גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בגידה במהנדסי הענן של גוגל": המחאה נגד ישראל מתרחבת

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האיראנים כועסים על המעורבת של איראן במזרח התיכון, עובדי גוגל קוראים לביטול החוזה עם פרויקט נימבוס הישראלי וארה"ב נותנת פטור מישראל לגבי השימוש שלה בנשק ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

●  איראן נמצאת בעמדה הטובה ביותר מעולם לשליטה במזרח התיכון
סערה בגרמניה: מגישת טלוויזיה האשימה את ישראל "ברצח עם" 

1ביידן לא מבין - העם האיראני חושב קודם על עצמו, ולא על הפלסטינים

"הפעולות האחרונות של ממשל ביידן במהלך ראש השנה האיראני מציגות את חוסר תשומת הלב האופייני של הממשל כלפי האיראנים", נכתב אמש בניו יורק פוסט. "במקום להכיר בחששות המפגינים האיראנים, הנשיא ביידן שלח לאיראנים איחולים לשנתם החדשה, והמשיך באותה נשימה בנשיאת דברים על מצב העזתים". אך העזתים, נכתב, "ובאופן רחב יותר הפלסטינים והערבים, אינם חוגגים את החג האיראני הקדם-אסלאמי המבשר על בוא האביב, ובשעה זו בדיוק מפגינים האיראנים על שממשלתם מתעדפת את האיסלאמיזם על פני הלאומיות, ומבזבזת את הונה על שלוחות הטרור של המשטר כמו חמאס, שמנהל את רצועת עזה".

צוין כי "מאז 2009 לפחות, מפגינים איראנים קוראים: 'לא עזה, לא לבנון, אני נותן את חיי למען איראן!'" נכתב כי "ככל שהפער בין הממשלה לעם העמיק, האיראנים החלו לבקר את ההתמקדות של המשטר הפקידותי בהשמדת ישראל, והתרחקו מתמיכה בעניין הפלסטיני בהפגנותיהם". "עזבו את פלסטין. תעשו משהו למעננו", ו-"כספי הנפט הלכו לאיבוד - הם הוצאו בפלסטין", הן רק כמה דוגמאות. נכתב כי "עבור הממשל האמריקאי, שמתיימר לעמוד לצד העם האיראני ואשר מחלקת המדינה שלו שיפרה לאחרונה את המסרים שלה, השגיאה הזו הייתה צעד אחורה - במיוחד מכיוון שהאיראנים מבקשים ליצור ניגוד מוחלט בינם לבין מנהיגי הדת השולטים בהם".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת סעיד גסאימינג'אד, בנאם בן טלבלו. לקריאת הכתבה המלאה.

2המחאה נגד ישראל בגוגל מתרחבת

אמש פורסם במגזין טיים על תנועה הולכת וגדלה בתוך גוגל "שקוראת לחברה לבטל את החוזה עם פרויקט הענן הממשלתי הישראלי נימבוס, בהיקף 1.2 מיליארד דולר, שנערך במשותף עם אמזון". נכתב כי "קבוצת המחאה, הנקראת No Tech for Apartheid, מונה כעת כ-40 עובדי גוגל המעורבים באופן הדוק בהתארגנות", ואחרים טוענים שיש עוד "מאות עובדים שאוהדים את מטרותיהם". מגזין טיים שוחח עם עובדים בהווה ובעבר בגוגל, "כשרבים מהם תיארו תחושת כעס גוברת על האפשרות שגוגל תסייע לישראל במלחמתה בעזה. שניים מעובדי גוגל לשעבר אמרו שהם התפטרו בחודש האחרון במחאה נגד הפרויקט".

לפי הדברים, "עובדי גוגל מצביעים על השילוב של Google Cloud בתוך פרויקט נימבוס כמקור לדאגה. טכנולוגיית הענן שהחברה מציעה בדרך כלל ללקוחותיה כוללת כלי הנקרא AutoML המאפשר למשתמש לאמן במהירות מודל למידת מכונה באמצעות מערך נתונים מותאם אישית. שלושה עובדים שהתראיינו לטיים אמרו שממשלת ישראל יכולה תיאורטית להשתמש ב-AutoML כדי לבנות כלי מעקב או מיקוד. אין ראיות לכך שישראל השתמשה בענן של גוגל כדי לבנות כלי כזה", נכתב. חברי No Tech for Apartheid טוענים שזה יהיה "נאיבי לדמיין שישראל לא משתמשת בחומרה ובתוכנה של גוגל למטרות אלימות. 'אם אין לנו פיקוח על אופן השימוש בטכנולוגיה הזו', אומרת רייצ'ל ווסטריק, מהנדסת תוכנה של גוגל, 'אז הצבא הישראלי ישתמש בה באמצעים אלימים'. לדברי גריאל שובינר, חוקר לשעבר בגוגל, 'מתן טכנולוגיה רבת עוצמה למוסד שהוכיח את הרצון לעשות שימוש לרעה ב-AI וליצור נשק בכל חלקי המלחמה... זו בגידה בכל המהנדסים שמשקיעים את מרצם ב-Google Cloud'".

נכתב כי העובדים טוענים כי "מערכת היחסים של החברה עם ישראל סותרת את 'עקרונות הבינה המלאכותית' של החברה, הקובעת שגוגל לא תמשיך לעסוק ביישומים של בינה מלאכותית שעלולים לגרום ל'נזק כולל', לתרום ל'נשק או טכנולוגיות אחרות' שמטרתן היא לגרום לפציעה, או לבנות טכנולוגיות 'שמטרתן נוגדת עקרונות מקובלים של המשפט הבינלאומי וזכויות האדם'".

מתוך מגזין טיים, מאת בילי פריגו. לקריאת הכתבה המלאה. 

3האם ישראל מקבלת פטור מהחוקים של ארה"ב בהספקת נשק?

"האם ממשל ביידן מתעלם מהחוקים האמריקאיים בדחיפה שלו לסיוע ישראל?" שואל העיתונאי איזק קוטינר מהניו יורקר את שרה איליין הריסון, אנליסטית בכירה ב'תוכנית האמריקאית' בקבוצת המשבר הבינלאומית ומי שהייתה בעבר יועצת כללית בחטיבה לעניינים בינלאומיים במשרד ההגנה. "יש חשש שנשק אמריקאי שעובר לישראל עלול לתרום לפגיעה מופרזת באזרחים. והסיבה שנושאים אלה נבחנים היא שישנם חוקים ומדיניות שמגבילים את הרשות המבצעת בארה"ב, שלכאורה אינם מיושמים כעת בישראל", כתב קוטינר.

"כשאני מסתכל מסביב לעולם על מדינות שמקבלות הרבה סיוע מארה"ב, או שקיבלו בעשורים האחרונים, כמו מצרים, פקיסטן או ישראל, אני לא רואה לעתים קרובות כבוד ענק לחוק הבינלאומי", כתב קוטינר. "אני חושבת שצריכה להיות לך מידה בריאה של ציניות כשאתה מסתכל על יישומים של החוקים האלה", מסבירה הריסון. אבל, "בסופו של יום, בהתבסס על ניסיוני ברשות המבצעת, החוקים הללו מיושמים ברחבי העולם; רק שהציבור לא שומע על זה", היא אומרת. לעומת זאת, "ביחס לישראל, במקרים רבים שבהם נראה כאילו היה צריך להחיל חוקים אלה, הם לא הוחלו. זה ההבדל. ההבדל בין ישראל לכל המדינות האחרות הוא שההתנגדות להחלת החוקים הללו על ישראל מצליחה בכל פעם מחדש".

מתוך הניו יורקר, מאת איזק קוטינר. לקריאת הכתבה המלאה. 

4המלחמה בעזה פגעה בסצנת האומנות בגרמניה

"סצנת האמנויות בגרמניה - ובמיוחד בברלין - נהפכה על פיה בעקבות התקפות חמאס בישראל ב-7 באוקטובר, וההפצצות על עזה שבעקבותיהן", נכתב אמש בניו יורק טיימס. "פרסים בוטלו. ועידות בוטלו. מחזות הורדו מהבמות. פקידי תרבות ממשלתיים הציעו לסווג מימון לפי מה שאמנים ומוסדות מצהירים לגבי הסכסוך, והתקשורת - הן המסורתית והן החברתית - מבעבעת בהכפשות פומביות על הסופר הזה, האמן הזה, הדי ג'יי הזה, הרקדן הזה. אקלים של פחד והאשמות העמיד את מעמדה של ברלין כבירה תרבותית בינלאומית בסכנה גדולה יותר מאשר בכל עת מאז 1989".

נכתב כי "ברלין הייתה פעם המגדלור האמנותי של כל אירופה, אבל מה שקורה כאן היום הוא סיפור מאוד גרמני. האחריות של המדינה לשואה עדיין מנווטת מגזר תרבותי שמוסדותיו מחויבים לתהליך לאומי של חשבון נפש וכפרה. תרבות הזיכרון הזו גם מניעה את תמיכתה האיתנה של גרמניה בישראל, ואת המגבלות הנוקשות שהיא מציבה לביקורת על בת בריתה". כך ש"בעוד שאמנים ברחבי העולם היו קולניים מאוד לגבי המלחמה, בגרמניה הצהרות כאלה יכולות לבוא עם מחיר כבד: ביטול הופעות, אובדן מימון והאשמות באנטישמיות בחברה שבה אין האשמה חמורה יותר".

נכתב כי "התחושה הזו של מגבלות חדשות כבר גובה את המחיר מהצד התרבותי של העיר, שקיבלה את פניהם של אמנים רבים. 'החרדה הזו מקשה עלינו למשוך את הכישרונות הטובים ביותר ולקרב קהלים מגוונים', אמר קלאוס בייזנבך, מנהל הגלריה הלאומית החדשה בברלין, שהוביל בעבר מוזיאונים בניו יורק ובלוס אנג'לס. 'אם האמנים יעזבו, אחד הבונוסים האמיתיים האחרונים שיש לברלין ייעלם'".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ג'ייסון פראג'. לקריאת הכתבה המלאה. 

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב