גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במטרה להגביר את התחרות: בנקים יחויבו לפרסם לציבור את הריביות לפיקדונות

לגלובס נודע כי המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, מקדם מהלך להגברת התחרות בין הבנקים ● על הפרק: נבחנת האפשרות לחייב את הבנקים לפרסם את הריביות שהם מציעים ב־10 מסלולים קבועים ● המהלך מגיע ברקע החוק שמחייב את הגופים לעדכן מדי תחילת חודש את הלקוחות בסכום העמלות שנגבו מהם, וייכנס לתוקפו ביום רביעי

צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המערכת הבנקאית ספגה בשנה וחצי האחרונות לא מעט ביקורת על כך שגלגלה באיטיות את עליות הריבית במשק לפיקדונות. זאת בעוד שלהלוואות, שהן מקור הרווח הגדול של הבנקים (במיוחד בסביבת ריבית גבוהה), התמסורת (שיעור גלגול הריבית) הייתה גבוהה, וגם נכון להיום ישנם עסקים שבהלוואות שלהם שיעור התמסורת גבוה מ־100%. למרות הגלגול האיטי, הציבור נהר בהמוניו לפיקדונות הבנקאיים והעביר אליהם מאות מיליארדי שקלים מחשבונות עו"ש שאינם נושאים ריבית. לשם השוואה, לפני שהתחילה עליית הריבית באפריל 2022, כ־57% מכספי הציבור היו בפיקדונות עו"ש, וכעת שיעורם עומד על 35%.

האסטרטג שמעריך: זה הסיכוי למלחמה בצפון, וזה מה שיקרה לכלכלה אם תפרוץ 
● חחיאשוילי: הבנקים יחויבו להראות ריביות גם לעתיד, חברות כרטיסי האשראי יציעו פיקדונות 

הבנקים הבינו את הפוטנציאל של גיוס הלקוחות באמצעות הצעות אטרקטיביות מצד אחד ואת הביקורת הציבורית מצד שני, והתחרות ביניהם גברה. התחרות הזו הייתה חסרה מאוד בסביבת הריבית האפסית ששררה בעולם עד לפני מספר שנים, ובבנק ישראל לא רוצים שהיא תיעלם ככל שהריבית תרד.

לפיכך, בכנס של מכוני ספרא והורביץ בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב שנערך ביום ראשון, אמר המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, כי הפיקוח על הבנקים יפרסם בקרוב הוראה שתחייב את הבנקים לא רק לחשוף את המידע על הריביות שהם הציעו בעבר, כפי שמפורסם מדי חודש באתר "קו המשווה" של בנק ישראל, אלא גם להראות לציבור באופן פומבי מה הן הריביות שהם מציעים למי שרוצה עכשיו לפתוח פיקדון.

כעת, גלובס חושף כי לפי גורמים במערכת הבנקאית, כדי להגביר את התחרות ואת השקיפות עבור הלקוחות בנושא זה, בפיקוח על הבנקים בוחנים לחייב את הבנקים לפרסם את הריביות שהם מציעים במספר מסלולים קבועים, ככל הנראה 10 מסלולים. מדובר במסלולים הנפוצים ביותר בהם בוחר הציבור לפתוח פיקדונות בנקאיים, וכל בנק יפרסם את הריביות שהוא מציע.

הציבור מעדיף פיקדונות קצרים או עד שנה

מבט על הפקדות הציבור בחודשים דצמבר ונובמבר מגלה כי ישנם מסלולים מובהקים אליהם זורמים מרבית הכספים. מבדיקת גלובס עולה כי המסלול המועדף ביותר על הציבור היה זה שמציע פיקדון בריבית משתנה לתקופה של עד חודש, כשהישראלים הפקידו אליו סכום עצום של יותר מ־19 מיליארד שקל. מדובר על זינוק של 65% ביחס להפקדות למסלול זה בחודש נובמבר (כמעט 12 מיליארד שקל).

אחת הסיבות המרכזיות לכך הייתה שעוד לפני שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע על הורדת ריבית ראשונה מזה יותר משנה וחצי (כפי שקרה בינואר), הבנקים כבר הורידו את הריביות שהם מציעים לציבור, בעיקר במסלולים עם הריבית הקבועה כדי להתאים את עצמם לצפי בשוק לתהליך הורדת ריבית.

הפרטים האחרונים של ההוראות טרם נקבעו וגם מועד להחלת החובה על הבנקים, אך כפי שציין חחיאשוילי, מדובר באירוע שיתרחש בקרוב. לפי שעה גם לא ברור כמה זמן לאחר פרסום הריבית יוכלו הבנקים להעלות או להוריד אותה.

המסלול הפופולרי הבא על ידי הציבור הינו פיקדון בריבית קבועה לתקופה של שנה שגייס בשני החודשים הללו יחד יותר מ־15.5 מיליארד שקל.

יש לציין כי בעוד שבמרבית המסלולים הבנקים הפחיתו בריביות, בפיקדונות לטווח של עד חודש בריבית משתנה, הריבית הממוצעת דווקא עלתה מכ־2.5% ל־2.66%. עם זאת, עדיין מדובר על ריבית רחוקה מזו של בנק ישראל שעומדת כיום על 4.5%. חחיאשוילי ציין בכנס כי שיעור התמסורת בפיקדונות היותר קצרים נע בין 40% ל־60%, בעוד שבפיקדונות של שלושה חודשים עד שנה הוא עומד על 80%־90%.

עוד ציין חחיאשוילי כי בפיקוח על הבנקים מתחבטים בשאלה עד כמה הוגן שיעור התמסורת הזו, ובוחנים זאת באמצעות סקרים מול הציבור. "לא מזמן ביצענו סקר שבודק ממה נובעת תפיסת חוסר ההוגנות בציבור (כלפי הבנקים, ר"ו) ורואים שזה נובע מעמלות, רמת השירות ובשנה האחרונה הצטרפה לזה הריבית על הפלוס שעלתה לרמה גבוהה", הוא אמר.

האם הבנקים יעמדו בדד ליין של ביטן?

הגברת התחרות בין הבנקים סביב נושא הפיקדונות מגיעה על רקע החוק שנועד להגביר תחרות ושקיפות בתחום העמלות, וייכנס לתוקפו באופן מלא ביום רביעי. החוק, שמחייב את הבנקים לעדכן מדי תחילת חודש את הלקוחות בסכום העמלות שנגבו מהם בחודש הקודם היה אמור להיכנס בינואר, אך הבנקים טענו שבשל המלחמה הם לא ערוכים לכך ושלחו את המסרונים באיחור וברובם הגדול גם ללא הסכום ששולם.

בדיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת, הודיע יו"ר הוועדה דוד ביטן כי הוא מתיר לבנקים לשלוח את המסרון המעודכן עד ל־7 בפברואר, וכי גוף שלא יעמוד בהוראות החוק ישלם קנס בהיקף של מיליוני שקלים. תחילה נקב ביטן במספר 10 מיליון שקל לכל יום איחור ואף הפסיק את הדיון לאחר שלא קיבל מידע מבנק ישראל על השאלה אילו בנקים כבר שלחו מסרון והאם הוא נשלח בהתאם לחוק. עם חידוש הדיון, הוא הודיע כי הקנס יהיה נמוך יותר, אך עדיין יסתכם במיליוני שקלים לכל יום איחור.

השבוע כבר החלו חלק מהבנקים לשלוח ללקוחות את המסרון, והוא כולל את סכום העמלות ששולם על ידם. כך לדוגמה דיסקונט, שהיה הראשון ששלח מסרון בחודש שעבר אך לא כלל בו את הסכום, עדכן את הנוסח כך שיכלול בדיוק את סך השקלים ששולמו. פירוט העמלות על פי הפעולה בגינה הן נגבו, נעשה באמצעות מעבר לאתר או אפליקציית הבנק, דרך בה נקטו מספר גופים שגם הם החלו בשליחת המידע, כמו למשל בנק הפועלים. גם לאומי ומזרחי טפחות החלו באופן מדורג לשלוח הודעות. בבינלאומי הודיעו שיתחילו במשלוח ביום שלישי.

עד כמה הכללת הסכום המדויק כבר במסרון ולא בהפניית הלקוח לאמצעי תקשורת אחרים קריטית? ד', שקיבלה ביום שני את המסרון בגין חודש ינואר, אומרת כי כלל לא הקדישה תשומת לב למסרון שנשלח אליה בחודש שעבר, אך את זה המעודכן שכלל את סך העמלות היא ראתה באופן מיידי. נציין כי הנושא עורר ביקורת בוועדת הכלכלה, כאשר חברי הכנסת התלוננו שהפניית הלקוחות באמצעות המסרון לאתר הבנק על מנת לראות את סך העמלות ששולמו, אינה מקובלת.

עמלות שעשויות להגיע למאות שקלים

המידע על העמלות מגיע על רקע כוונת בנק ישראל לעשות רפורמה בעמלות ולאפשר לבנקים להתחיל לגבות עמלות בגין ייעוץ השקעות. בינתיים, עמלות המסחר בני"ע צפויות עבור מי שסוחר בהן, להיות החלק המשמעותי ביותר במסרון שנשלח להם בימים אלו, בעיקר כי הם יכילו את דמי המשמרת הנגבים באופן רבעוני (כשיעור מתוך התיק המנוהל דרך הבנק), ולכן עמלה זו לא תופיע מדי חודש.

נציין כי בבנק ישראל החלו לקדם רפורמה בדמי המשמורת (כיום דמי ניהול) ואלה יהפכו לעמלה קבועה בשקלים ולא כשיעור מתוך התיק, עם חלוקה לשני היקפי תיק: עד 100 אלף שקל ומעל לסכום זה. לדוגמה, העמלות הממוצעות של דמי משמרת של ני"ע זרים (על פי התעריף המפורסם במחשבון הבורסה) יכולות להגיע בתיק של 400 אלף שקל ל־100־150 שקל ובתיקים של מיליון שקל ל־350 שקל בחודש. בתיקים הקטנים יותר הם דמי המשמורת האלה עומדים על כמה עשרות שקלים.

לבנקים נותרו כאמור עד יום רביעי לשלוח את המסרונים ונראה אם אופן שליחתם הפעם יעבור את חברי הוועדה.

עוד כתבות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר