גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הביטול הממושך של בריטיש אירווייז: זה החשש בעולם התעופה

בשנה שעברה בריטיש איירווייז עשתה מאמצים רבים כדי להמשיך לפעול בישראל, אך בגל הביטולים הנוכחי היא נוקטת הארכת ביטולים, וכעת החשש הוא שתוותר על עונת הקיץ כולה ● חברות תעופה זרות נוספות עלולות ללכת בעקבותיה

מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock
מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע הודיעה בריטיש איירווייז על הארכת ביטולי הטיסות לישראל עד סוף יולי - צעד דרמטי שיוסיף עומס על הקו המבוקש בין לונדון לתל אביב בעיצומה של עונת הקיץ וכן על האפשרות הפופולרית לטוס ליעדים שונים בארה"ב באמצעות טיסת קונקשן של בריטיש דרך לונדון.

שווה כמעט מיליארד שקל: רואה החשבון שמנהל מתחת לרדאר חברה עם 20 אלף עובדים
פרשנות | בצל החזרה לעזה: יחסי הישראלים עם העולם בסכנה חסרת תקדים

בכך מצטרפת בריטיש לשורת חברות שהודיעו על ביטולים ארוכי-טווח, בהן אייר קנדה, שתכננה לשוב לישראל בתחילת יוני וויתרה לבסוף על עונת הקיץ; ואיזי ג'ט, שדחתה את חזרתה בחודש נוסף ולא תשוב לפני תחילת חודש יולי.

החשש הוא שבריטיש תמשיך להאריך את ביטולי הטיסות ותוותר גם על המשך עונת הקיץ. בה-בעת יש גם חברות שמודיעות על ביטולים קצרי-טווח ומעדכנות אותן מדי שבוע, כאשר המשמעותיות ביותר הן יונייטד איירליינס, קבוצת לופטהנזה וריינאייר, שהאריכו את הביטולים לשבועות בודדים.

לכל חברת תעופה יש מערכת שיקולים ייחודית. חברות תעופה שמפעילות טיסות ארוכות-טווח לישראל, כמו מתל אביב ללונדון או לניו יורק, נאלצות להלין את צוותי האוויר בישראל, כיוון שמשך הטיסה הלוך ושוב חורג ממגבלות השעות המותרות לצוותי טיסה לפי התקנות הבינלאומיות. צוות אוויר לא יכול לטוס הלוך ושוב ברצף ללא מנוחה מספקת, ולכן אחרי הנחיתה בישראל הצוות נשלח למלון למנוחה, לפני שהוא חוזר בטיסה חזרה ליעד המוצא.

בטיסות קצרות, לעומת זאת, ניתן לעתים לבצע סבב שבו אותו צוות מבצע את הטיסה הלוך וגם חזור בלי צורך בלינה באמצע. השיקול הזה הופך את הטיסות הארוכות ליותר מורכבות ויקרות תפעולית, במיוחד במצבי סיכון או חוסר ודאות ביטחונית.

בריטיש ניסתה בעבר לעקוף את בעיית הלינה באמצעות עצירת ביניים בלרנקה, לצורך החלפת צוותים. גם יונייטד ביצעה עצירה דומה במינכן למספר טיסות במהלך חורף 2024. הפתרון הזה איפשר להימנע מלינה בישראל ולאפשר רציפות תעופתית, אך ייקר את הטיסות והאריך את משכן, ולכן החזיק מעמד רק חודשים ספורים.

הערכת סיכונים ו"אפקט העדר"

בריטיש איירווייז היא חברת התעופה הלאומית של בריטניה ואחת מחברות התעופה הגדולות והוותיקות בעולם. היא חלק מקבוצת International Airlines Group (IAG), תאגיד תעופה בריטי-ספרדי שנוצר בשנת 2011 ממיזוג בין בריטיש איירווייז לאיבריה הספרדית. על כן ניתן לצפות הארכת ביטולים גם מצידה של איבריה הספרדית, שנכון לכתיבת שורות אלה האריכה את ביטולי הטיסות עד תחילת יוני. IAG היא אחת מקבוצות התעופה הגדולות בעולם, נכון לשנת 2025. קטאר איירווייז מחזיקה בכ-26% ממניות IAG, מה שהופך אותה לבעלת המניות הגדולה ביותר בקבוצה.

עבור החברות הקטנות יותר, הארכת הביטולים של ענקית תעופה כמו בריטיש עלולה להשפיע, שכן אין להן את יכולות ניהול הסיכונים שיש לענקיות. אם לחברה כמו בריטיש נדרש מערך שלם להתמודד עם קו בעייתי כמו הקו לישראל - לחברות קטנות שמתבססות על יעילות ודיוק, כל חריגה או סיכון נוסף עלולים להפוך את הקו כולו ללא משתלם.

עבור חברות ענק כמו לופטהנזה ויונייטד, שהן שחקניות חזקות בפני עצמן, אי-אפשר לומר שהמצב אינו משפיע כלל: כל ביטול של חברת תעופה גדולה מייצר אווירה של חוסר יציבות, מסבך את תחושת הביטחון של יתר החברות ומקשה על חזרה לשגרה.

ענף התעופה, כמו שווקים אחרים, רגיש מאוד ל"אפקט העדר", והחלטה של שחקן אחד, במיוחד שחקן גדול ומשמעותי, יוצרת תגובת שרשרת בקרב אחרים, גם אם לא בהכרח יש הצדקה זהה לכולם. כשחברה כמו בריטיש איירווייז מודיעה על הארכת ביטולים, חברות אחרות מיד מבצעות הערכת סיכונים בהתאם.

בריטיש ביקשה הקלות, קיבלה רק חלק, ועכשיו היא לא חוזרת

בריטיש וריינאייר היו בין החברות הזרות שדחפו באופן גלוי לתיקון חוק שירותי תעופה, חוק שנועד להגן על זכויות הנוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה. החוק, שנכתב בימי שגרה, מציב אתגר משמעותי לחברות התעופה הישראליות והזרות בתקופת המלחמה, שכן הן נדרשות לשלם פיצויים והוצאות לינה לנוסעים גם כאשר ביטול הטיסה נגרם מנסיבות ביטחוניות. נזכיר כי שתי החברות האריכו ביטולי טיסות לישראל מספר פעמים מאז הפגיעה של הטיל החות'י בנתב"ג, ולא שבו על אף שחברות משמעותיות כמו דלתא ו-ויזאייר החליטו לשוב.

במהלך דיונים בוועדת הכלכלה שהתקיימו במהלך שנת 2024 ועד תיקון החוק הסופי בפברואר, בריטיש התבלטה במאמציה להקטין את הסיכונים הכלכליים הכרוכים בהפעלת הקו לישראל תוך כדי מלחמה, והביעה נכונות לשוב אם חברות התעופה הזרות יקבלו הקלות מותאמות למצב. ריינאייר אף חשפה את הסכומים שנאלצה לשלם לנוסעים עקב המצב, שאז נאמדו בסך של כ-4 מיליון אירו. החברות הזרות והישראליות טענו כי תיקון החוק כך שיקל על החברות גם במחיר פגיעה מסוימת בצרכנים, יסייע בהחזרתן לפעילות בישראל. כך תתאפשר תחרות שתסייע לצרכן ליהנות מתחרות גדולה יותר.

התיקון שאושר מאפשר לשרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה להשעות זמנית חלק מהזכויות הצרכניות בעת חירום: פטור מתשלום פיצוי, הגבלת הלנת נוסעים לשני לילות, קיצור מועד ההודעה המוקדמת על ביטול טיסה מ-14 ל-3 ימים ואפשרות להציע טיסה חלופית לא לישראל אלא ליעד קרוב. ההקלות הללו תקפות לתקופה של עד 60 יום בכל פעם, אך רק אם מוכרז "מצב מיוחד".

מנגד, למרות שקיבלו כמעט את כל מה שדרשו - הן עדיין לא ממהרות לחזור לפעילות בישראל. ההסתייגות נובעת בין היתר מהעובדה ששרת התחבורה מירי רגב טרם הכריזה על "מצב מיוחד", ולכן ההקלות לא נכנסות לתוקף.

מנגד, עצם תיקון החוק יצר תקדים משפטי שעשוי לשמש חברות תעופה כהגנה מפני תביעות עתידיות של נוסעים גם במקרים שבהם לא הוכרז מצב מיוחד, ויפגע ביכולת הצרכנים לדרוש פיצוי בעת ביטול טיסה.

עוד כתבות

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

עכביש שפרזיט השתלט עליו / צילום: Reuters, CABI/Cover Images

זן מפחיד במיוחד של עכבישים התפרץ בארה"ב. מה חושבים עליהם החוקרים?

לאחרונה הגיעו לארה"ב עכבישים זומביים, שפרזיטים השתלטו עליהם וגורמים להם לצאת למתקפות מבעיתות ולא אופייניות ● יצורים שמשתלטים על בעלי חיים אחרים ומשנים את התנהגותם היו תמיד חלק מעולם החי, כולל בני אדם ● פרופ' פרדריק ליברסאט, מהחוקרים המובילים של פרזיטים כאלה, אומר שהם יכולים להיות מפתח להבנה של מחלות נפש ומוח

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

אשר דהן, תומר וינגרטן, רפי עמית / צילום: מתוך לינקדאין, יח''צ, רענן טל

החברה הקטנה מיקנעם שזינקה ב-800% בשלושה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית חברת Wearable Devices, המפתחת מכשירים לבישים מבוססי-AI, טסה בכ-800% בימים בודדים, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד ● קמטק זינקה לאחר שהודיעה על הנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%, בהיקף של 425 מיליון דולר ● וסנטינל וואן קפצה לאחר שהודיעה על רכישת חברת AI אמריקאית

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד עסקת אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● אולם החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

ראש ממשלת קטאר / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ראש ממשלת קטאר: "יש לנקוט צעדים ממשיים כדי למנוע מישראל להמשיך להחריף"

לראשונה מאז התקיפה בדוחא: בכיר חמאס טאהר א-נונו שהיה יעד לתקיפה בהופעה פומבית בריאיון לערוץ אל-ג'זירה ● אימו של גיא גלבוע דלאל: הודיעו לי שהוא מוחזק לבדו מעל הקרקע בעזה, משמש מגן אנושי ● במערכת הביטחון מעריכים: חמאס עלול להגביר את ניסיונות חטיפת החיילים ● בכירים קטארים הבהירו למשפחות החטופים: "אנחנו רוצים להמשיך במאמצי התיווך" ● 48 חטופים - 709 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

הפגנה למען החטופים בתל אביב / צילום: מטה משפחות החטופים

המונים מפגינים בתל אביב: "נתניהו הוא המכשול להשבת החטופים"

מהפכה במזרח התיכון? אלפי חיילים יגויסו - ויגנו על כל מדינה שתותקף ● על פי דיווחים מעזה, תושבים החלו להתפנות ממבנים שצה"ל צפוי לתקוף בקרוב ● מיליונים נכנסו לממ"ד, צה"ל הודיע שיירט טיל בליסטי; לא דווח על נפגעים או נזק ● זוהראן ממדאני, המועמד הדמוקרטי בבחירות לראשות עיריית ניו יורק, אומר: "נתניהו הוא פושע מלחמה. אם הוא יגיע לניו יורק הוא ייעצר" ● 48 חטופים - 708 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

בנייה ללא היתר / צילום: Shutterstock

התגורר במשך חמש שנים בבית ללא היתר וקיבל קנס של 180 אלף שקל

בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של תושב עראבה שבנה בית בן חמש קומות ללא היתר, אולם המבנה לא נהרס

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

מחקר חדש מצא: זו השעה שבה הכי בריא לאכול ארוחת בוקר

חברת Hairstetics המטפלת בהתקרחות נשית הודיעה על השקעה אסטרטגית; בית החולים שיבא מקים מרכז מחקר עם בר-אילן ומרכז חדשנות עם המרכז הרפואי זיו; טרהסייט תפתח מודל בינה מלאכותית בתחום הביולוגיה; ונוירוקייר תתאים תרופות לטיפול בדיכאון באמצעות "מוח קטן בצלחת" ● השבוע בביומד

קטאר בנתה "חיל אוויר עצום ביחס למדינה קטנה", אז למה היא לא תוקפת את ישראל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר פיתחה במשך עשור את הצבא שלה, אך הוא לא הצליח למנוע את התקיפה הישראלית; הסיבה שטראמפ לא לוחץ על נתניהו לסיים את המלחמה; והחרמות באקדמיה בעולם נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

יובל לוי, מנצח העונה השביעית של ''האח הגדול'' / צילום: רן יחזקאל

הרייטינג והמספרים מאחורי "האח הגדול"

העונה השביעית של "האח הגדול" ברשת 13 הגיעה לסיומה, עם גמר שרשם רייטינג של 23.6% ו־714 אלף צופים ● מלון התיאטרון בירושלים יארח בראש השנה חיילי מילואים שלחמו במהלך השנה האחרונה, במטרה להוקיר את פועלם ● ומועדון הוט יעניק לחבריו 15% הנחה על מגוון תווי המזון ● אירועים ומינויים

עידו לוינסון ומשפחתו ביקב. רב יכולות / צילום: דניאל לילה

שפה של מורכבות ועידון: עידו לוינסון עושה יינות אלגנטיים שמדברים בשקט

עידו לוינסון כבר קטף את התואר הגבוה ביותר בעולם היין, מאסטר אוף וויין, שקיבלו עד היום רק כ–400 בעלי מקצוע בעולם כולו ● למרות הקריירה הבינלאומית, חוט השני שעובר לאורך חייו המקצועיים הוא זהות מקומית ברורה