גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה מאיימת שתבטל את הזיכיון לחברות האוטובוסים הגדולות בדרום

דן בדרום ודן באר שבע היו מצטיינות השירות של התחבורה הציבורית במהלך השנים האחרונות - והיום מדורגות בתחתית ● כעת, משרד התחבורה מסרב להאריך להן את הזיכיון ודורש שיפור בשירות ● החברות: "מתנהלות מול משרד התחבורה באופן מקצועי וענייני"

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי
שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

דן בדרום ודן באר שבע, החברות שהובילו במדדי השירות בתחבורה הציבורית לפני חמש שנים, הגיעו לתחתית הדירוג ובמשרד התחבורה מסרבים לחתום איתן על הסכם ההסדרה להארכת הזיכיון. נראה כי המסר נועד לטלטל את הענף אבל לא יספיק לבדו כדי לשפר את השירות.

בלעדי | המאבק על חוצה ישראל עולה מדרגה: תקבל עוד סמכויות או תיסגר
בלעדי | בגלל לחצים פוליטיים: הקמת שדה התעופה, שנפסל בעבר מסיבות מקצועיות, חוזרת לשולחן

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ומשרד האוצר גיבשו הסכמי הסדרה חדשים עם חברות התחבורה, שנועדו לעדכן את מודל ההכנסות: תשלום לפי מספר נוסעים בפועל, ולא לפי קילומטראז'. במסגרת זו, יבוצע גם קיצוץ בקווים לא יעילים.

החברות, מצידן, דרשו פיצוי על נזקי הקורונה והמלחמה וביקשו להכפיל את תקופת הזיכיון ל־20 שנה. בתמורה לשינויים במודל ההכנסות, בממשלה הסכימו לתת הארכה של שנתיים ואופציה לשנתיים נוספות - אך משרד התחבורה עצר את חתימתו מול החברות הדרומיות עד שיוכיחו שיפור בשירות.

הובילו את הדירוג, ואז ירדו לתחתית

עד לפני כ־20 שנה, ענף התחבורה הציבורית בישראל נשלט בידי שתי חברות ותיקות: אגד ודן. אלא שמאז החלה רפורמת התחרות בתחום, חולקה המדינה לאשכולות שירות, ויותר מ-20 חברות שונות מתחרות כיום על זיכיונות מטעם משרד התחבורה להפעלת התחבורה הציבורית למשך עשור לפחות.

החברות הזוכות נדרשות לספק שירות לפי מפרט המכרז, ומקבלות תשלום על פי קילומטראז' - כלומר, עבור כל קילומטר שבו האוטובוסים שלהן נוסעים בפועל. על אף שהמודל נשמע הגיוני, בפועל המדינה מתקשה לאסדר את התחום, ורמת השירות בתחבורה הציבורית נותרת בעייתית.

בשנת 2015 הקימה חברת דן את חברות־הבנות "דן בדרום" ו"דן באר שבע" כדי להתמודד על מכרזי תחבורה ציבורית בדרום - ונחלה הצלחה. דן בדרום מפעילה כיום יותר מ-300 אוטובוסים בכ-130 קווים באזורים כמו אשקלון, קריית גת, שדרות, אופקים, עוטף עזה ועוד. דן באר שבע מפעילה את התחבורה העירונית בבירת הנגב באמצעות כ־184 אוטובוסים.

ב־2019 כבר הובילו שתי החברות את דירוג השירות בענף, עם ציונים גבוהים מטעם משרד התחבורה ונוסעים מרוצים - וזאת למרות מחסור בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), נהגים ותשתיות. אלא שמאז הידרדר מצבן: תחילה ירדו מראש הדירוג, אך עדיין נותרו מעל הממוצע הארצי. בשנה האחרונה הן צנחו לתחתית.

לפי נתוני משרד התחבורה, במחצית השנייה של 2024 בוטלו כ-1.8% מהנסיעות שתוכננו - שהם כ-250 אלף נסיעות שלא בוצעו כלל, לעיתים מבלי שהציבור קיבל התרעה. המצב חמור במיוחד בדן באר שבע, שם לא בוצעו כ-5.5% מהנסיעות - השיעור הגבוה ביותר בארץ.

בחברה טוענים כי הירידה ברמת השירות נובעת בין היתר ממלחמת "חרבות ברזל", שפגעה במיוחד באזורים בדרום. אך חברות אחרות שפעלו בזמן המלחמה בחיפה ובנצרת דווקא הציגו ציונים טובים.

סיבה נוספת לירידה עלתה בתביעה שהגישו החברות לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד קבוצת בליליוס, המפעילה את סופרבוס. לטענתן, הן רכשו מהקבוצה אוטובוסים עם הסכם תחזוקה ל־10 שנים, אך בשנים האחרונות האוטובוסים מבלים זמן רב במוסך - מה שפוגע בזמינות השירות וגורם להן לנזקים כבדים. הן תובעות מעל 100 מיליון שקלים.

סימפטום לבעיה רחבה יותר

ראש הרשות לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, שלח מכתב להנהלת דן בדרום בדרישה להציג תכנית מפורטת לשיפור השירות. גורמים בענף אומרים כי המסר ברור: חברות עם ציונים נמוכים לא יקבלו אוטומטית הארכת זיכיון - גם אם הן מפעילות נפח תחבורה גדול. המסר מכוון בין היתר לחברות כמו מטרופולין ודן, שזוכות לנתח שוק משמעותי אך מציגות שירות לקוי.

המקרה של דן בדרום ודן באר שבע הוא סימפטום לבעיה רחבה יותר: בשוק מופרט, האינטרסים של החברות לא תמיד חופפים לאינטרס הציבורי - במיוחד כשהרגולטור חלש ותלוי בהן.

גם כאשר הרשות הארצית פועלת להתערב ברווחיות של חברות שלא מספקות שירות איכותי, הדרך לתיקון עוד ארוכה. במכרזים עדיין ניתנת עדיפות למחיר נמוך על חשבון איכות השירות, והמדדים מבוססים על קילומטרים במקום על שביעות רצון ונגישות.

לכך מצטרפת התקדמות איטית מדי בקידום נתיבי תחבורה ציבורית והאכיפה הנדרשת לצדם - למרות שהמהלכים הללו הם שמבטיחים שירות אמין, שימשוך נוסעים ויעודד מעבר לרכב הציבורי. במקום זאת, מקודמים צעדים כמו העלאת מחירים לכלל הציבור כדי לממן הנחות - מבלי להוכיח שיפור בשירות.

תגובת דן בדרום: "חברת דן בדרום הפועלת בישובי עוטף עזה, אשקלון שדרות והסביבה ספגה את הפגיעה הקשה ביותר בעקבות המלחמה. בין היתר, התמודדה החברה עם קשיים שאינם תלויים בה בתחזוקת כלי הרכב, ולצערנו הדבר בא לידי ביטוי בירידה זמנית ברמת השרות לנוסעים.

"לאחרונה החברה הצטיידה בעשרות אוטובוסים חדשים וכבר ניתן לראות שיפור משמעותי במדדי השירות, שילך וישתפר לשביעות רצון הנוסעים. החברה מתנהלת מול משרד התחבורה באופן מקצועי וענייני".

מטעם חברת גולדן דראגון של קבוצת בליליוס נמסר: "גולדן דרגון מובילת מסירות האוטובוסים בשנים האחרונות ונותנת שירותים לעשרות חברות ציבוריות ופרטיות כאחד בנאמנות ובמקצועיות. את תגובתנו המלאה נביא בפני בית המשפט".

עוד כתבות

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: Reuters, Stefano Costantino / SOPA Images

נשיא ארגנטינה מגיע לישראל ועומד לקבל פרס של מיליון דולר

חאבייר מיליי מגיע היום לישראל במסגרת מסע כלכלי של 10 ימים באירופה ● בין עסקת גז באיטליה לאנשי עסקים בספרד, הביקור בישראל נועד בעיקר להרעפת מחמאות הדדית וקבלת פרס על סך מיליון דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי נגד חזרת הפועלים הפלסטינים: "חיבלו כאן בפרויקטים"

בשיחה עם משקיעי י.ח דמרי לרגל פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2025, אמר בעל השליטה והמנכ"ל יגאל דמרי: "אנחנו צריכים להשתדל לא להיות תלויים בפלסטינים" ● לדבריו, "כשעבדנו עם הפועלים הפלסטינים, היו הרבה מאוד חבלות בהרבה פרויקטים. מה לעשות? הם לא אוהבים אותנו"

בימים אלו מקודמים עוד כמה הסכמי גג גדולים - האם הם ייבלמו? / צילום: Shutterstock

ההחלטה שמאיימת לעצור בנייתן של עשרות אלפי דירות חדשות

האם יועמ"שית משרד הבינוי והשיכון תעצור הסכמי גג חדשים? ● בחוות־דעתה טוענת עו"ד אפרת פרוקצ'יה כי כבר לפני יותר מחצי שנה ביקשה לקבוע כללים וקריטריונים אחידים סביב גיבוש ההסכמים, וסדרי עבודה לוות"פ המאשרת אותם ● "בידי הוועדה מרוכז כוח אדיר; יש להקפיא את עבודתה", כתבה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וורנר ברדרס עולה ב-9%, רובינהוד צוללת ב-7%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הדאקס יורד בכ-0.5% ● הניקיי עלה בכ-0.9% ● היום יתקיימו בלונדון שיחות בין נציגי סין וארה"ב, במטרה להתניע מחדש מו"מ על הסכם סחר בין המעצמות ● על רקע המכסים של הנשיא טראמפ - היצוא הסיני לארה"ב צנח במאי בשיעור החד ביותר מזה חמש שנים ● טסלה צפויה לרכז עניין, לאחר שצנחה בסוף השבוע על רקע העימות המתוקשר בין המנכ"ל אילון מאסק לנשיא טראמפ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מומחים: איום סמוטריץ' על הבנקים ינתק את המערכת הפיננסית הישראלית מהעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים לפעול נגד בנקים שיצייתו לסנקציות אירופיות על מתנחלים ● מומחים מזהירים: לקוחות הזקוקים לשירותים בחו"ל, ובהם העברת כספים וקבלת אשראי, עלולים להיפגע ● במקביל, בנק ישראל דורש מהבנקים למצוא פתרונות, והתביעות של לקוחות שנפגעו נערמות

אילון מאסק לצד דונלד טראמפ במהלך מסע הבחירות לנשיאות / צילום: Alex Brandon

האם טראמפ יסתדר בלי הכסף של מאסק בבחירות האמצע בארה"ב?

שינוי הכיוון של אילון מאסק - שתרם לטראמפ 300 מיליון דולר כמעט בבחירות 2024 - מטלטל את המפלגה הרפובליקאית כולה ● העימות הפומבי בינו לנשיא חושף את הסדקים שבין הון לשלטון ומעורר סימני שאלה לגבי עתידה הפוליטי והכלכלי של המפלגה לקראת בחירות האמצע ב-2026

דקלה צ'צ'קס אקסלברד, מנכ''לית פוליפיד / צילום: יוסי לזרוב

חברת הביומד הישראלית הצליחה בניסוי קליני, והמניה מזנקת

פוליפיד הודיעה על הצלחה של ניסוי שלב III במוצר למניעת זיהומים בניתוחים, אחרי שניסוי קודם בו נכשל ● המוצר עשוי להגיע לשוק ב-2026 ● מניית החברה איבדה כ-99% מערכה מאז ההנפקה בנאסד"ק ● המניה מזנקת בחדות בוול סטריט

איך להתגבר על הפחד בתקופה תנודתית בשווקים / צילום: Shutterstock

איך להתגבר על הפחד ולהיכנס חזרה לשוק מניות תנודתי ולא צפוי

שוק המניות האמריקאי כיום גורם לרבים מהמשקיעים לרצות לצרוח, או לרדת מרכבת ההרים ולחכות בצד הדרך עד שתחזור למסלול ● זה דורש יכולת תזמון שוק שלרבים אין סיכוי לאמץ ● איך בכל זאת מתגברים על ה־FOGI - הפחד מכניסה לשוק

דונלד טראמפ ואילון מאסק. קרע ביחסים / צילום: ap, Brandon Bell

עשרות מיליארדים על הכף: המכה שעסקי מאסק עשויים לספוג

מי יותר חזק - נשיא ארה"ב או האיש העשיר בעולם? התשובה לשאלה הזאת הולכת ומתגבשת בימים אלו מעבר לים, כשהברית בין אילון מאסק לדונלד טראמפ מתנפצת בסכסוך מתוקשר ● המומחים מעריכים כי מאסק מסכן הון עתק ביריבות עם טראמפ, בעיקר בשל הסיכון לרגולציה "נקמנית" שתפגע בעסקי טסלה, ברשת איקס וב־SpaceX ● ובכל זאת, גם מאסק יכול להשיב מלחמה לבית הלבן

אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בת''א / צילום: Shutterstock

התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ

אחרי שנים של עיכובים, משרד התחבורה קיבל תוספת של 250 מיליון שקל לשיפור התחבורה הציבורית בקווים ובתדירות ● אך התוכנית טרם גובשה, ובינתיים בממשלה מתכננים לקצץ שליש

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הממשלה זימנה את היועמ"שית בהרב-מיארה לשימוע לפני הדחה

הליך השימוע, שנקבע ליום שלישי הבא, נועד להתקיים כשלב לפני ההחלטה הצפויה של ועדת השרים להמליץ על הדחת היועמ"שית - המלצה שאותה צפויה לאמץ הממשלה ● הסיבה להדחה, לפי מכתב הזימון לשימוע: "התנהלות בלתי הולמת וחילוקי דעות מהותיים וממושכים עם הממשלה, שיוצרים מצב שמונע שיתוף-פעולה יעיל"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בתל אביב; אל על עולה ב-3%, ג'י סיטי יורדת בכ-3%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ● קרן פימי מכרה מניות אורביט - והמניה יורדת במסחר ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים ● מניית האנרגיה אורמת הוסיפה אתמול לשוויה מיליארד שקל ביום אחד, בזכות שני אנשים ● האם הפד עומד להוריד ריבית מוקדם מהצפוי? ● וגם: בנק אוף אמריקה מפרסם סקירות עדכניות על ענקיות הטכנולוגיה אנבידיה, אמזון, אלפאבית וברודקום

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

לאחר ההתנגדות החריפה לתיקון לחוק: חוק הוותמ"ל בדרך להארכה בשנה

על רקע ההחלטה שלא לקדם בינתיים בוועדת השרים לענייני חקיקה את התיקון המשמעותי לחוק, שעורר התנגדויות רבות, ובין היתר הופך את עבודת הוועדה לקבועה, פורסמה טיוטה שמאריכה את תוקף החוק הקיים עד קיץ 2026

מנכ''ל קרפור ישראל מיכאל לובושיץ בשיחה עם עו''ד דנה טירנגל ליפקה בכנס להגבלים עסקיים ותחרות / צילום: סמדר לוי

מנכ"ל קרפור ישראל: "כולם מפחדים לגעת בחוק המזון"

מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קרפור ישראל, דיבר בכנס של משרד עמית פולק מטלון ושות' על החוק שכולם "מפחדים להתעסק איתו", וחשף כי בקרוב תפתח הרשת סניפים חדשים בחברה הערבית ● חיים ארביב, ראש מחלקת החקירות והמודיעין ברשות התחרות, העביר מסר לשחקניות בענף ● אירועים ומינויים

אילוסטרציה: Shutterstock

"מה אם ינסו לחטוף אותנו?": הצרה שמאיימת על משפחת הביטקוין

משפחת הביטקוין מהולנד הפכה לתופעה עולמית אחרי שמכרה את רכושה ב-2017 והמירה אותו בביטקוין ● כעת, בשל התגברות החטיפות האלימות של מחזיקי המטבע הדיגיטלי, בני המשפחה נאלצים להוריד פרופיל ולשדרג את אמצעי האבטחה שלהם

אילוסטרציה: shutterstock

יזנקו בעשרות אחוזים: ארבע מניות שזוכות לתחזית אופטימית במיוחד

בנק אוף אמריקה פרסם בסוף השבוע האחרון סקירות עדכניות הנוגעות לארבע מניות טכנולוגיה מרכזיות - אנבידיה, אמזון, אלפאבית וברודקום ● מחירי היעד שהבנק קבע לארבעתן משקף להן אפסייד של עשרות אחוזים ● עיקרי הסקירות מובאים לפניכם

מפגין מבעיר אש במהלך הפגנה בפרמאונט, קליפורניה, לאחר שסוכנויות הגירה פדרליות ביצעו פעולות במקום / צילום: ap, Eric Thayer

טראמפ משגר את המשמר הלאומי לדכא מהומות רחוב בלוס אנג'לס

הן פרצו ביום שישי בעקבות פשיטות מסיביות של משטרת ההגירה על ריכוזים של מהגרים לא-חוקיים ● יועץ בכיר של הנשיא צייץ: "התקוממות נגד חוקי ארה"ב וריבונותה" ● אפשרות של הידרדרות דומה בערים נוספות עם ריכוזי מהגרים ● הבית הלבן תובע "3,000 מעצרים ביום"

נתניהו הורה להדיח את רוב חברי הוועדה שבוחנת מינויים בכירים. זו המשמעות

"ועדת המינויים" אמורה לבחון את המועמדים למשרות בכירות ורגישות ● אבל היא נותרה ללא יו"ר, וראש הממשלה הורה להדיח את רוב החברים ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

עוברים לדירות יקרות יותר / איור: גיל ג'יבלי

ביטוחים, ערבויות ותיקונים: מה צריך לדעת לפני חתימה על חוזה שכירות?

מה גובה הערבות המקסימלי שניתן לבקש משוכר, מי אמור לשלם על ביטוח המבנה, ועל אילו תיקונים אחראי השוכר? ● רגע לפני שהעונה החמה של מעברי הדירה מתחילה, ריכזנו את ההיבטים המשפטיים והכלכליים שכדאי לשים לב אליהם ● המדריך לשוכרים ולמשכירים - חלק שני

איור: גיל ג'יבלי

אילון מאסק נגד טראמפ ולהפך: מאבקי הכוח והכסף שעומדים מאחורי הפיצוץ ביחסים

הסכסוך הפומבי בין דונלד טראמפ למיליארדר אילון מאסק, שלפני כשבועיים עוד נחשב ליועצו הקרוב ביותר, מציף מתחים במפלגה הרפובליקאית ומערער את סיכויי הנשיא האמריקאי להעביר את חקיקת הענק שלו ● בינתיים מאסק, שכבר הפסיד עשרות מיליארדי דולרים מאז פרישתו מהממשל, מנסה להרגיע את הרוחות