החל ממחר: יושבת מקטע מהקו האדום ברכבת הקלה בירושלים

החל ממחר ולמשך מספר חודשים, יושבת מקטע מהקו האדום בירושלים לטובת חיבור מסילות הקו הירוק למערך מסילות הקו האדום בנקודות ההשקה שלהן • בסיום המהלך, תיווצר בירושלים רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

מחר (ד') יושבת מקטע מהקו האדום בירושלים למשך כ-14 שבועות, לטובת חיבור מסילות הקו הירוק למערך מסילות הקו האדום בנקודות ההשקה שלהן - בגבעת התחמושת ובצומת נורדאו (רחובות יפו ושרי ישראל) - מהלך שבסיומו תיווצר רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל, בירושלים.

המדינה מציעה 1,200 מגרשים בהנחה למאות אלפי אנשי מילואים זכאים
בלעדי | בגלל לחצים פוליטיים: הקמת שדה התעופה, שנפסל בעבר מסיבות מקצועיות, חוזרת לשולחן

בזמן ביצוע העבודות, הרכבת הקלה תפעל במתכונת שירות מקוצר - מצפון בין תחנת גבעת המבתר לנווה יעקב ומדרום בין התחנה המרכזית להדסה עין כרם. הרכבת לא תפעל ב-9 התחנות, בין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית. לפי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, מתכונת השירות המקוצר הכרחית לביצוע העבודות.

במהלך תקופת השירות המקוצר, יופעלו שאטלים ללא תשלום בין גבעת המבתר למרכז העיר, בין גבעת התחמושת לתחנה המרכזית, בין התחנה המרכזית לעירייה, ובין גבעת המבתר לעירייה.

בנוסף יתוגברו קווים בפסגת זאב ונווה יעקב, וכן בבית חנינא ושועפט. קווי אוטובוס יוארכו מדרום מערב העיר לאזור התחנה המרכזית ולשוק, וכן יופעל שירות השכרת אופניים מסובסד.

השלמת העבודות נדחתה בשל "שיקולים לא מקצועיים" מצד המשטרה

הקו הירוק, שיהיה קו הרכבת הקלה השני בבירה, יימתח לאורך כ-20 ק"מ, בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון. הוא יעבור דרך מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה - ויכלול 41 תחנות. חלקו הראשון של הקו יפתח בשנה הבאה, לאחר עיכובים.

השבתת הפעילות קריטית כדי להשלים את העבודות, אך היא נדחתה בעקבות התנגדות המשטרה עמה העירייה מחוייבת להיוועץ לפני סגירת הקו. בסופו של דבר, ראש העירייה חתם על אישור ביצוע העבודות, הגם שבמשטרה התנגדו, וזאת, לטענת גורמים בממשלה במסגרת שיקולים לא מקצועיים כשמפקד המחוז לקח את הפרויקטים כבני ערובה במסגרת מאבק על שכר שוטרים ועל תוספת תקנים.

בשבוע שעבר פורסם בגלובס שחרף איומי המשטרה והסחטנות, במשרד האוצר מתכננים דווקא להגיע לדיל בסך של עשרות מליוני שקלים כדי שהמשטרה תפסיק לעכב את ביצוע הפרויקטים, חודשים ספורים לאחר הסכם שכר חדש שחתם האוצר מול המשטרה. לאחר מכן, החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מחו בפני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל רנ"צ דני לוי על מעצרו של מהנדס הפרויקט מטעמים לא ענייניים, ובמסגרת אותו מאבק, "אין חולק כי מחוז ירושלים סובל מתת איוש של תקנים והוא נדרש לחיזוק ואיוש כוח אדם. אולם בחודשים האחרונים ולמרות נסיונות לשתף פעולה ולקידום פתרונות למצוקות מחוז ירושלים, מתנהל המחוז באופן שאיננו ענייני ומייצר נזק עצום לתושבי ירושלים, למדינת ישראל ולקידום פרויקטי תשתית לאומיים, בתקופה שגם כך מתקשה המדינה מאוד לשמר את פעילות הקבלנים ושל קבלנים זרים בפרט בפרויקטים", נכתב.

זו לא ההשבתה הראשונה של הרכבת בירושלים כשהשבתה קודמת התרחשה בחודש פברואר האחרון לצורך נסיעות ההרצה של הרכבות על הארכות הקו האדום בבירה שנפתחו לתנועה מעט לאחר מכן. ארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות הציג היום דו"ח עם מסקנות מאותה הסגירה לקראת הסגירה הנוכחית. לפי הארגון הרכבת הקלה מסיעה כ-18% מנסיעות התחבורה הציבורית בבירה וכי חודשי השיא שלה הם בחודשי הקיץ "הבחירה בחודשי הקיץ להשבתת הקו לצורך ביצוע העבודות עלולה להוביל לפגיעה חמורה ביכולת הניידות של עשרות אלפי תושבים ביום שתבוא לידי ביטוי בצפיפות חריגה בשירותי התחבורה החלופיים ובעומסים כבדים בכבישים", נכתב.

החלופות התחבורתיות שהוצעו בחודש פברואר עת הושבתה הרכבת לא עשו את עבודתן כשרבע מהנסיעות הנוספות שתוכננו בכלי התחבורה הציבורית כלל לא התקיימו. בחלקים שונים בבירה נסיעות האוטובוסים נחתכו ב-30 אחוזים ביחס לשגרה, אז הושבתה הרכבת רק לשבוע אך כל אלו גרמו לפגיעה בתחושת האמינות הכללית של הציבור בתח"צ בבירה.

בארגון מציעים לייצר קווים מבוססי ביקוש ולא להסיט קווים קיימים מנקודה אחת לשניה אלא להקצות יותר משאבים וכן לעשות שימוש בצביעת נת"צים טקטיים בכבישים - כלומר נת"צים שניתן להכשיר בתוך ימים באמצעות צביעת נתיב תנועה לאוטובוסים בלבד. זאת משום שקו שנוסע במקביל לרכבת הקלה נוסע במהירות של 6 קמ"ש לעומת הרכבת שנסעה במהירות קבועה של 18 קמ"ש. כך הציעו בארגון לצבוע נתיבים ברחובות הנביאים, אגריפס, שדרות הרצל, רחוב עזה.