גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסטארט-אפ שמפצח כמה מכירות מייצרים שלטי חוצות ופרסומות

בסטארט-אפ אנימו מאתגרים את השיטה המקובלת של מדידת פרסום אופליין, באמצעות כלי תכנון מדיה מבוסס AI ● "אנחנו מייצרים הפרעה בשוק שלא השתנה במשך שנים", אומרים המייסדים

משמאל: אופיר בן יהונתן ונועם גכטמן, מייסדי הסטארט-אפ אנימו / צילום: נירית בקשי
משמאל: אופיר בן יהונתן ונועם גכטמן, מייסדי הסטארט-אפ אנימו / צילום: נירית בקשי

אחד מסימני השאלה הגדולים של ענף הפרסום המסורתי הוא עד כמה אפקטיבי קמפיין טלוויזיה לעומת קמפיין רדיו או שילוט חוצות ביום מסוים ובמקום מסוים, מה תרם למכירות ומה פחות. בעוד שבגזרה הדיגיטלית הכול מדיד, והמיקוד עבר לפרפורמנס (ביצועים) במקום להסתפק רק באוורנס (מודעות) - בעולמות האופליין קשה יותר לשים את האצבע על הרגע שבו הלקוח הפוטנציאלי נוקט פעולה. 

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: בלאנקו, באומן-בר-ריבנאי ומנצ'
השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

בדיוק לתוך הוואקום הזה נכנס הסטארט-אפ אנימו של אופיר בן יהונתן ונועם גכטמן. כפרסומאים לשעבר (ליאו ברנט, גיתם), השניים מכירים את הבעיה מקרוב. "עבדתי עם לקוחות מתחום הפיננסים, שעל כל שקל שיוצא החוצה הם רצו 3 שקלים חזרה", נזכר בן יהונתן. "כשביקשתי תקציבים נוספים כדי לעלות בטלוויזיה או בשילוט חוצות, הייתי צריך להגיד כמה זה יעלה וכמה זה אמור לייצר, ולכן בניתי מודלים לתכנון מדיה. שם בעצם אנימו התחיל אצלי בראש".

לגכטמן יש ניסיון גם בצד הלקוח, כמנהל הפרסום של תמי 4. "זו חברת דיירקט עם פרסום בהיקפים גדולים, שעובדת מתוך הסתכלות של האם הפרסום מניע לפעולה או לא. עבדנו מאוד חזק על חקר ביצועים, ולכן התגבשו אצלי מודלים למדידה".

לזרוק אבנים לאגם

שיתוף-הפעולה הראשון של בן יהונתן וגכטמן, בני 48, היה בייעוץ לניהול תקציבי אופליין. תוך זמן קצר הם החליטו לפתח כלי תכנון מדיה מבוסס תוצאות, שמאפשר אנליזות מורכבות יותר ושיפור ביצועים בעשרות אחוזים. "המודל שלנו מבוסס על למידת מכונה", מסביר בן יהונתן. "האלגוריתם כל הזמן מתעדכן, משתפר ומדייק את הנתונים".

איך זה עובד בפועל?
גכטמן: "בשלב ראשון המערכת מתחברת לדאטה של הלקוח - נתוני הטלפוניה והנכסים הדיגיטליים - וגם למערכות חיצוניות כמו יפעת ואינפוסיס, שנותנות את הצד של מופעי המדיה. אנחנו עושים כיול של מחירי הלקוח, ואז יש לנו אפשרות למדוד את הקשר בין הפעילות במדיה לאנגייג'מנט.

"פה זו הקופסה השחורה, ולמעשה מודלים מורכבים של AI מאפשרים לנו להבין איזו תרומה ייצרה כל מדיה - בין אם זו מודעת עמוד, תשדיר או חסות - ובאיזו עלות. אם הלקוח הוא סוג של אגם, אני בעצם כל הזמן מנטר מה קורה בו מבחינת גובה הגלים, רחשי הקרקע וכו'. אני זורק אבן למים, רואה אילו אדוות היא מייצרת, ואז זורק עוד סוגים של אבנים, ובודק מה כל אחת עושה, ומה הן עושות ביחד. בסוף הלקוח מקבל דשבורד בזמן אמת איפה הכסף שלו יותר אפקטיבי, ועל בסיס זה הוא מקבל החלטות על הקמפיין".

האתגר: חינוך שוק

בין לקוחות החברה נמנים אלדן, מנורה ומיטב, כולן חברות שפונות ישירות ללקוח. "אנחנו מתחייבים לשיפור מינימלי של לפחות 30% ברמת האפקטיביות כבר משלב הפיילוט", מסביר בן יהונתן. "לאלדן ייצרנו שיפור של 600% בכמות הפניות, 60% שיפור בעלות ההמרה מסך כל המדיות של האופליין, ובטלוויזיה ספציפית שיפור של 50%. "בעצם הצלחנו לייצר ללקוח גידול רווחי", מוסיף גכטמן. "בתנועת מלקחיים, הגיעה מסה יותר גדולה של פניות בעלות יותר נמוכה לפנייה".

במקביל, בחברה עובדים עם דקטלון כדיזיין פרטנר בענף הקמעונאות. "המטרה היא לראות איך הכלי שלנו משפיע על רצפת המכירה, כלומר מתי ותוך כמה זמן פרסום אופליין משפיע על אנשים שבאים לחנות בפועל", מסביר בן יהונתן.

אילו תגובות קיבלתם מהשטח?
"בקרב הלקוחות יש נכונות יותר גבוהה, וההסתכלות של משרדי הפרסום יותר מורכבת. עכשיו אנחנו בשלב של חינוך שוק: איך מסתכלים על פרפורמנס של אופליין. באונליין זה נון-אישיו בכלל, אבל שיטות התכנון והמדידה של מדיות אופליין לא השתנו מהותית במשך שנים. הכלי שלנו עושה דיסרפשן בשוק שאין לו תמריץ לשנות את ההסתכלות, וזה האתגר הגדול שהתמודדנו איתו.

"בשוק יש פרדיגמה חזקה שלאופליין יש תפקיד אחר, ושם יש מדדים אחרים. ואנחנו אומרים סבבה - אבל אם אתה רוצה להניע לפעולה, אתה לא יכול לתכנן מדיה רק לפי מדדים רכים כמו חשיפה וקהלי יעד. חייבים להתחבר למה שקורה, ואנחנו נותנים כלי שמסתכל על ביצועים. להרגשתנו, בזמן האחרון יש קפיצת מדרגה".

גכטמן: "לא מזמן היינו בפגישה עם אחת מחברות המדיה הגדולות, והם אמרו לנו חצי בצחוק, 'הכלי שלכם הולך להחליף אותנו'".

והוא באמת יחליף?
"זה נכון ולא נכון. בעולם שבו ה-AI תופס מקום משמעותי, תהיה התקדמות טכנולוגית גם בתכנון המדיה. אבל אנחנו לא באים להחליף אנשים, אלא מציעים להם כלי טכנולוגי, שמי שלא ישתמש בו - יתחלף".

איפה תהיו בעוד שנה?
בן יהונתן: "המטרה שלנו היא לתפוס נתח משמעותי בשוק המקומי, ואנחנו גם רוצים להיכנס לגרמניה ולאנגליה. השוק הבינלאומי יהיה הפריצה הבאה".

עוד כתבות

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח