האסטרטג שמעריך: זה הסיכוי למלחמה בצפון, וזה מה שיקרה לכלכלה אם תפרוץ

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, בחן את ההשלכות הכלכליות שעתידות להתרחש בעקבות עסקת החטופים הנרקמת בעזה לצד אפשרות להסלמה בצפון • שפריר מחלק את ההשלכות האפשרויות על שער החליפין, הריבית במשק והאינפלציה בישראל

חייל צה''ל בגבול לבנון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
חייל צה''ל בגבול לבנון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בעוד השמועות על הפסקת אש ועסקת חטופים בדרום מתחזקות, בצפון חלה התחממות במהלך החודש האחרון וקיים חשש מהסלמה ופתיחת גזרה צפונית במלחמת 'חרבות ברזל'. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, בחן את ההשלכות הכלכליות שעתידות להתרחש בעקבות עסקת החטופים הנרקמת בעזה לצד אפשרות להסלמה בצפון.

לפי שפריר, הערכה היא שהפסקת אש הרבה יותר קרובה מאשר למלחמה כוללת בצפון. השווקים מעריכים תרחיש הסלמה בצפון בסבירות של 30%, כאשר הצפי לעסקת חטופים עומד על 70%. 

חחיאשוילי: הבנקים יחויבו להראות ריביות גם לעתיד, חברות כרטיסי האשראי יציעו פיקדונות 
חדשות רעות מאפריקה: שיכון ובינוי תפחית יותר מ-150 מיליון שקל בגלל פיחות המטבע הניגרי

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור
 מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור

שער החליפין

שער החליפין נע בצורה משמעותית במהלך המלחמה, כאשר בשיאו הגיע הדולר לשער של 4.08 שקלים. בצד השני, ייסוף השקל בשבוע האחרון, החזירו לשווי של 3.65, כאשר המטבע המקומי חזק יותר ממה שהיה בתחילת חודש אוקטובר. שפריר מעריך כי בהתאם להתחזקות המטבע בשבוע האחרון, החדשות על הסכם הפסקת אש ושחרור החטופים יביאו להתחזקות נוספת של המטבע המקומי. עם זאת, התפרצות משמעותית מול חיזבאללה בצפון יביא ל"היחלשות חדה מאוד של השקל".

הריבית במשק

הפער בין תשואות איגרת החוב הארוכה של ישראל לאיגרת המקבילה בארה"ב עתיד להצטמצם במידה ותחול עסקת חטופים והפסקת אש. עם זאת, "שיפור משמעותי בפעילות הכלכלית בישראל צפוי למתן את עוצמת ירידת התשואות". מנגד, הסלמה בצפון תביא לשינוי מגמה, ותביא איתה עלייה חדה מאוד בריביות, זאת שכן "בנק ישראל יבהיר כי בשלב הראשוני יתמקד בייצוב השווקים הפיננסים ולא בתמיכה בכלכלה" ובנוסף הריבית ארוכת הטווח תעלה גם בעקבות הזינוק החד בגירעון ממשלת ישראל וירידה בדירוג האשראי של ישראל.

האינפלציה

שפריר מעריך כעת כי אנחנו צפויים לראות המשך התמתנות באינפלציה בישראל, כשלהערכתו, מדד המחירים הקרוב יעמוד על שיעור שנתי של 2.7%, וימשיך להתכנס אל תוך יעד יציבות המחירים של בנק ישראל. הצפי לעתיד הוא שתנודות המדד ישמרו על שיעור דומה לרמה הנוכחית עם תחזית ל-12 החודשים הקרובים העומדת על 2.65%.

עסקת חטופים לא תביא לשינוי משמעותי בציפיות אלו, כאשר שפריר מציג כי השפעת התחזקות השקל מצד אחד תתאזן עם עלייה חדה בפעילות הכלכלית. להערכתו, התפתחות שלילית בצפון לא תביא איתה בשורות משמחות, "תחול ירידה באינפלציה בטווח של עד שנה, אך עלייה בטווחים רחוקים יותר בשל פגיעה בהיצע ובצפי לעליית מיסים בהמשך בשל עלויות המלחמה".