גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר חדש מגלה: העניים בישראל מתים יותר בתאונות דרכים

נתונים חדשים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעים על שיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב המעמד החברתי־כלכלי הנמוך, על רקע תשתיות ירודות, נגישות מוגבלת לתחבורה ציבורית וחינוך תעבורתי לקוי ● בשעה שבעולם פועלים לצמצום הסיכון - ישראל טרם גיבשה מדיניות סדורה ● הפגיעה החמורה ביותר: בילדים

195 בני אדם כבר נהרגו השנה בתאונות דרכים / צילום: Shutterstock
195 בני אדם כבר נהרגו השנה בתאונות דרכים / צילום: Shutterstock

מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מלמד שקיים קשר ברור בין מעמד סוציו־אקונומי ובין שיעורי היפגעות גבוהים יותר בתאונות דרכים. ואולם, בשונה ממדינות רבות בעולם שפועלות תחת מדיניות ייחודית לטיפול בפערים הללו - בישראל עדיין לא נעשה דבר.

דעה | דחיית המטרו בישראל: סימפטום לכשל תכנוני - או טרילמה פיסקלית
מכה לאייל עופר: ספינה עם אלפי כלי רכב בסכנת טביעה

כך המחקר שהתבסס על השנים 2022-2018 מלמד שתושבים מיישובים באשכול חברתי־כלכלי נמוך (אשכולות 1-4, שחופפים לרבים מהיישובים בחברה הערבית) נהרגים בתאונות דרכים בממוצע פי 1.4 יותר מתושבי יישובים באשכול גבוה (8-10). התמונה חמורה עוד יותר כאשר מדובר בילדים, אז הפער עומד על פי 2.4. תאונות דרכים הן אחת מסיבות המוות והאשפוז השכיחות ביותר בקרב ילדים, והן בולטות במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות בישראל.

הסיבות לפערים הללו רבות. במחקר, שהגיע לידי גלובס, מזכירים כי "בישראל קיימים פערים בתשתיות בין אזורי מרכז לפריפריה, כשהפערים בולטים יותר ביישובים בפריפריה וביישובים ערבים, שמאופיינים עם ריכוז של אוכלוסייה חברתית־כלכלית מוחלשת. בנוסף, איכות הכבישים ושירותי הרכבות בישראל קיבלו ציונים נמוכים בדירוגים בינלאומיים".

בבדיקות שביצעו ברשות בשנים האחרונות אודות התשתיות בסביבת בתי ספר, עלה ש־53% מבתי הספר היסודיים באשכול חברתי 1-4 דיווחו על ליקויים חמורים, לעומת 27% מבתי הספר באשכולות 5-8 ו־4% בלבד באשכולות 9-10. גם מיזם משמרות זה"ב מועבר בשיעור מזערי בחברה החרדית והערבית.

הבעיה ממשיכה בתגובה האיטית לאחר תאונה כשפרק הזמן מהפגיעה ועד הקליטה בבית החולים משתנה על פי המיקום, ואולם בישראל חסרים נתונים עדכניים בנושא.

גם מידת הציות לחוק משתנה, כשלפי סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ־2021 כ־95% ממשקי בית עם הכנסה גבוהה דיווחו שהם חוגרים חגורות בטיחות, לעומת 89% ממשקי בית עם הכנסה בינונית ו־84.5% עם הכנסה נמוכה. "בשאלות כמו נהיגה מעל המהירות המותרת, משיבים ממשקי בית עם הכנסה גבוהה דיווחו יותר על חריגות ממשיבים בעלי הכנסה נמוכה, וגם בנושאים כמו שימוש בטלפונים או נהיגה בעייפות", הוסיפו החוקרים.

מה המצב בעולם?

מדובר במגמה גלובלית. לפי אתר הבריאות העולמי, 93% מההרוגים בתאונות דרכים ברחבי העולם הם משתמשי דרך ממדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית, ובתוך מדינות עם הכנסה גבוהה - אנשים מסטטוס חברתי־כלכלי נמוך מעורבים יותר בתאונות דרכים.

המעמד החברתי־כלכלי נודע כמנבא של מצב הבריאות ואף תוחלת החיים, ובשנים האחרונות התרחב המחקר על תאונות דרכים שמציג תמונה דומה. אחת החלוצות היא קנדה שהוכיחה עוד בשנות ה־90 שבעיר מונטריאול ילדים משכונות עניות נפגעו פי ארבעה מילדים משכונות שאינן עניות. באותן שנים מחקר דומה הצביע על אותה המגמה בנוטינגהאם בבריטניה.

מחקר שפורסם לפני חמש שנים וניתח מקרים מרחבי העולם מצא שיש היפגעות יתר בקרב אנשים עם השכלה והכנסה נמוכה, אנשים שגרים ביישובים כפריים וכן בקרב צעירים ומיעוטים. נהגים צעירים בשבדיה מסטטוס חברתי־כלכלי נמוך נפגעים פי 1.8 מאחרים, ובאוסטרליה נמצא שהסיכוי היחסי לאשפוז הוא כפול. וזה לא הכל, בקנדה נמצא שאנשים עם הכנסה נמוכה נהרגים יותר מאלו עם הכנסה גבוהה ומחקר מאיראן הראה שנהגים בעלי פחות מ־12 שנות לימוד מעורבים יותר בתאונות.

לנוכח המאסה המחקרית שמצביעה על נתונים דומים ברחבי העולם, החלו תוכניות שונות שממוקדות בפערים הכלכליים־חברתיים באוכלוסייה והקשר לתמותה בתאונות דרכים. התוכניות נסקרו במחקר של הרלב"ד שנכתב ע"י פאדי כבהה ואושר מדעית על ידי פרופ' הלל בר גרא.

התוכנית הלאומית האוסטרלית למשל מבוססת על גישת המודל החברתי לבטיחות בדרכים, שמכיר בכך שמעבר לידע או לכישורים של הפרט יש משמעות לגורמים נוספים כמו רקע חברתי, תרבות וסביבה. לכן, אחריות אישית היא רק חלק מהתמונה וניתן להעזר בהתארגנויות חברתיות, בקהילתיות ובקשרים בין אישיים לצד טיפול במדיניות ציבורית כמו התאמת רגולציה וחוקים.

כיוון המדיניות הזה משפיע על תוכניות נוספות בעולם שבבסיסן שינויים סביבתיים ושינוי התכנון, כך שיעביר את האשמה מהקורבן לעבר תכנון מערכת כבישים סלחנית לטעויות אנוש, שינוי הסביבה הבנויה וקידום ערים קומפקטיות ממותנות תנועה עם תעדוף להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית.

בבריטניה פותחה תוכנית ייעודית לצעירים מאזורים מוחלשים ובבסיסה ההבנה שתלמידים שנשרו מתיכון או שמעורבים בפשע נוטים להיות מעורבים יותר בתאונות.

"חייבים לפעול במשותף"

מחקרים שונים מראים שקיים קשר בין הבטיחות לעוני, נגישות לשירותים, חינוך ותעסוקה, וכי זמינות של תחבורה ציבורית יכולה להוריד מהשפעת הסכנות. במחקר של הרלב"ד, הכפופה למשרד התחבורה, הוסבר ש"כיום משרד התחבורה מקדם רפורמת צדק תחבורתי במטרה לתת מענים לצרכי האוכלוסייה", ואולם הרפורמה המדוברת מתייחסת רק לתעריף הנסיעה ולא לזמינותה ואמינותה.

"הנתונים מחייבים אותנו לפעול במשותף - הממשלה, הרשויות המקומיות, הארגונים החברתיים והציבור כולו", אמר יורם הלוי יו"ר הרלב"ד. "רק באמצעות שיתוף פעולה אסטרטגי, שיוביל לשינויים מערכתיים והתאמת הפתרונות לצרכים הייחודיים של כלל האוכלוסיות, נוכל לשפר את בטיחות כלל אזרחי ישראל ולצמצם את הפערים המסכני חיים הללו".

לאחר שנים של חוסר עשייה ממשלתית בנושא, במחקר הומלצו גם כיווני פעולה אפשריים שכוללים צעדים שכבר נוסו בהצלחה בעולם - למשל קידום תוכנית לאומית בהתאם לגישת מערכת בטוחה, שהצילה חיים רבים בשבדיה ובהולנד. גישה זו מעבירה את האשמה מהקורבן לתכנון מתוך הכרה בכך שמרבית משתמשי הדרך לא עבריינים, אלא מבצעים טעויות אנוש. כך למשל אם הכביש מאפשר נסיעה של 70 קמ"ש לא יעזור לשים בו תמרור של 30 קמ"ש ולצפות שלא ייסעו בו מהר. הגישה מחייבת טיפול הוליסטי בגיאומטריית הכביש ובתכנון העירוני, באכיפה דיגיטלית, בחינוך והסברה ועוד.

תוכנית כזו הוכנה כבר לפני שנים בישראל אך היא לא קודמה ולא תוקצבה. במסגרתה ממליצים ברלב"ד לקדם שיתופי פעולה רב־מגזריים ולהשקיע באופן ממוקד בתשתיות ובחינוך תעבורתי, בדגש על יישובים ואזורים מוחלשים, ולקדם תוכנית שמבוססת על עקרונות של שוויוניות.

בינתיים תוכניות לחוד ומציאות לחוד: מתחילת השנה נהרגו 195 בני אדם בתאונות דרכים, נתון זהה לתקופה המקבילה אשתקד שהייתה שנת שיא במספר ההרוגים זה 17 שנה. במדידות בינלאומיות המתייחסות למספר ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה ולקילומטרז', מצבה של ישראל בינוני־טוב ביחס למדינות ה־OECD וגרוע ביחס לשינוי האבסולוטי במספרי ההרוגים במשך השנים. הדוח מצביע על נקודת חולשה משמעותית בישראל ועל הפוטנציאל לחסוך בה בחיי אדם מתוך הבנה שאיננה גזירת גורל.

עוד כתבות

מייסדי למונייד, דניאל שרייבר ושי וינינגר / צילום: דור מלכה

חברת הביטוח הדיגיטלי שכבר שווה יותר ממגדל ומכלל

חברת למונייד מתקרבת לשווי של 3 מיליארד דולר, אך מתקשה לשמור על יציבות בשל החיבה היתרה של השורטיסטים למניה ● נשיא החברה, שי וינינגר: "השוק מתחיל להאמין בסיפור שלנו"

הספינה מדלן לפני תפיסתה בידי כוחות צה''ל / צילום: Reuters, Salvatore Allegra

היאכטה ששטה לעזה נעצרה; הפעילים טוענים כי "נחטפו במים בינלאומיים"

כוחות ישראלים השתלטו על הספינה "מדלן" כשזו התקרבה לחופי עזה ● מארגני המשט הפרו-פלסטיני החלו לעלות לרשתות החברתיות קטעי וידאו שהוכנו מראש, בו הם טוענים כי "נחטפו" ע"י כוחות צה"ל ● משרד החוץ: "הפעילים יושבו למדינותיהם אחרי שיילקחו לנמל אשדוד"

אילוסטרציה: shutterstock

"התור הפנוי לשיננית הוא במרום גולן ב-2038?": היזם שפיתח בוט למציאת תורים לרופאים במכבי

הראל רום, יזם מתל אביב ומייסד שותף של חברת Stealth, פיתח בוט חינמי בשם "דוקתור", הפועל באמצעות וואטסאפ ומעדכן בזמן אמת על תורים שמתבטלים ● בקופת החולים מאוחדת השיקו לאחרונה עוזר דיגיטלי שמזהה תורים שבוטלו, וסביר שגם ביתר הקופות ימצאו פתרונות דומים בעתיד הלא רחוק

דונלד טראמפ ואילון מאסק. קרע ביחסים / צילום: ap, Brandon Bell

עשרות מיליארדים על הכף: המכה שעסקי מאסק עשויים לספוג

מי יותר חזק - נשיא ארה"ב או האיש העשיר בעולם? התשובה לשאלה הזאת הולכת ומתגבשת בימים אלו מעבר לים, כשהברית בין אילון מאסק לדונלד טראמפ מתנפצת בסכסוך מתוקשר ● המומחים מעריכים כי מאסק מסכן הון עתק ביריבות עם טראמפ, בעיקר בשל הסיכון לרגולציה "נקמנית" שתפגע בעסקי טסלה, ברשת איקס וב־SpaceX ● ובכל זאת, גם מאסק יכול להשיב מלחמה לבית הלבן

אריה פרשקובסקי / איור: גיל ג'יבלי

עם 1,600 דירות בקנה והסדר חוב מאחוריו, הוא חוזר לבורסה

אריה פרשקובסקי גרופ תשעבד לאג"ח קרקע בראשון לציון בשווי גבוה מהיקף הגיוס ● מהתשקיף עולה כי החברה מכרה פנטהאוז בנווה צדק ב-50 מיליון שקל ● בעבר נדרש הבעלים - שקרוביו מחזיקים בענקית הנדל"ן פרשקובסקי - להסדר חוב בדירקט קפיטל שפעלה במזרח אירופה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בזמן מלחמה: משרד התחבורה מקצה 40 מיליון שקל לפרסום הרפורמה בתחבורה הציבורית

תעריפי התחבורה הציבורית צפויים לסיים עלייה של כ-50% בתוך חודשיים, ובמקביל משרד התחבורה זכה לתקציב חריג של 40 מיליון שקל לשנים 2025-2026 כדי לשווק את פעילותו ● לשם המחשה, בתקציב כזה ניתן לסלול רשת הכוללת כ-8 ק"מ של שבילי אופניים, הקצאה שיכולה לרשת עיר בינונית בישראל כמו בת ים או אופקים

תחנת הכוח הגרעינית בבושהר, איראן / צילום: Reuters, Stringer Iran

המערב צפוי לקדם החלטה דרמטית נגד איראן – שמאיימת בתגובה קשה

קרן הסיוע לעזה הודיעה: מרכז החלוקה ברפיח נסגר בגלל מהומה שנגרמה בעקבות דוחק שמנע את פריקת הסיוע ● חברי המשט בדרכם לנמל אשדוד, שם יצפו בסרט הזוועות - ולאחר מכן יגורשו דרך נתב"ג ● דובר צה"ל לתושבים בג'באליה: "התפנו מיד לאזורי המקלט והמחסה בעיר עזה" ● 55 חטופים - 612 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת / צילום: כדיה לוי

המניה בת"א שהוסיפה מיליארד שקל לשווי ביום אחד

חברת האנרגיה הגאותרמית אורמת, בניהולו של דורון בלשר, זינקה היום ב-6.7% ● אורמת היא חברה דואלית, ושווי השוק שלה בבורסת ניו יורק מגיע לכ-4.7 מיליארד דולר

צילום: יח''צ, באדיבות החברה

האם המכשיר הדק ביותר של סמסונג מתאים לכם?

יצרנית הסמארטפונים הקוריאנית משיקה בישראל את ה-S25 Edge הדק, ולוקחת את הסיכון שהוא ייתפס קצת כמו צעצוע ● היתרונות הבולטים הם בעיצוב ובמצלמה, אבל הסוללה חלשה בגלל דקות המכשיר

צרפת ובריטניה תכננו להצהיר על תמיכה במדינה פלסטינית. למה הן נסוגו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: צרפת ובריטניה לא יצהירו על תמיכה במדינה פלסטינית, מנהיג אל-קאעידה בתימן מאיים על טראמפ ומאסק בגלל המלחמה, ושיעור הלוחמות בצה"ל גבוה מרוב הצבאות בעולם ● כותרות העיתונים בעולם

איור: גיל ג'יבלי

אילון מאסק נגד טראמפ ולהפך: מאבקי הכוח והכסף שעומדים מאחורי הפיצוץ ביחסים

הסכסוך הפומבי בין דונלד טראמפ למיליארדר אילון מאסק, שלפני כשבועיים עוד נחשב ליועצו הקרוב ביותר, מציף מתחים במפלגה הרפובליקאית ומערער את סיכויי הנשיא האמריקאי להעביר את חקיקת הענק שלו ● בינתיים מאסק, שכבר הפסיד עשרות מיליארדי דולרים מאז פרישתו מהממשל, מנסה להרגיע את הרוחות

ארנון פרידמן / צילום: יונתן בלום

"המחיר הריאלי של הדירות ירד ברוב האזורים בארץ"

בשנה האחרונה הוציאה חברת אשטרום מגורים כ־30 פרויקטים לשיווק ● ארנון פרידמן, מנכ"ל החברה, מסביר בראיון לגלובס מדוע החברה מגדילה את הבנייה דווקא עכשיו, מדוע ויתרה על המותג הוותיק "אשדר", ולמה הוא סבור שהמחירים בשדה דב יהיו נמוכים בהרבה מהחזוי

אילוסטרציה: shutterstock

יזנקו בעשרות אחוזים: ארבע מניות שזוכות לתחזית אופטימית במיוחד

בנק אוף אמריקה פרסם בסוף השבוע האחרון סקירות עדכניות הנוגעות לארבע מניות טכנולוגיה מרכזיות - אנבידיה, אמזון, אלפאבית וברודקום ● מחירי היעד שהבנק קבע לארבעתן משקף להן אפסייד של עשרות אחוזים ● עיקרי הסקירות מובאים לפניכם

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: Reuters, Stefano Costantino / SOPA Images

נשיא ארגנטינה מגיע לישראל ועומד לקבל פרס של מיליון דולר

חאבייר מיליי מגיע היום לישראל במסגרת מסע כלכלי של 10 ימים באירופה ● בין עסקת גז באיטליה לאנשי עסקים בספרד, הביקור בישראל נועד בעיקר להרעפת מחמאות הדדית וקבלת פרס על סך מיליון דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מומחים: איום סמוטריץ' על הבנקים ינתק את המערכת הפיננסית הישראלית מהעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים לפעול נגד בנקים שיצייתו לסנקציות אירופיות על מתנחלים ● מומחים מזהירים: לקוחות הזקוקים לשירותים בחו"ל, ובהם העברת כספים וקבלת אשראי, עלולים להיפגע ● במקביל, בנק ישראל דורש מהבנקים למצוא פתרונות, והתביעות של לקוחות שנפגעו נערמות

אילוסטרציה: Shutterstock

"מה אם ינסו לחטוף אותנו?": הצרה שמאיימת על משפחת הביטקוין

משפחת הביטקוין מהולנד הפכה לתופעה עולמית אחרי שמכרה את רכושה ב-2017 והמירה אותו בביטקוין ● כעת, בשל התגברות החטיפות האלימות של מחזיקי המטבע הדיגיטלי, בני המשפחה נאלצים להוריד פרופיל ולשדרג את אמצעי האבטחה שלהם

עוברים לדירות יקרות יותר / איור: גיל ג'יבלי

ביטוחים, ערבויות ותיקונים: מה צריך לדעת לפני חתימה על חוזה שכירות?

מה גובה הערבות המקסימלי שניתן לבקש משוכר, מי אמור לשלם על ביטוח המבנה, ועל אילו תיקונים אחראי השוכר? ● רגע לפני שהעונה החמה של מעברי הדירה מתחילה, ריכזנו את ההיבטים המשפטיים והכלכליים שכדאי לשים לב אליהם ● המדריך לשוכרים ולמשכירים - חלק שני

בית חולים / אילוסטרציה: Shutterstock, Spotmatik Ltd

דוח השוויוניות בבריאות מגלה: עדיף להיות יהודי תושב המרכז

משרד הבריאות פרסם את דוח השוויוניות בבריאות, העוסק בשוויון הגאוגרפי והמגזרי במערכת הבריאות ● מבחינת תוחלת החיים יש פער של כשלוש שנים בין המגזר היהודי לערבי, כאשר מחוזות המרכז ויו"ש מובילים באריכות-הימים ● הנתונים מתייחסים ל-2023, ובשנים 2024-2025 השקיע המשרד כ-300 מיליון שקל בתוכניות ייעודיות לפריפריה

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

מעצרו של בעל השליטה בליאם חריש ביום ההנפקה - חלק מפרשת עזרה ובצרון

מעצרו של אילן מיקנר, מבעלי חברת הבנייה ליאם הנדסה גרופ חריש שהנפיקה אג"ח בשבוע שעבר, הוארך עד מחר ● חשוד בהלבנת הון, עבירות מס, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד ● גם יזם הנדל"ן יוסי אברהמי נחקר בפרשה, אך שוחרר בתום החקירה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הממשלה זימנה את היועמ"שית בהרב-מיארה לשימוע לפני הדחה

הליך השימוע, שנקבע ליום שלישי הבא, נועד להתקיים כשלב לפני ההחלטה הצפויה של ועדת השרים להמליץ על הדחת היועמ"שית - המלצה שאותה צפויה לאמץ הממשלה ● הסיבה להדחה, לפי מכתב הזימון לשימוע: "התנהלות בלתי הולמת וחילוקי דעות מהותיים וממושכים עם הממשלה, שיוצרים מצב שמונע שיתוף-פעולה יעיל"