גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים עמדת טעינה לרכב חשמלי? כך תעשו את זה נכון

מה היתרונות של טעינה ביתית, כמה זה עולה, מה חשוב לדעת מבחינת תשתיות - ואיך מתמודדים עם אתגרים בבניין משותף ● המדריך למתעניינים בהתקנת עמדת טעינה לרכב החשמלי ● המדריך לכיס

בעוד שוק הרכב החשמלי בישראל ממשיך להתרחב במהירות, יותר ויותר בעלי מכוניות חשמליות ניצבים בפני שאלת הטעינה: איך טוענים את הרכב בנוחות, בזול ובאופן קבוע? במדריך הבא נפרט מה צריך לדעת לפני שמזמינים מתקין - מהחיבור החשמלי ועד לעלות ולבירוקרטיה.

עמדת טעינה בבית המשותף: למה זה מסתבך, ואיך פותרים את זה
מייסד אלדן מכר מניות ועוזב: "מעולם לא היה לי מיליון שקל בחשבון, תמיד הייתי בחוב"

באיזה קצב טעינה תומך הרכב?

עוד לפני שבוחרים מטען ביתי כדאי לבדוק באיזה קצב של טעינה ביתית "איטית" תומך הרכב החשמלי אותו רוכשים. רוב הרכבים החשמליים המודרניים תומכים כיום באופן מובנה בטעינה בקצב של 11kw. כלומר רכב עם סוללה ממוצעת של 60 קילוואט־שעה יתמלא ממצב אפס למצב מלא בכ־5.5 שעות.

יש עדיין כלי רכב שתומכים בטעינה מובנית איטית יותר, שדורשת לעתים עד תשע שעות לטעינה מלאה. זה אולי לא קריטי עבור משתמשים "קלים", שעיקר הטעינה שלהם היא בשעות הלילה, אבל עבור משתמשים "כבדים" כמו למשל מקומות עבודה, שבהם מספר כלי רכב עם תחלופה גבוהה בעמדות הטעינה, התמיכה של כלי הרכב בטעינה ביתית בקצב מואץ היא חיונית - במיוחד אם מדובר בכלי רכב עם סוללות גדולות.

האם אפשר להסתפק בטעינה ציבורית?

למי שיכול להתקין עמדת טעינה ביתית, החיסכון משמעותי מאוד. טעינת קילוואט על פי תעריפי הטעינה הציבורית "המהירה" בישראל גבוהים פי שניים עד פי שלושה מהתעריף של טעינת קילוואט במטען ביתי מחובר לרשת החשמל וזה עוד בלי לשקלל את עניין הנוחות.

יש גם עמדות ציבוריות איטיות עירוניות שעלותן נמוכה יותר - בין 70 אגורות ל־1.5 שקלים לקילוואט־שעה, אולם הן לרוב מוגבלות בזמן חניה, לוקות בקצב איטי ובחוסר נוחות משמעותית (נסו להשתמש בהן בגשם שוטף). לכן הן מתאימות בעיקר ל"מקרי חירום" שבהם יש צורך להוסיף כמה אחוזי טעינה לסוללה כדי להגיע בבטחה למטען ביתי או מהיר.

ועדיין, הסטטיסטיקה מגלה שבערך ל־30% מבעלי הרכב החשמלי בישראל אין עמדה ביתית והם "מסתדרים" עם עמדות טעינה ציבוריות בלבד.

בהקשר זה נציין שלבעלים של רכב חשמלי שרשום על שם העסק, או שלנוסע בו יש החזר הוצאות חשמל, יש כיום בעיה "להפריד" את הוצאות הטעינה הביתית מכלל חשבון החשמל לצורך החזר הוצאות או ניכוי מס. זאת להבדיל מטעינה בעמדות ציבוריות מהירות, שמנפיקות חשבוניות.

האם אפשר לחסוך בהוצאות החשמל?

בעלי רכב חשמלי רבים מתייחסים לטעינה מרשת החשמל בתעריף הרגיל כאל "מתנה" שחוסכת דרמטית בעלויות השוטפות של הרכב, שכן ישראל נמצאת כיום בעידן שבו קיימת תחרות בריאה על צרכני החשמל.

ההבדל בין תעריפי הספקים אולי לא דרמטי אבל בטעינה יום יומית, לעיתים של יותר מרכב חשמלי אחד במשפחה, החיסכון משתלם לאורך זמן

כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית?

עלות ההתקנה של עמדת טעינה בבית או בעסק יכולה להשתנות בטווח רחב של מחירים בהתאם למורכבות העבודה, לרוב בין כ־1500 ל־3000 שקל. המחיר משתנה על פי אופי החיבור החשמלי של הבית (תלת פאזי או דו פאזי), קיומו של מונה חשמל דיגיטלי - שעדיין נדיר בבתים רבים - האם יש צורך בפירוק או שבירת קירות, המרחק של עמדת הטעינה ממקור החשמל ועוד משתנים. הרבה ספקיות של מטענים כוללות את ההתקנה במחיר המטען אבל יש תוספות במקרה של עבודות מורכבות.

איך לבחור עמדת טעינה?

קיים מגוון רחב של מטענים בשוק, שנבדלים זה מזה בביצועיהם הטכניים ומן הסתם גם במחירים שיכולים לנוע בין כ־2,500 שקל ועד יותר מ־7,000 שקל. יש כמה משתנים שכדאי לשים אליהם לב.

האמפר שבו תומך המטען: ככל שהאמפר גבוה יותר קצב הטעינה מהיר יותר אבל לא כל הבתים יכולים לתמוך במטענים עם אמפר גבוה. בתים פרטיים ו/או מקומות עבודה עם חיבור מודרני יכולים לתמוך גם במטענים של 80 אמפר. רוב הבתים המשותפים הישנים תומכים ב־25 אמפר בלבד כך שלא בהכרח שווה להשקיע במטען עם אמפר גבוה.

נוחות התפעול: יש מטענים עם ניהול חכם וצגים מרשימים אבל רוב המשתמשים צריכים תפעול "חסין שוטים" עם חיבור וניתוק בלבד, ורצוי עם כבל ארוך במיוחד. מטענים "חכמים" עם אפליקציה שמדווחת האם הרכב סיים את הטעינה, ואפילו מאפשרת לעצור/לחדש את ההטענה מרחוק, במקרה של הפסקות חשמל למשל, יכולים להיות שימושיים עבור משתמשים יותר מתוחכמים.

גודל: הממדים הם קריטיים למי שצריך להתקין את המטען ברכוש משותף ורוצה למשוך מינימום של תשומת לב והתנגדויות של "שותפים" ברכוש.

מספר כלי הרכב שניתן לטעון בו־זמנית: זו סוגיה שחשובה במיוחד למקומות עבודה או לבעלים פרטיים של יותר מרכב אחד. מטבע הדברים קצב הטעינה יורד ככל שיותר כלי רכב "מתחלקים" במטען ועדיין זו סוגיה חיונית.

עוד כתבות

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות קלות במסחר באירופה; החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

אסיה ננעלה ברובה באדום לאחר שביום שישי נשיא ארה"ב הודיע כי מתכוון להכפיל את המכסים על פלדה ל-50% ● מחירי הנפט בעלייה ● שער הביטקוין עומד על יותר מ-104 אלף דולר

להיפטר ממזון מעובד / צילום: Shutterstock

רוצים להגיע לגיל זקנה בבריאות? זה מה שאתם צריכים לעשות

מחקרו של ד"ר אריק טופול על אריכות ימים, חשף צעדים פשוטים ומעשיים לשמירה על הבריאות ● הוא חולק את הטיפים שהוא פועל לפיהם

תמרור האטה על כביש עירוני בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

זו הסיבה שתסעו יותר לאט ברוב הרחובות בתל אביב

בעוד שמספר הנפגעים בתאונות בארץ נמצא בשיא, בעיר תל אביב הוא דווקא בירידה ● הסיבה: מיתון התנועה ב־72% מהרחובות בעיר באמצעות תמרורים, פסי האטה והצרת הרחוב ● מיטל להבי, סגנית ראש העיר: "אנחנו לומדים ממה שמצליח בעולם"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' אלכס וינרב / צילום: פרטי

החוקר שמגלה: מה עומד מאחורי ה"בייבי בום" של המלחמה ועד כמה ישראל חריגה

שיחה עם פרופ' אלכס וינרב, ראש תחום דמוגרפיה במרכז טאוב ● על הירידה העקבית חוצת המגזרים בילודה בישראל, הסיבות הכלכליות והתרבותיות, הקשר למלחמה וההשלכות העתידיות ● האזינו

טום קרוז ועוד יוצרי ''משימה בלתי אפשרית: חשבון סופי'', החודש בקאן / צילום: ap, Scott A Garfitt

אם הוליווד רוצה בלוקבסטר, היא צריכה לעבור קודם בקאן

בעידן שבו ההפצה הקולנועית שברירית, תשומת הלב של הקהל מתפזרת ואלגוריתמים קובעים על מה מדברים, ישנו קאן ● הפסטיבל שנולד כתגובת נגד לפאשיזם מקנה לסרטים לגיטימציה ותהודה גלובלית

תלמיד בספרייה. בביה''ס יסודי בארה''ב / צילום: Reuters

תשכחו מאקזיטים: הנוסחה להתעשרות בארה"ב עוברת דרך הכלכלה המסורתית

הכירו את מי שמכונים "העשירים החשאיים", שמרוויחים הון בדרך "המשעממת" של הקמת עסקים בתחומים כמו חידוש רצפות לבתי ספר או זכיינות והפצת משקאות ● מחקר מגלה כי הם עדיין מהווים חלק דומיננטי וצומח בכלכלה האמריקאית

דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

טראמפ מדיה מנסה לעשות מיקרוסטרטג'י

חברת המדיה של הנשיא טראמפ מתכננת לגייס כ־2.5 מיליארד דולר ממוסדיים לטובת רכישת ביטקוין ● בעבר עשו זאת חברת התוכנה מיקרוסטרטג'י וגם טסלה

אל''מ ט' / צילום: דובר צה''ל

בכיר בצה״ל טוען: זה הפתרון לבעיית הירי של החות׳ים

אל"מ ט', מפקד מִנהלת מגן, מתאר את האתגרים שעמדו בפני ההגנה האווירית במלחמת חרבות ברזל, מסביר למה חיזבאללה הפתיע את צה"ל ומספר איך הוציאו תותח וולקן ממוזיאון חיל האוויר כדי להתמודד עם האיום ● רגע לפני שהוא עובר לתפקיד חדש, הוא מזכיר: "הגנה לא יכולה לנצח לבד - צריך גם התקפה"

אילוסטרציה: shutterstock

שיא של מעל שנה: מה עשו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בחודש מאי?

תשואה מרשימה במיוחד של 2.3% במסלולים הכלליים ושל 5.7% באלה המנייתיים ● על פי הערכות של אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, התחזקות השקל פגעה בתשואות ובמסלולים מחקי ה-S&P 500 ● בעקבות התשואות החזקות: גם המסלולים המנייתיים חזרו לתשואה חיובית מתחילת השנה

גלית קופטש / צילום: מיכל סלע

השירות ב-8200, העבודה הראשונה בטבע והפרסומת שעוררה סערה

היא הייתה האחראית לשיווק ויאגרה בישראל וקוראת לזה "רגע מכונן בקריירה שלי", וההצלחה גם הביאה אותה לתפקיד דירקטורית בפייזר ● היום היא מובילה את אחת התרופות המדוברות בשוק ● שיחה קצרה עם גלית קופטש, מנכ"לית חברת נובו נורדיסק ישראל

תכנון עיר בלחיצת כפתור / אילוסטרציה: Shutterstock

בעלי מקצוע מגלים איך הבינה המלאכותית הקלה על חייהם

בשנים האחרונות הבינה המלאכותית הפכה לכלי עבודה חיוני גם מחוץ לעולמות ההייטק, כאשר צוותי רפואה, עורכי דין, אנשי שיווק ואפילו כלכלנים נעזרים בה ביומיום ● הם מדווחים על חיסכון אדיר בזמן, שיפור ביצירתיות ובדיוק, ויכולת לתת שירות טוב ומהיר יותר ● לאילו פיצ'רים הם מחכים ומתי עדיף בכל זאת להשתמש בבינה האנושית? ● כשה-AI פוגש את השטח, פרויקט מיוחד

קצין בצבא ארה''ב מתאמן בנורבגיה, לבוש בשכבת בסיס מבד ממוחשב / צילום: US Army

בצבא האמריקאי כבר ניסו את הטכנולוגיה שלו: החוקר הישראלי שהופך בדים לרשת מחשבים

פרופ' יואל פינק, מנהל המעבדה לסיבים מתקדמים ב־MIT, מפתח סיבים עם יכולות חישוביות שניתן לייצר מהם בגדים ● היישומים האפשריים שלהם מרחיקי לכת - ממדי צבא שאוספים מידע בריאותי ומודיעיני ומקבלים החלטות ועד ניטור מצב הרוח וחזון אופנתי שבו הבדים משתנים לפי דרישה ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך מהפכת הבדים הזאת ממשיכה את מהפכת הטלפון הנייד

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"במרחק שלוש דקות הליכה מהים": בכמה נמכרה דירת שלושה חדרים בבת ים?

בדרום־מערב בת ים נמכרה דירה בשטח של 60 מ"ר בקומה הראשונה, תמורת 2.13 מיליון שקל ● "למרות שהביקוש בעיר מתעורר, יש הרבה מאוד פרויקטים כרגע והתחרות על הרוכשים גבוהה" ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

בינה מלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

ענקית הבינה המלאכותית פושטת את הרגל, והקרן הישראלית עלולה להפסיד מיליוני דולרים

הסטארט־אפ Builder.ai, בו השקיעה קרן האשראי הישראלית ויולה קרדיט, הודיע על פתיחת הליכי חדלות פירעון במספר מדינות, לאחר שנקלע למשבר תזרימי חמור ● לפי דיווחים, לאחר קריסת החברה, ויולה הצליחה להקפיא 37 מיליון דולר מחשבונות הבנק שלה, אך סיכויי ההחזר המלא של ההשקעה נמוכים

חדשות הרכב / צילום: יח''צ

הם שולטים בשוק הרכב הישראלי, עכשיו הם מסתערים על יעדים חדשים

מותגים סיניים דוחפים את קבוצות יבוא הרכב הישראליות לפעילות בחו"ל, ביניהן קבוצת סמלת, זכיינית המותג "צרי" ברומניה, וקבוצת לובינסקי, זכיינית המותג "הונגצ'י" בצרפת ● וגם: המותגים הסיניים החדשים שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

האוצר מוריד את תחזית הצמיחה ל-2025 ומעדכן: הגירעון יעמוד על כ-3% בשנים הקרובות

התחזית לצמיחת המשק בשנת 2025 עודכנה כלפי מטה ל-3.6% תוצר, ירידה של 0.7 נקודת האחוז מהתחזית הקודמת של 4.3% שהונחה בבסיס התקציב השנתי ● העדכון מיוחס לשלושה גורמים עיקריים: הימשכות הלחימה מעבר למה שצפו, פגיעה בסחר העולמי בעקבות מדיניות המכסים של ממשל טראמפ ועדכון נתונים סטטיסטיים

סטנלי פישר / צילום: MIT

סטנלי פישר נגיד בנק ישראל לשעבר הלך לעולמו בגיל 81

פישר מהדמויות הכלכליות הבולטות בארץ ובעולם כיהן כנגיד בתקופת המשבר הכלכלי של 2008 ונקט שורה של פעולות שסייעו לחילוץ המשק ● לאחר מכן מונה לסגן יו״ר הפד ● מאחוריו עשרות שנים של עשייה כלכלית ואקדמית משמעותית ופורצת דרך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מנהל הגידור שממליץ: תעברו לסקטורים האלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

ענף הנדל"ן מתדפק על דלתות הבורסה ואלה החברות שרוצות לגייס אג"ח ● קרנות הגידור בנאמנות צוברות תאוצה: נכסיהן זינקו ביותר מ־50% מינואר ● וגם: רוצים להיחשף לזהב אבל חוששים שהראלי מאחורינו? כדאי שתכירו את המניות האלה

דאצ'יה דאסטר הייבריד / צילום: יח''צ

דור חדש והיברידי: המכונית הזו עברה עדכון גרסה והמחיר קפץ

הדור החדש של הדאסטר זונח את תדמית הלואו־קוסט של המותג לטובת עיצוב מתוחכם, טכנולוגיה מודרנית והנעה היברידית חסכונית. אבל ההשקעה באיכות החומרים והגימור עדיין לא מיישרת קו עם המחיר ● מבחן דרכים

פינגווינים באנטרטיקה / צילום: Shutterstock, vladsilver

מה עושה הקקי של הפינגווינים לעננים?

מחקר חדש הראה כי אמוניה המשתחררת מצואת הפינגווינים יכולה לתרום להיווצרות עננים מעל אנטארקטיקה, אשר עשויים לחסום את קרינת השמש ולמתן את ההתחממות הגלובלית ● החדשות הרעות: ההתחממות פוגעת בדפוסי החיים של הפינגווינים ומפחית את מספרם, מה שכנראה מאיץ עוד יותר את משבר האקלים