גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

דווקא בימים של אופוריה בשוקי המניות, כאשר המשקיעים מדחיקים ידיעות שליליות כדי שלא יקלקלו את החגיגה, חשוב להסתכל נכוחה ולא להתעלם משורת הסיכונים שאורבים לשווקים.

הכוונה כמובן לא להזהיר מלרכוש מניות. שום מנהל השקעות ושום משקיע לא יכול לפעול תחת תחושה שתכף האדמה תפער את פיה ותקריס הכול. לכל סיכון יש הסתברות מסוימת להתרחש, ותוצאות אפשריות, ונדרש להתמקד בתוחלת של הסיכון ברמה מסוימת. בכך יש לשקלל את האלטרנטיבות הקיימות בהשקעה במניות, ולא פחות מכך באיגרות חוב.

כתבה ראשונה | צבי סטפק מעריך: זה מה שיכול לקלקל את האופוריה בשווקים
מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע 

התחדשות האינפלציה

סיכון שלא חייב להתממש כמובן, אבל הוא קיים. גם אחרי שבעיית הזינוק באינפלציה עד לפני כשנה טופלה היטב על ידי הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי האמריקאי, פד), אם כי באיחור, ושהיא מראה סימני נסיגה ברורים בארה"ב וגם (פחות) באירופה. אבל, העלאות הריבית עובדות בעיקר על צד הביקוש ואילו צד ההיצע חשוף לסיכונים דוגמת אפשרות של עלייה במחירי הנפט עקב קשיי מעבר במפרץ הפרסי או החלטה של ארגון אופ"ק לצמצם תפוקה.

כמו כן המגמה של נסיגה מהגלובליזציה והנטייה של מדינות, ובראשן ארה"ב, להפסיק להסתמך על מקורות ייצור זולים בסין למשל ומעבר לייצור בבית, כרוכה בהכרח בהתייקרות העלויות. אפילו בצד הביקוש נותרו סיכונים שכן שוק העבודה בארה"ב עדיין הדוק, השכר עולה בשיעור של כ-4% בשנה, וצריך יהיה לראות שהחזית הזו נרגעת.
התחדשות האינפלציה משמעה אי הורדת ריבית כפי שהשוק מצפה ומייחל ואפילו אפשרות של העלאתה, שכרגע נראית אמנם רחוקה.

 

האטה כלכלית ואף מיתון

לפני כשנה בלבד היו תחזיות קשות של גופי השקעה מובילים בעולם בדבר מיתון שלא נראה כמותו שהולך ומתקרב. לא רק שתחזיות האימים לא התממשו אלא שהכלכלה האמריקאית אמורה לסיים את 2023 עם צמיחה של כ-2.5%, רחוק מכ-0.5% שהיה הקונצנזוס. האם זה אומר שסכנת המיתון חלפה? בסבירות גבוהה, אבל ישנם גורמים מלבים ובעיקר המשבר הכלכלי החמור בסין, שם הדפלציה החליפה את האינפלציה והסכנה להשפעה על הכלכלה העולמית.

בנוסף, השתהות יתר של הפד בהורדת הריבית עלולה לייצר גלישה להאטה כלכלית, שסימנים שלה מופיעים לאחרונה בנתוני המשק בארה"ב, והרבה יותר מכך באירופה, שם ההאטה עלולה לפגוע ברווחיות של חלק מהפירמות העסקיות.

משבר בנקאי

משבר במערכת הבנקאות קיים כבר בסין, אם כי אנחנו לא לגמרי חשופים לממדיו. בארה"ב נמנע משבר כזה, אבל יש לו פוטנציאל להתרחש בחלקים מסוימים של המערכת. ב-2023 חזינו בהתמוטטות בנק ההייטק SVB ובהמשך בקריסתם של בנקים אזוריים לא גדולים, בלי שזה השפיע על המשק האמריקאי בכללותו. אבל זה לא נגמר, ולאחרונה שמענו על הבנק "ניו יורק קומיוניטי" שנקלע לקשיים, כנראה עקב מתן אשראי ליזמים ולקבלנים בתחום המשרדים, שחלקם עומדים ריקים עקב שינויים בדפוסי התעסוקה בעיר הגדולה, וזו בעיה שמלווה גם ערים גדולות בחוף המערבי.

בחירה בטראמפ לנשיא ארה"ב

במקרה שדונלד טראמפ זוכה בקדנציה שנייה כנשיא ארה"ב, הוא צפוי להיות נשיא מסוכן בהרבה מזה שהיה בקדנציה הראשונה שלו. הן במישור הפנים-אמריקאי זה לא יעשה טוב לכלכלה האמריקאית והן במישור הבינלאומי - כשמעמדה העולמי של ארה"ב ייפגע, הכוח של ארגון נאט"ו ייפגע, ומנגד יתגברו הסיכונים לכיבוש של רוסיה את אוקראינה וחלילה גם את המדינות הבלטיות, שיגדילו הסיכון להתלקחות עימות צבאי, לא רק כלכלי, בין ארה"ב לסין. לכל צעד ואמירה של טראמפ עלולות להיות השלכות על השווקים הפיננסיים.

וכשאומרים טראמפ אומרים פופוליזם, ואנחנו נוכחים כבר בעלייתם מנהיגים פופוליסטים לשלטון במדינות מסוימות בדגש על אירופה. אלו מביאים עמם סיכון של ניהול מדיניות כלכלית לא אחראית שעלולה להיתרגם לאינפלציה.

הר של חובות ממשלתיים

עשור של התאוששות הדרגתית מהמשבר הפיננסי הכבד שפקד את העולם ב-2008, הצריך הרחבה פיסקאלית ומוניטרית בהיקפים עצומים, מה שהגדיל מאוד את החובות של ממשלות ברחבי העולם. ההתאוששות האנמית בגידול בתוצר לא הספיקה והיחס בין החוב לתוצר, שהוא פרמטר חשוב מאוד בבדיקת האיתנות הפיננסית של מדינות ויכולתן לפרוע חובות, הורע מאוד. לדוגמה בארה"ב יחס החוב-תוצר שעמד ב-2007 ערב המשבר על 35%, עומד כיום על 98%, וחובות הממשל לאזרחים, באמצעות איגרות החוב שגויסו - ולעולם כולו - עומדים על כ-26 טריליון דולר.

סכום זה לא כולל התחייבויות של הממשלה לסוכנויות שלה - כמו תשלומי פנסיה לעובדים. וארה"ב לא לבד בסבך החובות הזה. הפתרון לכך לא נראה באופק, וברור שחובות עצומים כאלה מהווים נטל על מקבלי ההחלטות שמגביל מאוד את מרחב התמרון שלהם.

מתחים גאו-פוליטיים ומלחמות

את עולמנו טורדים בתקופה זו לא מעט מתחים גאו-פוליטיים, שחלקם כמו רוסיה-אוקראינה כבר הפכו למלחמה, וחלקם נושאים סכנה כזו בחובם. בין אלה עימות בין ישראל לאיראן, מלחמה בין רוסיה של פוטין לבין הברית הצבאית של נאט"ו, מלחמה בין צפון קוריאה לדרומה, והסיכון שהוא כנראה הגדול ביותר מבחינת תוצאותיו - פלישה של סין לטייוואן וכיבושה.

אם יש כרגע משהו שמונע את כיבוש טייוואן הוא החשש של סין מפני תגובה אמריקאית. סין הנשלטת בידי המפלגה הקומוניסטית בראשות הנשיא שי ג'ינפינג, סובלת כבר שנים מבעיות פנימיות חמורות: משבר כלכלי שניכר בעיקר בתחומי הנדל"ן והבנקאות, והתחלה של תסיסה חברתית. ומן העבר השני ניצבת טייוואן שהפכה למוקד ייצור בתחום החיוני למשק העולמי - השבבים. ברור מכך שכיבושה עלול להנחית מכת מחץ על שוקי המניות בעולם.

ואם לא די בששת הסיכונים האלה, הרי שבטווח הארוך יותר ישנם לפחות עוד שלושה סיכונים מז'וריים: מלחמות סייבר, סיכוני אקלים שיביאו למחסור במזון ובמים ויחריפו את בעיית ההגירה, ומגמות דמוגרפיות של הזדקנות האוכלוסייה במדינות שכבר כך הן גירעוניות וטובעות ביחס גבוה של חוב לתוצר.

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/ או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"