גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים

בדיקת הדוחות של שלושה מנהלי גמל ופנסיה בולטים - אלטשולר שחם, מיטב ומור - מלמדת על התשלומים הגבוהים שמקבלים סוכני הביטוח שעובדים עמם ● וגם: השינוי בהיקף נכסי חברות הגמל לא השפיע על סך העמלות שקיבלו הסוכנים, אלא על החלוקה בין הגופים המשלמים

סוכני הביטוח שומרים על חלקם בדמי הניהול / איור: Shutterstock
סוכני הביטוח שומרים על חלקם בדמי הניהול / איור: Shutterstock

בחודש ספטמבר האחרון חשפנו בגלובס את המחירון שמציעות מנהלות חסכונות הציבור בישראל לסוכני הביטוח, שהם 'המזיזים' הגדולים של כספים אלו. בגין ניוד של כל לקוח חדש לאחת החברות המנהלות את קרנות הפנסיה וקופות הגמל, מחברה אחרת, מקבלים הסוכנים אלפי שקלים המורכבים משני סוגי עמלות: "עמלת היקף" (תמריץ) - תשלום חד־פעמי המבוסס על יעדי גיוס שנתיים, ו"עמלת נפרעים" - המחושבת לפי שיעור מסוים מיתרת הנכסים הצבורים המנוהלים עבור עמיתים שהם לקוחות הסוכן.

הריבית שגובה אחים נאוי מלקוחותיה קפצה ל-11% - וההכנסות גדלו בהתאם 
טריא מציגה: בקשות משיכה של 1.7 מיליארד שקל והפסדים נערמים 

הדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה שלושת בתי ההשקעות המובילים בתחומי הגמל והפנסיה - אלטשולר שחם, מיטב ומור, מגלים עד כמה הקשר בין העמלות המשולמות לסוכנים, תזוזת העמיתים בין הגופים המנהלים והתשואות השוטפות שמציגים אותם גופים - הוא הדוק. עוד עולה כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות שולמו על ידי בתי ההשקעות יותר מ-800 מיליון שקל בעמלות, בעיקר לסוכני הביטוח.

נתחיל מהתלות של החברות באותם סוכנים, כפי שמלמדים היקפי העמלות. די להסתכל על תמהיל העמלות בקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם כדי להמחיש זאת: מתוך 7.1 מיליון שקל ששולמו כעמלות בתחום הפנסיה אשתקד, כ-3,000 שקל בלבד לא שויכו לסוכן או סוכנות. בגמל שולמו על ידי בית ההשקעות כ-280 מיליון שקל בעמלות, מהם 80% שולמו לסוכנים וסוכנויות. במור מדובר על 70% מסך העמלות.

במיטב שמחזיק בעצמו במספר סוכנויות, מתוך כ-272 מיליון שקל ששולמו בעמלות, כמעט 60% זרמו לסוכנים וסוכנויות שאינם בבעלות החברה, ושליש נוסף לסוכנויות שבבעלות בית ההשקעות. בכל הגופים, שיעור העמלות ששולמו למפיצים אובייקטיביים כמו הבנקים והיועצים הפנסיוניים, שמקבלים עמלת הפצה אחידה (0.25%), נמוכים מאוד ביחס לעמלות שהועברו לסוכנים.

במיטב התייחסו לנושא בדוחות וציינו כי "החברה משלמת עמלות לסוכני ביטוח בגין שיווק מוצרי גמל, השתלמות ופנסיה של החברה על פי הסכמים פרטניים. מהמגמות העולות בדוח ניתן לראות את ההסתמכות על ערוצי ההפצה (סוכנים) במקום מערכי הפצה ישירים, ואת הגידול בעמלות המשולמות להם".

גם במור ציינו כי בשנת 2023 החברה המשיכה לפעול לחיזוק והרחבת מערכי השיווק וההפצה. "החברה התקשרה בהסכמי שיווק פנסיוני עם סוכנים פנסיוניים ובתי סוכן, שמהווים ערוץ הפצה מרכזי ועיקרי. ליום 31 בדצמבר 2023 החברה פועלת באמצעות כ-3,000 סוכנים פנסיוניים", הוסבר.

מעגל שמזין את עצמו

נציין כי רוב סוכני הביטוח לא יעבירו את הלקוחות שלהם מגוף לגוף רק לשם קבלת העמלה, אלא יעשו זאת, אם בכלל, בהתאם לתנאים שהלקוחות יקבלו שם, בין שבהיבט התשואה או בדמי הניהול.

דמי הניהול שמשלמים הלקוחות הם הפרמטר האובייקטיבי והקבוע ביותר, כשגם התשואות מהוות טריגר לניוד החוסכים. כאן אפשר לראות לדוגמה את הפיגור של אלטשולר שחם בסיכום שלוש השנים האחרונות לעומת שני המתחרים - תשואה של 7.3% שהניב לעמיתים במסלול הכללי בקרנות ההשתלמות לעומת 19.1% במור ו-17.4% במיטב.

מבט על התפתחות תשלום העמלות בשנים האחרונות מאפשר להבחין במגמה, או ליתר דיוק במעגל שנוצר, בין היקף העמלות שמשלם כל גוף להיקף הנכסים שהוא מנהל והרווחים שהוא מציג. כך, ככל שהגוף מציג תשואות טובות יותר, הסוכנים יניידו אליו קוחות, היקף הנכסים יגדל וכך גם ההכנסות מדמי ניהול, הרווח וכמובן העמלות שישולמו לסוכנים.

 

אם בוחנים את סך העמלות ששילמו שלושת הגופים, הרי שהן נשארו דומות בעוד החלוקה ביניהם השתנתה מהותית. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא אלטשולר שחם, שתשואות החסר שלה החל מאמצע 2021 הביאו את חברת הגמל והפנסיה לאבד למתחרים בשנתיים האחרונות יותר מ-70 מיליארד שקל.

הירידה בהיקף הנכסים כתוצאה מכך שסוכנים וגופי הפצה נוספים העבירו לקוחות לגופי ניהול מתחרים, הביאה לכך שבעוד שבשנת 2021 אלטשולר שחם שילם עמלות בהיקף של 542 מיליון שקל (שהיוו אז 64% מעמלות של 845 מיליון שקל ששילמו שלושת הגופים), ירד חלקו בעמלות ל-44% מתוך 864 מיליון שקל ששולמו בשנת 2022 ול-35% מתוך 820 מיליון שקל אשתקד.

מור ומיטב צמחו ברווח

מור ומיטב, מנגד, הם הנהנים המרכזיים מניוד אותם כספי גמל של הציבור. מספר העמיתים הפעילים בתחומי הגמל והפנסיה של מיטב עלה בין השנים 2021 ל-2023 בכ-170 אלף לסך של כ-820 אלף עמיתים, ושל מור בכ-146 אלף ליותר מ-364 אלף. במקביל, היקף הנכסים של מיטב בעולמות אלו עלה באותה תקופה בכ-50% לסך של 120 מיליארד שקל, והיקפם במור יותר מהכפיל עצמו לסך של 70 מיליארד שקל.

את התוצאה, או אפשר להגיד גם את הסיבה לכך, הרגישו בשני הגופים בעמלות אשר שילמו בכל אחת מהשנים. במור קפצו העמלות מ-168 מיליון שקל ב-2021 ל-261 מיליון שקל אשתקד, ואילו במיטב הן זינקו מ-165 מיליון ל-272 מיליון שקל ב-2023.

כמובן שהשינויים הללו הורגשו היטב בשורה התחתונה של שלוש חברת ניהול הגמל והפנסיה המובילות. כך, בעוד הרווח הכולל של אלטשולר שחם הצטמצם בעקביות מ-257 מיליון שקל לפני שלוש שנים ל-137 מיליון אשתקד, הרווח של מור גמל הצומחת זינק ל-39 מיליון שקל אשתקד (לעומת הפסד של כמיליון שקל בשנת 2021). במיטב גמל הרווח אשתקד, בנטרול השפעה של תביעת הענק, עמד על 53 מיליון שקל, לעומת הפסד של 23 מיליון ו-11 מיליון שקל בשנתיים שקדמו בהתאמה.

כאן נציין כי רשות שוק ההון פעלה לאחרונה על מנת לצמצם את ניוד הלקוחות, בעיקר כשהמהלך נעשה שלא לצורך, על ידי חיוב הסוכנים להשיב עמלות אם הלקוח נויד שוב בתוך פרק זמן קצר. אולם הסוכנים, באמצעות לובי חזק בכנסת, הצליחו להוציא את הסעיף הרלוונטי לנושא מחוק ההסדרים האחרון.

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, ובין יוני לספטמבר נפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות