גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק על חוצה ישראל עולה מדרגה: תקבל עוד סמכויות או תיסגר

ברשות החברות מעוניינים למזג את החברה, המנהלת את מרבית כבישי האגרה בישראל, אל תוך חברת נתיבי איילון מטעמי התייעלות ● במשרד התחבורה פועלים מול השר הממונה, דוד אמסלם, למנוע את המהלך: "עלול לפגוע משמעותית ביכולת המדינה לקדם ולנהל פרויקטים"

עתיד חברת חוצה ישראל בסימן שאלה / צילום: צילומים: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט' דני שם טוב, דוברות הכנסת. עיצוב: נטלי פורטי
עתיד חברת חוצה ישראל בסימן שאלה / צילום: צילומים: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט' דני שם טוב, דוברות הכנסת. עיצוב: נטלי פורטי

הורדת סיווג, סירוב למנות יו"ר קבוע - המאבק לסגירת חברת חוצה ישראל עולה מדרגה. כפי שנחשף בגלובס, בכוונת רשות החברות להביא לסגירת חברת חוצה ישראל הממשלתית ולמזג אותה לתוך חברת נתיבי איילון.

בגלל הפעולה בעזה: בריטניה הודיעה על השעיית השיחות על הסכם סחר חופשי עם ישראל
החל ממחר: יושבת מקטע מהקו האדום ברכבת הקלה בירושלים

חוצה ישראל היא חברת ביצוע ממשלתית שהקימה את כביש 6 ואמונה על תפעולו באמצעות זכייניות. החברה מקדמת שורת פרויקטים, ובהם קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת, הוספת נתיב בכביש 6 בקטע קסם עין תות, הארכת כביש 6 צפונה עד לשלומי, והקמת קווי מטרונית נוספים במטרופולין חיפה. גם נתיבי איילון היא חברה ממשלתית, שאמונה על תחזוקת נתיבי איילון ומקדמת פרויקטים רבים - בהם נתיבים מהירים בכניסות לגוש דן, רשת נת"צים ושבילי אופניים במטרופולין, מימוש פרויקטי תשתית ביישובי החברה הערבית ועוד. סיווגן של חברות אלו הוא 8 מתוך 10.

למעשה, מעט חברות מסווגות בסיווג הגבוה ביותר של החברות הממשלתיות שמכתיב את שכר העובדים והבכירים בה, כשרכבת ישראל שבה עובדים למעלה מ־4,000 עובדים מסווגת ברמה 10. לשם השוואה חוצה ישראל שאמונה על מעט פרויקטים יחסית ושכולם מוקמים בשיטת PPP (המוקמים על ידי המגזר פרטי) מסווגת ברמה 8, בעוד שחברת נתיבי ישראל שבאחריותה מאות פרויקטים במיליארדי שקלים מסווגת ברמה 9.

לחברה מבנה יעיל

לעמדת רשות החברות, מהלך הטמעת חברת חוצה ישראל בתוך נתיבי איילון ישיא חסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה בעלויות ישירות ועקיפות: תקציב המנהלה השנתי בחברה עומד על 80 מיליון שקל שמרביתם ייחסכו.

בנוסף, בשנת 2023, מדד הביצוע של משרד התחבורה נתן לחברת חוצה ישראל ציון 85 לעומת 95 לנתיבי איילון. שיפור מדדי הביצוע בפרויקטים שמקדמת החברה (אם תמוזג) צפוי לחסוך עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בעקבות עמידה בלוחות זמנים ובתקציב פרויקטים.

ואולם במשרד התחבורה מתנגדים בתוקף למיזוג. שם סבורים כי לחברה זכות קיום בשל היותה החברה המנהלת את מרבית כבישי האגרה בישראל ויש לה מבנה יעיל. במסגרת המאבק על עתידה, ברשות החברות פועלים כנגד הווטו של משרד התחבורה ויביאו הצעת החלטה להורדת דירוג החברה לסיווג 7, באופן שיפגע בגובה השכר המשולם בה וביכולתה לגייס אנשי מקצוע ולהתחרות בחברות תשתית אחרות. לאחרונה סיים את תפקידו יו"ר החברה רוני מילוא, והמשמעות של הורדת הסיווג היא גם שלחוצה ישראל לא יהיה יו"ר פעיל וישיבות דירקטוריון ינוהלו ע"י אחד החברים.

במשרד התחבורה לא רק רוצים להשאיר את החברה, אלא גם להוסיף לסמכויותיה.

מעבר לדיון המקצועי ולניסיונות לסגור את החברה בשנים האחרונות לנוכח ביצועיה הפחותים וריבוי חברות דומות, יש בענף מי שסבורים כי מאבק על מינויים בה ובחברת נתיבי איילון הוא פרנסונלי - בין השר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם ובין שרת התחבורה מירי רגב.

קריצה למינויים בכירים

בתחילת השנה דירקטוריון חוצה ישראל האריך את כהונת המנכ"ל, דן שנבך, ב־5 שנים. גורמים בענף מייחסים את המהלך לניסיונות החברה לחשק את רשות החברות ולמנוע אפשרות למיזוג בין חוצה ישראל לנתיבי איילון, אך ברשות הביעו זעם על כך וגורמים בממשלה צפו כי היא תגיב בחריפות ליוזמה וכי זו תוביל לקיצוץ בשכר בכירים בחוצה ישראל - איום שכעת עומד בפני מימוש.

אם החברה אכן תמוזג לחברת נתיבי איילון, הרי שייתכן כי סיווגה של החברה המאוחדת דווקא יעלה, באופן שעשוי לקרוץ למינויים אפשריים לראשות הדירקטוריון. זאת לאחר שמינויה של נורית דאבוש ליו"ר דירקטוריון נתיבי איילון לא אושר בידי ועדת המינויים ברשות החברות.

מחוצה ישראל נמסר כי החברה ותיקה, מבוססת ובעלת ניסיון מוכח בתכנון, ניהול וביצוע של פרויקטי התשתית הגדולים והמורכבים ביותר במדינה ומוערכת מקצועית ע"י משרד התחבורה ומשרדי הממשלה. החברה מציגה צמיחה מתמדת, עם מחזור פעילות של כ־2.4 מיליארד שקל ב־2025 וצפויה להכפיל את המחזור בחומש הקרוב. לא נותר לנו אלא לתמוה על הדברים ועיתוי פרסומם וכן על המוטיבציות העומדות מאחוריהם, שניכר שאינן נובעות משיקולים ענייניים או מטובת הציבור".

ממשרד התחבורה נמסר, כי השרים מתואמים בכל הנוגע לפעילות החברות הבנות, וכי "מיזוג חוצה ישראל עם נתיבי איילון, והורדת הסיווג של חוצה ישראל, נדונו בעבר. בשלב זה קיימת הסכמה בין השרים שלא לבצע שום מהלך בנושא, בשל היקפי הפעילות הגדולים של חוצה ישראל ותפקודה המצוין. למיזוג צפוי להיות סיכון גבוה עם תועלת שולית בלבד, והוא עלול לפגוע משמעותית ביכולת המדינה לקדם ולנהל פרויקטים תשתיתיים רחבי-היקף".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

טראמפ מאשים את סין בהפרת ההסכמות בנושא הסחר; נעילה מעורבת בוול סטריט

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ האשים את סין בהפרת הסכם הסחר הראשוני עם ארצות הברית וטלטל את השווקים ● גאפ הנמיכה ציפיות, המניה צללה ● הודו צמחה בקצב שנתי מהיר מהצפוי ברבעון שהסתיים במרץ ● מדד המחירים של ה- PCE עולה ב-0.1%, בהתאם לציפיות

עזה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

דובר צה"ל מבהיר: "לא בוצע ירי בסמוך או במרחב חלוקת הסיוע ההומניטרי"

הרמטכ"ל הורה על הרחבת התמרון בעזה ● טיל מתימן ששוגר לפני ערב החג למרכז ולירושלים יורט ● גורם ביטחוני אמר כי חמאס נמצא תחת לחצים גדולים ומעוניין בעסקה ● כתב אישום הוגש נגד שני ישראלים שהעבירו ליו"ש מאות טונות של חומרים לייצור מטעני נפץ ● שגריר ארה"ב בישראל: ארה"ב לא תיקח חלק בוועידה של צרפת להכרה במדינה פלסטינית ● עדכונים שוטפים

מוחמד סינוואר

כך משפיעים החיסולים על חמאס, ומי עשוי להחליף את מוחמד סינוואר?

צה"ל אישר הערב כי מוחמד סינוואר ומח"ט רפיח חוסלו בתקיפה ברצועה ● מאז תחילת המלחמה חוסלה שורה של בכירים בחמאס, בהם גם יחיא סינוואר וראש הזרוע הצבאית לשעבר, מוחמד דף ● האם החיסולים אפקטיביים? "ניתן לראות מה קרה לחיזבאללה לאחר ששדרת הפיקוד שלו חוסלה, וגם בחמאס התוצאות דומות" אומר ד"ר עידו זלקוביץ', מאקדמית עמק יזרעאל

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת, תמר מצפי, שאטרסטוק

לחברות התעופה הזרות פשוט נשבר מאיתנו

ההטבות לא יפתרו את משבר התעופה ● התקציב שהועבר לא מתחשב באורך המלחמה ● וההגרלות פשוט לא עושות את העבודה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רוצים עמדת טעינה לרכב חשמלי? כך תעשו את זה נכון

מה היתרונות של טעינה ביתית, כמה זה עולה, מה חשוב לדעת מבחינת תשתיות - ואיך מתמודדים עם אתגרים בבניין משותף ● המדריך למתעניינים בהתקנת עמדת טעינה לרכב החשמלי ● המדריך לכיס

צלעות טלה / צילום: אנטולי קרינצקי

בשביל צלעות הטלה האלה שווה להגיע למסעדה הכשרה ברחובות

מסעדת השף ברחובות כבשה שומרי כשרות וחילונים, משפחות וצעירים, פודיז וחובבי יין - בעיקר כי שום דבר לא נעשה בה כלאחר יד

דאצ'יה דאסטר הייבריד / צילום: יח''צ

דור חדש והיברידי: המכונית הזו עברה עדכון גרסה והמחיר קפץ

הדור החדש של הדאסטר זונח את תדמית הלואו־קוסט של המותג לטובת עיצוב מתוחכם, טכנולוגיה מודרנית והנעה היברידית חסכונית. אבל ההשקעה באיכות החומרים והגימור עדיין לא מיישרת קו עם המחיר ● מבחן דרכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מנהל הגידור שממליץ: תעברו לסקטורים האלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

ענף הנדל"ן מתדפק על דלתות הבורסה ואלה החברות שרוצות לגייס אג"ח ● קרנות הגידור בנאמנות צוברות תאוצה: נכסיהן זינקו ביותר מ־50% מינואר ● וגם: רוצים להיחשף לזהב אבל חוששים שהראלי מאחורינו? כדאי שתכירו את המניות האלה

קצין בצבא ארה''ב מתאמן בנורבגיה, לבוש בשכבת בסיס מבד ממוחשב / צילום: US Army

בצבא האמריקאי כבר ניסו את הטכנולוגיה שלו: החוקר הישראלי שהופך בדים לרשת מחשבים

פרופ' יואל פינק, מנהל המעבדה לסיבים מתקדמים ב־MIT, מפתח סיבים עם יכולות חישוביות שניתן לייצר מהם בגדים ● היישומים האפשריים שלהם מרחיקי לכת - ממדי צבא שאוספים מידע בריאותי ומודיעיני ומקבלים החלטות ועד ניטור מצב הרוח וחזון אופנתי שבו הבדים משתנים לפי דרישה ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך מהפכת הבדים הזאת ממשיכה את מהפכת הטלפון הנייד

אלוף (מיל') יאיר גולן / צילום: גלעד קוולרצ'יק

האלתור הציוני גזל מהישראלים את הניואנסים. התוצאה היא שורת מעידות רטוריות קטלניות

משהו קרה לעברית המודרנית מאז בן יהודה, היא לא הצליחה לפתח סטנדרטים ומשמעת ● את מקום הדקויות החליפו סימני קריאה ● ישראל משלמת את המחיר

תלמיד בספרייה. בביה''ס יסודי בארה''ב / צילום: Reuters

תשכחו מאקזיטים: הנוסחה להתעשרות בארה"ב עוברת דרך הכלכלה המסורתית

הכירו את מי שמכונים "העשירים החשאיים", שמרוויחים הון בדרך "המשעממת" של הקמת עסקים בתחומים כמו חידוש רצפות לבתי ספר או זכיינות והפצת משקאות ● מחקר מגלה כי הם עדיין מהווים חלק דומיננטי וצומח בכלכלה האמריקאית

דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

טראמפ מדיה מנסה לעשות מיקרוסטרטג'י

חברת המדיה של הנשיא טראמפ מתכננת לגייס כ־2.5 מיליארד דולר ממוסדיים לטובת רכישת ביטקוין ● בעבר עשו זאת חברת התוכנה מיקרוסטרטג'י וגם טסלה

קופנהגן, בירת דנמרק / צילום: Shutterstock, S-F

רשימת הערים המאושרות בעולם לשנת 2025 נחשפת. באיזה מקום תל אביב?

"המכון לאיכות החיים" פרסם את הדירוג השנתי לערים המאושרות בעולם, לפי שורת מדדים, בהם שירותים לאזרח, כלכלה, בריאות, תחבורה וסביבה. מי מוליכה את הדירוג – והאם יש נציגות ישראליות?

פינגווינים באנטרטיקה / צילום: Shutterstock, vladsilver

מה עושה הקקי של הפינגווינים לעננים?

מחקר חדש הראה כי אמוניה המשתחררת מצואת הפינגווינים יכולה לתרום להיווצרות עננים מעל אנטארקטיקה, אשר עשויים לחסום את קרינת השמש ולמתן את ההתחממות הגלובלית ● החדשות הרעות: ההתחממות פוגעת בדפוסי החיים של הפינגווינים ומפחית את מספרם, מה שכנראה מאיץ עוד יותר את משבר האקלים

גלית קופטש / צילום: מיכל סלע

השירות ב-8200, העבודה הראשונה בטבע והפרסומת שעוררה סערה

היא הייתה האחראית לשיווק ויאגרה בישראל וקוראת לזה "רגע מכונן בקריירה שלי", וההצלחה גם הביאה אותה לתפקיד דירקטורית בפייזר ● היום היא מובילה את אחת התרופות המדוברות בשוק ● שיחה קצרה עם גלית קופטש, מנכ"לית חברת נובו נורדיסק ישראל

אילו שימושים מטופלים עושים בכלי ה-AI? / איור: Shutterstock

ד"ר קלוד יקבל אתכם עכשיו: כך תדברו עם ה־AI על הבעיות הרפואיות שלכם

אנשים עם בעיות רפואיות עברו מחיפוש בגוגל לצ'אטים של בינה מלאכותית, וזה יכול להיות מדהים או נורא ● שאלנו רופאים ומומחי בינה מלאכותית אילו שימושים מטופלים עושים בכלים האלה, מתי זה מסוכן ומה אפשר לעשות כדי לקבל תשובות שבאמת יעזרו ● כשה-AI פוגש את השטח, פרויקט מיוחד 

מערכות צריח בלתי מאוישות של אלביט מערכות / צילום: אלביט

בזמן המלחמה: המדינה הערבית שרוצה לרכוש תותחים מאלביט

מרוקו מנהלת מו"מ עם אלביט על עסקת תותחים לנגמ"שים חדשים, כחלק מהרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל מאז הסכמי אברהם

סטנלי פישר ז''ל / צילום: Mark Lennihan

סטנלי פישר: כלכלן מבריק שאחראי לעוצמתה של ישראל עד היום

פרופ' פישר, שכיהן כנגיד בנק ישראל בין 2005 ל־2013 היה כלכלן בעל שם עולמי ואחד האדריכלים של חוסנה הכלכלי של המדינה, הלך לעולמו בגיל 81 ● פישר השאיר אחריו רפורמות מרחיקות לכת, אינסטינקטים חזקים וקסם אישי יוצא דופן

רון גורה / צילום: אמפת'י

הישראלי שהמציא סוג חדש של ביטוח והפך לסנסציה בניו יורק

היזם רון גורה הקים את הסטארט-אפ אמפת'י לאחר שחווה אובדן במשפחה ● המוצר של החברה מסייע לאמריקאים להתמודד עם האבל ברמה המנהלתית, ויותר מ-4 שנים אחרי הקמתה הפכה אמפת'י לאחד ממנועי הצמיחה הגדולים של חברות ביטוח החיים ● כעת היא מגייסת 72 מיליון דולר

קנצלר גרמניה, דונלד טראמפ, הנסיך צ'ארלס / צילום: Evan Vucci, Jonathan Brady, חיים צח-לע''מ

השופטים לוחצים על הבלמים בארה"ב והמלך צ׳ארלס בא להגן על קנדה

"השופטים הלא נבחרים" מעצבנים את טראמפ, שאומר שלא יגידו לו מה לעשות ● הקנצלר נוטל מנהיגות ומציע טילים לאוקראינה ● צ'ארלס מאותת לטראמפ שקנדה היא בכלל שלו ● נמיביה נזכרת ברוצחי העם הגרמנים ● מדענים מיואשים מתחפשים לאסטרונאוטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם