גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קומפקטית ואופנתית: האם החשמלית הראשונה של Jeep שווה את המחיר?

מאחורי החזות הקשוחה של הג'יפון הקומפקטי החשמלי הזה מסתתר כלי עירוני אופנתי ותמים, עם ביצועים ועם טווח מתונים ● במחיר שלו קיימים בשוק כלים מרווחים ומאובזרים יותר, אבל הוא מפצה על זה בעזרת סטייל

ג'יפ AVENGER / צילום: יח''צ
ג'יפ AVENGER / צילום: יח''צ

קבוצת Stellantis הרב-לאומית, שנוסדה ב-2021, היא יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם מבחינת היקף מכירות. היא חולשת על למעלה מעשרה מותגים, יש לה עשרות מפעלים בארבע יבשות וב-2022 מכירותיה נעו סביב 180 מיליארד דולר. באנלוגיה מעולם הספנות, סטלנטיס היא מכלית-על ("סופר־טנקר").

●  השבוע בענף הרכב | יותר מ-20 מותגי רכב סיניים חדשים יגיעו השנה לישראל. קבלו הצצה ראשונה
מבחן דרכים | עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה
ניתוח גלובס | הטרנד החם של ענף הרכב מתמודד עם איום חדש ולא צפוי

אבל כפי שלמדו לאחרונה בים האדום לא מעט קברניטים של מכליות-על, הגודל לא מהווה יתרון כשצריך לשנות כיוון במהירות.

מגבלת התמרון לנוכח מתקפות של מתחרים קטנים וזריזים, הובילה את קבוצת סטלנטיס לעמדה בעייתית בשוק הרכב החשמלי העולמי. לוקח לה הרבה זמן להסתגל לשינוי בשוק, ועדיין אין לה מענה אפקטיבי לדגמים הפופולריים של טסלה ושל הסיניות הזולות, שכובשים במהירות את אחד הפלחים הצומחים בשוק העולמי.

הקבוצה אומנם עתידה לצמצם את הפער החל מהשנה, באמצעות שותפות בינלאומית עם יצרנית סינית של כלי רכב חשמליים מודרניים (Leap). אבל בינתיים הנציגות העיקרית שלה בפלח עדיין מבוססות על הפלטפורמה החשמלית הקומפקטית שהציגה החברה הבת פיז'ו-סיטרואן באירופה לפני מספר שנים. עליה היא משיקה כיום את את הקרוס-אובר החשמלי הקומפקטי, ג'יפ AVENGER.

עיצוב חיצוני

למרות השם המאיים, שלקוח מעולמם של גיבורי-העל, מדובר ברכב קומפקטי אופנתי, נאה ונטול אגרסיות. עיצוב החרטום הרבוע מזכיר את דגמי השטח של המותג בזכות העיטורים האנכיים על הגריל המדומה (רכב חשמלי, כזכור) ובזכות פגוש עמוק, שמסתיים במעין "פלטת מגן" בתחתית, נוסח רכבי שטח. פרופיל הצד נשלט על ידי קשתות גלגלים מודגשות, עמוד גג אחורי זקוף ופסי מגן, והזנב דומה לכל קרוס-אובר עירוני תמים.

כל זה ארוז במרכב שאורכו 4.08 מ' בלבד ורוחבו 1.78 מ', ממדים של סופר-מיני אירופית. אומנם הודות לעיצוב הלא שגרתי ולגלגלים הגדולים, שממוקמים ממש בפינות המרכב, הרכב נראה גדול מכפי שהוא באמת, ובהחלט שמים אליו לב. אבל "נוקם" זו קצת הגזמה.

מפתן הכניסה לתא הנוסעים נמצא בגובה נוח ודי גבוה יחסית לממדיו של הרכב, הודות למרווח גחון גדול מהממוצע, של 20 סנטימטרים. תנוחת הישיבה מלפנים מעניקה לנהג ולנוסעיו תצפית טובה קדימה ולצדדים מבעד לשמשות גדולות וזקופות יחסית, ממש כמו בג'יפים "אמיתיים", ומרווח הראש טוב.

אבל רוחבו של המושב האחורי מוגבל לשני מבוגרים ואילו מרווח הרגליים מאחור אינו ידידותי לארוכי רגליים, בשל בסיס גלגלים שמסתפק ב-2.56 מ' - כמעט 14 ס"מ פחות ממובילי הפלח הסיניים.

פנים הרכב

עיצוב הפנים מאמץ אלמנטים קלאסיים של המותג ג'יפ לתוך עיצוב "אופנתי תכליתי", שכולל קישוטים ומשטחים בצבע הגוף החיצוני, קווים חסונים ואלמנטים שימושיים, דוגמת מדף רוחבי פתוח להנחת חפצים מזדמנים ורגליים. מערך הפיקוד בגרסת הביניים המאובזרת שבה נסענו כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד, ומסך מולטימדיה בגודל מרשים. גרסת הבסיס מסתפקת במסכים קטנים יותר.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, עם כמות סבירה של מתגים פיזיים. עם זאת, הוויתור המוחלט על מוט הילוכים לטובת לחצנים אלקטרוניים הוא לא לטעמנו, והתפעול אינו אינטואיטיבי בעת תמרוני חנייה הדוקים.

איכות הגימור והייצור טובה, אם כי ברמת המחיר הזו היה ניתן לצפות ליותר השקעה בדיפוני פלסטיק רך על הדלתות והקונסול המרכזי, ופחות שימוש בפלסטיק נוקשה.

אם סיני חשמלי ב-160 אלף יכול לספק גג פנורמי ומושבים חשמליים, אין סיבה שמותג פרמיום כמו JEEP לא יספק אותם ברכב שמחירו במחוזות ה-200 אלף שקל.

תא מטען

תא המטען מספק נפח סביר יחסית של 355 ליטר, והוא רחב ועמוק מספיק עבור מטען סוף שבוע טיפוסי של משפחה צעירה. זאת, כל עוד לא מנסים לדחוק אליו גם עגלות תינוק מתקפלות, אופניים ושאר חפצים בממדים חריגים.

כדי לקבל דלת אחורית חשמלית כבר צריך לטפס לרמת האבזור הגבוהה יותר, שמחירה מפליג ל-200 אלף שקל. כגיבוי מקבלים לא מעט חללי אחסון שימושיים בתוך התא עצמו.

מנוע

מערכת ההנעה של הרכב היא מהדור האחרון של הקבוצה, שהוצג בשנה שעברה, עם מנוע בהספק 156 כ"ס וסוללה בקיבולת 54 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 400 ק"מ ב-WLTP. היצרן נוקב בנתון תאוצה די מתון של 9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, ובמהירות מרבית שמוגבלת ל-150 קמ"ש, אבל במצב הספורטיבי הרכב משדר תחושה די נמרצת בתנועה עירונית מקובלת, ומעפיל בקצב סביר למהירויות שיוט בין-עירוניות.

מצב התכנות הרגיל ומצב החיסכון מפחיתים משמעותית את הספק המנוע לטובת הגדלת הטווח, ומספקים תגובה די עצלה ללחיצה על הדוושה. במצבי נהיגה רגועים, עם שימוש מזערי במזגן, אפשר להגיע לסביבות ה-350 קילומטר בתנאי אמת.

על הכביש

הממדים הקומפקטיים של האוונג'ר ומרווח הגחון המכובד הם יתרון משמעותי בתנועה עירונית צפופה. קוטר הסיבוב שלו קטן משמעותית משל המתחרים הפופולריים, ההיגוי הקליל מאפשר לתמרן בזריזות בחניונים עמוסים ובמידת הצורך קל לטפס על מדרכות ואבני שפה גבוהות.

על הכביש המהיר הרכב גם שומר על יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות ועל כבישים מתפתלים נטיית הגוף די מרוסנת, אבל ההיגוי קליל ומנותק מדי לשעשועי כביש כהלכתם, וגם המשקל העצמי של 1.6 טונות מורגש היטב.

ספיגת הזעזועים בעיר סבירה אפילו עם חישוקי ה-18 אינץ' של רכב המבחן. עם זאת, היתקלות במהמורה באמצע פנייה מהירה, או מעבר על פסי הרעדה, עדיין יכולים להוציא רגעית את המתלים מאיזון.

האוונג'ר מתהדר בגיאומטריית שלדה שאמורה להיות מותאמת לשטח, אבל צריך למתן ציפיות. זה עדיין רכב הנעה קדמית חשמלי, והיינו חושבים יותר מפעמיים לפני שהיינו מנסים לקחת אותו לטיולי מועדון ג'יפ בנגב.

מחיר

גרסת הפתיחה של האוונג'ר עולה כ-190 אלף שקל עם חבילת אבזור די בסיסית, ומי שירצה אבזור שתואם יותר את תדמית המותג יצטרך להפליג לגרסאות הגבוהות יותר, שעולות 210 ו-220 אלף שקל.

זהו תמחור די שאפתני ביחס למפרט ולאבזור שמציעים כיום המתחרים מסין בפלח הזה.

מנגד זה אינו מחיר חריג עבור חובבי המותג, שמחפשים סמל סטטוס עירוני, ששונה מהדגמים הנפוצים בשוק. כי תמורה לכסף לא תמיד נמדדת במונחים רציונליים.

חלק מהמתחרות

סמארט 1

175-195 אלף שקל עולה גרסת המנוע הבודד של סמארט. זהו רכב מרווח מאוד עם בסיס גלגלים ארוך אם כי פחות קרוס-אובר בעיצובו. מנוע של 272 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ.

סמארט 1 / צילום: יח''צ

זיקר X

ב־185־205 אלף שקל הקרוס-אובר הקומפקטי של גילי פונה לפלח הפרימיום עם מרחב פנים מכובד ומאובזר היטב, מנוע אחורי בהספק 272 כ"ס וטווח של עד 445 ק"מ.

זיקר X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 מטפס בכ-0.6% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

"מקווה להגיע בשנה הבאה": האמירות, התחזיות והמחליף. כך נראתה האסיפה השנתית של משקיע העל

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר ה'תאוויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?