גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית ביידן: לצנן את היחסים הבינלאומיים ולנטרל מרעומים במזרח התיכון ובמזרח הרחוק

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בילה אמש כמעט שעתיים על קו הטלפון לא עם ראש ממשלת ישראל, אלא עם שליט סין, בניסיון לייצב את היחסים הבין לאומיים ● אם יש משהו המאחד את רוב האמריקאים זו ההתנגדות ל"מלחמה המתמדת" של תחילת המאה ● ישראל עומדת למלא תפקיד לא-מתוכנן

הנשיא ביידן נושא השבוע דברים במסעדה בפניקס, אריזונה / צילום: ap, Jacquelyn Martin
הנשיא ביידן נושא השבוע דברים במסעדה בפניקס, אריזונה / צילום: ap, Jacquelyn Martin

כדי לדעת את מעמד ישראל בארה״ב, או לפחות בממשל ביידן, לא היה צריך אתמול אלא לעיין בהצהרת הנשיא ולהאזין למזכיר המדינה שלו. תגובותיהם על הריגת עובדי-ההצלה בעזה הצטיינו בקוצר-רוח ובאי-אמון. הנשיא אמר, שהוא "מזועזע ושבור לב", דרש מישראל ״דין-וחשבון״, ותיאר את המלחמה בעזה כ״חמורה ביותר בזיכרוננו מבחינת מספר עובדי ההצלה שנהרגו בה״. 

האיום האיראני נגד ישראל: חימוש של 12 אלף מחבלים מירדן כנקמה
18 מיליארד דולר ל-50 מטוסים: ארה"ב מתקדמת לעסקת ענק עם ישראל

בלינקן קרא הצהרה מן הכתב. ״האנשים האלה הם גיבורים״, הוא אמר על העובדים ההומניטריים בעזה, ״הם רצים אל תוך האש, לא ממנה והלאה. הם מראים לנו את מיטבה של האנושות בשעת מצוקה. הכרח הוא להגן עליהם״. אילו נדרשנו לאפיין את מצב רוחם של הנשיא ושל מזכיר המדינה אולי היינו אומרים שהתנהגות ישראל קרובה להימאס עליהם, אם עדיין לא נמאסה. 

זו נקודה טרגית. אנחנו עדים לשפל היסטורי ביחסי ישראל-ארה״ב. ספק אם מזכיר מדינה אמריקאי דיבר בחומרה כזאת על ישראל מאז המשברים הגדולים של סוף שנות ה-80 (ג'יימס בייקר בממשל בוש האב) או תחילת שנות ה-50 (ג'ון פוסטר דאלאס בממשל אייזנהאואר, אבל מי זוכר). 

ההסבר המצוי בארץ הוא פוליטיקה אמריקאית פנימית. אביב דרוקר התחכם בערוץ 13, ואמר שנוסחת "שתי המדינות" של ביידן אינה נוגעת לישראל ולפלסטין, אלא ״למישיגן ולנבאדה״, שתי מדינות קריטיות במשוואת הניצחון שלו, בבחירות בנובמבר. יש בזה כמובן מרכיב של אמת, אבל זה פירוש צר מדיי.

ים סוף - או ים סין הדרומי?

למדיניות החוץ של הנשיא ביידן יש יעד עיקרי אחד: למנוע הידרדרות ביחסים הבין לאומיים. אתמול (ג') הוא בילה כמעט שעתיים על קו הטלפון עם שליט סין, שי ג'ינפינג. היחסים בין שתי מעצמות-העל שקועים במשבר עמוק זה שנים אחדות, ואי הבנות בעניינים מדיניים, צבאיים, כלכליים וטכנולוגיים מעמיקות את החרדה מפני עימות. 

נראה ששיחת המנהיגים אתמול הייתה שזורה באי הסכמות, אבל הם דיברו. זו כשלעצמה אולי סיבה להניח שאיש מהם אינו רוצה בהחמרה נוספת. רוסיה ואיראן דווקא היו רוצות לראות נושאות מטוסים גרעיניות של ארה״ב מפליגות במי ים סין הדרומי במקום במי הים הערבי או הים התיכון או הים הבלטי. 

השיחה הארוכה עם שי ג'ינפינג באה על רקע של חדשות מדאיגות מים סין הדרומי. סין תובעת עליו בעלות כמעט-בלבדית וארה״ב אומרת שלא-בא-בחשבון. בימים אחרונים מחמיר המתח הצבאי בים סין בין סין לפיליפינים. לזו האחרונה יש הסכם הגנה עם ארה״ב זה 70 שנה ויותר. נשיא הפיליפינים התלונן בשבוע שעבר על ״התקפות מסוכנות ובלתי פוסקות״ מצד הצי הסיני. ״הפיליפינים לא ייכנעו״, הוא הכריז. 

ב-23 במארס, ארה״ב הודיעה, כי היא ״עומדת לצד בעלת בריתנו הפיליפינים ומגנה את פעולותיה המסוכנות״ של סין. יש קשר ברור אם גם לא ישיר בין ים סין הדרומי למזרח התיכון. ביידן אינו רוצה עוד מלחמה אחת, בהשתתפות מעצמת-על. הוא גם אינו רוצה להעניק לסין סיבות להתקרב עוד יותר אל רוסיה. 

״רף התעוזה של איראן עלה״

מדיניות חוץ ממלאת תפקיד מוגבל בפוליטיקה הפנימית של ארה״ב, אבל יותר ממה שביידן רוצה להבטיח קולות של ערבים אמריקאים במישיגן, הוא רוצה להשתחרר מכל חשד שהוא שייך לדור הקודם של הפוליטיקה, שבו חסידים של התערבויות צבאיות מעבר לים נתנו את הטון בשתי המפלגות הגדולות. 

דונלד טראמפ עושה שימוש מסיבי במוטיב הזה. הוא אמנם מתאר את כל מבקריו בתוך מפלגתו כ״רפובליקאים בשמם בלבד״, אבל מבחינה היסטורית, הוא-הוא הרפובליקאי בשמו בלבד. הוא מתנער לחלוטין ממדיניות החוץ של המפלגה ב-70 השנה שקדמו לו. את השמרנים האקטיביסטים של ימי ג'ורג' בוש הבן הוא מאשים שרצו ב״מלחמה מתמדת״, ואמנם הציתו אותה בעיראק ובמידת מה באפגניסטן. 

ואף כי הוא האיש שהורה על חיסול קאסם סוליימאני, הוא לא רצה מלחמה עם איראן. הוא חזר ודיבר על רצונו להגיע ל״עיסקה״ איתה. פעם נשכחת אחת הוא ביטל ברגע האחרון פעולת עונשין נגד איראן מפני ש״יותר מדיי איראנים״ עמדו ליהרג בה. בשעתו, ראש הממשלה מתח ביקורת מרומזת על טראמפ. ״רף התעוזה של איראן עלה״, אמר מר נתניהו באוקטובר 2019, ״שבהיעדר תגובה, הוא עוד יעלה - אבל ישראל לא תגיש את הלחי השנייה״. 

טראמפ כמובן אינו פציפיסט. הוא שולל מדיניות חוץ ניצית פעילה מאותה הסיבה שכמעט כל נשיאי ארה״ב ב-150 השנה הראשונות של הרפובליקה שללו אותה; מפני שסכסוכי העולם החיצון אינם מעניינה של אמריקה. 

חוכמת ג'ורג' וושינגטון

ביידן אינו שייך לאסכולה הזו. הוא היה מימיו הפוליטיים הראשונים חלק מן האגף הניצי של מפלגתו, ותמך בעזרה לבעלות ברית, מימי המלחמה הקרה עם ברית המועצות, עבור דרך מלחמות יוגוסלביה ועיראק וגמור באוקראינה. אבל הוא התכוון בהחלט למה שאמר כאשר הקדים להזהיר את ישראל לבל תחזור על שגיאתה של ארה״ב בטיפול במצבי משבר. אמריקה, הוא רמז, הפעילה יותר מדיי כוח, ופגעה ביותר מדיי אזרחים. 

במרוצת השנים גברה ספקנותו של ביידן לגבי אופי התפקיד האמריקאי בהבסת טירור. אף כי תמך במלחמת עיראק ב-2002, הוא נעשה ממבקריה החריפים ביותר בשנים הבאות, ובהיותו סנאטור לעג בפומבי להתיימרות ממשל בוש להתקרב אל ״ניצחון סופי״. 

כאשר נעשה סגן הנשיא של ברק אובמה הוא היה הבכיר היחיד בממשל שחזר והתנגד לניסיון עתיר המיליארדים ״לבנות אומה״ באפגניסטן. הוא הציע להסתפק במשימות קטנות ומוגדרות נגד טירוריסטים. הוא עורר עליו ביקורת פומבית חסרת תקדים מצד מפקד הצבא האמריקאי באפגניסטן, גנרל סטנלי מקריסטל. אובמה הדיח אותו על המקום, אף כי שר ההגנה אמר עליו, שהוא ״הלוחם המעולה ביותר שפגשתי מימיי״. דעתו של ביידן על אפגניסטן לא השתנתה. באוגוסט 2021 הוא החליט להניח לאפגניסטן לחזור לידי הטליבאן, עם תוצאות הרות אסון לאפגנים. רוב האמריקאים נשמו לרווחה. 

הרוב הגדול של האמריקאים מעדיפים להתרחק מענייני חוץ, בעיקר כשהם מסתבכים ומתארכים. ביטוי מובהק של הנטייה הזו הוא האדישות הגוברת, אפילו האיבה, כלפי אוקראינה. 

היסטוריונים אוהבים לצטט את הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון, שיעץ לבני ארצו שלא לכונן בריתות קבועות מעבר לים. במשך שנים, לארה״ב לא היו התחייבויות סנטימנטליות כלפי איש. הרבה אמריקאים יפטרו את עצמם מכל ייסורי מצפון, אם חוכמת וושינגטון תחזור ותאומץ בימינו. זה ההיגיון של 'אמריקה תחילה' מבית מדרשו של טראמפ. 

ישראל, בעל כורחה ומבלי להתכוון, ממלאת עכשיו תפקיד חשוב ורב אירוניות בנירמול יחסי אמריקה עם העולם החיצון. אם אפשר לוותר על 'יחסים מיוחדים' איתה, אפשר לוותר כמעט על כל מערכות היחסים המיוחדים. 

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?