גלית קופטש / צילום: מיכל סלע
אישי: נשואה + 3 ילדים ונכדה, גרה בקריית אונו
מקצועי: מנכ"לית נובו נורדיסק ישראל
ילדות ומשפחה: נולדתי בגבעתיים לאמא מורה ואבא מנהל מכירות באל על. בגיל 3 עברנו למונטריאול שבקנדה בעקבות שליחות של אבי. גרתי שם עד גיל 10. אלה היו שנים מדהימות מבחינתי, ספגתי תרבות ולמדתי שתי שפות נוספות - אנגלית וצרפתית. החזרה לארץ, לשכונת רמת אילן, הייתה לא קלה, וגם העברית שלי לא הייתה מספיק טובה לילדה בכיתה ה'. בסוף השלמתי פערים, ובתיכון הייתי תלמידה מצוינת.
● פורטפוליו | בלי תואר ראשון או שירות צבאי: המזכירה שהפכה למנכ"לית תוך שנים בודדות
● פורטפוליו | הסבים שלו ייסדו את תל אביב, את קרן ההשקעות שלו הקים עם חבר מכיתה א'
● פורטפוליו | מתפקיד מהנדס עיר ועד לניהול אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל
צבא ולימודים: שירתי ב־8200, אבל לא עסקתי בצד הטכנולוגי, אלא בדברים אחרים שאני לא ממש יכולה לדבר עליהם. אלה היו שנתיים מרתקות. אחרי השחרור למדתי לתואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, אבל כשסיימתי הבנתי שאני לא רוצה לעבוד במעבדה, אז עשיתי תואר שני במנהל עסקים ושיווק באוניברסיטת מנצ'סטר (כיום הקריה האקדמית אונו - ד"א).
טבע: התחלתי את הקריירה כנציגה רפואית (אשת מכירות - ד"א) בחברת טבע, אבל אחרי כמה חודשים המחלקה שבה עבדתי נסגרה ועברתי לחברה שנקראת כיום GSK (גלקסו סמית קליין), שם למדתי כל מה שאני יודעת על אנטיביוטיקה.
פייזר: התחנה הבאה הייתה פייזר. התחלתי לעבוד שם כמנהלת מוצר עקב הידע שצברתי על אנטיביוטיקה. קיבלתי תרופה לשיווק, אבל אחרי כמה חודשים החברה החליטה להוריד אותה מהמדפים. התרופה הבאה שהשקתי הייתה בתחום חדש בישראל - ויאגרה.
ויאגרה: זו הייתה חוויה גדולה ורגע מכונן בקריירה שלי. בפעם הראשונה יצאתי מהמדע ופגשתי ממש מטופלים שסובלים. ניסו לשווק את המוצר הזה כסקסי, אבל מדובר במוצר רפואי לכל דבר, שפונה לקהל רחב של גברים. בעקבות ההצלחה מוניתי לדירקטורית, ועברתי עם משפחתי לניו יורק, לפייזר ארה"ב. שם נחשפתי למעורבות צרכנית של מיליוני מטופלים.
AbbVie: אחרי חמש שנים בניו יורק חזרנו לארץ, ועברתי לעבוד בחברת התרופות AbbVie, שפוצלה מחברת הבריאות הגלובלית אבוט. ניהלתי בישראל כשנתיים יחידה עסקית של החברה, ולאחר מכן קיבלתי תפקיד בחברה באירופה. הפעם כבר לא הסכמתי לעבור עם המשפחה ועבדתי על הקו. סך הכול עבדתי שם כמעט שש שנים, רובן בחו"ל. עסקתי בבניית תוכניות מטופלים והנגשת מידע, היה לי צוות נהדר אבל הטיסות היו לא קלות.
נובו נורדיסק: ב-2018 נודע לי דרך לינקדאין שחברת התרופות הדנית נובו נורדיסק, שנחשבת מובילה עולמית בתחום הטיפול בסוכרת, מחפשת מנכ"ל לפעילותה בישראל. אבא שלי חלה בסוכרת בגיל צעיר יחסית, ואני יודעת איך זה מרגיש. הגשתי מועמדות לתפקיד ונבחרתי. רציתי להיות מעורבת בשינוי בעולם הטיפול במחלה הזאת.
מספרים: נובו נורדיסק מעסיקה כיום בישראל כמעט 170 עובדים בשלוש מחלקות - מכירות, שיווק ומרכז מחקרים קליניים, שאני מאוד גאה בקיומו. יותר מ-80% מהעובדים שלנו הם נשים, עם רוב ברור גם בהנהלה. תרופות הדגל של החברה מטפלות בסוכרת (אוזמפיק - ד"א) ובמחלת ההשמנה (וויגובי - ד"א). בעולם יש לנובו נורדיסק כ-45 מיליון מטופלים.
אוזמפיק: כ-700 אלף איש בישראל מאובחנים כחולים בסוכרת ועוד רבים נוספים במצב טרום־סוכרתי, ולא פחות מ-1.5 מיליון איש סובלים ממשקל עודף. בהתחלה רוב החולים טופלו באישור הרגולטור, מחוץ להתוויה באוזמפיק לירידה במשקל, אבל ברגע שהשקנו לפני כשנה את התרופה הייעודית להשמנה (וויגובי - ד"א) הוא עצר את זה, וכיום אוזמפיק נרשמת רק כתרופה לסוכרת.
תופעות לוואי: תופעות הלוואי קורות בעיקר בכל מה שקשור לפעילות הקיבה, כמו בחילות ועצירות, אבל הן חולפות. וכן, זה לא מתאים לכל אדם ותמיד אפשר לנסות תרופות אחרות. בכל מקרה, אלה לא תרופות פלא והן דורשות שינוי באורח החיים כדי להשיג תוצאה טובה.
שוק שחור: התופעה של השוק השחור הייתה חזקה באוזמפיק בהתחלה, כמו שהיה עם תרופות הוויאגרה, אבל בזכות הכניסה של התרופה לסל הבריאות וההנגשה שלה בקופות החולים, זה ממש נרגע כיום.
קמפיין ה-BMI: מטרת הפרסומת (שנשאה את הסלוגן "מה ה־BMI שלך?" והציגה אנשים מלאים כביכול בסיטואציות לא נעימות, ובשל כך עוררה סערה ברשת וירדה לעת עתה מהמסך - ד"א) לא הייתה לשוחח על נראות, אלא להעלות מודעות למחלת ההשמנה ולעודד אנשים עם BMI גבוה ללכת לרופא המטפל לאבחון ולקבלת טיפול מתאים. עם זאת, אנו קשובים תמיד לתחושות הציבור, ולכן נעדכן את המסר ואת התשדיר בהתאם.