גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת עליית מחירים חדה של רכבים חשמליים? ההחלטה שמתעכבת באוצר

בתום דיונים, משרד האוצר טרם קיבל החלטה בסוגיית הארכת הטבת המס לכלי רכב חשמליים ● כתוצאה מכך, מס הקנייה עליהם עשוי לזנק בינואר מ־35% ל־83%, ויגלם התייקרות עד עשרות אלפי שקלים ● מתי היא תורגש, ומדוע הצפת דגמים חדשים מסין עשויה להיות גורם ממתן?

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock
טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר התקיימו באוצר דיונים אינטנסיביים בנושא המיסוי הירוק על כלי רכב ובפרט על כלי רכב חשמליים. מומחים סקרו את החלופות, משרדי ממשלה הביעו עמדה, ובסופו של דבר התקבלה החלטה דרמטית: לא להחליט.

למה דווקא עכשיו? גל חדש של מותגי רכב סיניים בדרך לישראל
בענף הרכב מעריכים: ההחלטה הזו תבלום כניסה של מותגים חשמליים חדשים
משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין

זה נשמע כמו פרדוקס, אבל בפועל אי־ההחלטה היא החלופה הקיצונית ביותר שנמצאת על הפרק. בהיעדר החלטה אחרת, בעוד חמישה חודשים יבוטלו אוטומטית הטבות המס על כלי רכב חשמליים, ומס הקנייה עליהם יזנק מ־35% ל־83% (בהפחתת הטבת "הקבוצה הירוקה" שמוענקת לכל סוגי כלי הרכב).

זינוק כזה יגרום ללחץ כבד לעליית מחירים בפלח החשמלי, שהיה הצומח ביותר בשוק הרכב בשלוש השנים האחרונות. השאלות כרגע הן מתי יבואו עליות המחיר לידי ביטוי, איך יושפע הביקוש לרכב חשמלי מההתייקרות, והאם יוכחד פלח השוק "הירוק".

"זו לא התקופה להוריד מסים"

הדיונים על המשכיות הטבות המס על רכב חשמלי החלו באוצר כבר לפני יותר משנתיים. בינואר 2025 ייפקע ה"דד־ליין" למתווה ההטבות הרב־שנתי שהחל ב־2019. גם ההשלכות על הכנסות המדינה לנוכח החלק ההולך וגדל של כלי הרכב החשמליים מכלל השוק, ידועות ומוכרות.

לאוצר גם יש הערכות קונקרטיות על עד כמה הפחתת מס הקנייה על רכב חשמלי פוגעת בהכנסות. על־פי תחשיבי האוצר, אם ב־2025 יוטל מס קנייה בגובה 45% "בלבד" התוצאה לאובדן של 1־1.2 מיליארד שקל בהכנסות האוצר, בהשוואה להטלת מס קנייה מלא וזהה לזה רכבי בנזין (83%). זאת בנוסף לאובדן של כ־3,100 שקל בשנה מבלו הדלק על כל רכב חשמלי בעל נסועה ממוצעת (כ-16 אלף ק"מ בשנה).

גם ההצעות למתווה המשך למיסוי הירוק אינן חדשות. אחת מהן אף שולבה בחוק ההסדרים האחרון וכוללת העלאה הדרגתית ומתונה של מס הקנייה על רכב חשמלי בין 2025 ל־2028 ובמקביל הטלת "מס נסועה" על רכב חשמלי בגובה כ־15 אגורות לקילומטר, החל מ־2026. שני המהלכים מותנים זה בזה.

חלופה אחרת היא שינוי של חישוב המס הירוק, ומעבר לשיטה שמבוססת על ממוצע פליטת ה־CO2 של כלל דגמי הרכב, כולל חשמליים, וקניסת יבואנים על חריגה מהסף.

מבחינת האוצר, מס קנייה מלא בגובה 83% על רכב חשמלי הוא "המצב הנכון והמאוזן מבחינה תקציבית". לפיכך, מבחינתו, כל חלופה של מס קנייה נמוך יותר החל מ־2025 היא בבחינת "הפחתת מס", שדורשת הצגת מקורות הכנסה חלופיים לאיזון התקציב.

כאמור, מבחינת האוצר המקור המועדף להשגת ההכנסה המאזנת להטבת המס הוא הטלת מס נסועה על רכב חשמלי, שיניב הכנסות שנתיות של כ־1.5 מיליארד שקל לשנה החל מ־2026. אולם בחודשים האחרונים הצורך במציאת מקורות הכנסה חלופיים לאיזון התקציב קיבל משנה תוקף בשל המלחמה המתמשכת.

בדיונים שנערכו בשבוע שעבר באוצר בסוגיית הרכב החשמלי, הוצגו תחזיות פסימיות ביחס לגירעון בתקציב המדינה, והאוצר הודיע חד־משמעית לנוכחים כי "זו אינה תקופה להורדת מסים".

אלא אם, כאמור, יש הכנסה ממקורות חלופיים. המסר היה "אנחנו נמצאים במלחמה, ואין זמן לפינוקים כמו מס קנייה מופחת על רכב חשמלי". ומכיוון שהמערכת הפוליטית עדיין לא ששה לאשר את מס הנסועה, האוצר החליט שלא להחליט.

ניסיון העבר מלמד כי עדיין ייתכנו לחצים של הרגע האחרון, שיפעילו שרים וחברי כנסת על האוצר כדי למתן את עליית המס בינואר. אבל עבור חלק מיבואני הרכב, "הרגע האחרון" הוא "כרגע". כלומר, יבואן שעדיין לא ביצע הזמנות מהיצרן שלו לאספקה ברבעון האחרון של השנה, חייב לעשות זאת לפחות שלושה-ארבעה חודשים מראש. במיוחד אם מדובר בכלי רכב המיוצרים במזרח אסיה, מכיוון שזמן ההובלה שלהם לישראל ארוך כיום משמעותית בגלל האיום החותי.

התרחיש האופטימי והתרחיש הפסימי

חוסר ההחלטיות של האוצר יוצר כרגע בשוק אי־ודאות משמעותית ביחס למחירי הרכב החשמלי בתחילת 2025. הנחת היסוד היא שהמחירונים הרשמיים של רוב הדגמים החשמליים "העממיים", שמחירם נמצא כיום בטווח הביקוש הפופולרי של 140-250 אלף שקל, יזנקו בינואר באלפי שקלים בתרחיש של מס קנייה סביב 45%, ובעשרות אלפי שקלים בתרחיש של מס קנייה 83%.

אבל המועד שבו תורגש ההתייקרות בפועל וגובהה תלויים בכמה גורמים. בתרחיש "המתון" האוצר יתכופף ברגע האחרון לנוכח הלחצים, ומס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בתחילת 2025 לשיעור של 45% עד 50% "בלבד". אבל ההתייקרות לא בהכרח תהיה מיידית ורוחבית. חלק מהיבואנים כבר החליטו שלא להמתין להחלטת האוצר ו"הימרו" על בניית מלאים משמעותיים, שיגיעו ארצה ברבעון האחרון.

מדובר בעיקר במותגים "חזקים" או במותגים ותיקים וחדשים, שצפויים להתחיל לייבא בחודשים הקרובים לישראל דגמים "אסטרטגיים" חדשים בפלח החשמלי, בעיקר מתוצרת סין.

בין אלה אפשר למנות את דונגפנג, FAW, ליפמוטור, SAIC, GAC, שנגאן ועוד, שאמורים להתחיל רכבי קרוס־אובר חדשים בטווח של 150-200 אלף שקל לקראת סוף 2024. לכל השחקנים החדשים והוותיקים בגל הגדול הזה יש מוטיבציה להשיג חדירה ראשונית משמעותית ולבסס נוכחות גם במחיר של "תמחור הפסד" וספיגת מס הקנייה בטווח הקצר.

לכך אפשר לצרף את העובדה כי מבחינת הסינים, הכדאיות של יצוא רכב חשמלי לישראל היא גבוהה כרגע בהשוואה לאיחוד האירופי. זאת לאחר שהאיחוד הטיל לאחרונה מס "עונשין" על רכב חשמלי שמיובא מסין. בשורה התחתונה בתחילת 2025 עשויה להתפתח בפלח "מלחמת מחירים", שתנטרל חלק משמעותי מעליית מס הקנייה בטווח הקצר. במקביל, אמורים להגיע לישראל דגמים חשמליים עירוניים חדשים ו"זולים", בפחות מ־130 אלף שקל. כל אלה ישמרו את הביקוש הער בפלח לפחות במחצית הראשונה של 2025.

בתרחיש הפסימי 2025 תתחיל עם רמות מלאי של רכב חשמלי קטנות משמעותית מהמתוכנן. זאת בגלל כמה סיבות וביניהן בגלל "מהלכי מגננה" וזהירות יתר של יבואנים, שנכוו השנה בשל הזמנת עודפי מלאי של רכב חשמלי בסוף 2023; התמשכות או החרפה של המלחמה שתביא לירידה רוחבית בביקוש בכל שוק הרכב, ולא רק החשמלי; לחץ להטלת "אמברגו יצוא" של מוצרים ורכב מסין לישראל, נוסח טורקיה. אפשר למצוא רמזים ראשונים לכך במדיה הסינית; החרפת השיבושים בתובלה הימית; והחלטות של יצרנים לעכב את לוח הזמנים ליצוא בשל התהפוכות באירופה.

כך או כך, המשמעות היא שפחות כלי רכב ישוחררו ממכס במס הקנייה הישן, ועליית המחירים תורגש הרבה יותר מהר. בכל מקרה בטווח הארוך יפגע הביקוש לרכב חשמלי, וההישגים שרשמה ישראל בשנים האחרונות בכל הנוגע למעבר לתחבורה ירוקה יימחקו, וזה כבר יהיה הפסד לכולם.

מהאוצר נמסר: "בהתאם להחלטת הממשלה, גובה מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי להיות 45% בשנת 2025, במקרה שיאושר חוק מס נסועה עד סוף השנה. במקרה שלא יאושר החוק, הטבת המס צפויה להתבטל ותלויה במציאת מקורות תקציביים חלופיים".

עוד כתבות

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

אילוסטרציה: Shutterstock

חברות הביטוח בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו החסכונות שלכם בנובמבר

חברות הביטוח הן המנצחות הגדולות בתשואות של חודש נובמבר, מנורה מבטחים וכלל מובילות גם מתחילת השנה ● בתחתית: הגופים שחשופים לחו"ל - אלטשולר שחם וילין לפידות ● הסיבה היא זינוק של יותר מ-4% בשוק המקומי לעומת יציבות בארה"ב ● ומה קורה בינתיים בדצמבר?

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

ריק וורסטר, מנכ''ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב / צילום: Reuters, Kylie Cooper

מנכ"ל חברת ברוקראז' מהגדולות בעולם משרטט את הגבול בין הימור להשקעה

ריק וורסטר, מנכ"ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב, רואה את המתחרה רובינהוד צוברת תאוצה וחושש מהנהירה למוצרים עתירי סיכון ● "אני באמת מודאג מהמסר שנשלח למשקיעים צעירים - שצריך להשיג רווחים מהירים"

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החשמל מתייקר, אבל יש פתרונות: כך תחסכו עד 20% דרך הספקיות הפרטיות

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC