גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווה ההסדר שנועד להקטין את חובות חנן מור ביותר מ-2 מיליארד שקל

במסגרת הניסיון לגבש מתווה הסדר חוב ליזמית הנדל"ן הקורסת, יוצע לנושים כי הפרויקטים שנושאים את עיקר חובות חנן מור יפוצלו מהחברה הציבורית ● הללו יועברו לחברות פרטיות שיוחזקו בידי הנושים, שיפעלו למימושם בהמשך ● עדיין לא ברור האם מחזיקי האג"ח יתנגדו למתווה ומה יישאר למייסד חנן מור

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

מחר (ד') תסתיים ארכה שנייה שקצב שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, במסגרת הליך עיכוב ההליכים של חברת הנדל"ן הקורסת חנן מור . זאת לצורך גיבוש הסדר חוב בהיקף של כ-3 מיליארד שקל מול נושיה.

עכשיו נזכרתם? רשות ני"ע דורשת מחנן מור לתקן דוחות כספיים שלא כללו "סימני אזהרה" 
רשות ני"ע פתחה בבדיקה של ליקויים בהפצת קרנות השקעה פרטיות 

בחודשיים האחרונים מנהל דודו זבידה, מי שמונה על ידי ביהמ"ש למנהל העסקים של חנן מור, לבקשת נושי החברה, מגעים קדחתניים כדי להציג מתווה הסדר שיהיה מקובל על רובם. למרות מורכבות המהלך, נראה כי הצדדים קרובים למתווה כזה, שלאחר הצגתו בביהמ"ש יועבר לאישור הנושים השונים.

המתווה אליו מכוון זבידה, שניהל במשך שנים את קבוצת הנדל"ן המניב מבנה, מיועד לשחרורה של חנן מור ממרבית החובות ש"חונקים" את החברה כיום, והעברתם - יחד עם פרויקטים שבגינם הם נלקחו - לידי הנושים. ככל שיושלם המהלך בהצלחה תיוותר חנן מור "הציבורית" כחברה רזה יותר, עם פעילות קטנה בהרבה אך גם בריאה יותר, שתוכל להמשיך למסור דירות שבנתה לרוכשים ולפתח עוד מספר פרויקטים שיישארו בידיה.

בעלי רוב מניות החברה הציבורית יהיו לאחר ההסדר מחזיקי אג"ח של חנן מור, ולהם יוקצו מניות עבור מחיקת חלק מהחוב כלפיהם. בעלי השליטה הנוכחיים, המייסד והיו"ר חנן מור והמנכ"ל שהוזז בחסות ההליך המשפטי, אבי מאור, ידוללו ויהפכו לבעלי מניות קטנים עם אחוזים קטנים בחברה.

מהפריפריה לצפון ת"א

חנן מור הוקמה לפני 20 שנה והונפקה בבורסה בשנת 2006. במשך שנים התמקדה החברה בהקמת פרויקטי דיור בעיקר בערי הפריפריה. המפנה שהוביל לקריסתה הגיע בקיץ 2021, אז ניסתה החברה "לקפוץ ליגה" באמצעות רכישת קרקע במתחם שדה דב בצפון ת"א, עבורה שילמה מחיר מנופח של כ-1.5 מיליארד שקל.

חנן מור תכננה לבנות במקום פרויקט ענק של 458 דירות יוקרה, שיכלול גם מלון קטן ושטחי מסחר. מרבית הסכום לרכישת הקרקע, במכרז רמ"י, נלקח בהלוואה בריבית משתנה מקונסורציום שהובילו הבנקים דיסקונט ולאומי.

באפריל 2022, זמן קצר בטרם החלו העלאות הריבית, נסחרה חנן מור בשווי שיא של יותר ממיליארד שקל (לעומת שווי נוכחי של כ-75 מיליון שקל). אלא שבהמשך נקלעה החברה לסחרור עקב אי יכולתה לעמוד בתשלומי החוב.

מקסום ערך בלי לחץ זמן

בחודש נובמבר, לאחר מה שהתברר בהמשך כשנה שבה התקשתה חנן מור לשלם את החובות לנושיה הפיננסיים, פנה בנק לאומי לביהמ"ש בבקשה למנות כונס נכסים לשני פרויקטים שתכננה החברה להקים על קרקעות שהבנק מימן את רכישתן ברמת גן ובחיפה. הליך זה החל את הסחרור שהוביל בסוף אותו חודש לבקשת החברה לעיכוב הליכים.

לאחרונה הוביל זבידה לביצוע שתי עסקאות למכירת הקרקעות הללו, כדי להסיר את בקשות הכינוס של בנק לאומי.

בעסקה אחת, נמכרה הקרקע ברמת גן לחברת עמרם אברהם וחברה של היזם עופר ביטון. על אותה קרקע מתוכננת בנייה של 158 יחידות דיור, 92 מתוכן למכירה בשוק החופשי. בעסקה הזו, הרוכשים למעשה נוטלים על עצמם את החוב בהיקף 178 מיליון שקל מלאומי (הקרקע נרכשה בסכום של מעל ל-200 מיליון שקל).

הקרקע בחיפה, שכנגדה נלקח אשראי של 166 מיליון שקל מלאומי ודיסקונט, מיועדת להקמת 840 יחידות דיור בשכונת "נאות פרס" בעיר. היא נמכרה לחברת שתית תמורת 175 מיליון שקל, למול 262 מיליון שקל ששולמו עליה בעבר.

שתי עסקאות המימוש שהוביל זבידה הפחיתו מעל ל-350 מיליון שקל מהחובות של חנן מור לבנקים, וסללו את הדרך להגשת מתווה להסדר החוב, שנועד להוציא מהחברה הציבורית את הקרקע בשדה דב (בגינה נלקח חוב בסך 1.3 מיליארד שקל) ועוד שתי קרקעות "בעייתיות" מבחינת החברה: אחת המיועדות לבניית פרויקט "דירה להשכיר" ליד תל השומר בר"ג (הנושאת חוב של חצי מיליארד שקל), והשנייה להקמת מגדל מגורים בגבעתיים (160 מיליון שקל). השלמת המהלך תפחית את החובות של חנן מור בכ-2 מיליארד שקל נוספים.

 

המהלך נועד לאפשר לנושי הקרקעות הללו לפעול למימוש הפרויקטים ללא לחץ הזמנים שכופה מצבה הנוכחי של חנן מור, כדי למקסם את ערכם. על פי המתווה יועבר שדה דב לחברה פרטית שבה יחזיקו נושי הפרויקט (דיסקונט, לאומי, הפניקס, מיטב). גם הקרקעות בתל השומר ובגבעתיים יועברו לחברה פרטית שבה יחזיקו בעיקר הנושים של שני הפרויקטים - הראל, בנק מזרחי וקרן ריאליטי, וכנראה גם מחזיקי אג"ח.

הפיצוי למחזיקי האג"ח

מה שיישאר מחנן מור לדברי מקורב למגעים היא חברה ציבורית קטנה, "עם מספר נכסים מניבים כמו קניון בחריש ומספר פרויקטים בשלבי הקמה של כ-1,000 יחידות דיור. היא צפויה להישאר עם הון עצמי של כ-300 מיליון שקל וחוב של 350-400 מיליון שקל, שיאפשר לה להתמקד בפעילותה העסקית".

במקביל לניהול הסדר החוב המורכב, חנן מור ממשיכה להתנהל גם לנוכח המלחמה שפגעה קשות בענף הבנייה למגורים ורוקנה אותו מפועלים פלשתינאים. החברה מסרה בחודשיים האחרונים כ-160 דירות ואפילו מכרה מספר דירות חדשות.

מכשול מרכזי בדרך לאישור הסדר החוב צפויים להוות חלק מהנושים, ובעיקר מחזיקי אג"ח של חנן מור, שלה חמש סדרות בהיקף של מעל 600 מיליון שקל. חלק מהסדרות כבר לא נסחרות, בשל דרישה לפירעון מיידי שהציבו הנושים. אחרות נסחרות בתשואות לפדיון גבוהות מאוד, הגבוהה שבהן (סדרה י"ד שאין לה בטוחות) בתשואה תלת ספרתית של 211%. לפחות חלק מאותם מחזיקים עשויים לטעון כי הפיצוי שיקבלו במסגרת ההסדר עבור ויתור על חלק מהחוב, אינו מספיק.

ועדיין, גורם המעורה בפרטי ההסדר מגלה אופטימיות זהירה: "בסופו של דבר המתווה מאוזן ויחסוך הרבה כסף לנושים כי האלטרנטיבה מבחינתם היא השמדת ערך של מאות מיליוני שקלים. לכן כדאי להצטרף למתווה המתגבש".

מסתמן כעת הוא שסדרות ט' ו-ט"ו יקבלו לידיהן שיעבודים על נכסים מניבים ותוספת ריבית כפיצוי. אג"ח י"ב, שהקרן שנותרה ממנה לפירעון היא 42 מיליון שקל, צפויה להיפרע כחלק מההסדר. שתי הסדרות שנותרו - י"ג ו-י"ד הן המאתגרות והפיצוי שיוצע למחזיקים בהן אמור להיות מניות בחנן מור שלאחר ההסדר.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם