גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra
מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

שבוע חלף מאז שטורקיה הטילה מגבלות יצוא ראשונות וחסרות תקדים על הסחר עם ישראל. אבל לפחות לפי הסימנים מאנקרה - המהלך עשוי להתגלות בקרוב מאוד כראשון מבין רבים. האווירה הכללית נגד ישראל ברחבי טורקיה הולכת ומחמירה. לצד הכוונה להוציא משט נוסף, התקיימו השבוע מול משרדי הממשלה באנקרה הפגנות הקוראות לנתק לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל. בנוסף, וכפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, אנשי עסקים משתי המדינות החלו לחפש מסלולים עוקפים שיאפשרו להמשיך לקיים את קשרי המסחר. המפגינים דורשים לחסום גם נתיבים אלו. בטורקיה מתקיימים דיונים רצופים ובוחנים את כל האפשרויות.

בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן
המרמרה 2? כל הפרטים על המשט לעזה שעשוי לצאת מטורקיה בשבוע הבא
לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

בהתחשב בכך שהאירועים האחרונים ביחסי ישראל־טורקיה חריגים מאוד, אפילו שבדור האחרון הם כבר ידעו הרבה יותר מורדות מעליות, נשאלת השאלה מה המקור להתנהלותו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. אז מה קרה, מה קורה וגם מה יקרה? גלובס מנסה לעשות סדר בבלגן.

האינטרס הטורקי הנסתר

אחת השאלות הקשות בנוגע למצב הנוכחי ביחסי טורקיה-ישראל היא מדוע באנקרה החליטו לנקוט צעד כה חריג של פגיעה בקשרי המסחר בין המדינות? לפחות מבחינה הצהרתית, שר החוץ הקאן פידאן תלה זאת בסירוב של ישראל להצנחת סיוע הומניטרי טורקי ברצועת עזה - דבר שאותו היא מאפשרת למדינות מהאזור, כמו איחוד האמירויות או ירדן.

עם זאת, נתוני מתאם פעולות הממשלה בשטחים מלמדים כי הטורקים שניים רק לאמירותים בהיקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה. יתרה מכך, מתוך 2,580 טונות סיוע הומניטרי שהוכנס ב־147 משאיות לרצועת עזה ביום חמישי - 26% היו מטורקיה. במועד ספציפי זה, הסיוע מאנקרה אף חצה את הסיוע מאבו דאבי, שהגיע ל־25%. קטאר, אגב, כבר מזמן מאחור, עם 7% בלבד.

לכן, סוגיית הסיוע המוצנח לבדה לא הייתה מביאה את הטורקים לצעד כה קיצוני, שאומנם משרת את ארדואן מול בסיס קהל המצביעים שלו, אך מכתים אותו מול חלק בלתי מבוטל ממדינות המערב, ובמיוחד ארה"ב. התשובה לכך טמונה בתסכול רב שהצטבר לאחרונה בארמון הנשיאות באנקרה סביב ההדרה הטורקית מדיוני היום שאחרי ברצועת עזה.

המדינות הסוניות המתונות, האיחוד האירופי וארה"ב כבר מזמן עוסקים במיזמי השיקום המתוכננים לרצועת עזה. לפי הערכת הבנק העולמי והאו"ם, הרס התשתיות הקריטיות ברצועת עזה בארבעת החודשים הראשונים במלחמת חרבות ברזל הסתכם בכ־18.5 מיליארד דולר. אלו שווים לכ־97% מהתמ"ג ב־2022 של רצועת עזה והגדה המערבית גם יחד, מה שמבהיר כי רוב רובו של תקציב השיקום לא יגיע מהפלסטינים.

לגלובס נודע כי ארדואן מעוניין לספק למקורביו, בכירי החברות הטורקיות הגדולות, פרנסה רבה - אך זוכה לכתף קרה מכל המדינות הנוגעות בדבר. באנקרה הבינו כי אין להם דרכים ממשיות להכאיב לגורמים המערביים המעורבים, מה שהוביל אותם למגבלת היצוא על 54 פריטים - במטרה לפגוע בישראל. הבכירים הטורקים כבר פחות מצפים שיאפשרו להם להצניח סיוע לרצועת עזה. הם דווקא כן מקווים כי יצליחו לסלול את הדרך לחברות טורקיות לעשרות מיליארדי הדולרים שיושקעו בשיקום רצועת עזה.

הנזק לישראל כבר נעשה

בישראל לא שמחים להודות על כך שהצעד של טורקיה כואב, ומשבש שרשראות אספקה בצורה משמעותית. העובדות מדברות בעד עצמן: 29% מכלל יבוא המלט לישראל מגיע מטורקיה, 11% מהפלסטיק והגומי ו־10% מהטקסטיל. אבל - וזה אבל גדול - הטורקים ידעו מדוע הם בוחרים לנקוט צעד שכזה בעיתוי שכזה. הם עשו זאת בידיעה כי חברות ישראליות רבות שתלויות ביבוא העתיקו ייצור מהודו וסין לטורקיה.

 

הן לא עשו זאת בגלל העלויות, אלא בשל מתקפות המורדים החות'ים שהובילו להפסקת המעבר של מרבית ענקיות הספנות בים האדום. חלק הארי של אוניות הסוחר שמגיעות למרחב הים התיכון מאזור הודו ואף סין, ממשיך לפנות לעבר כף התקווה הטובה ולעקוף את אפריקה משם. הדרך הזו מוסיפה שבועיים נוספים לפחות לדרך. הסיבות לכך שמדובר במרבית המקרים ביותר משבועיים היא השפעות כמו הפחתת זמינות הספינות והצורך בחלק מהמקרים לעצור באחד מנמלי אפריקה לצורך הצטיידות.

עתה, חברות ישראליות שרובן עם אוריינטציה לענף הבניין, שאליו הופנו עיקר הסנקציות הטורקיות, מבצעות את הפעולה ההפוכה לזו שעשו בגלל החות'ים: הן פונות לחברות בהודו ובסין כדי לחדש אצלן את הייצור. ואולם, זהו תהליך מחודש שדורש קבלת הזמנות, הכנת שרשראות הייצור עבור החברות הללו - ומשך הובלה רב יותר. בשורה התחתונה, מעבר לפינה נמצאים הרבה מאוד זמן וחשש ממחסור.

אנקרה: זה לא סוף פסוק

עוד לפני שמשרד המסחר הטורקי הודיע על 54 הפריטים שאסורים ליצוא לישראל עד לתום המלחמה ברצועת עזה, שר החוץ פידאן סיפר כי ארדואן אישר "שורת צעדים". כלומר, זהו לא סוף פסוק, והטורקים כבר הכינו "מחסנית" של צעדים אנטי־ישראליים. ניטור שתי וערב של התקשורת הטורקית עשוי להצביע על מה נמצא באותה מחסנית. באתרים "אינדי טורק" (אינדיפנדנט בטורקית) ו"ייני שאפאק" נטען כבר בשבוע שעבר כי הוחלט שכל יצוא שייעשה מול ישראל יהיה מחויב ב־100% מכס. יתרה מכך, לפי אותם דיווחים, כל יצוא לישראל יידרש בקבלת קדם־אישור ליצוא.

זהו לא מידע רשמי, אבל כזה שעשוי להצביע על כך שמבחינת בכירי אנקרה בעת הנוכחית - הם מוכנים להחריף צעדים עד כדי גזר דין מוות לסחר עם ישראל, שנמשך יותר משבעה עשורים.

הקיצוניות הזו נובעת מהפידבקים שמקבלים מבית. כלל קצוות קשת האופוזיציה הטורקית, מהימין האסלאמיסטי הקיצוני ביותר ועד מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) הכמאליסטית, ביקרו את ארדואן על כך שהצעד הגיע "רק לאחר חצי שנה שבה מופצצים הפלסטינים בעזה". מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית, ולמעשה מנהיג האופוזיציה הטורקית, אוזגור אוזל, כבר קורא להחרפת הצעדים נגד ישראל. "המגבלה החלקית שהוכרזה היא צעד ראשון, גם אם לא כזה שמספיק, נגד הטבח בעזה", מסר. "נאטמו האוזניים למשמע קריאות אזרחינו לניתוק מוחלט של הסחר עם ישראל".

משט מרמרה 2.0

הקש שישבור את גב הגמל של סחר ישראל־טורקיה עשוי להתקבל ממשט לרצועת עזה שתכנן להוציא ביום שני איחוד של 12 ארגונים ממדינות שונות, כמו טורקיה, קנדה, ארה"ב ודרום אפריקה, בשם "קואליציית משט החירות" (FFC).

הארגון הבולט ואף המשמעותי שעומד מאחורי המשט הוא IHH, אותו גוף שעמד מאחורי אירוע מכונן ביחסי ישראל־טורקיה: משט המאווי מרמרה ב־2010. IHH מוגדר בישראל כארגון טרור. מעבר לכך, במסגרת FFC יש פעיל בולט, זאהיר ביראווי, שלו מיוחסים קשרים קרובים עם חמאס.

אותו משט אומנם פגע בקשרים הדיפלומטיים של ישראל וטורקיה ברמה חסרת תקדים, אבל לא השפיע עמוקות על קשרי הסחר שצמחו לאורך שנים. 2023 הייתה יוצאת מן הכלל, ובה צנח היבוא מטורקיה בכ־20% והיצוא לטורקיה בכ־33%. במשך תקופה ארוכה IHH פעלו כדי לקיים משט נוסף לעזה, אבל הרשויות הטורקיות בלמו אותם.

כעת, לפחות לפי הצהרות הארגונים, משט כזה צפוי לצאת לפועל עוד השבוע. את המארגנים בהנהגת יו"ר IHH ואחת הדמויות האנטי־ישראליות הבולטות ביותר בטורקיה, בולנט יילדירים, לא מעניין כי אין להם היכן לעגון ברצועת עזה - והמטרה הברורה היא פרובוקציה.

הבעיה היא שאם באנקרה יחליטו כי הם מאפשרים לפרובוקציה לצאת לפועל, זה עלול להסתיים באירוע חמור לא פחות ממשט המאווי מרמרה, שבו נהרגו עשרה פעילים - רובם אנשי IHH.

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים