שטראוס מעלה מחירים ברבע ממוצריה ומפטרת 150 עובדים

קבוצת שטראוס הודיעה על העלאת מחירים בשורה של מוצרים החל מ-1 בפברואר • בין היתר, מחיר שמן הזית יעלה ב-25%, מחיר השוקולית והקקאו יקפוץ ב-10%, והקפה יתייקר בכ-12% • ההחלטה, כך לפי החברה, מגיעה בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה • בנוסף הודיעה שטראוס על התייעלות ופיטורי עובדים בשכבות הניהוליות

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

גל ההתייקרויות במשק לא עוצר: קבוצת שטראוס  הודיעה על העלאת מחירים ברבע ממוצריה. כך, החל מ-1 בפברואר יעלה מחיר שמן הזית ב-25%, מחיר טבלאות השוקולד יעלה ב-12%-14%, מחיר חטיפי שוקולד יעלה בכ-4%-9%, מחיר השוקולית והקקאו יעלה ב-10%, הקפה יתייקר בכ-12%, מחיר החומוס יעלה ב-3%-6%, הטחינה תתייקר ב-5%; מחיר התפוצ'יפס, שגם הוא נכלל בהעלאות המחיר שבוצעו בשנה שעברה, יתייקר שוב בעד 6%; חטיפי הדוריטוס יתייקרו בעד 9.6%; הצ'יטוס יתייקר גם הוא בעד 9%.

מחירי הסחורות יורדים והשקל התחזק. אז למה ספקיות המזון מעלות מחירים?
יצרניות המזון בונות על המלחמה שתשאיר את הצרכנים שקטים
בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15%

לפי הודעת שטראוס, ההחלטה על העלאת המחירים מגיעה בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה. עוד פירטו בחברה כי מחירי חמאת ועיסת קקאו עלו בכ-88%, מחיר הטחינה עלה ב-30%, ומחירי הסוכר ושמן הזית עלו בכ-60%. עוד לדברי שטראוס, השפעת ההתייקרויות האלה עליה מוערכת ביותר מ-100 מיליון שקל. לדברי החברה, מדובר בהעלאת מחירים בשיעור ממוצע של 1.7%.

בשטראוס הדגישו כי מוצרי המחלבה, הקפה הטורקי, הקפסולות, הקפה הנמס, דבש יד מרדכי, מוצרי "טעם הטבע" וסלטי הירקות הטריים לא יתייקרו. 

 

תפטר עובדים מהשכבה הניהולית

עוד דיווחה שטראוס כי הדירקטוריון אישר מהלך התייעלות ארגונית בהמשך למספר מהלכי התייעלות שבוצעו בשנה האחרונה. "מטרת התוכנית היא המשך התייעלות וחיסכון תוך התאמת המבנה הארגוני של הפעילות בישראל לאסטרטגיה של הקבוצה ולסביבה המאקרו-כלכלית", צוין.

במסגרת אותה התייעלות יפוטרו כ-150 עובדים, בעיקר בשכבות הניהוליות. המהלך לא יכלול עובדים שפונו מבתיהם או כאלה המשרתים במילואים. להערכת החברה, יישום התוכנית צפוי להביא לחיסכון שנתי המוערך בכ-45 עד כ-55 מיליון שקל. 

העלאת מחיר רביעית

מדובר על העלאת מחיר רביעית של הקבוצה בשנה וחודש האחרונות. במאי האחרון העלתה שטראוס מחירים של חלק מהמוצרים אשר נכללים גם בהתייקרות הנוכחית, ביניהם חטיפים מתוקים, חטיפים מלוחים ושמן זית יד מרדכי. גם אז ציינה החברה כי הרקע להתייקרות נעשה על רקע עליות בחומרי הגלם, האריזות ותשומות לתעשייה. קודם לכן באותו החודש ייקרה שטראוס את מוצרי המחלבה בכ-2.33% בעקבות החלטת הממשלה לעדכן את תעריפי מוצרי החלב שבפיקוח, יחד עם תנובה, טרה ומחלבות גד.

בדצמבר 2022 הודיעה שטראוס על התייקרות של 2.9% בממוצע בחלק ממוצריה, כאשר אז היקף ההשפעה של העליות במחירי חומרי הגלם הוערך בכ-300 מיליון שקל.

נושא התשומות הוא מוטיב חוזר בהעלאות המחירים של כל הספקיות. בתקופה זו אפשר להצביע על השלכות המלחמה, ביניהן הפגיעה בתוצרת החקלאות בעוטף עזה ובגבול לבנון. כך למשל נפגע גידול תפוחי האדמה שמשמשים את שטראוס בין היתר בייצור חטיף התפוצ'יפס - מה שהוביל ליבוא מוגבר.

התייקרות שמן הזית בעשרות אחוזים בשנה האחרונה נתמכת בבצורת שהתחוללה בספרד. גם היבול הדל יחסית בישראל השנה הוביל לעליית המחיר הנוכחית, שתוחל בשיעור גבוה יחסית.

"אנחנו מודעים למצב המורכב, ולכן העלאות המחירים הן המינימליות ההכרחיות במציאות העסקית הנוכחית", מסר נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, שי באב"ד. "מהלכי המיקוד וההתייעלות בתוך החברה יאפשרו לנו להביא להמשך השקעה בתשתיות ובצמיחה עתידית. בשנת 2023 השקענו מאות מיליוני שקלים, בכלל המפעלים ובשרשרת האספקה שלנו בכל רחבי הארץ, ונמשיך כך גם השנה, מתוך מחויבות לייצר ביטחון תזונתי ככלל ובזמן מלחמה בפרט". 

"אירוע דרמטי"

שטראוס אינה הראשונה שמודיעה על התייקרויות בתקופה זו, וסביר להניח שאינה האחרונה. בתחילת ינואר הודיעו כמה חברות על העלאות מחירים: שסטוביץ, שמייבאת מותגים כמו קולגייט ופסטה ברילה; סוגת, שמספקת אורז, סוכר וקמחים; יכין, שמייצרת קופסאות שימורים; ובית השיטה, גם היא באותו התחום. 

גל ההתייקרויות יסתכם בשיעורים של בין 5% ל־40%. שטראוס היא יצרנית המזון הגדולה הראשונה שהצטרפה לגל. אולם ברגע שספקית משמעותית מודיעה על העלאת מחירים, הדבר מהווה סנונית ראשונה לחברות אחרות שילכו בעקבותיה.

כל העלאות המחיר האלה מגיעות בתקופה קשה כלכלית ובזמן שהציבור מוטרד ועסוק בעיקר במצב הביטחוני.

גורם באחת מרשתות השיווק אמר לגלובס בתגובה להודעה כי "זה אירוע דרמטי. לא ציפינו משטראוס שתעלה מחירים באמצע מלחמה. מדובר במוצרים שנמצאים בכל בית ישראלי, ורשתות השיווק לא יוכלו לספוג את הכול".

עוד הוסיף הגורם: "נבחן את הנתונים של המתרחש בעולם, נבדוק אם יש היגיון בהתייקרויות ונשב למשא-ומתן, אבל הם יצטרכו להגיד מה הם כן יתנו לצרכנים שלנו. בלתי אפשרי גם לייקר וגם להוריד המון מבצעים. חלק יצטרך להיות מגולגל לציבור, שיצטרך להחליט אם הוא מוכן לשלם או לא. תמיד, ובכל מוצר, יש אלטרנטיבות במחירים זולים יותר, בין היתר בשוקולד ובטחינה, ויש כמעט לכולם גם מותגים פרטיים וספקים קטנים יותר. את המאבק הזה יצטרכו לנהל הממשלה והצרכנים ביחד".

בתחזית לא אופטימית לעתיד לבוא, הוא מנבא כי "אין ספק שאחרי היום, תנובה ואסם מעלים את רמת הכוננות". גם מאבק של הקמעונאיות נגד היצרניות והיבואניות שמעלות מחירים לא צפוי להיראות הפעם, מלקחי המאבק שהתחולל לפני שנה. אז התנהל קרב מתוקשר במסגרתו רשתות השיווק סירבו להעלאות המחירים, ולא קיבלו חלק מהמוצרים.

האחרונה להתנגד הייתה שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בארץ, שנאלצה גם היא להיכנס למשא-ומתן ולהעלות חלק מהמחירים לאחר שמדפיה ומקרריה נותרו ריקים. 

לובי 99: לפרק את המגה-מונופולים 

"לצערנו אנו שוב עדים איך תאגיד ענק בוחר להעלות מחירים דווקא בשעת מלחמה כדי לנסות להקטין את הזעם הציבורי", נמסר מלובי 99. "ענקית המזון שטראוס-עלית הכריזה ש'אין מנוס' אלא להעלות מחירים באחוזים יפים כתוצאה מהתייקרות חומרי הגלם. מרגע ששסטוביץ יצאו ראשונים עם ההעלאה המתוכננת, ספרנו לאחור. בדיוק שבועיים. מה ששטראוס שכחו להודיע הוא שהמחירים של המוצרים שהם בחרו לא לייקר עלו לפני פחות משנה".

בלובי 99 עוקבים אחר מחירי חומרי הגלם וטוענים כי אין הצדקה להעלות מחירים לכל-כך הרבה מוצרים. "בניגוד לטענת החברה, מחיר הסוכר - הרכיב המרכזי ברוב מוצרי שטראוס - כלל לא עלה בשנה האחרונה. מחירי הקקאו אכן עלו, אבל לעומת זאת השקל התחזק, וכך גם מחירי השינוע נמצאו כבעלי השפעה זניחה על מחירי מוצרי מזון.

"אנחנו חיים בשוק המזון הריכוזי ביותר ב-OECD בו המחירים הולכים רק בכיוון אחד - למעלה. יש רק פתרון אחד, שיכול להביא להקלה ביוקר המחיה בשוק המזון והמצרכים - פירוק המגה-מונופולים. כל עוד חמש חברות מחזיקות פה את השוק, לעולם לא תהיה תחרות, ואנחנו נמשיך להיחנק מהעלאות מחירים אפילו בעת מלחמה".