בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן

ההרעה ביחסי המסחר עם טורקיה מגיעה לשוק הרכב, ודגמי טויוטה ויונדאי עלולים להפגע • ברבעון הראשון של 2023 נרשמה ירידה של 21.6% בהכנסות המדינה בסעיף מס קנייה על יבוא ועוד חדשות מענף הרכב

מפעל טויוטה בטורקיה / צילום: יח''צ
מפעל טויוטה בטורקיה / צילום: יח''צ

יבואנים בענף הרכב הישראלי עוקבים מקרוב אחרי הרעת תנאי הסחר בין ישראל לטורקיה והסנקציות על היצוא לארץ שהטילה בימים האחרונים ממשלת ארדואן. כלי רכב מתוצרת טורקיה אמנם אינם נכללים ברשימת המוצרים האסורים ליצוא לישראל שפרסם השבוע משרד הסחר הטורקי, אך מספר כלי תקשורת בטורקיה ציטטו את שר המסחר שאמר כי לצד רשימת איסור היצוא, בוחן הממשל להטיל גם "מס של 100% על כל המוצרים המיוצאים מטורקיה לישראל". החלטה ברוח זו פורסמה בטורקיה כבר באוקטובר, אולם לא יושמה עד כה.

לחרם של ארדואן יש כבר מסלול עוקף. כך הוא עובד 
ראיון | המומחה שבטוח: "לארדואן יש עוד תחמושת במחסנית, אבל ישראל לא יכולה בלי העגבניות מטורקיה" 

על פי נתוני התאחדות התעשיינים בשנת 2023, ייבאה ישראל מטורקיה כלי רכב פרטיים ומסחריים בשווי כולל של כ־328 מיליון דולר (ערך רכב לפני מסים), ירידה של כ־2.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יבוא הרכב תפס כ־3.5% מכלל היבוא של ישראל מטורקיה ב־2023. במונחים מספריים, בשנה שעברה יובאו מטורקיה כ־23.6 אלף כלי רכב ביבוא סדיר, נתח של 8.7% מכלל היבוא. זאת בנוסף לעוד כ־4,000 כלי רכב מתוצרת טורקיה, שהגיעו ביבוא עקיף.

עם זאת, בחלוקה לדגמים, יבוא הרכב מטורקיה כולל כמה דגמי מפתח בשוק הישראלי ובהם טויוטה קורולה ו־CH-R, דגמים פופולריים של יונדאי דוגמת יונדאי i20, I10 ו־BAYON, דגמים מסחריים של פורד, פיאט ורנו, משאיות של פורד ושורה של אוטובוסים, שמיוצרים בטורקיה.

בענף אומרים כי אם אכן יוטל מס ייצוא של 100% גם על כלי רכב, היבוא הישיר שלהם מטורקיה לישראל יהפוך בלתי כדאי ולמעשה ייעצר. אולם, בענף בוחנים מסלולי יבוא עקיפים דרך מדינות אחרות. לישראל מיובאים מדי שנה אלפי כלי רכב של טויוטה מתוצרת טורקיה ביבוא מקביל דרך "מדינות צד שלישי" באירופה ובמזרח התיכון.

בענף מזהירים: "ממשלת ארדואן בלתי צפויה"

גורם בכיר בענף יבוא הרכב אמר לגלובס כי "על פי ההיגיון, ממשלת טורקיה תעדיף שלא להרע את תנאי הסחר לתעשיית הרכב הטורקית, שתורמת נתח משמעותי לתל"ג של המדינה. אולם ממשלת ארדואן היא בלתי צפויה ובשנה שעברה היא אף הטילה מכס של עשרות אחוזים על יבוא כלי רכב חשמליים מסין כדי להגן על יצרנית רכב חשמלי מקומית. זאת למרות שסין נחשבת שותפת סחר אסטרטגית של טורקיה".

בענף מציינים כי גם אם מס היצוא לא יוטל לבסוף, להרעת יחסי הסחר עשויה להיות השפעה שלילית עקיפה על יבוא רכב מטורקיה בשל עיכובים ושיבושים בתובלה הימית מהמדינה, שכבר מורגשים בשטח. זו עשויה להיות בעיה קשה במיוחד בתקופה הנוכחית, שבה חברות ספנות רבות להובלת רכב נמנעות מלפקוד ישירות את נמלי ישראל ופורקות כלי רכב המיועדים לישראל בנמלים זרים שונים, כולל טורקיה.

מאגף הסחר במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הסחר הטורקי טרם פרסם את הצו והוא צפוי להיות מפורסם ביום שני הקרוב, עם הרשימה המלאה וכלל המגבלות".

כלמוביל מתחילה לשווק בישראל את ORA 07

חברת כלמוביל החלה לשווק בישראל את מכונית הספורט־סדאן החשמלית ORA 07 מבית קבוצת Great Wall הסינית. המכונית, בעלת עיצוב פאסטבק, נמתחת לאורך 4.87 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.87 מ'. נפח תא המטען שלה הוא 333 ליטר. המכונית מגיעה לישראל עם מנוע חשמלי בודד בהספק 204 כ"ס ועם שתי סוללות. דגם הבסיס מצוידת בסוללה של 67 קילוואט־שעה וטווח של עד 440 ק"מ. הדגם הבכיר PRO + מצויד בסוללה של 86 קילוואט־שעה עם טווח של עד 570 ק"מ.

מכונית הספורט־סדאן החשמלית ORA 07 / צילום: יח''צ
 מכונית הספורט־סדאן החשמלית ORA 07 / צילום: יח''צ

המכונית מגיעה עם תא נוסעים מפואר ומאובזר מאוד שכולל בין השאר חלון גג חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים, ריפוד עור, מסכים גדולים ועוד. הגרסה הבכירה מגיע גם עם דלת אחורית חשמלית, עיסוי במושבים ועוד. כל הגרסאות מצוידת במערכת בטיחות אקטיבית היקפית. המחירים בשלב ההשקה מתחילים בכ־195 אלף שקל לדגם עם טווח 440 ק"מ ו־220 אלף לדגם הבכיר.

בנוסף, חברת סמל"ת החלה לשווק השבוע את הדור החדש של סובארו פורסטר, שמשוק בישראל במקביל לארה"ב.

הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב צנחו בחדות ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2023 נרשמה ירידה חדה בהכנסות המדינה בסעיף מס קנייה על יבוא, שרובו מגיעה ממס קנייה על יבוא רכב - כך עולה מדוח הכנסות המדינה החודשי שמפרסם אגף התקציבים. ההכנסות בסעיף מס קנייה יבוא ירדו בשיעור של 21.6% לעומת הרבעון הראשון ב־2023 והסתכמו בכ־4.8 מיליארד שקל. על סמך נתוני העבר, בין 60% ל־65% מההכנסות בסעיף זה מקורם במס קנייה על רכב והשאר מיבוא של סיגריות, אלכוהול ועוד. ירידה רבעונית חדה בשיעור של 28% נרשמה גם בהכנסות ממכס, שגם בהן לרכב יש חלק דומיננטי.

בדצמבר 2023 נרשמה הקדמה משמעותית ביבוא ובשחרור של כלי רכב חשמליים מהמכס לקראת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת ינואר, וזאת על חשבון הקטנת היבוא ברבעון הראשון. אולם, השפעה דומה נרשמה גם ברבעון הראשון של 2023, שגם בו הועלה מס הקנייה על רכב חשמלי. לפיכך, הסטייה בשני הרבעונים הייתה אמורה להתאזן.

הירידה בגבייה נובעת גם מירידה של כ־16% בכלל המכירות לעומת הרבעון הראשון אשתקד, אבל מקורות באוצר טוענים שהיא נובעת בעיקר מהטיה מהירה מאוד של תמהיל המכירות לכיוון רכב חשמלי, שנהנה ממס קנייה נמוך משמעותית מזה של רכבי בנזין.

באוצר מציינים כי כמעט רבע מהמסירות של כלי הרכב החדשים ברבעון הראשון היו של דגמים חשמליים, שתקרת המס עליהם (35%) נמוכה בעשרות אחוזים מתקרת המס על רכבי בנזין (83%). הקצב המהיר של חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל היה בלתי צפוי והוא מקדים בשנה לפחות את התרחיש המרכזי בתחזית החדירה, שפרסם משרד האנרגיה בספטמבר 2023.