גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי
סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

8,500 מעסיקים במשק קיבלו לאחרונה מכתב "דרישת שלום" מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון אם ביצעו ניכוי הוצאות של עובדיהם השכירים מהשכר ברוטו, ולא מהנטו.

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?
הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה 
תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו 

מטרת דרישת הדיווח היא חישוב מחדש של חבות הביטוח הלאומי של מעסיקים רבים במשק, שעד כה הורידו את שווי ההטבות לעובדיהם מהשכר ברוטו, ובכך הפחיתו את תשלומי הביטוח הלאומי עבורם. מעסיק שלא ידווח מרצון עד סוף השנה, ו"ייתפס" בהמשך בביקורת של הביטוח הלאומי - חשוף לקנסות.

מעסיקים שידווחו מרצונם עד 31 בדצמבר 2024 על ניכוי הוצאות פרטיות משכר הברוטו של העובדים, יחויבו בדמי ביטוח בהליך בירור תוך הפחתת מלוא הקנסות.

מיליוני שקלים לחברה

על פי ההערכות, דרישות התשלום של דמי הביטוח יכולות להגיע למיליוני שקלים לחברה. "בחברות עם ציי רכב משמעותיים זה יכול להגיע לחיוב של עשרה מיליון שקלים", אומר מומחה בתחום המס.

מדובר במחלוקת ארוכת שנים. החברות נוהגות לבצע את ההפחתות הללו מהברוטו של העובד, ואילו הביטוח הלאומי דורש שההפחתות יבוצעו מהנטו.

במרץ 2022 הוכרעה המחלוקת בבית הדין האזורי לעבודה, שדן בשאלה האם הפחתות תשלומי הביטוח הלאומי שמבצעת חברת אלביט לעובדיה בגין הוצאות ליסינג אמורות להתבצע מהברוטו, באופן המפחית את השכר לביטוח לאומי, או מהשכר נטו.

בית הדין האזורי קיבל את עמדת המוסד לביטוח לאומי וקבע, כי ההפחתות אמורות להתבצע מהנטו.

בעקבות פסק הדין, פרסם המוסד לביטוח לאומי בספטמבר 2023 חוזר, שבו הובהר כי מעסיק אינו רשאי לנכות הוצאות פרטיות של העובדים מהכנסת העבודה החייבת בדמי ביטוח. מדובר בהוצאות שנחשבות ל"מותרות" לכאורה, כגון שדרוגים שונים לרכבי ליסינג שמקבלים עובדים כגון תשלום על כבישי אגרה, חריגה ממכסת הדלק וקנס יציאה מוקדמת מרכבי ליסינג. לא מדובר בהטבה של רכב צמוד בעצמה, אלא בהטבות נלוות. דוגמה נוספת היא השתתפות של המעסיק בהוצאות עובדים בגין ימי עיון, כנסים והשתלמויות.

כעת, כאמור, פנה המוסד לביטוח לאומי באופן יזום לכל החברות המעסיקות מעל 50 עובדים במשק.

"לא צריכים לרוץ מרצון"

ואולם, לדברי עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות', המעסיקים לא צריכים לרוץ לדווח מרצון. לדבריו, "ישנן טענות משפטיות כבדות משקל מדוע גישת המוסד שגויה. הדבר עדיין נבחן בערכאות משפטיות, ולא נאמרה המילה האחרונה בנושא".

שטראוס אומר, כי "לטענת המוסד לביטוח לאומי, מעסיק אשר מגיע לתנאי העסקה חדשים עם העובד בעת לקיחת רכב ליסינג, נדרש לתת להם ביטוי מלא בתלוש השכר. לא ייתכן כי חבות הביטוח הלאומי תיקבע על סמך אופן הצגת התלוש, וקשה להבין כיצד הדבר הולם את תכלית החוק.

"טענה אחרת של הביטוח הלאומי היא שמרגע שהמעסיק סיכם על הפחתת שכר עם העובד, היא חייבת להיות עקבית גם לעניין הפרשות סוציאליות. אבל מה בין השכר לצורך הפרשות סוציאליות ובין השכר לביטוח לאומי?".

לדבריו, "בעקבות פסק דין אלביט, רשות המסים החלה לשלוח שומות ניכויים חדשות למעסיקים, שבמסגרתן היא דורשת כעת השלמת מס על ניכויים של הטבות לעובדים שבוצעו מהברוטו, כך שחבות המעסיקים עלולה להיות גבוהה בהרבה מחבות הביטוח הלאומי".

לטענת שטראוס, "תוצאות פסק דין אלביט ועמדת המוסד לביטוח לאומי ומס הכנסה בנושא מביאות למיסוי ביתר שאינו עומד עם פרשנות נכונה של הוראות החוק והפקודה, וקיים סיכוי גבוה כי יתקבלו פסקי דין עם קביעות שונות בעתיד".

מנגד, עו"ד איתי ברכה, שותף בבוטיק המס ברכה ושות', סבור כי על המעסיקים לדווח מרצון. "מדובר במסלול כדאי אשר ימנע לפחות את הקנסות החלות על מעסיקים במלואם, בבחינת הרע במיעוטו".

תגובת הביטוח הלאומי

מביטוח לאומי נמסר: "חבות ביטוח לאומי נגזרת מהגדרת הכנסה בחוק הביטוח הלאומי. סעיף 344 לחוק הביטוח הלאומי מפנה לסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה. סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה מגדיר הכנסה חייבת לפני ניכוי הוצאות, כלומר: ניכוי הוצאות של העובד צריך להיות מהנטו ולא מהברוטו. העניין קיבל אישור בפסק דין של בית המשפט העליון בעניין שירותי בריאות כללית מול פקיד שומה פתח תקווה. בנוסף בפסק דין אלביט בבית הדין האזורי בחיפה התקבלה עמדת המוסד לפיה ניכוי ההוצאות של העובדים צריך להיות מהנטו ולא מהברוטו. ההפחתות המבוצעות בתלוש הינן הוצאה פרטית של העובד. הן מהוות השתתפות של העובד בהוצאות המעסיק.

עצם הצגת שתי שורות בתלוש השכר לא קובעת את החבות בביטוח לאומי. מה שקובע הוא השכר שסוכם בין העובד לבין המעסיק בהסכם השכר. אם המעסיק מעוניין להקטין לעובד את השכר ובמקביל לתת לו רכב צמוד, זכותו המלאה לעשות זאת וביטוח לאומי לא מתערב בהסכמים מול העובדים. לשם כך על המעסיק לתקן את הסכם העבודה.
הפרשות סוציאליות רק מחזקות את הקביעה של גובה השכר של העובד וככל שההפרשות הסוציאליות מתבצעות מהסכום הגבוה עולה שהמעסיק רואה בסכום הגבוה את שכר העובד אם המעסיק היה מחליט להפריש מעל שכר העובד באופן וולונטרי, היה עליו לבצע שווי הפרשות סוציאליות שהופרשו מעל לגובה שכר העובד והמעסיקים לא ביצעו כן. ראינו גם תלושים של עובדת בחופשת לידה שהסכום במינוס ממשיך להיות מנוכה לה מהברוטו יחד עם שווי הרכב שנזקף לה בחופשת הלידה . הדבר מעיד על ניכוי מהעובד גם כשאין לו שכר רגיל ולא על שכר נמוך יותר שנסגר בהסכמה!

פרשנות הביטוח הלאומי לחוק היא ברורה ומנומקת ויש בידינו פסק דין של בית משפט עליון מול מס הכנסה וכן פסק דין בבית הדין האזורי מול ביטוח לאומי לא ניתן לעכב ביצוע חיובים בנושא זה בזמן שמעסיקים מנסים לתקוף עמדה מנומקת וברורה בבתי דין. (כיום יש הליך בבית הדין האזורי בעניין ביקורופא בנושא ניכוי ביטוח רפואי מהעובדים).

יש להדגיש כי ניכוי ההוצאות הפרטיות של העובד משכר הברוטו מהווה פגיעה חמורה בגמלאות העובדים המשולמות על בסיס השכר המדווח והביטוח הלאומי לא יכול לתת יד לכך".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך