רשות ני"ע פתחה בבדיקה של ליקויים בהפצת קרנות השקעה פרטיות

הבדיקה שנמצאת בשלבים הראשונים מתמקדת בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, כשבין היתר נבדקים חשדות לפיהם הוצעו ללקוחות המפיץ ללא פרסום תשקיף • חשוד בפרשה כבר נחקר, וצו איסור פרסום הוטל על זהותו

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

רשות ניירות ערך החלה לאחרונה בבדיקה לגבי ליקויים בעת הפצה למשקיעים של קרנות השקעה פרטיות. לגלובס נודע כי ברשות מתמקדים בקרנות פרטיות בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, כשבין היתר נבדק האם הן שווקו למשקיעים בניגוד להוראות הרשות, למשל סביב השאלה האם למשקיעים פורסם תשקיף כמתחייב (בחלק מההשקעות חייב המציע לפרסם תשקיף אם מדובר ביותר מ-35 ניצעים).

עוד נודע כי במסגרת הבדיקה של הרשות, הנמצאת בשלבים ראשוניים, כבר נחקר חשוד ששוחרר, אך צו איסור פרסום הוטל על זהותו ועל שם החברה אליה הוא קשור אשר עומדת במוקד הבדיקה. 

עכשיו נזכרתם? רשות ניירות ערך דורשת מחנן מור לתקן דוחות כספיים שלא כללו "סימני אזהרה" 
שנה לרפורמה הגדולה של שוק ההון: מי המרוויחים הגדולים? 

הפיקוח בהשקעות אלטרנטיביות רופף יותר

בניגוד להשקעות בעלומות הסחירים, תחום ההשקעות הלא סחירות, שזכה לכינוי השקעות אלטרנטיביות הוא פחות מפוקח, או לכל הפחות הפיקוח עליו רופף יותר והרגולטורים נכנסים אליו רק כאשר נעשות עברות ברורות כמו סביב סוגיית התשקיף.

סוגיה נוספת שעולה בהקשר של ההשקעות הללו, היא שלא פעם מי שעומד מאחוריהן הוא גם מי שמפיץ אותן, כשהקשר הזה לא תמיד מגיע לידיעתם של המשקיעים מהציבור. 

כך, בשנים האחרונות יותר ויותר מפיצים - למשל סוכנויות ביטוח -  הפכו ליצרנים (שמציעים מוצרים כמו שעושות קרנות פנסיה או קרנות השקעה) והקימו קרנות פרטיות, אליהן הם מנתבים את כספי הלקוחות. מדובר בקרנות שעוסקות בתחומים מגוונים ומתמקדות בין היתר בתחום ההשקעות האלטרנטיבי, לדוגמה בהשקעות בנדל"ן, הן בארץ והן בחו"ל.

בחסות הגאות במוצרים הפיננסיים של השנים האחרונות, שצמחה בשל התרחבות קבלת המידע והנגישות למוצרי השקעה באמצעים דיגיטליים, יחד עם הון פנוי שגדל בתקופת הקורונה, זיהו שחקנים חדשים וותיקים בתחום ההפצה הזדמנות להיכנס גם לעולם היצרנים. הנגישות הגבוהה שלהם ללקוחות אפשרה לחלקם להציע ללקוחותיהם להשקיע גם במוצרים חדשים מבית היוצר העצמי שלהם.

לא מן הנמנע כי אחת התוצאות של הבדיקה בה החלה ברשות ניירות ערך תהיה חידוד ההנחיות גם סביב סוגיית המפיצים-יצרנים. יתכן כי גם רשות שוק ההון, המפקחת על זרועות ההפצה של מוצרי ההשקעה, תידרש לסוגיה.