גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית טויוטה זינקה ב־40% מתחילת השנה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?

טויוטה מוכרת פי 6 מכוניות יותר מטסלה ומרוויחה הרבה יותר, אך גם לאחר הזינוק במניה בשנה האחרונה - היא שווה כ־200 מיליארד דולר פחות ● בשוק מעריכים כי מניית הרכב החשמלי של אילון מאסק עדיין "יקרה" ביחס למתחרה היפנית - אך מזכירים שהיא לא חברת רכב רגילה אלא "סופר הייטק"

טסלה מול טויוטה / צילומים: shutterstock
טסלה מול טויוטה / צילומים: shutterstock

רוב הציבור הישראלי מכיר את שמו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, חברת כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם מבחינת שווי, והאיש הצבעוני עם הפה הגדול שרכש את הרשת החברתית טוויטר, ומספק שערוריות חדשות לבקרים. מנגד, לא רבים יודעים להגיד מיהו מנכ"ל טויוטה, יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם שמוכרת פי 6 מכוניות מאשר טסלה. מדובר על קוג'י סאטו, שהחליף לפני שנה את המנכ"ל הקודם אקיו טויודה, נכד של מייסדי החברה.

● בארה"ב מפחדים מהמכוניות הסיניות. בארץ מחלקים אותן לקצינים 
ראיון | המחקר הישראלי שעלה למאסק בחבילת שכר של 56 מיליארד דולר 
בלעדי | קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל 

וזה רק הבדל אחד קטן המלמד על השוני בין שתי החברות. טסלה וטויוטה מייצגות בשנים האחרונות את שני הקטבים של תעשיית הרכב. טויוטה  היא חברת ענק שמרנית שדוגלת בפילוסופיה יפנית שמכונה "קאייזן", כלומר שיפור הדרגתי, איטי ויסודי, ששם דגש על מצוינות הנדסית בטכנולוגיית הייצור והסתמכות על הנדסת רכב קלאסית. האמינות נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה, וגם כשהיא מציגה פריצת דרך טכנולוגית אסטרטגית, כמו ההנעה ההיברידית שהמציאה לפני שני עשורים, המטרה היא לא חדשנות לשמה אלא הפיכת הטכנולוגיה לרווחית בטווח הארוך.

 

לעומתה, טסלה  מחזיקה בפילוסופיה עסקית הפוכה לחלוטין של "שיבוש" (Disruption). כלומר שבירת כל המוסכמות הקיימות באמצעות קפיצות דרך טכנולוגיות ועסקיות, שמשנות את השוק ואת המוסכמות הישנות.

כך למשל, שינתה טסלה את עולם שיווק הרכב באמצעות AHY, שיווק ישיר ומקוון מהיצרן לצרכן. היא אינה משקיעה כלל בפרסום מקובל והגישה שלה ביחס לבאגים ובעיות, שעלולים להופיע בכלי הרכב שלה - וכאלה היו לא מעט לאורך הדרך - היא "נפתור את הבעיה תוך כדי תנועה".

מבחינת טסלה המכונית היא רק "מעטפת ניידת" להנעה החשמלית ולמערכות הממוחשבות שלה. "הסיפור" של טסלה, מובילת מהפכת הרכבים החשמליים, מעורר התלהבות גדולה ואפשר לראות זאת אפילו בכך ש־51 אנליסטים מסקרים אותה, לעומת 22 בלבד לטויוטה, כך על פי נתוני הוול סטריט ג'ורנל.

טסלה חתומה על אין ספור פטנטים פורצי דרך בתחום התוכנה, המנועים, טכנולוגיות ייצור ומה לא, שהפכו בשנים האחרונות למודל לחיקוי בתעשיית הרכב. ובזכות שיטות הייצור המתקדמות שלה היא גם רשמה, לפחות לפרק זמן מסוים, את שיעור הרווח הגדול ביותר פר כלי רכב נמכר.

רכבת הרים במניית טסלה

בשנים קודמות היה די ברור לטובת מי נוטה השוק. מי שלא הכיר את טסלה עד אז, גילה אותה ב-2020, כשהמניה רשמה זינוק מדהים של 743% בשנה אחת. המשקיעים והלקוחות של טסלה, שלעיתים קרובות היה קשה להבדיל ביניהם, נהרו אחרי החברה באדיקות. כל הכרזת כוונות מעורפלת של מאסק הקפיצה את המניה ושווי החברה, וכל הבטחה ותחזית נכזבת, ולא חסרו כאלה, זכו לסלחנות יתרה משוק ההון.

טויוטה נאלצה לצפות מהצד כיצד החברה האמריקאית הצעירה, שמוכרת בשנה מספר כלי רכב דומה למה שהיא מוכרת בחודשיים, מותירה אותה הרחק מאחור בשווי השוק.

אלא שמי שנכנס למניית טסלה אחרי ההייפ הגדול של שנת 2020 נחל בינתיים אכזבה. למרות צמיחה מרשימה ברווחים, מניית החברה איבדה מתחילת 2021 כ־40% מערכה, בעוד זו של טויוטה טיפסה ביותר מ־60%. לעומת העלייה היציבה של מניית טויוטה, העבירה טסלה את המשקיעים שלה רכבת הרים, כשהמניה מתרסקת ב־70% מהשיא שרשמה לקראת סוף שנת 2021, אחר כך מזנקת במחצית הראשונה של 2023 בלא פחות מ־150%, ומאז שוב מוחקת כ־40% מערכה.

איום סיני מעבר לכתפה

בעוד שבמספרים מוחלטים שמייצרים עסקי הרכב שלהן, טויוטה מרשימה בהרבה, הרי שבמונחי צמיחה טסלה מובילה בגדול: טויוטה מכרה בשנה האחרונה את מספר המכוניות הגדול בעולם - 11.2 מיליון, ששיקפו צמיחה של 7%; טסלה מכרה 1.81 מיליון מכוניות - צמיחה של 38%.

"הבעיה" של טויוטה היא שלמרות שהיא מוכרת ומרוויחה הרבה יותר, המשקיעים מסתכלים על העתיד ועל הצמיחה המרשימה של טסלה, כשבשוק מניחים שהמכוניות החשמליות שלה הן העתיד, בעוד מכוניות הבנזין (ואולי גם ההיברידיות) של טויוטה הן העבר.

טויוטה, שבתחילה ניסתה להיאבק בטרנד החשמלי וטענה שהטכנולוגיה עדיין אינה בשלה, נאלצה בסופו של דבר להיכנע וליישם אסטרטגיה של מעבר מואץ לחשמל, שעודנו בעיצומו.

אלא שבחודשים האחרונים נראה שמרוב השקעה בחדשנות, ביטחון עצמי וזלזול במתחרים, טסלה שכחה להסתכל מעבר לכתף. יצרני הרכב הסינים משכפלים את ספרי הלימוד של טסלה עצמה ומציעים רכבים איכותיים בהרבה פחות כסף. חברת BYD למשל מוסרת 50% יותר כלי רכב בשנה מאשר טסלה, אבל היא הרבה פחות רווחית, פחות מלהיבה את המשקיעים (למעט כנראה וורן באפט) ונסחרת בשביעית מהשווי של טסלה.

זאת ועוד: קו הדגמים של טסלה הולך ומזדקן במהירות - המשפחתית מודל 3 למשל כמעט לא השתנתה חיצונית מהשקתה ב־2017, ואילו הלקוחות בסין ובשווקים אחרים מחפשים יותר גיוון.

רווחי טויוטה מזנקים

טסלה גם נאלצה לחתוך מחירים בשנה האחרונה בסין, אירופה ואפילו בארה"ב, דבר שהשתקף בדוחות הכספיים שלה. היא פספסה פעמיים ברציפות את תחזיות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בתחתונה, והמשקיעים מתקשים לזכור מתי זה קרה בעבר. הללו ראו לראשונה כיצד הרווח השנתי (המתואם) של טסלה צלל לעומת שנה קודמת, בשיעור של 23%, לסכום של 10.9 מיליארד דולר אשתקד. זאת בשעה שטויוטה רשמה דווקא זינוק של 72% ברווח לכמעט 32 מיליארד דולר (כשהיא נהנית מהיחלשות הין היפני לשפל של 34 שנה, מה שהוזיל משמעותית את העלויות שלה והקפיץ את הרווחים).

טסלה אף נאלצה להוריד את התחזיות שלה, כשלדבריה "קצב הגידול בייצור עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023". בחברה הסבירו שהיא עובדת על השקת רכב הדור הבא שלה.

את התוצאה ניתן לראות בשטח. טויוטה, נציגת "העולם הישן" בתעשיית הרכב, הולכת ומתחזקת בכל השווקים ועם כל סוגי הרכבים, והמשקיעים תגמלו אותה בתשואה של 85% בשנה האחרונה. מנגד, מניית טסלה השלימה ירידה של 7%, כששאר 6 "המופלאות" של וול סטריט (מניות הטכנולוגיה מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, גוגל ומטא) מזנקות בעשרות אחוזים. מתחילת 2024 הפערים בולטים אף יותר: זינוק של 40% במניית טויוטה מול ירידה של כ־30% בטסלה.

בשיא, בסוף שנת 2021, שווי השוק של טסלה (שעלה מעל 1.23 טריליון דולר) היה גבוה מזה של 10 חברות הרכב הגדולות בעולם, מלבדה, גם יחד. היום, כשהיא נסחרת בשווי של 560 מיליארד דולר, מספיק השווי של חמש חברות כדי לעקוף אותה: טויוטה (הנסחרת בשווי שיא של 343 מיליארד דולר), BYD, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס ופורד.

"לא רק חברת מכוניות"

אם תשאלו את האנליסטים, מניית טסלה לא אמורה לעלות בינתיים ואילו זו של טויוטה צריכה להמשיך ולטפס, לפחות בטווח הקצר. קונצנזוס האנליסטים על טויוטה הוא המלצת "קנייה" ואילו על טסלה המלצת "החזק" בלבד. מניית טסלה גם נחשבת "יקרה", עם מכפיל רווח של 65 לעומת מכפיל של 11 בלבד לטויוטה.

אבל ייתכן גם שהגלגל יתהפך שוב. מאסק, מי שנחשב לאיש העשיר בעולם עד לפני חודשים ספורים, הוכיח לאורך השנים שהוא יודע להפתיע. השאלה היא כמה שפנים עוד נותרו לו בכובע.

בשיחת המשקיעים האחרונה אמר מאסק שהרכב החדש, טסלה 2, יושק במחצית השנייה של 2025, ולדברי יאיר לפידות, מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות ילין לפידות, זה מה שעשוי להוביל לזינוק הבא במניית החברה: "מדובר בגרסה מוקטנת שאמורה להיות מאוד מהפכנית, וזולה משמעותית מהדגמים הנוכחיים. טסלה תוכל למכור גם 5-6 מיליון יחידות כאלה בשנה, בנוסף לדגמים הקיימים". לדברי לפידות, מדובר בחברה שהיא "סופר הייטק, והשוק טעה כשהתייחס אליה כאל חברת רכב בלבד".

דורי זרמי, סגן מנהל אגף השקעות עמיתים בכלל ביטוח ופיננסים, מחזק את הדברים: "לטווח הארוך יש לטסלה עוד הרבה סגמנטים שאינם רכב - ישנן הבטריות הכי טובות ויעילות לתחום האנרגיה המתחדשת, ובנוסף היא מפתחת רובוטים דמויי אדם, לסיוע בפעולות יומיומיות. היא גם מקשרת את הרכבים לתחום ה־AI כדי להגדיל הבטיחות ולאפשר מידע על הנסיעה. גם אם רק חלק מהתוכניות יתממשו - טסלה תרוויח מכך מאוד".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

המקורב של א־סיסי שעושה מיליונים מדי יום מפליטים מעזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"