המרמרה 2? כל הפרטים על המשט לעזה שעשוי לצאת מטורקיה בשבוע הבא

בשבוע הבא, עשוי לצאת לעבר עזה מטורקיה משט עם מאות משתתפים ו־5,500 טון של סיוע הומניטרי, שמטרתו "שבירת המצור על רצועת עזה" • הארגון המשמעותי שעומד מאחורי המשט הוא IHH, אשר מוגדר בישראל כארגון טרור ועמד מאחורי משט המאווי מרמה ב־2010

ספינות ה־FCC שצפויות לצאת לעבר עזה / צילום: צילום מסך מיוטיוב
ספינות ה־FCC שצפויות לצאת לעבר עזה / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בזמן שהרוחות בין ישראל לבין טורקיה לוהטות ממילא, בשבוע הבא, עשוי לצאת לכיוון רצועת עזה משט עם מאות משתתפים ו־5,500 טון של סיוע הומניטרי, שמטרתו "שבירת המצור על רצועת עזה".

לחרם של ארדואן יש כבר מסלול עוקף. כך הוא עובד
ראיון | המומחה שבטוח: "לארדואן יש עוד תחמושת במחסנית, אבל ישראל לא יכולה בלי העגבניות מטורקיה"
בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן

המשט, שלפי ההצהרות האחרונות יחל ביום שני, מתארגן בהובלת איחוד של 12 ארגונים ממדינות שונות כמו טורקיה, קנדה, ארה"ב ודרום אפריקה, בשם "קואליציית משט החירות" (FFC). אותם ארגונים רואים בפרויקטים כמו המזח הצף ברצועת עזה בתור "הסחות דעת". הארגון הבולט ואף המשמעותי שעומד מאחורי המשט הוא IHH, אותו גוף שעמד מאחורי אירוע מכונן ביחסי ישראל־טורקיה: משט המאווי מרמרה ב־2010. IHH מוגדר בישראל כארגון טרור. יתרה מכך, במסגרת FFC יש פעיל בולט, זאהיר ביראווי, לו מיוחסים קשרים קרובים עם חמאס.

ואם כבר בחמאס עסקינן, לפני 14 שנים, כחלק מהמטרה של "שבירת המצור על עזה", IHH הוציאו שש אוניות מטורקיה לרצועת עזה - ללא אישור ישראלי. פעולת ההשתלטות של שייטת 13 על משט המאווי מרמרה הסתבכה מול אלימות הפעילים, ובסיומה של הפעולה, נהרגו עשרה מאנשי המשט, רובם אנשי IHH, ו־20 מהם נפצעו. מנגד, 10 לוחמי צה"ל נפצעו, שניים באורח קשה. מאז אותו אירוע, היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לא חזרו למוטב, אף שב־2013, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התנצל בפני נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן, על האירועים. יתרה מכך, כעבור כשלוש שנים, ישראל פיצתה את נפגעי המרמרה בכ־20 מיליון דולר.

עם זאת, משבר המרמרה לא פגע בקשרי הסחר בין ישראל לבין טורקיה, שהלכו וצמחו - במיוחד הייצוא הטורקי לישראל. כיום, לא רק היחסים הדיפלומטיים במשבר, אלא חמור לא פחות מכך, היחסים הכלכליים: בשבוע שעבר, לראשונה, טורקיה הפרה הסכמי סחר בין המדינות והטילה מגבלת יצוא גורפת על 54 פריטים; לרובם הגדול שימושים בענף הבנייה, כדי לפגוע בבטן הרכה של ישראל.

IHH זיהו את המומנטום מבחינתם, ועוד לפני הצעד החריג של אנקרה - רכשו שלוש ספינות חדשות עבור המשט, "אנאדולו" (אנטוליה, בעברית), "אקדניז" (הים התיכון), וכן "ויג'דאן" (מצפון). יו"ר IHH ואחת הדמויות האנטי־ישראליות הבולטות ביותר בטורקיה, בולנט יילדירים, סיפר כי שלוש הספינות יקבלו תפקיד שונה. לפי התכנון, הספינה "ויג'דן" תישא את הבת של צ'ה גווארה, ד"ר אליידה גווארה, ואת נכדו של נלסון מנדלה, זוולבלילה מנדלה. לפי העיתון הירדני "א-ראי אליום", המשט עשוי לצאת מאיסטנבול, אך גם ממקומות נוספים.

"סרט בהפקת ארדואן, בבימוי חמאס ובכיכוב אלימות ופרובוקציה"

משט שכזה לא יכול לצאת מאף אחד מנמלי טורקיה ללא אישור השלטון. לכן, לא מן הנמנע כי זה אחד מהצעדים שהחליטו באנקרה לנקוט כדי לנקום בישראל, על כך שהיא מסרבת לדרישתם להצניח סיוע הומניטרי לרצועת עזה - במודל שמתבצע באמצעות מדינות כמו איחוד האמירויות וירדן.

שר החוץ הקאן פידאן הצהיר מול המצלמות כי מגבלת יצוא 54 הפריטים היא רק צעד אחד מבין כמה עליהם החליטו עם הנשיא ארדואן. הן בממשלת טורקיה והן בארגונים שעומדים מאחורי המשט מבינים את נפיצות האירוע. עקב כך, לפני כמה שבועות, דווח כי ממשלת טורקיה מטילה מגבלות שנובעות משיקולים ביטחוניים. בא־ראי אליום הירדני, נטען לאחרונה כי הפעילים קיבלו מידע מגורם בארמון הנשיאות באנקרה, כי הממשל שוקל ללוות את המשט עם ספינות הצי הטורקי, זאת בהוראת ארדואן.

בד בבד, ארגון "רומבו א גזה" הספרדי שמעורב במשט, הודיע כי אין בכוונתם של המעורבים לאפשר לישראל לבחון את ציוד הסיוע. "לטובת הביטחון של כולם ובמטרה להבטיח שהסיוע יגיע למי שזקוקים לו, מביאים מאות משקיפים הומניטריים ממדינות רבות ומרקעים שונים", נמסר מהארגון. "המשט נועד לאתגר את המצור הישראלי הבלתי־חוקי על רצועת עזה".

"אין ספק כי המשט הוא פרובוקציה טהורה", הגיב מנכ"ל FDD (הקרן להגנת הדמוקרטיות), מארק דובוביץ'. "המשתתפים יודעים בוודאי שגם אם היו מאפשרים להם לעבור, אין מקום לעגון בחופי עזה. אסור לאפשר לטורקיה לתמוך בפעולה המסוכנת הזו כפי שעשתה עם המאווי מרמרה". יועץ בכיר במכון, ריצ'רד גולדברג, הוסיף: "ראינו כבר את הסרט הזה קודם לכן. בהפקת ארדואן, בבימוי חמאס ובכיכוב אלימות ופרובוקציה. ארה"ב צריכה לפעול מול טורקיה כדי להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".