השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש • למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

שער השקל עולה משעות הבוקר (ג') בכ-2% מול הדולר ונסחר כעת ב-3.75 שקלים לדולר, וזאת לעומת השער היציג שנקבע בחמישי האחרון על 3.818 שקלים. הסיבה המרכזית היא המגעים לשחרור החטופים, וכל עוד זה מתקדם כך גם מתחזק השקל.

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל 
ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב 

ישראל ממתינה כרגע לתשובת מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, בנוגע לעסקה שעומדת על הפרק. הבוקר דווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר כי "בכירים מצרים בקהיר חשים כי הצדדים במשא ומתן קרובים יותר מאי פעם להגעה לעסקה". לצד זאת, הובהר כי יש עדיין סוגיות יסוד שדורשות ויתורים משני הצדדים. 

שערו של השקל חווה לאחרונה תנודות גדולות שנובעות מהעצימות המשתנה של המלחמה או גובה הלהבות. שקט יחסי או שמועות על שחרור חטופים מחזקת את השקל, התלקחות במלחמה או נעילת דלת המשא ומתן מפילה את שער החליפין.

התנודתיות צפויה להימשך

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מתייחס למגמה בשקל הבוקר: "הציפייה להסדר אפשרי אל מול החמאס בשחרור חטופים, מחזק את השקל וגורר לייסוף של 2% בשערו. פעילות סוף החודש הקלנדרי ותחילת החודש, לאחר חופשת החג, גוררת לפעילות ערה מצד יצואנים, הנדרשים לשקלים לצורך תשלומי שכר ומיסים והמוכרים מט"ח בהיקפים משמעותיים, מהלך התורם לעודפי היצע ולהיחלשות הדולר אל מול השקל".

"אין שינוי בהערכתנו, לפיה, טרם מוצה פוטנציאל הפיחות. אולם, שער החליפין עשוי להמשיך ולהגיב לאירועים הפוליטיים והביטחוניים ולנוע במסלול של רכבת הרים בתחום שערים רחב", מוסיף פריימן.

גם מתן שטרית, כלכלן ראשי בהפניקס מתייחס למגמה: "השקל ממשיך להיות תנודתי מאוד וללכת יד ביד עם הציפיות לעתיד המלחמה. במידה ובחמאס ידחו את העסקה, סביר להניח כי השקל יפוחת מחדש, אך באופן מתון יותר שכן העליות בוול סטריט תומכות בהתחזקות השקל (לאור חשיפת המוסדיים)".

מה שקורה מעבר לים

השקל מושפע גם מהנעשה בשוק המניות בארה"ב. המשקיעים המוסדיים בישראל שהרבה מכספי ההשקעה שלהם מנותב למדדי המניות בוול סטריט ובעיקר ל-S&P 500, נאלצים כשהשוק עולה לגדר את השקעתם, להקטין את החשיפה הדולרית שלהם ולכן לרכוש שקלים. בשבוע המסחר האחרון בוול סטריט דאו גונס עלה ב-0.7% בשבוע, S&P 500 ב-2.7% ונסדא"ק ב-4.2%, וזאת לאחר שלושה שבועות של ירידות. העלייה הזאת מחזקת כאמור את הדולר.

זוהי סיבה נוספת לכך שהתנודתיות בשער החליפין צפויה להמשך, שכן בוול סטריט צפוי שבוע סוער: החלטת הריבית ברביעי, דוחות של ענקיות הטכנולוגיה ודוח התעסוקה בשישי.