גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן ההון סיכון שמזהירה: "כ־20% מחברות הפורטפוליו הפכו ללא נחוצות"

קרן הון סיכון בינלאומית גדולה שפעילה בישראל בדקה לאחרונה האם חברות ההייטק שהיא משקיעה בהן עמידות בפני מהפכת הבינה המלאכותית ● המסקנה: חמישית מהן יהפכו ללא נחוצות בטווח הבינוני־ארוך ● בתחרות מחירים מול מוצרים חינמיים או מוזלים של ענקיות הטכנולוגיה, סטארט־אפים רבים עשויים להפסיד

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

בשבוע שעבר חשפה מיקרוסופט מוצר חדש, אותו היא מציעה ללא תשלום ללקוחות חבילת הבינה המלאכותית שלה "קופיילוט". התוכנה החדשה, המכונה Recall, "זוכרת" את כל הפעולות אותן ביצע המשתמש במחשב האישי שלו, מסוגלת לדלות עבורו מידע על בסיס בקשה מכל שיחה, חיפוש, התכתבות או ציוץ שביצע, ולהציגו כסיכום חכם עתיר תובנות. עבור מייסד של חברה אחרת בשם Rewind, היזם דן סירוקר, לשעבר יועץ הדאטה של הנשיא אובמה, לא הייתה זו בשורה משמחת בהכרח.

המשקיעים הכבדים מכרו את מניות אנבידיה ומטא. איזו הם קנו?
כולם מסתכלים על אנבידיה, אבל ההזדמנות עשויה להיות במניה שונה

סירוקר גייס יותר מ־30 מיליון דולר מקרנות ענק דוגמת אנדריסן הורוביץ ו־NEA עבור מוצר דומה, אותו הוא מציע לעסקים תמורת תשלום. כך, במחי השקה אחת, שמטה מיקרוסופט את השטיח מתחת לרגליה של חברת סטארט־אפ חדשנית שאותרה על ידי המשקיעים החשובים ביותר בעמק הסיליקון. גם אם זו מחזיקה ביתרון משמעותי על פני היישום של מיקרוסופט, הרי שהיא תתקשה מאוד להציע אותו בחינם.

המטרה: להתבדל

אחרי ההשקות האחרונות של חברות הבינה המלאכותית המובילות - OpenAI, מיקרוסופט וגוגל - מתעוררת השאלה איזה צורך יהיה בחברות כמו ורביט, למשל, שמספקת שירותי תמלול עבור עסקים גדולים.

ורביט פיתחה מודל שפה המתמלל שיחות ודיונים, אשר לאחר מכן עובר בקרה של מומחה היושב בדרך כלל במדינות מתפתחות כגון הודו וקניה; או חברת אורקם של אמנון שעשוע - שפיתחה משקפיים שמקריאים עבור בעלי מוגבלויות שילוט או טקסט. כפי שנוכח העולם לדעת, המודל החדש GPT-4o מסוגל לתאר מטלפון רגיל את הסביבה בה נמצא המשתמש ואף לספק לה פרשנות.

אין ספק שכל אחת מהחברות הללו תנסה למצוא תכונה שתבדל אותן ותהפוך אותן לנחוצות בעיניי הקונה הפוטנציאלי, או להסתמך על המותג שלהן ועל נאמנות הלקוח תוך אימוץ יותר אלמנטים של בינה מלאכותית.

בורביט, למשל, מתמקדים כעת במוצרי תמלול מורכבים לשוק המשפטי. אך בתחרות מחירים אל מול מוצרים חינמיים או מוזלים מצדן של ענקיות הטכנולוגיה, הדבר עשוי להיות מאתגר במיוחד.

אחת מקרנות ההון סיכון הבינלאומיות הגדולות הפעילות בישראל ערכה בשבועות האחרונים בדיקה מיוחדת על מנת לסקור את עמידות חברות הפורטפוליו שלה בפני מהפכת הבינה המלאכותית, שבה ממלאות מכונות יותר ויותר תפקידים אנושיים כמו פיתוח תוכנה, תמלול, יצירת סרטונים ותמונות וניהול שיחה. שותפי הקרן, המשקיעים בחברות הייטק ישראליות ואמריקאיות, הגיעו למסקנה כי כ־20% מחברות הפורטפוליו הפכו ללא נחוצות בעידן החדש, באופן כזה שמציב סימן שאלה גדול באשר ליכולתן לשרוד לאורך שנים ארוכות.

אחד המקורבים לקרן, ששוחח עם גלובס בעילום שם, אמר כי "בניגוד למהפכות טכנולוגיות קודמות כמו הטלפון החכם או מחשוב הענן, קיימים סימני שאלה סביב יכולתה של תעשיית ההייטק להתנהל כפי שהיא התנהלה עד כה.

"קיים גם חשש, אם כי הוא איננו מיידי, כי הבינה המלאכותית בעוד מספר שנים תוכל לפתח בעצמה חלק מהמוצרים שאולי היינו מקימים חברות כדי לפתח אותם, ותקבל החלטות השקעה בחברות בוגרות, כפי שאנחנו אולי היינו מקבלים", אומר המקורב לקרן. "הבינה המלאכותית היא רעידת אדמה שאנחנו נכנסים אליה ואיננו יודע כיצד נצא ממנה - כמשקיעים בחברות. משקיעי ההייטק מפגינים עסקים כרגיל כלפי חוץ, אבל בשיחות פנימיות הם מבטאים חשש מסימני אי־הוודאות שהולכים ומתרבים".

מ־15 איש לשלושה?

ג'יימס קורייר, מי שהקים יחד עם הישראלי גיגי לוי-וייס את קרן NFX ומשקיע בחברות בינה מלאכותית רבות, התפרסם בעמק הסיליקון כמחברם של כמה מאמרים אייקוניים ששינו את הדרך בה מסתכלים המשקיעים על בינה מלאכותית.

שם, כתב קורייר כי "זה העשור האחרון בחייהן של קרנות הון סיכון כפי שאנחנו מכירים אותן", וטען שהבינה המלאכותית משפרת את היעילות של חברות בצורה כה רבה עד כי אוכלוסיית המנהלים המתמחים בהשקעות בהייטק תצטמצם.

"רוב משקיעי ההון סיכון לא מרגישים תחושת דחיפות, לצערי, בנוגע לתחום הזה, אני חושב שהם חיים בהכחשה", הוא אומר לגלובס במסגרת ביקור שערך בישראל בשבוע שעבר. "קרנות ההון סיכון לא מפנימות את העובדה שנגזר עליהן להפוך לחברות תוכנה. עידן ה־AI יביא את המשקיעים להקים פירמות שדומות מאוד בהתנהלותן לקרנות גידור: השקעות בשלבים המאוחרים ייעשו על בסיס תוכנות שיזהו הזדמנויות על בסיס אינדיקציות רבות, בדיוק כפי שהדבר קורה בשוק הציבורי. כך, אולי יהיו הרבה פחות קרנות ממה שאנחנו מכירים היום, אבל הקרנות שיישארו יהיו גדולות במיוחד וירשו לעצמן להעסיק אנליסטים, סקאוטרים ומנהלים רבים, והן יפעלו באופן שהוא מבוסס מאוד על דאטה".

ג'יימס קורייר, מייסד שותף בקרן NFX / צילום: NFX

עבור חברות ההייטק - יעד ההשקעה של קרנות ההון סיכון, אומר קורייר כי "חברות של שלושה אנשים יוכלו לעשות עבודה של 15 איש. כל מה צריך הוא קצת תוכנה, פיתוח מוצר נכון כך שהשימוש בו ימשוך משתמשים נוספים, יכולת קבלת החלטות, והבנת החשיבות של הטמעת בינה מלאכותית בכל נקודה אפשרית במוצר".

לדבריו, הוא והקרן שלו, NFX, עורכים מדי חודשיים פגישות לחברות הפורטפוליו כדי לוודא שהן עומדות ביעדי ההטמעה של טכנולוגיות בינה מלאכותית. "התחרות היא עם ענקיות טכנולוגיה שיש להן מערכי הפצה יעילים מאוד. אנחנו בנקודה ייחודית בהיסטוריה שבה כל שבע חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - לכולן יש יעד אחד והוא להתחמש בטכנולוגיות AI".

"מרוץ של ציפיות"

אדם פישר, שותף מנהל בקרן בסמר, סבור שהסכנה טמונה בעיקר לחברות בתחום הצרכני או לחברות שמפתחות מוצרים בסיסיים בתחום השיווק האוטומטי, המוצר, התוכן או החינוך לעסקים קטנים. "במקומות כאלה ייתכן כי יקומו חברות של שלושה אנשים שימכרו את אותו המוצר ב־15 אלף דולר במקום ב־50 אלף, וייתכן גם כי בשל כך הם לא יזדקקו לגייס כסף ממשקיעים", הוא אומר לגלובס.

אדם פישר, שותף בקרן בסמר / צילום: באדיבות קרן בסמר

עבור הסקטור העסקי שמפתח מוצרים לשוק הארגוני - שם נמצא החלק הארי של ההכנסות בתחום התוכנה, ושם גם חיות רוב חברות ההייטק הישראליות - המצב טוב יותר, לדבריו. "מה שיעשה חברה למצליחה הוא החוכמה שלה בעיצוב מוצר שנוח להשתמש בו ושרוצים לחזור אליו שוב ושוב. דרוש פה אלמנט אנושי, והרבה חשיבה ועבודה קשה בגראז' לפני שבכלל יוצאים לשוק ומגייסים כסף - אם בכלל מגייסים אותו ממשקיעים חיצוניים".

יאיר שניר, שותף מנהל ב־Dell Technologies Capital, קרן ההון סיכון של מייקל דל, סבור כי למרות תצוגת התכלית של ענקיות הטכנולוגיה, ייקח עוד זמן רב עד שמהפכת ה־AI תשפיע על מבנה התעשייה. "מדובר במרוץ של ציפיות, ולא של מציאות", הוא אומר.

יאיר שניר, שותף מנהל ב־Dell Technologies Capital / צילום: יח''צ

"היערכות לאימוץ AI על ידי החברות הוא תהליך איטי ויקר שדורש לאפיין תהליכים, לרכוש ציוד יקר של חומרה ושבבים, להטמיע אותו, לאמן באמצעותו את המידע בארגון ולוודא שאין בו הטיות. זה אולי לא ייקח עשור, אבל גם לא יקרה מחר בבוקר. בינתיים, מתחולל קרב של כיפופי ידיים בין הענקיות על התחום, ואתה מאוד רוצה להאמין שהוא ייצר הזדמנויות לחברות קטנות מהן לשמש כתחמושת במרוץ החימוש הזה".

עוד כתבות

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

צעדת ''אחים לנשק'' בירושלים / צילום: עמוס גיל

הפגנה מול הכנסת בקריאה לבחירות: "מפילים את ממשלת המשתמטים"

ארגוני המחאה הודיעו על החרפת המאבק נגד הממשלה: "איבדה כל לגיטימיות, נפגין בצורה חוקית ולא אלימה" • בתום העצרת המרכזית מול הכנסת צפויה צעדה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות, והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

חטופים בבית השכן: WSJ חושף את הסוד האפל של המשפחה העזתית

משפחת אל-ג'מאל הייתה מוכרת במחנה הפליטים נוסייראת כמקורבת לחמאס ● אך מעט מאוד אנשים ידעו על כך שבחדר קטן וחשוך בדירתם, הם החזיקו את החטופים הישראלים שכוחות ישראלים מיוחדים חילצו

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

מדוזות. למה הן פה ואיך נלטפל אם נצרבתם / צילום: Shutterstock

מכת מדוזות בחופי ישראל: מתי הן יעזבו ואיך אפשר להתגונן

עם תחילת הקיץ מגיעות לחופי הארץ המוני מדוזות ● האם הצריבה שלהן מסוכנת, למה הן מאתגרות את כל מה שחשבנו על חיים ומוות, ולמה יש חוקרים שמאמינים שהן ישמידו את העולם ● גלובס עושה סדר

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו, והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לקראת הדיון מחר: כל מה שצריך לדעת על הבג"ץ בעניין "חוק בן גביר" להתערבות השר בסמכויות המשטרה

בג"ץ ידון מחר בהרכב מורחב בתיקון לפקודת המשטרה שנעשה לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כחלק מההסכם הקואליציוני עם הליכוד ● מה קובע התיקון, מה טוענים העותרים, ואיך ישפיע הדיון על ליווי משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואה של 1,000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור, כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה, ומי השיאנית הגדולה?

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

משתתפי התוכנית מיוטה ומישראל / צילום: רמון סינגלטרי ג׳וניור

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה

אוניברסיטת יוטה יוצאת בתוכנית חדשה בשיתוף מרכז החדשנות הישראלי פרונטיר, במטרה לפתח את הנגב הישראלי על בסיס ידע משותף ● "מדובר בחיבור היסטורי", אומרים יוזמי המהלך ● ישראל מתגייסת