גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוחקת מיליארדים: ההימור שהפך את אינטל למניית שבבים מאכזבת בוול סטריט

אינטל חשפה השבוע את תוצאות פעילות ייצור השבבים שלה עבור חברות אחרות והציגה הפסדים של 7 מיליארד דולר שרק הולכים ומעמיקים. המניה הגיבה בירידות חדות, שמצטרפות לרבעון שלילי במיוחד ● מומחים מנתחים: מה עובר על אינטל?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

זו הייתה פתיחת שנה קשה לאינטל . בזמן שמניות השבבים הציגו ראלי כמעט חסר מעצורים בהובלת אנבידיה , מניית אינטל ירדה ביותר מ-18% מתחילת השנה, וגם פתיחת הרבעון השני של השנה לא נראה מזהיר. אחד המהלכים הכי גדולים של אינטל בשנים האחרונות הוא המעבר לייצור שבבים גם עבור חברות אחרות (פאונדרי). בתחילת השנה, הודיעה אינטל על רה-ארגון להשלמת תוכניותיה, והקמת חטיבת אינטל פאונדרי, שכוללת את מפעלי הייצור של אינטל, כולל זה שבקריית גת.

האח הבכור של ה-S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 
רעידת האדמה בטייוואן מאיימת על העסק הכי חם בתעשיית השבבים 

השבוע נחשפו לראשונה התוצאות הכספיות של המהלך בשנתיים האחרונות, ואיתן האכזבה הגדולה למשקיעים: ההפסד התפעולי מהפעילות הסתכם בשנת 2023 ב-7 מיליארד דולר, בור רציני לעומת 5.2 מיליארד דולר ב-2022 ו-5.1 מיליארד דולר ב-2021. במקביל, ההכנסות מהסגמנט קטנו משמעותית והסתכמו בשנה שחלפה ב-18.9 מיליארד דולר לעומת 27.5 מיליארד ב-2022 ו-22.8 ב-2021.

וזה לא הסוף. לפי מנכ"ל החברה, האיש שהוביל את מהלך הפיצול והארגון מחדש, ההפסדים הולכים עוד להעמיק בשנת 2024 והאיזון יגיע רק ב-2027. "ההפסד התפעולי נובע מהחלטות גרועות שנלקחו בשנה שעברה - ובפרט, שלא רכשנו מכונות ייצור מ-ASML ההולנדית. מכונות הרבה יותר יעילות". גלסינגר האשים גם את האימוץ האיטי של טכנולוגיית EUV המשמשת לייצור שבבים מתקדמים.

התוצאות הללו, והתחזית של גלסינגר, הובילו לנפילה במניית החברה, שירדה בפתיחת המסחר בכמעט 7%.

הרע לפנינו: ההפסדים יגיעו לשיא ב-2024

אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון, מסבירה: "זה סגמנט שאינטל שמה עליו פוקוס כחלק מתוכנית הרה ארגון שלה ומאז שהמנכ"ל הנוכחי נכנס לתמונה. אינטל גם משקיעה בבניית מפעלים בארה"ב ומקבלת סובסידיות מהממשלה. הפסדי הסגמנט יגיעו לשיא ב-2024 ויגיעו לאיזון רק עד 2030".

לדבריה, "אינטל עשתה טעות בעבר, הם לא השכילו להבין שכדי להיות תחרותיים בתחום הפאונדרי הם צריכים להשקיע בטכנולוגיות ולקנות את מערכות הייצור הכי מתקדמות. כעת הם מתקנים את טעויות העבר ועושים את ההשקעות. זה לוקח זמן".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, אומר כי אינטל על צבר הזמנות פוטנציאליות של 15 מיליארד דולר. "היא רוצה להראות שההישגים יהיו גבוהים, אבל זה בטווח של שנים קדימה, ולא מעבר לפינה", הוא מוסיף. "לאינטל יש כרגע חמישה לקוחות בפאונדרי, ויש כמה פאבים (מפעלי ייצור שבבים, שח"ו) שמיועדים לפאונדרי, אחד מהם יהיה מוכן לפעילות מלאה בסוף השנה, ויש לה שותפויות עם כמה גורמים כולל טאואר. אחת הסיבות שאינטל רצתה לקנות את טאואר היא להיכנס חזק יותר לפאונדרי ולקבל את הידע של טאואר". אינטל הייתה אמורה לרכוש את יצרנית השבבים הישראלית טאואר ב-5.4 מיליארד דולר, אך העסקה בוטלה לאחר שלא השיגה את אישור הרגולטור בסין בקיץ הקודם.

וסצ'ונוק מסביר כי אינטל תחל בצורת דיווח חדשה של התוצאות שלה, שמחולקת לשלושה סגמנים: המוצרים (מחשבים אישיים למשל), פאונדרי (ייצור שבבים לחברות אחרות) ואחר שתחתיו נמצאות חברות בנות שלא עוסקות בעסקי הליבה של אינטל כמו מובילאיי הישראלית. לדבריו, החלוקה החדשה לסגמנטים תאפשר לאינטל להראות לשוק מהם מנועי הצמיחה שלה, מהי "פרת המזומנים" שלה ועוד.

פעילות הפאונדרי משפיעה לרעה על השורה התחתונה של אינטל, והדיווח לפי סגמנטים מציג אותה, לדברי וסצ'ונוק, כפי שהיא - "מעין פעילות סטארט-אפ בתוך החברה שאמורה להיות מנוע צמיחה, אך כרגע היא הפסדית, כמו מטא-וורס בפייסבוק".

תממש מניות מובילאיי למימון הפעילות?

וסצ'ונוק מעריך שאינטל תידרש להוצאות הוניות (CAPEX) גדולות וייתכן שתבחר לממש מניות מובילאיי (בה היא מחזיקה מעל 88%) כדי לממן זאת. הוא מוסיף כי "TSMC מוציאה מעל 30 מיליארד דולר בשנה CAPEX. אינטל רחוקה מזה, אבל היא עשתה תהליך מואץ וקפצה. היא הייתה בפיגור טכנולוגי והדביקה חלק מהפער, אבל היא עדיין לא עם הטכנולוגיה הכי מתקדמת כמו TSMC, סמסונג וגלובל פאונדרי המובילות. אחד הדברים שהם הדגישו הוא הצורך להשקיע במערכות ליתוגרפיה מתקדמות, שזה צוואר בקבוק שמאפשר קפיצה טכנולוגית בייצור דורות מתקדמים".

לחזור להובלה? "משימה כמעט בלתי אפשרית"

על ירידת המניה לאחר הדיווח אומר וסצ'ונוק כי "נראה שנבנו ציפיות לקראת האירוע עליו אינטל הודיעה מראש, וכגודל הציפיות כך גודל האכזבה". למרות זאת, הוא מציין שבאופן כללי אין בשוק ציפיות גבוהות מאינטל בשנים האחרונות, והתמחור של המניה די נמוך. "היא הייתה מספר 1 בעולם השבבים והיום היא לא בשלישייה הראשונה", הוא מזכיר. "אם היא תצליח אפילו בחלק ממה שהיא מבטיחה, המניה יכולה לרוץ קדימה, אבל השאלה אם זה המצב. אנחנו באופנהיימר בעמדה זהירה על המניה (המלצת perform, תשואת שוק). זאת נראית כמעט משימה בלתי אפשרית להפוך את הספינה ולחזור למובילות, להיכנס לתחומים שלא התמחו בהם אף פעם; פאונדרי זה עסק הרבה יותר מורכב, לקוחות עם דרישות מגוונות, שולי רווח יותר נמוכים".

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

"מציאות אבסורדית": מה הסיכוי לצווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן לנתניהו: ארה"ב מתנגדת למבצע ברפיח ללא תוכנית ברורה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי