גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שנה של קיפאון: איפה הערים שבהן עלו מחירי השכירות

בתחילת המלחמה נראה היה ששוק השכירות נעצר כמו כל המשק, ושירידות המחירים יצברו תאוצה, אך הנתונים מראים כיום מגמה הפוכה ● מספר הדירות שהמשקיעים מוכרים נמצא בירידה מסוימת, כי עליות המחירים מוסיפות לתשואות שלהם

מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האם המלחמה משפיעה גם על ענף הנדל"ן להשקעה ועל מחירי השכירות? אינדיקציות שונות מורות כי ענף זה עובר בחצי השנה האחרונה סוג של שינוי, אך מוקדם עדיין להגיע למסקנות גורפות לגבי אופיו.

בדיקת גלובס | מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות
אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל״ן גדול בתל אביב

בין השינויים שעובר הענף ניתן למנות את העליות המהירות במחירי הדירות, ששבו לפקוד את השוק; תקופה קצרה שבה חלו ירידות במחירי שכירות - שהסתיימה לאחרונה; וחתירה לאיזון במאזן שבין מספר הדירות שמשקיעים רוכשים לבין דירות שהם מוכרים.

שוק השכירות התרגל למלחמה

מדד מחירי השכירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שבא לידי ביטוי במדד שירותי דיור בבעלות הדיירים, קטע בחודשיים האחרונים תקופה של חמישה חודשי ירידה, מאוקטובר 23 לפברואר השנה. חלק גדול מהירידה הזו נובע מהמלחמה, אך תקופות החורף מתאפיינות בדרך כלל בירידת מחירי שכירות, כך שגם אלמנט תקופתי מעורב בירידה הזו, שבסך הכל הסתכמה ב־1%.

מאז, בחודשים מרץ ואפריל המדד עלה בכאחוז, כך שהירידה נמחקה כליל.

בסך הכל, בראייה לאחור מדד שירותי דיור עלה בשנה ושליש האחרונה ב־3.5%. נתוני חברת הפינטק WeCheck המתמחה בשוק הנדל"ן, השכירות והמשכנתאות, שונים מעט, אך בסך הכל מראים תמונה שאינה שונה באופן מהותי. בחברה אמנם מזהים ירידה של 0.4% במחירי השכירות הממוצעת בכלל הארץ בחודש אפריל, אך פירוט הנתונים מצביע על עצירה כמעט מוחלטת של ירידות המחירים ברחבי הארץ, ואף עליית מחירים בחלק מהערים המרכזיות.

ההבדל הגדול בין WeCheck ללמ"ס הוא שלפי ממצאי החברה מחירי השכירות כיום עדיין נמוכים ב־2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הפרש זה ניתן להסבר במתודת המדידה. WeCheck עורכת ממוצעי מדידה פשוטים בין הדירות המושכרות; בלמ"ס מכניסים קבועים כמו גיל הבית, שטח הדירה ועוד, ואז ייתכן מצב שבו מחירי השכירות בטיפוס מסוים של דירות בשכונה מסוימת אכן עולים, אך זה קורה בגלל תמהיל הדירות שהושכרו בחודש נתון - למשל דירות חדשות יותר מאשר בחודש הקודם - ולא משום שמחירי השכירות בכל הדירות עלו.

שיאניות המחירים: ת"א, הרצליה וירושלים

על פי WeCheck, נכון לחודש אפריל, שיאניות המחירים מקרב הערים הגדולות הן תל אביב, הרצליה וירושלים. בתחתית הרשימה נמצאות באר שבע, חיפה ואשקלון. העיר עם ההתייקרות החדה ביותר היא אשדוד שרשמה עלייה של 3.6% במחיר השכירות הממוצע בחודש אחד. היצע הדירות להשכרה ממשיך לרדת, כאשר הירידה עומדת על כ־15.7% בממוצע מחודש מרץ לחודש אפריל.

עדיין נמוך בהשוואה לשנה שעברה

מנכ"ל WeCheck רמי רונן אומר כי "חודש אפריל התאפיין בירידות מחירים מינוריות ברמה הארצית בהשוואה לחודש שעבר אך מגמה זו ככל הנראה לא תמשיך בחודשי הקיץ. ברוב התחומים יש כבר עליות מחיר באפריל, ומה שהוביל למדד כללי של ירידה מינורית הן הדירות הקטנות - 1־2 חדרים. בדירות של 3־5 חדרים יש עלייה של יותר מ־0.5%.

"מחירי השכירות עדיין נמוכים יותר בהשוואה לשנה שעברה, עם פער של 2.3% בממוצע בשכר הדירה. אנחנו רואים המשך מגמה של ירידה בהיצע הדירות הן מול חודש קודם והן מול שנה שעברה. עובדה זאת לא מבשרת טובות לשוכרים ותוביל בסופו של דבר לעליות מחירים".

נתונים אלה מראים כי הסתיימה ההשפעה של חודשי המלחמה הראשונים על שוק השכירות. בחודשים הללו נרשמה ירידה בביקוש לדירות לשכירות, שכן שוכרים גויסו למילואים, שבו לבית ההורים בגלל היעדר ממ"דים בדירות ששכרו, סטודנטים לא שכרו דירות עקב האיחור בפתיחת השנה האקדמית ועוד.

עם זאת, אין בהם משום "משנה משחק" שיגרום למשקיעים ולשוכרים לשנות התנהלויות. מעבר לזה בתחילת המלחמה עניין הממ"דים היווה נקודה חשובה מאוד בשכירת דירות. אין כיום אינדיקציה מובהקת שזה נותר כך.

האם מחירי הדירות ירשמו זינוק דו־ספרתי?

ברבעון הראשון של 2024 מחירי הדירות עלו בממוצע חודשי של אחוז וזאת קפיצת מחירים משמעותית. אם היא תימשך כך, מדד מחירי הדירות ירשום השנה עלייה דו־ספרתית. זאת בשעה שהמשק נמצא על סף משבר חמור, הריביות הגבוהות והתשואות הנמוכות.

התשואות מהשכרה נעות במהלך החודשים האחרונים בין 2% (תשואה ממוצעת בתל אביב), ל־2.8% (תשואה ממוצעת על דירה בבאר שבע). לא משהו מפתה בכלל.

כך, אדם שרכש בינואר בשנה שעברה דירה ממוצעת בישראל, זכה לתשואה ממוצעת של 2.5% על השקעתו. זו אינה תשואה אטרקטיבית בימים הללו, ואולם לתשואה זו נוספה לפתע גם עליית שווי של 8%, וביחד הצטברה אצל המשקיע תשואה כוללת של יותר מ־10%.

אמנם, בניגוד להשקעות נזילות (מניות למשל), רק מיעוט מהתשואה הופקד בחשבונו בבנק, אבל עדיין בחישוב הכולל, ההשקעה בדירה בימים אלה יכולה להתמודד עם השקעות אלטרנטיביות בשוק, עם היתרונות (בסך הכולל היא גבוהה יותר) והחסרונות שלה (פחות סחירה), וזאת על אף הריבית והמיסוי הגבוהים.

מלאי הדירות שבידי המשקיעים

על פי הכלכלן הראשי באוצר, מאז אפריל 2016 המשקיעים מכרו כ־32 אלף דירות יותר משרכשו, והמסקנה היא שמלאי הדירות שברשותם ירד בהיקף הזה.

לעניין המיסוי יש השפעה רבה למלאי הדירות שבידי המשקיעים, והירידה במלאי החלה כששר האוצר לשעבר משה כחלון העלה את מס הרכישה המינימלי שמוטל על משקיעי נדל"ן מ־5% ל־8% משווי הדירה, בלי מדרגות. כמו כן, האיומים החוזרים ונשנים מצד ממשלת כחלון, וגם זו הקיימת על משקיעי הנדל"ן המריצו אותם להיפטר מהדירות שברשותם.

בשנתיים האחרונות מלאי הדירות שבידי המשקיעים פוחת ברמה של 374 דירות בממוצע בחודש. בששת חודשי המלחמה הראשונים קצב הירידה במלאי ירד לרמה חודשית של 144 דירות בלבד. בדיקה רבעונית מורה כי בשני הרבעונים של המלחמה הפער בין המכירות לרכישות אצל המשקיעים פחת באופן משמעותי ביותר.

מה בעתיד? האם השינויים שתיארנו כאן הם סימן לקראת העתיד? קשה לדעת. אבל נראה, כי כיום מספר המשקיעים שמוכרים דירות נמצא בירידה מסוימת, אולי משום שהם רואים את עליות המחירים, שכפי שכתבנו מוסיפות לא מעט לתשואות שלהם.

בנוסף, ישנם כוחות כמו התאחדות הקבלנים בוני הארץ שדורשים מהממשלה להפסיק את המיסוי הגבוה על משקיעים ולשנות את הגישה כלפיהם, כי כיום הבעיה היא בעיקר בביקוש לדירות, עקב המיסוי והריבית הגבוהים. בממשלה עדיין סבורים כי המשקיעים הם בין הגורמים הראשיים לעליות המחירים, ולא ממהרים שם לאמץ את ההמלצה.

עוד כתבות

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

מפגינים נגד הממשלה חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ ● צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"