גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים נחשפים: מי רוכש רכב חשמלי בישראל?

שוק הרכב החשמלי בישראל פורח, אולם על פי נתוני האוצר רוב כלי הרכב בפלח נרכשים על ידי העשירונים העליונים, ובכך מוחמצת הבשורה "החברתית" שיכלו להביא הרכבים האלה ● למה זה קורה, ומה עושים בעולם כדי לקרב את כלי הרכב החשמליים לכיס של השכבות החלשות

מכוניות חשמליות לעשירים בלבד / צילום: Shutterstock
מכוניות חשמליות לעשירים בלבד / צילום: Shutterstock

בחודש ינואר תפסו כלי הרכב החשמליים כ-23% מכלל מסירות הרכב החדש בישראל, יחס של כמעט אחת מכל ארבע מסירות. ב-2024 צפויים להימכר לפחות עוד 55-65 אלף כלי רכב חשמליים, ולהביא את מספרם לסביבות 150 אלף.

מבחן דרכים | מכונית עירונית "כמו פעם" במחיר של 90 אלף שקל בלבד
השבוע בענף הרכב | שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר

מבחינה סביבתית זו בשורה חיובית בהחלט, אבל לפחות בתיאוריה זו הייתה אמורה להיות גם בשורה מצוינת מבחינה חברתית, בשל התרומה החיובית שיכולים כלי רכב חשמליים לתרום להורדת יוקר המחיה של שכבות מעוטות הכנסה.

עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי היא (עדיין) כחמישית מזו של העלות ברכב בנזין, ואם מוסיפים למשוואה גם אגרה שנתית נמוכה משמעותית (בינתיים), ועלויות תחזוקה מזעריות בהשוואה לרכב בנזין, מדובר בהגדלת ההכנסה הפנויה של משקי בית באלפי שקלים בשנה, במיוחד עבור תושבי הפריפריה, שמתאפיינים בנסועה גדולה מהממוצע.

אבל זה לא קרה. כלי הרכב החשמליים הפכו בישראל למוצר בלתי נגיש לשכבות אוכלוסייה רחבות, ואת זה לא אנחנו אומרים אלא האוצר. בדיון שנערך במהלך ינואר בוועדה לביקורת המדינה, אמר נציג האוצר כי "עיקר רוכשי המכוניות החשמליות בישראל משתייכים לעשירון התשיעי והעשירי - כלומר לשכבות העשירות בישראל". אז איך קרה שדווקא מי שזקוקים יותר מכל לרכב החשמלי מודרים ממנו?

המחירים בשמיים

הסיבה המרכזית היא עלות הרכישה הגבוהה של כלי הרכב החשמליים ומדיניות האוצר בנושא. בעיקרון כלי רכב חשמליים הם עדיין יקרים יותר לייצור מרכבי בנזין, בשל עלות הסוללות, והמחירים ממשיכים לעלות ככל שעולה מס הקנייה עליהם. בשנת 2023, שבה הוכפל מס הקנייה על רכב חשמלי ל-20%, המחיר הממוצע לעסקת רכישה של רכב חשמלי חדש נע סביב כ-175 אלף שקל במחירי מחירון. במהלך 2024, אחרי עליית מס הקנייה ל-35%, וכאשר יסתיימו המלאים ששוחררו במס נמוך, אפשר לצפות לעלייה משמעותית נוספת במחיר הרכישה הממוצע. ואילו בתחילת 2025, בהעדר הודעה ודאית אחרת, מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לזנק בינואר ל-83%.

גם אם ברגע האחרון מתווה העלאת מס הקנייה יתמתן, כפי שהוצע לאחרונה בתקציב, ומס הקנייה יעלה בינואר 2025 ל-45% "בלבד", זו תהיה קפיצת מחיר נוספת. ואם נוסיף לכך עלויות הובלה יקרות, שערי מטבע וכו', לא נופתע אם בתחילת השנה הבאה המחיר הממוצע לרכב חשמלי "עממי" ינוע סביב 200 אלף שקל. האוצר אומנם טוען, שמחירי הדגמים החשמליים החדשים "דומים לאלה של דגמי בנזין מקבילים", אבל זה רק בגלל שמחירי הבנזין נסקו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, ולא להיפך.

למרבה הצער גם אין כרגע באופק דגמים חשמליים "עממיים", במחיר שווה לכל נפש. מחירי רוב הדגמים החדשים שהושקו בישראל ברבעון האחרון הם בטווח של 180-300 אלף שקל. בשורה התחתונה, מי שבאמת צריך היה ליהנות מחיסכון של רכב חשמלי, לא יכול להרשות אותו לעצמו - וזה עוד לפני שהזכרנו את הקושי של דיירי בתים משותפים להתקין עמדות טעינה בחשמל זול.

באירופה וארה"ב מסייעים

ניתן לטעון, שזה אינו מצב ייחודי לישראל. בהרבה מדינות מפותחות במערב המחירים של רכב חשמלי עדיין אינם נגישים לבעלי הכנסות נמוכות, וגם שם סובסידיות ו/או הטבות המס הממשלתיות "מתבזבזות" לעיתים על לקוחות מבוססים.

אבל מה ששונה הוא הגישה הממשלתית. בעוד, שבישראל הלוגיקה היא "כלי רכב חשמליים נרכשים על ידי העשירונים העליונים ולכן צריך להכביד עוד יותר את המיסוי עליהם", במדינות המפותחות מנסים למצוא פתרונות להנגיש אותם ללקוחות שזקוקים להם באמת.

"פתרונות ההנגשה" שמיושמים כיום במערב מתחלקים לשתי קטגוריות: "הענקת הטבות סלקטיביות לשכבות החלשות" ו"סינון הטבות מהשכבות החזקות". הדוגמה הבולטת ביותר למיסוי "חברתי" מתקדם על רכב חשמלי היא זו של צרפת, שבה כמעט 18% מכלי הרכב שנמכרו בשנה החולפת היו חשמליים. על פי הרגולציה בצרפת, בעלי הכנסה שנתית של עד כ-14 אלף אירו מקבלים סובסידיה בגובה עד 7,000 אירו לרכישת רכב חשמלי חדש, עם תקרה של עד 25% ממחיר הרכב. בעלי הכנסה מעל הרף הזה מקבלים סובסידיה ממשלתית של רק עד 5,000 אירו.

צרפת מעניקה גם סבסוד של עד 1,000 אירו לרכישת רכב חשמלי משומש, שגילו שנתיים לפחות. זאת כדי לסייע לבעלי הכנסות נמוכות, שאינם יכולים להשלים את הסכום לרכב חשמלי חדש גם עם הסובסידיה.

צרפת בוחנת כיום גם הנהגת תוכנית "ליסינג חברתי לרכב חשמל" תחת הכותרת "סיוע להשגת רכב חשמלי לאלה שצריכים אותו יותר מכולם". התוכנית הזו תאפשר לקבל רכב חשמלי בליסינג בתשלום חודשי של עד 100 אירו.

גם גרמניה, השוק הגדול באירופה לרכב בכלל ולרכב חשמלי בפרט, מעניקה כיום סובסידיות לרכישת רכב חשמלי משומש שגילו עד שנה, נוסף על תמריצים ממשלתיים לליסינג לרכב חשמלי. ואלה רק כמה דוגמאות.

לקטגוריה השנייה, "מניעת הטבות מלקוחות שאינם זקוקים להן", שייכת בין היתר הרגולציה האמריקאית החדשה שהנהיג ממשל ביידן לפני כשנתיים. על פי הרגולציה הזו ניתן סבסוד לרכישת רכב חשמלי בגובה עד כ-7,500 דולר באמצעות זיכוי במס הכנסה. אולם הסבסוד לא מוענק לבתי אב עם הכנסה שנתית משותפת של מעל 150 אלף דולר, או ליחידים עם הכנסה שנתית של מעל 75 אלף דולר. נוסף על כך ניתן זיכוי מס בגובה עד 4,000 דולר גם לרכישת רכב חשמלי משומש בן שנתיים לפחות, שנרכש בשנת 2023 ואילך, ובלבד שמחירו מתחת ל-25 אלף דולר.

כמעט כל המדינות המפותחות מציבות גם "תקרת מחיר" לרכב חשמלי חדש שזכאי לסבסוד, כדי לשלול סבסוד מרכבי פאר חשמליים. באירופה התקרה הזו נע בין כ-45 ל-60 אלף אירו, בהתאם למדינה, ואילו בארה"ב התקרה נעה סביב 60 אלף דולר. בכך מושגות שתי מטרות: גם הפעלת לחץ על משווקי הרכב החדש להוריד את מחיריו מתחת לסף האמור, וגם כאמור מניעת הטבות מס מכלי רכב חשמליים יוקרתיים.

הזדמנות פז לשנות

בשורה התחתונה כלי הרכב החשמליים מתרחקים מכיסן של שכבות ההכנסה הנמוכות בישראל, והמגמה רק צפויה להקצין. אומנם בישראל פועלים בימים אלה צוותים באוצר ובמשרדים הסביבתיים כדי לגבש נוסחת "מס ירוק" חדשה, אולם ככל הידוע המוקד העיקרי שלה הוא שימור האיזון בין רכישות רכב החשמלי ובין הכנסות המדינה ממסי רכב. אלא שבלי הכנסת אלמנט "חברתי" לתוכנית המיסוי החדש, וללא תמריצים למעבר לחשמל לשכבות החלשות, ספק אם ישראל אפילו תתקרב ליעד המוצהר של 95% מכירות רכב חשמלי עד סוף העשור. שני העשירונים העליונים לא יספיקו לשם כך.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?