משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין

המשרד הודיע ליבואני הרכב כי החל מ-2025 לא יתאפשר לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ב"תקינה אירופית לסדרות קטנות" • הנפגעים המיידיים יהיו מותגי רכב צעירים או כאלה שעדיין לא נערכו לכניסה מלאה לאירופה ועדיין לא השלימו תקינה אירופית מלאה

רכבי BYD לקראת יצוא מסין / צילום: Reuters, CFOTO
רכבי BYD לקראת יצוא מסין / צילום: Reuters, CFOTO

משרד התחבורה החליט לסגור את אחת "הדלתות הצדדיות" ליבוא רכב סיני לישראל והודיע היום (ב') ליבואני הרכב כי החל מ-2025 לא יתאפשר לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ב"תקינה אירופית לסדרות קטנות". 

אלה האיומים איתם יתמודד ענף הרכב במחצית השנייה של 2024
אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל
מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

אפשרות היבוא הזו, שנכנסה לתוקף במרץ 2019, אפשרה לייבא לישראל דגמים ומותגים של רכב פרטי, שלא עמדו בתקינה האירופית המלאה והמחמירה (WVTA) אלא רק בגרסה "מוחלשת" שלה, המכונה "תקינה לסדרות קטנות".

התקינה הזו כוללת פחות דרישות מזו של התקינה המלאה, בעיקר בנושאים כמו אבזור בטיחות ותקני ייצור, והיא מוגבלת ליבוא של עד 400 כלי רכב בשנה.

במסגרת התקנות המקוריות של משרד התחבורה, האפשרות הזו הייתה אמורה להסתיים ב-2024, אלא אם תוארך, וכעת הוחלט שלא להאריך אותה.

הנפגעים המיידיים יהיו מותגי רכב צעירים או כאלה שעדיין לא נערכו לכניסה מלאה לאירופה ועדיין לא השלימו תקינה אירופית מלאה - ביניהם Forthing של UMI ,NETA של קבוצת בליליוס ועוד. המותגים הללו יצטרכו להשלים כעת תקינה אירופית מלאה עד סוף השנה, בהשקעה של מיליוני דולרים, אחרת רישיון היבוא שלהם לא יוארך. בנוסף השינוי עשוי למנוע או לעכב את ההחלטה של מספר מותגים חדשים להיכנס לשוק הישראלי בחודשים הקרובים. 

תקופה בעייתית

בנימוקים להחלטה כותב אגף הרכב במשרד התחבורה כי "במטרה לקדם את היבוא של כלי רכב חשמליים למדינת ישראל, התיר משרד התחבורה יבוא רכבים אלה תחת תקינה אירופית של סדרות קטנות ובכמות מוגבלת של עד 400 כלי רכב בשנה קלנדארית מכל דגם... לאחר בחינת נתוני היבוא של דגמי רכב חדשים למול היקף הגידול ברישום הרכבים החשמליים (26.2% מכלל הרכבים שנרשמו במחצית הראשונה של 2024), נראה כי מטרה זו הושגה. לאור זאת הוחלט כי היתר מיוחד זה ליבוא של רכבים חשמליים בסדרות קטנות לא יוארך לשנת 2025". יצוין כי ההחלטה התקבלה לאחר הליך שימוע ליבואנים בנושא.

ההחלטה מגיע בתקופה בעייתית במיוחד ליצרנים הסינים בשל העלאת המכסים על יבוא רכב לאירופה בעשרות אחוזים, שמקטינה את המוטיבציה לבצע תקינה אירופית מלאה, ובשל ההחמרה האחרונה בדרישות התקינה האירופית המעודכנות, שנכנסו לתוקף ביולי 2024.