גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הביטול הממושך של בריטיש אירווייז: זה החשש בעולם התעופה

בשנה שעברה בריטיש איירווייז עשתה מאמצים רבים כדי להמשיך לפעול בישראל, אך בגל הביטולים הנוכחי היא נוקטת הארכת ביטולים, וכעת החשש הוא שתוותר על עונת הקיץ כולה ● חברות תעופה זרות נוספות עלולות ללכת בעקבותיה

מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock
מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע הודיעה בריטיש איירווייז על הארכת ביטולי הטיסות לישראל עד סוף יולי - צעד דרמטי שיוסיף עומס על הקו המבוקש בין לונדון לתל אביב בעיצומה של עונת הקיץ וכן על האפשרות הפופולרית לטוס ליעדים שונים בארה"ב באמצעות טיסת קונקשן של בריטיש דרך לונדון.

שווה כמעט מיליארד שקל: רואה החשבון שמנהל מתחת לרדאר חברה עם 20 אלף עובדים
פרשנות | בצל החזרה לעזה: יחסי הישראלים עם העולם בסכנה חסרת תקדים

בכך מצטרפת בריטיש לשורת חברות שהודיעו על ביטולים ארוכי-טווח, בהן אייר קנדה, שתכננה לשוב לישראל בתחילת יוני וויתרה לבסוף על עונת הקיץ; ואיזי ג'ט, שדחתה את חזרתה בחודש נוסף ולא תשוב לפני תחילת חודש יולי.

החשש הוא שבריטיש תמשיך להאריך את ביטולי הטיסות ותוותר גם על המשך עונת הקיץ. בה-בעת יש גם חברות שמודיעות על ביטולים קצרי-טווח ומעדכנות אותן מדי שבוע, כאשר המשמעותיות ביותר הן יונייטד איירליינס, קבוצת לופטהנזה וריינאייר, שהאריכו את הביטולים לשבועות בודדים.

לכל חברת תעופה יש מערכת שיקולים ייחודית. חברות תעופה שמפעילות טיסות ארוכות-טווח לישראל, כמו מתל אביב ללונדון או לניו יורק, נאלצות להלין את צוותי האוויר בישראל, כיוון שמשך הטיסה הלוך ושוב חורג ממגבלות השעות המותרות לצוותי טיסה לפי התקנות הבינלאומיות. צוות אוויר לא יכול לטוס הלוך ושוב ברצף ללא מנוחה מספקת, ולכן אחרי הנחיתה בישראל הצוות נשלח למלון למנוחה, לפני שהוא חוזר בטיסה חזרה ליעד המוצא.

בטיסות קצרות, לעומת זאת, ניתן לעתים לבצע סבב שבו אותו צוות מבצע את הטיסה הלוך וגם חזור בלי צורך בלינה באמצע. השיקול הזה הופך את הטיסות הארוכות ליותר מורכבות ויקרות תפעולית, במיוחד במצבי סיכון או חוסר ודאות ביטחונית.

בריטיש ניסתה בעבר לעקוף את בעיית הלינה באמצעות עצירת ביניים בלרנקה, לצורך החלפת צוותים. גם יונייטד ביצעה עצירה דומה במינכן למספר טיסות במהלך חורף 2024. הפתרון הזה איפשר להימנע מלינה בישראל ולאפשר רציפות תעופתית, אך ייקר את הטיסות והאריך את משכן, ולכן החזיק מעמד רק חודשים ספורים.

הערכת סיכונים ו"אפקט העדר"

בריטיש איירווייז היא חברת התעופה הלאומית של בריטניה ואחת מחברות התעופה הגדולות והוותיקות בעולם. היא חלק מקבוצת International Airlines Group (IAG), תאגיד תעופה בריטי-ספרדי שנוצר בשנת 2011 ממיזוג בין בריטיש איירווייז לאיבריה הספרדית. על כן ניתן לצפות הארכת ביטולים גם מצידה של איבריה הספרדית, שנכון לכתיבת שורות אלה האריכה את ביטולי הטיסות עד תחילת יוני. IAG היא אחת מקבוצות התעופה הגדולות בעולם, נכון לשנת 2025. קטאר איירווייז מחזיקה בכ-26% ממניות IAG, מה שהופך אותה לבעלת המניות הגדולה ביותר בקבוצה.

עבור החברות הקטנות יותר, הארכת הביטולים של ענקית תעופה כמו בריטיש עלולה להשפיע, שכן אין להן את יכולות ניהול הסיכונים שיש לענקיות. אם לחברה כמו בריטיש נדרש מערך שלם להתמודד עם קו בעייתי כמו הקו לישראל - לחברות קטנות שמתבססות על יעילות ודיוק, כל חריגה או סיכון נוסף עלולים להפוך את הקו כולו ללא משתלם.

עבור חברות ענק כמו לופטהנזה ויונייטד, שהן שחקניות חזקות בפני עצמן, אי-אפשר לומר שהמצב אינו משפיע כלל: כל ביטול של חברת תעופה גדולה מייצר אווירה של חוסר יציבות, מסבך את תחושת הביטחון של יתר החברות ומקשה על חזרה לשגרה.

ענף התעופה, כמו שווקים אחרים, רגיש מאוד ל"אפקט העדר", והחלטה של שחקן אחד, במיוחד שחקן גדול ומשמעותי, יוצרת תגובת שרשרת בקרב אחרים, גם אם לא בהכרח יש הצדקה זהה לכולם. כשחברה כמו בריטיש איירווייז מודיעה על הארכת ביטולים, חברות אחרות מיד מבצעות הערכת סיכונים בהתאם.

בריטיש ביקשה הקלות, קיבלה רק חלק, ועכשיו היא לא חוזרת

בריטיש וריינאייר היו בין החברות הזרות שדחפו באופן גלוי לתיקון חוק שירותי תעופה, חוק שנועד להגן על זכויות הנוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה. החוק, שנכתב בימי שגרה, מציב אתגר משמעותי לחברות התעופה הישראליות והזרות בתקופת המלחמה, שכן הן נדרשות לשלם פיצויים והוצאות לינה לנוסעים גם כאשר ביטול הטיסה נגרם מנסיבות ביטחוניות. נזכיר כי שתי החברות האריכו ביטולי טיסות לישראל מספר פעמים מאז הפגיעה של הטיל החות'י בנתב"ג, ולא שבו על אף שחברות משמעותיות כמו דלתא ו-ויזאייר החליטו לשוב.

במהלך דיונים בוועדת הכלכלה שהתקיימו במהלך שנת 2024 ועד תיקון החוק הסופי בפברואר, בריטיש התבלטה במאמציה להקטין את הסיכונים הכלכליים הכרוכים בהפעלת הקו לישראל תוך כדי מלחמה, והביעה נכונות לשוב אם חברות התעופה הזרות יקבלו הקלות מותאמות למצב. ריינאייר אף חשפה את הסכומים שנאלצה לשלם לנוסעים עקב המצב, שאז נאמדו בסך של כ-4 מיליון אירו. החברות הזרות והישראליות טענו כי תיקון החוק כך שיקל על החברות גם במחיר פגיעה מסוימת בצרכנים, יסייע בהחזרתן לפעילות בישראל. כך תתאפשר תחרות שתסייע לצרכן ליהנות מתחרות גדולה יותר.

התיקון שאושר מאפשר לשרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה להשעות זמנית חלק מהזכויות הצרכניות בעת חירום: פטור מתשלום פיצוי, הגבלת הלנת נוסעים לשני לילות, קיצור מועד ההודעה המוקדמת על ביטול טיסה מ-14 ל-3 ימים ואפשרות להציע טיסה חלופית לא לישראל אלא ליעד קרוב. ההקלות הללו תקפות לתקופה של עד 60 יום בכל פעם, אך רק אם מוכרז "מצב מיוחד".

מנגד, למרות שקיבלו כמעט את כל מה שדרשו - הן עדיין לא ממהרות לחזור לפעילות בישראל. ההסתייגות נובעת בין היתר מהעובדה ששרת התחבורה מירי רגב טרם הכריזה על "מצב מיוחד", ולכן ההקלות לא נכנסות לתוקף.

מנגד, עצם תיקון החוק יצר תקדים משפטי שעשוי לשמש חברות תעופה כהגנה מפני תביעות עתידיות של נוסעים גם במקרים שבהם לא הוכרז מצב מיוחד, ויפגע ביכולת הצרכנים לדרוש פיצוי בעת ביטול טיסה.

עוד כתבות

ליאור סושרד בקמפיין לפרויקט UTOPIA / צילום: אייל נבו

כמה שילם ליאור סושרד על דירה בפרויקט שהוא מקדם בשדה דב?

המנטליסט רכש דירת 3 חדרים בפרויקט שאותו הוא מפרסם בשדה דב - עסקה שבוצעה בנפרד מהתקשרותו ועל פי ההערכות מיועדת להשקעה ● קרן Awz מקנדה תקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה מיידית של 5 מיליארד שקל ● בהאקתון השיקומי של עמותת Restart פותחו פתרונות מותאמים לעשרות פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: בתחילת 2026 ייפתח בזכרון יעקב המלון החדש מבית רשת גורדוניה ● אירועים ומינויים

אדמירל (במיל') גארי ראפהד / צילום: נעמה קליין

"זה לא הזמן לנוח": האדמירל האמריקאי שמפציר בישראל להתכונן לעימות הבא מול איראן

אדמירל (מיל') גארי ראפהד, מפקד צי ארה"ב לשעבר, מזהיר כי האיום הימי של איראן ושלוחותיה רחוק מלהסתיים ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הכישלון מול החות'ים, על הלייזר שצפוי לשנות את מאזן ההגנה ועל עתיד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ● ויש לו אזהרה: "דווקא עכשיו, כשהרובים שותקים, זה לא הזמן לנוח"

אילן ואלון שבתאי. ''ראיתי אנשים יוצאים בוכים מאבא שלי'' / צילום: דניאל אבני

"לא ייתכן שאנחנו אומת סטארט-אפ ולא טובים באומנות"

האספן אילן שבתאי היה שנים שם דבר בשוק האומנות הישראלי, דמות מפתח שעובדת מתחת לרדאר ● בנו ונכדו החליטו להקים גלריה שתציג לראשונה את האוסף שלו, שמוערך במיליוני דולרים ● עכשיו הם מדברים על ההחלטה לפתוח גלריה דווקא במלחמה ("אמרו שהשתגעתי"), ולמה ההשקעה הזו יותר טובה מאשר בורסה או נדל"ן ("אתה זה שיוצר את השוק")

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

הפעם זה יצליח? המדינה נחושה לצמצם את השימוש שלנו במזומן

טיוטת חוק ההסדרים מחזירה את הניסיון להגביל החזקה של מזומן ל־200 אלף שקל בלבד ● מאז שנת 2014 מנסה המדינה לצמצם את השימוש בשטרות כדי לפגוע בהון השחור שמזין גם את ארגוני הפשיעה, אך נבלמה שוב ושוב על ידי המפלגות החרדיות ● מה שונה הפעם, ואיזו יוזמה שנגנזה דווקא הצליחה להשאיר חותם?

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

ההפסד הגדול של החוסכים בקופות הגמל להשקעה

המכה לקופות הגמל להשקעה ● שר האוצר מדבר על הורדת מסים שכבר התקזזה ● ואם הממשלה לא מטפלת, הערים ייכנסו לתמונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

סיילספורס / צילום: Reuters, Rafael Henrique

סיילספורס רוכשת סטארט־אפ ישראלי בן שנה בכ-100 מיליון דולר

דוטי, שהוקמה ב־2024, פיתחה "מוח ארגוני" מבוסס בינה מלאכותית, שמרכז את כלל הידע הפנים־ארגוני ומנגיש אותו לעובדים בצורה מיידית ומותאמת הקשר ● בסיילספורס ציינו כי שילוב הטכנולוגיה והצוות של דוטי, יחזק את מרכז המחקר ופיתוח ה-AI של החברה בישראל

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ: "אדון עם יורש העצר הסעודי בשבוע הבא על הצטרפות להסכמי אברהם"

לקראת פגישתו בשבוע הבא עם יורש העצר הסעודי, טראמפ אמר לכתבים: "אני מקווה שהסעודים יצטרפו בקרוב להסכמי אברהם" ● עדכונים שוטפים

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

הקצין הבכיר שנחקר במחלקה לחקירות שוטרים: ראש להב 433 - ניצב מני בנימין

החשדות נגד ניצב בנימין: הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה ● לאחר שהמפכ"ל דני לוי מינה ממלא מקום זמני לראש היחידה - השר בן גביר דרש לבטל את המינוי ובכך נוצרה מתיחות נוספת בין השניים ● בתוך כך, הניצב נחקר במשך שעות והורחק מכל מתקני המשטרה

איך בני 80 שומרים על מוח צעיר / צילום: Shutterstock

במכון ויצמן עשו מחקר ענק על הזדקנות, והממצאים מפתיעים

פרופ' מרסל משולם מאוניברסיטת נורת'ווסטרן חקר במשך שנים אלצהיימר ואז החליט לשנות כיוון ולחקור דווקא את הסוד של הסופר־אייג'רים ● פרופ' אורי אלון ממכון ויצמן חיפש את "צוק ההזדקנות" של נשים והופתע בעצמו מהממצאים ● ופרופ' ודים גלדישב, מבית החולים של הרווארד, גילה מה קורה כשמחברים בין איברים של עכבר צעיר ועכבר זקן ● שלושה חוקרי הזדקנות מספרים לגלובס על הממצאים המטלטלים והמשמעות שלהם לעתיד, וגם עונים על השאלה איך אפשר להאט הזדקנות כבר היום

פרנץ' טוסט בגוטל'ה / צילום: מיכל אורדן

כך הפך יישוב קטן וחינני בישראל לעיירה תוססת עם סודות מקומיים

ארוחות בוקר שמשתרך אליהן תור ארוך, קוראת בקלפים, 3,000 זוגות נעליים מיניאטוריות מכל העולם וחנות קונספט לכלים נדירים ● ביקור באבן יהודה ● חגית אברון תופרת יום

טלטלה בשווקים / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; טסלה נפלה ב-6.5%, אנבידיה ב-3.5%

נאסד"ק ירד ב-2.3% ● נמשכת מגמת הרוטציה לסקטורים סולידיים ● הביטקוין בשפל, מייקל סיילור: "הביטקוין יהפוך לנכס גדול מזהב עד שנת 2035" ● בשווקים מתמחרים הסתברות של כ־50% בלבד להפחתת ריבית בהחלטה הבאה ● ישראליות: נייס וסלברייט עקפו את הציפיות ברבעון, נקסן איכזבה ● דוחות: סיסקו עקפה את התחזיות, דיסני הציגה חולשה ברשתות הטלוויזיה ובחטיבת הסרטים

אינפלציה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

השקל לוחץ מטה, הטיסות והפירות דוחפים מעלה: מה צפוי היום במדד

בשוק מעריכים כי המחירים עלו בכ-0.5% באוקטובר, וזאת על רקע צפי להשפעות מקזזות ● גם רכיב ההלבשה וההנעלה זוכה לחודש חזק עם תחילת החורף - "זה עשוי להיות הגורם הדומיננטי החודש", אומר יוני פנינג מבנק מזרחי ● וגם: איך המדד ישפיע על החלטת הריבית בסוף החודש?

חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock

האם קיימת זכות "למכר עצמי" של דירה ממושכנת בהליך חדלות פירעון?

פסק דין שניתן לאחרונה מדגיש כי חייבים ונושים צריכים להבין שהליך חדלות פירעון משנה את מסגרת הזכויות והשליטה בנכסים

GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ

הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים

AION HT, הקרוס-אובר החשמלי הגדול של GAC, מציב את טסלה Y על הכוונת, אבל זול ממנה בעשרות אלפי שקלים ● יש לו תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, ואיכות נסיעה טובה, אם כי מערכת ההנעה צנועה למדי

סל התרופות / צילום: Shutterstock, Quality Stock Arts

באין שר בריאות, הרכב ועדת סל הבריאות יעלה להצעת מחליטים בממשלה

ההרכב דומה לזה שדן בסל של 2025 ● הועדה צפויה להשלים את עבודתה בתחילת 2026 ● בין התרופות שיבחנו על ידי ועדת הסל השנה נמצאות תרופות לטיפול בסכיזופרניה, אלצהיימר, בסוכרת וכתמיד תרופות לטיפול בסרטן, תרופות לדלקות עור ומעי וחיסונים רבים לצד רבות נוספות

חיפה מובילה במספר עסקאות הנדל''ן שבוצעו בה ברבעון האחרון / צילום: Shutterstock

מהפך: העיר שמובילה במכירת הדירות, והזינוק של תל אביב

ברבעון השלישי של השנה העיר חיפה קפצה למקום הראשון במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בה, לאחר שנמכרו בה פי 3 יותר דירות מאשר הרבעון הקודם ● תל אביב הגיעה למקום השני לאחר שרשמה זינוק של 38% במספר העסקאות שבוצעו בה ברבעון הנוכחי

הבורסה הגיבה בחיוב ככל שגברו הסיכויים להסכם

הבורסה בת"א מציגה: רווחיות גבוהה כמו של חברת הייטק

על רקע שבירת השיאים של מדדי המניות בת"א, מציגה הבורסה עצמה זינוק אדיר ברווחיה, שכבר עומדים על 34% מההכנסות לעומת פחות מ־7% בשנת 2019 ● העלייה במחזורי המסחר ובתעריפים הובילה לכך שברבעון האחרון לבדו הרוויחה הבורסה יותר מבשנים שלמות בעבר

דליה קורקין, ומתחם טיפול של עמל ומעבר / צילום: מצגת החברה

הנפקת עמל ומעבר הושלמה בבורסה לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל

השלמת ההנפקה מגלמת לעמל ומעבר שווי של כ-2.6 מיליארד שקל - נמוך במאות מיליוני שקלים מהתוכנית המקורית של החברה ● פרסום התוצאות הסופיות של ההנפקה צפוי לשבוע הבא, כאשר ככל הנראה קודם לפרסום יפורסמו תוצאות לרבעון השלישי של הרשת

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה השנתי באוקטובר ללא שינוי - 2.5%; מחירי הדירות יורדים חודש שביעי ברציפות

מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.5%, כאשר עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות והלבשה והנעלה ● מחירי הדירות ירדו באוגוסט-ספטמבר ב-0.3% בהובלת מחוזות חיפה ומרכז ● יוני פנינג, מזרחי טפחות: "הסתברות של 90% להורדת ריבית על ידי בנק ישראל" ● הדולר מתחזק מול השקל