טריא מציגה: בקשות משיכה של 1.7 מיליארד שקל והפסדים נערמים

טריא, שמפעילה פלטפורמה דיגיטלית שמשדכת בין מלווים ללווים, דיווחה תוצאות כספיות מאכזבות • מעבר למשיכת כספים מאסיבית, החברה מציגה הפסדים ומחלוקת עם רשות ני"ע • שכרם של המנכ"ל הפורש והמנכ"ל המחליף הסתכמו בכמיליון שקל כל אחד

אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר
אייל אלחיאני, מנכ''ל טריא / צילום: איל יצהר

שנת 2023 היתה שנה עגומה במיוחד לחברת טריא  שפיתחה ומפעילה פלטפורמה דיגיטלית שמשדכת בין מלווים ללווים. שיעור ההפקדות של הציבור הלך וירד דרמטית במהלך השנה מרבעון לרבעון, ואילו בקשות המשיכה של ההפקדות הלכו וגברו. בנוסף לכך הציגה החברה הפסד תפעולי כבד של עשרות מיליוני שקלים בשל קיטון בהכנסות, ובנוסף התגלעה מחלוקת של החברה מול רשות ניירות ערך בקשר להכרה בעמלות שגבתה טריא בשנים האחרונות מלקוחותיה.

לאחר נפילה של 99% במניה: משקיע טוען שהאב סקיוריטי הפכה לחדלת פירעון 
הערת עסק חי לחברה הרפואית אינסייטק, שרצתה להגיע לוול סטריט בשווי 1.9 מיליארד דולר 

טריא סבלה בשנתיים האחרונות מעליית הריבית, שהפכה את הפיקדונות הבנקאים לאטרקטיביים יותר מאשר לריביות שניתנו למלווים דרך הפלטפורמה שלה. למרות שבשנת 2023 טיפסה הריבית הממוצעת שנגבית בהלוואות שהועמדו ללווים ל-9%, מרמה של 7.3% בשנת 2022, התשואה הממוצעת למלווים עלתה ל-5.8% בשנה שחלפה מול 5.34% בשנה הקודמת.

וכך ההפקדות בפלטפורמה של טריא שהסתכמו ב-178 מיליון שקל ברבעון הראשון, ירדו ל-95 ו-21 מיליון שקל בהתאמה ברבעונים השני והשלישי וצללו ל-16 מיליון שקל בלבד ברבעון האחרון של השנה שחלפה. בסך-הכול נרשמו הפקדות בסך של 310 מיליון שקל בסיכום שנת 2023.

לעומת זאת הבקשות המלווים למשוך את הכספים שהעמידו ללווים באמצעות הפלטפורמה של טריא היו משמעותית גדולות יותר בהיקפן. ברבעון הראשון של 2023 נרשמו בקשות למשיכה בסך של 400 מיליון שקל, לאחריו הן עלו ל-581 ו-541 מיליון שקל ברבעונים השני והשלישי ונחלשו ל-153 מיליון שקל ברבעון האחרון. בסה"כ הסתכמו בקשות המשיכה ב-1.67 מיליארד שקל. זהו עודף בקשות משיכה על פני פיקדונות של 1.4 מיליארד שקל.

הפער בין בקשות למשיכת הכספים להפקדות החדשות נותר שלילי במהלך כל השנה שחלפה. בטריא מוסיפים כי מאז סוף שנת 2022 "נרשמה בפלטפורמה מגמה של עודף בקשות משיכה על הפקדות". זה המקום לציין שתיק האשראי שהעמידה טריא עבור המפקידים מסתכם בכ-3 מיליארד שקל ומרביתו מגובה בנדל"ן למגורים. המשמעות היא שיש דרגה גבוהה של בטחון שהמלווים יקבלו את כספם חזרה, אך ייקח זמן לממש את הנכסים.

בטריא עצמה, ביקשו להציג גם את ההתפתחויות החיוביות שנרשמו ברבעון האחרון של השנה שחלפה. ההכנסות באותו רבעון התאוששו ועלו ל-8.8 מיליון שקל, למול הכנסות של 6.9 מיליון שקל ברבעון המסכם של שנת 2022. טריא הצליחה גם לרשום רווח נקי של 7.3 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה, למול הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון שקדם לו.

טריא גם מיישמת תוכנית התייעלות נרחבת, עליה הודיעה במהלך השנה שעברה. אחד המייסדים שמשמש בתפקיד מנכ"ל טריא, אייל אלחיאני, מסר כי החברה "מיישמת באדיקות את תוכנית ההתייעלות ועומדת בכל היעדים שהציבה לעצמה. סיימנו את הרבעון הרביעי ברווח כולל. אנו מאמינים ששנת 2024 תהיה שנת מפנה וחזרה למסלול הצמיחה. בזכות תיק האשראי האיכותי, נפרעו בטריא משכנתאות בסכום של כ-320 מיליון שקל, באמצעות גופי מימון שהעניקו הלוואות ללקוחות החברה, במטרה לאפשר נזילות מרבית למשקיעינו".

שכרם של המנכ"ל הפורש והמחליף הסתכמו בכמיליון שקל כל אחד

טריא מוזגה לתוך שלד בורסאי של עמוס לוזון בחודש פברואר לפני שלוש שנים. לוזון נותר בעל מניות בחברה (21% באמצעות קבוצת לוזון הציבורית) והוא מכהן כיו"ר טריא כיום. בתפקיד מ"מ מנכ"ל החברה משמש אייל אלחיאני, אחד המייסדים של טריא. מניית החברה זינקה ב-6% ביום שני, טרם פרסום התוצאות למחיר שמגלם לחברה שווי שוק של 108 מיליון שקל. אך בשנה האחרונה איבדה המניה כ-40% מערכה.

תנאי שכרו של מ"מ המנכ"ל אלחיאני בשנה שחלפה הסתכמו במיליון שקל, והורכבו בעיקר מדמי ייעוץ של 992 אלף שקל. המנכ"ל שפרש בקיץ, שחף ארליך, השתכר 834 אלף שקל עבור כהונתו כמנכ"ל עד לסוף אוגוסט, ובתור מי שמעמיד שירותי ייעוץ לחברה עד לסוף 2023.

בסיכום השנה שחלפה נפלו הכנסות טריא ב-63% והסתכמו ב-38 מיליון שקל, זאת בשל ירידה בפעילות תיווך האשראי בין מלווים ללווים שביצע טריא. עלות מתן השירותים כמעט ולא השתנתה ועמדה על 63 מיליון שקל, ולכן יחד עם הוצאות תפעול נוספות רשמה החברה הפסד תפעולי של 53 מיליון שקל בסיכום השנה מול רווח תפעולי של 6.6 מיליון שקל בשנת 2022. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 45 מיליון שקל בסיכום השנה מול הפסד של 42 מיליון שקל בשנה הקודמת. בין הגורמים שמזערו הגדלה אפשרית של ההפסד היו הכנסות המימון שגדלו בשנה שחלפה.

בנוסף לכך התגלעה מחלוקת עם רשות ניירות ערך. ברבעון הראשון פנתה הרשות לחברה בהקשר לטיפול החשבונאי בהכרה בהכנסה מעמלות שנגבו מקבוצות רכישה בתחום הנדל"ן, שבהן טיפלה טריא בעבר. הרשות, כך מציינת טריא, "הסתייגה מהטיפול החשבונאי של החברה." סך ההכנסות שהוכרו בשנים 2021-2023 מעמלות שגבתה טריא מאותן קבוצות רכישה, הסתכמו בכ-109 מיליון שקל באופן מצרפי. אם הרשות לא תקבל את עמדת טריא בנוגע לגביית אותן עמלות ולטיפול החשבונאי בהן, "ייתכן שתהיה לכך השפעה מהותית על הדוחות הכספיים." נכתב בדוח השנתי.