"יום אחד, בלי שום התרעה מוקדמת, השכנים בבניין שלנו התקינו מטען לרכב חשמלי - על עמוד שמשותף לשתי חניות. נוצר זעם גדול בין הדיירים", מספרת תושבת הרצליה. "זה בניין עם 13 דיירים שגרים יחד כבר שנים, פוגשים אחד את השני יום־יום. הגיוני שמי שמתכוון לקדוח חור בקיר הלובי - יעדכן מראש. מעבר לאסתטיקה, מדובר באמון בסיסי בין שכנים".
● המדריך לכיס | רוצים עמדת טעינה לרכב חשמלי? כך תעשו את זה נכון
ואמנם, עם עליית הפופולריות של רכבים חשמליים, שהיוו 16.4% מכלל שוק הרכב באפריל האחרון, גובר הביקוש לעמדות טעינה פרטיות. אלא שבבתים משותפים, התקנת מטען פרטי עלולה להיתקל במכשולים משפטיים, תשתיתיים וחברתיים - ולעורר חילוקי דעות בין שכנים.
נוח יותר, חסכוני יותר - אבל רק אם יש הסכמה
בעלי כלי רכב חשמליים מעדיפים עמדת טעינה ביתית על פני עמדות ציבוריות או מטענים ניידים, בעיקר בזכות הנוחות והיעילות.
אלא שלפני שנכנסים לשיקולי עלות, יש נושא קריטי אחד: ההסכמה של שאר הדיירים. גם אם החניה שלכם רשומה בטאבו, הכבלים למטען עוברים דרך שטחים ציבוריים (לובי, פירי שירות) - שהם רכוש משותף. לפי חוק המקרקעין, כל שינוי ברכוש המשותף מחייב את הסכמת כלל בעלי הדירות, גם כשמדובר בהנחת תשתיות חשמל.
במילים אחרות: גם אם אתם מתכוונים לחבר את עמדת הטעינה ישירות מהלוח החשמלי של הדירה שלכם, תצטרכו את אישור ועד הבית - ולעיתים גם את הסכמת כל השכנים. ואם החניה כלל אינה רשומה על שמכם - תצטרכו להשיג חתימות על מסמך משפטי מתאים, שמבהיר שאתם רשאים להתקין בה מטען.
המחוקק מנסה להדביק את המציאות
כדי לפשט את ההליך, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה בפברואר האחרון בהצעת חוק שהגיש גדעון סער כבר ב־2022. על פי ההצעה, דייר שירצה להתקין עמדת טעינה פרטית יחובר ישירות מהדירה שלו - בלי להזדקק לאישור השכנים. עוד נקבע בדיון, כי אם החיבור יתבצע ללוח החשמל של הבניין, החישוב יתבצע בנפרד מחשבון החשמל הציבורי של הבניין - כך שהשכנים לא יישאו בעלויות הטעינה.
אם העמדה תותקן בחניה משותפת ולא פרטית, ייקבעו כללים לשימוש הוגן - למשל, טעינה בתורנות.
התקנה: רק עם חשמלאי מוסמך ואישור תקינות
גם לאחר קבלת כל האישורים, ההתקנה עצמה מחייבת הקפדה על תקנות. לפי חוק החשמל, רק חשמלאי מוסמך רשאי להתקין עמדת טעינה, כולל הוספת מפסק בלוח החשמל ומשיכת קו עד החניה. לאחר ההתקנה חובה לבצע בדיקת תקינות נוספת - הכוללת בדיקת הארקה, חיבורים ותפקוד העמדה - ולקבל אישור מסודר. האישור נדרש גם לצורכי ביטוח.
"על אף שאין עלייה מדווחת בכמות השריפות או התאונות", אומר מתקין עמדות טעינה עמו שוחחנו, "חברות הביטוח לא לוקחות סיכונים ודורשות את האישורים כחלק מהכיסוי".
בבניין בהרצליה, הסיפור נגמר בטוב. "כינסנו ישיבת ועד, והבאנו חשמלאי שגיבש תוכנית סדורה לכל הבניין", מספרת הדיירת. "הוגדר מראש היכן כל אחד יכול להתקין עמדת טעינה. כשתיאמתי את ההתקנה שלי לפי התוכנית - אף אחד לא התנגד".
כיום, יש כבר חמש־שש עמדות טעינה בשני הבניינים הצמודים - מתוך 26 דירות. "ברמת השרון, בהרצליה ובכל אזור המרכז, עמדות הטעינה הפרטיות הפכו לסטנדרט", מסכמת הדיירת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.