות אחרות בהן יש מע"מ אפס או מע"מ מופחת, ועוד מעלים אותו כעת באחוז? המדינה משמרת משטר מכסות שפוגע בחקלאות הישראלית, כולל על דבש, חלב וביצים. למה צריך מכסות בביצים?

"במדינות אחרות מעלים מס על ההון, תוך ניסון להגן על השכבות החלשות. אין סיבה שתנובה תקנה חלב גולמי במחיר גבוה ב־35% מהמחיר של רפת גרמנית. ואם לא די בכך, מפעלים עובדים רק חמישה ימים בשבוע בגלל ענייני הכשרות. המדינה לא מסייעת לחקלאים ומאפשרת גבייה של ארנונה ומס על אנרגיה".

לדברי אותו גורם, העלאות המחירים האחרונות לא קשורות למלחמה, ובכל מקרה רוב החברות נערכו להתייקרות מוצרים לאחר חגי תשרי. "ההעלאות הוקפאו אחרי ה־7 באוקטובר", הוא מסביר. "אבל כולם מבינים שהמלחמה תלווה אותנו לאורך זמן, וכעת פסח מתקרב ואין להן ברירה אלא לייקר חלק מהמוצרים".

באשר לירידות חלק ממחירי חומרי הגלם, מציין אותו גורם כי הן הגיעו אחרי עליות משמעותיות בהרבה במהלך השנה: "יש מוצרים עליהם אנו משלמים עשרות אחוזים יותר ממה ששילמנו בתחילת השנה שעברה. הסוכר התייקר ב־37% בשנה האחרונה, ומחיר הדולר אולי ירד, אבל זה לאחר שהגיע לשיא. יבואן עדיין משלם 7% יותר מהשנה הקודמת. אז קל לטעון שכעת הדולר ירד, אבל הוא יקר יותר מהשנה שעברה".

בשלב זה, ירידות מחירים עדיין לא נראות באופק. "המחירים של הקקאו בשיא של כל הזמנים - 3,800 שטרלינג לטון בהשוואה לפחות מ־2,000 בשנה שעברה. גם הסוכר בשיא שלא נראה למעלה מעשור, באזור 700 דולר לטון לעומת 500 דולר שנה קודם לכן", אומר עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה בגידור ומסחר בסחורות וחומרי גלם. "בתעשיית החלב, התבואות, התירס והחיטה יש ירידה השנה, אבל חלקה הגדול מתקזז בפרמיות ההובלה בגלל המלחמה. ירידת המחירים הנוכחית של מוצרי הגלם היא לרוב מינורית".

עדי פנחס, מנכ''ל חברת הייעוץ קומודקס / צילום: תמר גרין

פנחס מוסיף כי בשנים האחרונות, בגלל המלחמה באוקראינה, בישראל נרכשה סחורה רבה במחירים גבוהים, וכעת, כשמשתמשים במלאי קיים, עדיין לא ניתן להוזיל עלויות. "הספקים אגרו כדי לשמור על הביטחון התזונתי", הוא אומר. ובכל זאת, הוא אופטימי: "אני מניח שבמחצית הראשונה של השנה נתחיל להרגיש את השוק נרגע ואת המחירים יורדים".

"רוב הסחורות בכלל לא עוברות דרך הים האדום"

מן הצד השני של המתרס, יש מי שטוען כי הבעיה היא במבנה השוק עצמו. עו"ד רחל גור, סמנכ"לית לובי 99, סבורה כי שוק המזון בישראל צריך להשתנות באופן מהותי ומערכתי. "זה לא משהו שהחל רק במלחמה, אלא קיים שנים לפני כן", אומרת עו"ד גור. "אין עוד מדינה בעולם המפותח שסובלת מריכוזיות כה גבוהה, שחצי מהשוק בה נמצא בשליטת כמה חברות בודדות. לכן, יש לפצל את החברות הגדולות. זה לא יביא את הבשורה מחר, רפורמות לא עושים בין לילה, אבל אם נסתכל על מחירי הביגוד וההנעלה בצל התחרות מחו"ל, המחירים ירדו דרסטית ב־15 השנים האחרונות.

"מחירי המזון מטפסים בצורה חדה. כשחברות יכולות לגבות מחירים גבוהים - הן עושות זאת. אבל כשיש להן אינטרס להתחשב בצרכי הצרכנים בעקבות תחרות מפני שהן מפחדות לאבד אותם, כאן יתחיל השינוי".

לדברי גור, רוב העלאות המחירים האחרונות אינן מוצדקות: "מחירי מוצרי גלם כמו קקאו, סוכר ושמן זית עלו, אבל באותה נשימה מחירי מוצרים אחרים ירדו. הבעיה היא שלאף חברה אין את אינטרס עסקי לעשות זאת. כשבחנו דוחות של יבואנית גדולה, חישבנו את עלות השינוע פר מוצר. לא מדובר על פריטים גדולים שתופסים המון נפח כמו מכוניות, אלא על מוצרי מזון או תמרוקים, אותם ניתן לדחוס בכמות גדולה למכולה אחת, ולכן העלות נחשבת לזניחה יחסית ומהווה כאחוז מעלות המוצר.

"באשר למשבר בים האדום: הנושא לא אמור להשפיע באופן דרמטי על מחירי המזון, אך קל מאוד ליבואניות לתלות בו את ההתייקרויות האחרונות. ובכלל, רוב המוצרים כלל לא עוברים דרך הים האדום. הפסטות ושמן הזית מגיעים דרך אירופה".

הישועה תגיע מרשתות השיווק? אל תבנו על זה

לפני כשנה, כאשר היבואניות והיצרניות העלו מחירים, מי שהוביל את המחאה נגדן היו רשתות השיווק. האם כך יהיה גם הפעם? כפי שהדברים נראים כעת, נראה שלא. בנובמבר 2022, בשיאו של "צונאמי" העלאות מחירים, הודיעו קמעונאיות המזון כי הן מסרבות לייקר את מוצריהן. בתגובה, היצרניות והיבואניות לא סיפקו להן את המוצרים שהתייקרו, והאחרונות נותרו עם מדפים ריקים, עד שנאלצו להגיע להסכמות עם הספקים. שופרסל מצאה את עצמה אחרונה במאבק, ששיאו נרשם כשתנובה הודיעה על ההתייקרויות. רשת המזון הגדולה בישראל לא רק ראתה את המדפים מתרוקנים, אלא גם את הקונים נוטשים לרשתות אחרות.

כעת, נראה כי אף אחת מהרשתות לא מוכנה להיכנס למאבק שתוצאותיו אינן ידועות מראש, במיוחד כאשר הצרכן הוכיח בעבר שהוא מוכן לשלם יותר כשצריך.

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?