גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכות: צי הרכב הממשלתי לא יעבור לחשמל בשנה וחצי הקרובות

למרות החלטת הממשלה, כל מכרזי ההצטיידות שפורסמו מתחילת 2025 היו לרכבי בנזין או הייבריד ● קבוצת צ'רי חשפה החודש באירופה דגמים חדשים ● השנה צפוי לנחות בישראל מותג חדש של NIO, שמתומחר ב-150 אלף שקל ● ועוד חדשות מענף הרכב

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

מינהל הרכב הממשלתי צפוי לדחות את המעבר לרכישות בלעדיות של רכבי נוסעים חשמליים לפחות עד סוף השנה הבאה. כך מעריכים בענף הרכב. על פי התוכנית המקורית, שנקבעה בהחלטת ממשלה בתחילת העשור, מינהל הרכב הממשלתי אמור היה לרכוש החל משנת 2025 רק כלי רכבי נוסעים עם הנעה חשמלית. הודעה ברוח זו אף פורסמה מספר פעמים על ידי החשב הכללי וכן בינואר 2024 כאשר פורסם מכרז הצטיידות ראשון ברכב חשמלי.

העיר שהפכה לבירת גניבות הרכבים: "הם ידעו בדיוק איפה נמצא האיתוראן ופירקו אותו"
יונדאי מככבת בראש טבלת מסירות הרכב, אבל מותג אחר בולט עם קפיצה אדירה

באותו מועד נמסר כי "המכרז לרכישת רכבים חשמליים עבור צי הרכב הממשלתי בוצע כחלק מהחלטת החשב הכללי להצטרף להצהרת סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) יחד עם מדינות נוספות, להפיכת הצי הממשלתי לנטול פליטות עד לשנת 2035. זאת בהמשך להחלטת הממשלה לרכישת רכבי נוסעים היברידיים בלבד כבר מתחילת שנת 2022, ורכבי נוסעים חשמליים בלבד מתחילת שנת 2025".

העובדים מתנגדים

אולם מבדיקת גלובס עולה כי כל מכרזי ההצטיידות ברכב פרטי לצי הממשלתי, שפורסמו מתחילת 2025, היו לרכבי בנזין או הייבריד. ביניהם מכרז לרכישת רכבי הנעה כפולה עם חמישה ושבעה מושבים, ומכרז גדול, שטרם נסגר, לרכישת מאות כלי רכב פרטיים עם הנעה היברידית בתצורות שונות. ביניהם רכבי 7 מקומות, רכבי נוסעים פרטיים במרכב סדאן, האצ'בק וסטיישן, רכבי מנהלים, רכבי קרוס־אובר ועוד.

ממסמך ההבהרות למכרז האחרון שפרסם מנהל הרכב הממשלתי עולה כי מספר יבואנים הציעו לגשת למכרז כלי רכב חשמליים לגמרי ו/או רכבי פלאג־אין הייבריד במספר קטגוריות. אולם הבקשות הללו נדחו והמכרז לא שונה.

עד כה ההצטיידות בפועל בכלי רכב חשמליים של צי הרכב הממשלתי, שמונה כ־15 אלף כלי רכב, הייתה נמוכה מאד. מקורות באוצר אומרים כי אחת הסיבות היא התנגדות של בעלי רכב צמוד ממשלתי לעבור מבנזין לחשמל, בין השאר בשל הנסועה הגבוהה של כלי רכב פרטיים ממשלתיים שעומדת על כ־40 אלף קילומטר בשנה בממוצע - שיעור כפול מהנסועה הממוצעת לרכב בבעלות פרטית - והמשמעות היא, שכלי רכב חשמליים ממשלתיים יצטרכו להשתמש לעיתים תכופות בטעינה ציבורית בשל מרחקי הנסיעה הארוכים. סיבה נוספת היא החשש של משתמשים ממס הנסועה על כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שאמור להיכנס לתוקף בשנה הבאה.

בנוסף נובע העיכוב במעבר מבנזין לחשמל מהיעדר תשתית מספקת לטעינת כלי רכב במתקני הממשלה השונים. בהקשר זה נציין כי כבר בנובמבר 2022 התייחס מבקר המדינה לסוגיית היעדר תשתית לטעינת רכב חשמלי במשרדי הממשלה וכתב: "מומלץ כי מינהל הדיור יקדם את הקמת עמדות הטעינה החשמליות במשרדי הממשלה, בהיקף אשר יתמוך בהגדלת מספר הרכבים החשמליים שבצי הממשלתי. עוד מומלץ כי נוכח הקשיים הקיימים כיום בהקמת עמדות הטעינה, יבחן מינהל הרכב, בשיתוף משרד האנרגיה, את התנאים להקצאת רכבים חשמליים לעובדים הזכאים לכך, ויפעל למימוש החלטת הממשלה למעבר מלא לרכבים חשמליים משנת 2025". אולם כאמור, ההמלצה לא יושמה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במינהל הרכב קיים מכרז בתוקף לרכישת רכבים חשמליים. על פי החלטת הממשלה, אשר התבססה על הודעת החשב הכללי בנושא, מינהל הרכב הממשלתי ירכוש רכבים חשמליים בלבד כתלות בפריסה מספקת של עמדות טעינה. לאור הסייג האמור, בשלב זה, רכבי נוסעים חשמליים והיברידיים ימשיכו להירכש ללא רכבי בנזין". 

קבוצת צ'רי משיקה את מותג הפרמיום Exlantix באירופה

קבוצת צ'רי חשפה החודש באירופה את הדגמים הראשונים של המותג Exlantix, שממוצב מול טסלה ומול XPENG. זהו המותג הרביעי במספר של היצרנית באירופה והוא צפוי להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה. כפי שנחשף לראשונה בגלובס היצרנית ניהלה מגעים למתן הזיכיון לקבוצת כלמוביל, אולם עד כה לא ניתן לכך אישור רשמי.

בשלב הראשון הוצגו באירופה שני דגמים. הראשון, שמכונה "אקסלנטיקס ET", הוא קרוס־אובר גדול, שמוצג בשלב הראשון באירופה עם הנעה כפולה וסוללות בקיבולת 77 או 100 קילוואט עם טווח של 427 עד 525 ק"מ ב-WLTP.

אקסלנטיקס / צילום: יח''צ

במקביל נחתה באירופה מכונית הסדאן הגדולה ES, עם אותן סוללות וטווח של 505 או 610 ק"מ. לכלי הרכב יש גם הנעת פלאג־אין אולם לא ידוע האם ומתי יגיעו לאירופה. שני כלי הרכב מבוססים על טכנולוגיית 800V ותומכים בטעינה אולטרה־מהירה בעת החשיפה בנורבגיה החברה לא פרסמה מחירים אולם הודיעה כי הם יהיו "תחרותיים באופן יוצא דופן".

המותג "פיירפליי" נוחת באירופה עם מחיר מעניין

יצרנית הרכב הסינית NIO הציגה השבוע באירופה את הגרסה האירופית של המכונית החשמלית הקומפקטית של המותג החדש, FireFly, שממוצב בתור "פרמיום עירוני". הרכב מגיע לאירופה (ולישראל) בשלב הראשון עם מנוע בהספק 143 כ"ס וסוללה של 42.1 קילוואט־שעה עם טווח של עד 330 ק"מ ב־WLTP. אורכה של המכונית 4 מ', בסיס הגלגלים של באורך 2.61 מ' ותא המטען שלה בנפח 404 ליטר. המכונית תומכת בהחלפת סוללות מהירה, אולם בעמדות החלפה שונות מאלה של NIO ולפיכך היא לא צפויה לתמוך בטכנולוגיה הזו בישראל בשלב הראשון.

בפחות מ־150 אלף שקל. ''פיירפליי'' בדרך אלינו / צילום: יח''צ

המחיר שפורסם באירופה הוא החל מ־29,900 אירו, מקביל לגרסת הבסיס באירופה של הדגם "דולפין" של BYD עם סוללה של 45 קילוואט‏־שעה. בישראל עשוי הדגם לעלות פחות מ־150 אלף שקל. השיווק באירופה מתחיל ביוני ובישראל כנראה ברבעון השלישי.

דגמי פאר חשמליים חדשים לקאדילק בישראל

חברת UMI השיקה את הקרוס־אובר החשמלי, "קאדילק אופטיק". הרכב באורך של 4.82 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.95 מ'; תא המטען בנפח 736 ליטר. הוא משווק בגרסה דו מנועית עם הספק משולב של 300 כ"ס וסוללה של 85 קילוואט, שמספקת טווח של עד כ־492 ק"מ בתקן האמריקני. תא הנוסעים כולל מסך פנורמי ברוחב 33 אינץ', מערכת שמע מתקדמת, גג פנורמי ועוד. המחיר מתחיל ב־480 אלף שקל. במקביל החלה החברה לשווק את הקרוס־אובר החשמלי הגדול "קאדילק אסקלייד IQ"; אורכו: 5.7 מ', בסיס הגלגלים באורך 3.46 מ'. הוא מצויד בסוללה של 205 קילוואט, לטווח של עד 740 ק"מ בתקן האמריקני ויש בו שבעה מקומות ישיבה. מחירו מתחיל ב־700 אלף שקל.

עוד כתבות

איראן רוצה לרכוש מטוסי קרב, וישראל מבקשת מסין: "תרסני אותה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראל חוששת מזה שסין תמכור מטוסים מתקדמים לאיראן, מה עמד מאחורי החלטה של סין לא להתערב לטובת איראן בזמן המלחמה והעיתונאית הלבנונית שקוראת לנורמליזציה בין לבנון וישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

ראש חטיבת המשכנתאות של לאומי, אורי יוניסי, פורש מהבנק

יוניסי היה אחראי למדינות המשכנתאות הדי אגרסיבית שנבלמה לאחרונה ● מי שצפוי להחליפו בתפקיד הוא ראש אגף השירות של לאומי מתן סמיש, שנבחר בשנה שעברה לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים של גלובס

השותפים בקרן רד דוט קפיטל (מימין למעלה: אטד פלד, יניב שטרן, ברק סלומון, מימין למטה: דניאל ארדון ברץ, יורם אורון) / צילום: עומר הכהן

אחרי מכירת פאראגון: זו הקרן שמגייסת 320 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית רד דוט, אותה הקימו הקימו יורם אורון ויניב שטרן ומאחוריה מספר אקזיטים בולטים, מגייסת קרן שלישית להשקעות בחברות בוגרות ● על פי הערכת גלובס, הקרן הראשונה של רד דוט שהיקפה כ-150 מיליון דולר, החזירה למשקיעים המוגבלים בקרן פי 5 על ההשקעה

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: באדיבות עיריית קריית אונו

הרוב קובע, גם כשהבניין שלכם נהרס מטיל. וזה לא תמיד כל כך פשוט

השאלה הגדולה העומדת בפני דיירים שהבית המשותף בו הם מתגוררים נפגע היא האם קיים רוב לשיקום הבניין ● אם כן - המחוקק מעודד זאת ● במידה ואין הסכמה שכזו - יכול להתבטל רישום הזכויות הפרטניות והדיירים הופכים לשותפים במקרקעין ללא זיקה לחלק מסויים בשטח ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

בנייני משרדים בתל אביב. מסתמנת בעת האחרונה מגמה חדשה בשוק / צילום: Shutterstock

חברות ההייטק הגדולות נוטשות את השכירות ובוחרות בבעלות

מאנבידיה עד קופת חולים מאוחדת: חברות גדולות במשק עוברות בעת האחרונה ממודל של השכרת שטחי משרדים לרכישתם ● מה עומד מאחורי המגמה?

כללים פיסקליים / צילום: Shutterstock

הוצאות הממשלה מזנקות? זה מה שמונע מהן להשתולל

המלחמה הביאה לזינוק בכספים שמשלמת המדינה, והתקציב עומד להיפתח מחדש ● מהו המנגנון ששומר על רמה נשלטת של הוצאות ממשלתיות? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים אישרו את הצעת החוק להחלשת היועמ״שים במשרדי הממשלה

הצעת החוק, שעלתה לוועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד ● ועדת השרים לחקיקה אישרה כי הקואליציה תתמוך בקידום הצעת החוק, בניגוד לעמדת היועמ"שית

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

נאייקס מפטרת קרוב ל-6% מעובדיה, רובם בישראל

חברת הפינטק תפטר כ-70 עובדים, רובם בישראל ● לפי החברה, הרכישות האחרונות שביצעה יצרו חפיפות בתפקידים מסוימים ● מניית החברה זינקה בכ-53% מאז השפל האחרון באפריל על רקע מלחמת הסחר

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

טלפון עם eSIM / צילום: Shutterstock

מתכננים לטוס לחו"ל? כך תבחרו חבילת אינטרנט

כדי לבחור חבילת אינטרנט שתתאים לכם בחו"ל, צריך לקחת בחשבון את נפח הגלישה הדרוש, האם יש צורך גם בשיחות, משך השהות ומספר המדינות שבהן תהיו ● לפניכם הפתרונות הזמינים לכל אפשרות

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

נשיא איראן / צילום: ap, Vahid Salemi

נשיא איראן: "ישראל ניסתה להתנקש בי בזמן פגישה"

דיווח: נשיא לבנון מסר את התשובה על המתווה האמריקני לפירוק חיזבאללה מנשקו ● "מבצע דגל שחור": 20 מטוסי קרב השתתפו במבצע בתימן הלילה, ותקפו באמצעות יותר מ-50 חימושים ● שעות לאחר התקיפה: 2 טילים שוגרו מתימן לשטח ישראל - תוצאות היירוט בבדיקה ● טראמפ בשיחה עם כתבים: ניתן להגיע לעסקה בעזה עוד השבוע● נשיא איראן טוען שישראל ניסתה להתנקש בו ● 50 חטופים - 640 ימים בשביעדכונים שוטפים

ח''כ אושר שקלים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהצעה למנות בכירים ללא אישור ועדת גרוניס

לפי הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים מהליכוד, שעלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה - מינויים בכירים, ובהם ראש השב"כ, יתבצעו על ידי הממשלה, ללא צורך באישורה של הוועדה המייעצת ● באחרונה ביקש רה"מ נתניהו מבג"ץ לקבוע כי הוועדה תתחיל לקדם את מועמדותו של דוד זיני לראשות השב"כ

מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

קבוצת התעופה הגדולה שחוזרת לטוס לישראל, הבשורה והכוכבית

ענקית התעופה לופטהנזה צפויה לחדש את טיסותיה לישראל ב-1 באוגוסט, אך תעשה זאת בצורה מדורגת

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: מי מהן תורמת יותר לכלכלת ישראל?

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

רחובות טהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הקשיים של איראן בתחום הנפט והחשמל עשויים לזרז הסכם גרעין

הסכם גרעין חדש שיבטל עיצומים יעמיד את טהרן בפני ירידה במחיר הנפט, התפתחות שלילית מבחינתה, אבל זינוק ביצוא צפוי לפצות על כך ויותר ● בנוסף, למשטר יש צורך דחוף בסיוע אמריקאי בפרט ומערבי ככלל בשדרוג תשתיות