גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס והמציאות המורכבת בגבול הצפון מעמידה את הכלכלה הישראלית בפני אי־ודאות ניכרת, שבאה לידי ביטוי בשורה של מדדים בולטים. כך לדוגמה, העימות החזיתי עם איראן תרם להיחלשות השקל מול המטבעות הזרים והביא את פרמיית הסיכון על האג"ח הממשלתיות (CDS) לשיא של יותר מעשור. לעומת זאת, במהלך החג, כשהתגברו הדיבורים על עסקת חטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס, השקל התחזק בחדות, וגם הבורסה המקומית שחזרה מחופשה קיבלה רוח גבית מהדיווחים ונפתחה בעליות.

בלעדי | שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל 
השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות 

בעזרת שלושה כלכלנים בכירים, ניסינו לשרטט מה יקרה לכלכלה בכל אחד מהתרחישים הבאים: חתימה על הסכם להפסקת אש ועסקת חילופי שבויים, הסלמה נוספת שכוללת פעולה צבאית ישראלית נרחבת ברצועת עזה והמשך המצב הקיים, ללא הסלמה משמעותית אך גם ללא הסכם להפסקת אש.

1 עסקה עשויה להקפיץ את השקל

אחד הברומטרים העיקריים והמיידים לסנטימנט כלפי הכלכלה המקומית הוא שער הדולר-שקל. למרות הייסוף החד יחסית של השקל בימים האחרונים בצל הדיבורים על הפסקת אש, שער הדולר עדיין מגלם פרמיית סיכון גבוהה יחסית. מתחילת השנה, חל פיחות של יותר מ־4% במטבע הישראלי.

לשם השוואה, השקל היה אחד המטבעות החזקים בעולם לפני 2023, שבמהלכה סבל מפיחות עוד טרם המלחמה כתוצאה מהרפורמה במערכת המשפט והתגובה החריפה לה.

על פי הערכות שונות, פרמיית הסיכון שמגלם השקל עומדת על כ־30 אגורות. עדות לכך ניתן לראות בתחזית שפרסמו לפני מספר ימים כלכלני בנק אוף אמריקה. הם צופים כי המטבע המקומי יתחזק בהדרגה ברבעונים הקרובים, ושערו אף יגיע ל־3.5 שקלים לדולר אחד בתחילת השנה הבאה. בבנק מסייגים זאת בהתאם להתפתחות חוסר הוודאות השוררת בישראל. נכון להיום, שער הדולר עומד על כ־3.75.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי "עד לסוף השבוע האחרון השווקים לא תמחרו בשיעור גבוה מצב בו תחל הפסקת אש ותירקם עסקת חטופים בין ישראל לחמאס, וכך השקל המשיך להיחלש אל מול סל המטבעות ופרמיית הסיכון של ישראל עלתה". שפריר מציין כי הגורם העיקרי שהעיב על ביצועי השווקים בישראל לאחרונה היה ההסלמה אל מול איראן, שגרמה לחשש גלובלי מהסלמה איזורית. בשבועיים האחרונים חלה התמתנות קלה לאחר שהשווקים הבינו כי לא תהיה התלקחות מחודשת מול איראן, אך בה בעת עדיין לא ציפו לעסקה.

"הסכם לשחרור חטופים יכול להחזיר לשולחן את התקדמות הנורמליזציה עם סעודיה בעקבות מסעות שר החוץ האמריקאי בלינקן במזרח התיכון. בהתאם, זה יביא לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל ולהתחזקות השקל", מדגיש שפריר.

מנגד, לדברי שפריר, התפוצצות המגעים לעסקה יכולה להביא לחזרה של הפיחות בשקל כפי שראינו עד כה. כמו כן גם פרמיית הסיכון תעלה. השאלה הגדולה היא עד כמה? שפריר מסביר שמגמות אלו לא יהיו חזקות מדי לאור העובדה שהשקל ופרמיית הסיכון נמצאים ברמה גבוהה גם כך. בנוסף, הוא מבהיר כי קשה להעריך זאת משום ש"ההשפעה של הכניסה לרפיח תלוייה במה תהיינה הכותרות בעולם, ובפעילות עצמה".

יוני פנינג, אסטרט ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר כי שוק המט"ח העולמי מבטא לחץ גדול מאוד מתחילת החודש, וכי לא מדובר במגמה מקומית בלבד. "זה היה משהו רוחבי בכל העולם. ראינו זאת גם בפרמיית הסיכון בשוק הנפט ובהתחזקות הדולר מול סל המטבעות, בשל המתיחות העולמית. החשש מעימות של ישראל עם איראן היה מאוד גבוה", אומר פנינג. להערכתו, במידה ותהיה עסקה בין ישראל לחמאס, הדבר יתמוך בהתחזקות משמעותית של השקל. הוא מעריך כי שער של 3.65 הוא בהחלט אופציה במידה ונראה עסקה נרקמת.

2 העצבנות בבורסה לא תיעלם כל כך מהר

הבורסה המקומית מציגה בשנה הנוכחית ובשנה שעברה ביצועי חסר בהשוואה לבורסות המובילות. לשם השוואה, מתחילת השנה עלה מדד הדגל בבורסה של תל אביב (ת"א 35) בכ־3%, בעוד שמקבילו האמריקאי, ה־S&P 500, מציג תשואה כמעט כפולה. איך תשפיע הפסקת אש על הבורסה?

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, אומר כי "עוצמת הזינוק היא פונקציה של ההסכם ואיך הוא ייראה. האם הוא פרמננטי ובר קיימא". לדבריו, תרחיש החזרת החטופים והפסקת אש לזמן ארוך יביא להבנות ולרגיעה גם בצפון. "הפסקת אש בדרום תמנע את ההכרח מכניסה ללבנון ופתיחת חזית נוספת. אם השווקים יבינו זאת, התרחיש הזה יהיה חיובי". כץ מוסיף כי העלייה בשווקים תהיה רוחבית ותתרחש בשוק המניות יחד עם ייסוף השקל וירידה בפרמיית הסיכון של ישראל בעולם.

לדברי כץ, המניות בישראל "חטפו" פעמיים. "התסיסה החברתית והרפורמה המשפטית בראשית 2023 גרמה לאופק שלילי בשווקים ולתחזיות שליליות של חברות הדירוג, זאת עוד לפני המלחמה. על זה נוספה המתיחות הגיאו-פוליטית מאוקטובר האחרון. לא נראה לי שנשלים את הפער כי הוא נובע מעוד גורמים שלא בהכרח ייעלמו".

שפריר מבנק הפועלים לעומת זאת מעריך כי לא נראה תנודה חדה לכאן או לכאן. לדבריו, "הבורסה תהיה מושפעת מהאירועים הגיאו-פוליטיים, שכן היא נוטה להיות רגישה אליהם. עם זאת, שוק המניות בישראל מצוי בחסר מאז תחילת 2023, כך שלא בטוח שנראה השפעה חזקה בשווקים לאור העצבנות שכבר שוררת כעת".

גם פנינג ממזרחי טפחות לא צופה זינוק קרוב של הבורסה. "לרוב הבורסה הולכת ביחד עם שוק המט"ח. אך פרמיית הסיכון עדיין גבוהה, ולכן המשקיעים לא ירוצו בחזרה לבורסה בתל אביב".

 

3 הסלמה תעמיק את הגירעון התקציבי

לפי הערכות האוצר ובנק ישראל, הגירעון התקציבי בסוף השנה צפוי לעמוד על 6.6%. עם זאת, בשוק ישנן תחזיות פסימיות בהרבה, שמעריכות אפילו גירעון של 8% במצב הנוכחי. הסלמה חריפה במצב הביטחוני, כמו למשל מלחמה מלאה בצפון, אומרים בגופים הבינלאומיים ובנק ישראל כאחד, תטרוף את הקלפים.

"קיבלנו חבילת סיוע נרחבת מארה"ב (26.4 מיליארד דולר) וזה צפוי לעזור לפעילות הפיסקלית של ישראל", אומר שפריר ומדגיש כי מדובר בסיוע חשוב. למרות זאת, "הסלמה משמעותית יכול להגדיל את פרמיית הסיכון של ישראל בעולם ואת הגירעון התקציבי".

כץ, שבעבר הרחוק עבד באגף התקציבים באוצר, מסביר כי הגירעון מושפע משלושה נעלמים. הראשון שבהם הוא הסיוע האמריקאי, שבושש לבוא ונתקע במסדרונות גבעת הקפיטול, אך התבשרנו לאחרונה שאושר ע"י הקונגרס.

"הנעלם השני הוא פתיחת החזית בצפון והסלמה, אירוע כזה לא מתומחר בהוצאות התקציב ויכול להביא לכך שהוצאות הממשלה יעלו בחדות", אומר כץ. מנגד, להערכתו "הפסקת אש תביא להסרת האיום הזה, ומדובר כמובן במהלך חיובי לגירעון". הנדבך הנוסף הוא הפוטנציאל לריבאונד כלכלי משמעותי לאחר המלחמה. כץ מתאר כי עד כה הפעילות הכלכלית של המשק הישראלי הייתה חיובית, והתחזקות נוספת יכולה להביא לכך שהכנסות המדינה יגדלו ויצמצמו את הגירעון מצד ההכנסות.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● מזרחי טפחות: "ההפתעה מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית"

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חוזרות להטריף את וול סטריט. האם הסוף כבר ידוע מראש?

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך