גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק יצרן סיני עם מוטיבציה יכול לספק רכב כזה במחיר כזה

החדשה של ג'ילי בפלח הצפוף של דגמי הקרוס–אובר החשמליים המשפחתיים מציעה יחס מרשים בין ממדים, אבזור ועלות ● יש כלים חזקים יותר, אבל מחיר הפתיחה מפתה ● מבחן דרכים

GEELY EX5 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה
GEELY EX5 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

יצרני הרכב הסינים לא המציאו את העיקרון של ריבוי מותגי רכב שחולקים פלטפורמה הנדסית משותפת, אולם הם לקחו את הרעיון הזה רחוק מאוד. לקבוצת GEELY, למשל, יש כיום בישראל לא פחות מחמישה דגמי קרוס-אובר חשמליים עם פלטפורמה משותפת, שהממדים והמפרטים שלהם די דומים בחלק מהגרסאות, והם מתומחרים בטווח של 170-200 אלף שקל פלוס מינוס.

פטנט מלפני 15 שנה חוזר לישראל: האם הוא יוריד את מחירי המכוניות החשמליות?
הם שולטים בשוק הרכב הישראלי, עכשיו הם מסתערים על יעדים חדשים

החדש שבהם הוא EX5 החדש, שמחליף דגם שבעבר נמכר בישראל תחת המותג "גיאומטרי" וכיום שייך למותג "גלקסי", אם כי באירופה הוא מכונה פשוט "ג'ילי". הדגמים האלה נמכרים בישראל על ידי שלושה יבואנים ורובם פונים לאותו קהל.

מבולבלים? אתם לא היחידים. במשפחה הגדולה, ה-EX5 ממוצב כדגם VALUE עם יחס מפרט-מחיר שקשה מאוד להתחרות בו.

עיצוב חיצוני

הרכב נראה כאילו AI הוזן בכל העיצובים הקיימים בפלח וקיבל הנחיה "לפנות למכנה המשותף הרחב". זהו כלי עגלגל וידידותי למראה, עם חרטום חלקלק בעל גריל חסום ופנסי צד דקים ורחבים. פרופיל הצד מציג קשתות גלגלים עגולות, ידיות דלתות סמויות, עמודי גג בשיפוע מתון ושמשות גדולות. גם הזנב, עם התאורה הרוחבית, נראה כמו מיקס של "מיטב להיטי סין".

הבדל בולט אחד הוא הממדים החיצוניים, שהם הגדולים ביותר במשפחת דגמי הקרוס-אובר "המשפחתיים" של ג'ילי: אורך 4.61 מ', רוחב 1.9 מ' וגובה 1.67 מ'. זהו יתרון עבור הקהל ישראלי שוחר הסטטוס והסנטימטרים, אם כי עשוי להיות חיסרון בחניונים צפופים.

פנים הרכב

סף הכניסה/יציאה לתא הנוסעים בגובה אופטימלי, ונוכח גג גבוה ודלתות רחבות, הרבה יותר קל להיכנס ולצאת מהרכב לעומת "גיאומטרי C" שהוא מחליף בישראל.

תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה והראות לכל הכיוונים מצוינת, כולל לאחור, אם כי כגיבוי יש מערך מצלמות היקפי. בדגם הבכיר שבו נסענו יש גג זכוכית גדול שנפתח חשמלית ומצויד בווילון חשמלי, שמקטין את התחממות התא בעת חניה בשמש הישראלית. אנחנו עוד מחכים שגם טסלה תפנים את ה"חידוש" הזה.

בתא הנוסעים יש הרבה מרחב לראש ולכתפיים מלפנים וגם מאחור. תא המטען בנפח סביר לקטגוריה של 461 ליטר, עם גישה נוחה בזכות פתח הטענה רחב ונמוך. איכות הייצור, הגימור והחומרים בתא הנוסעים מרשימה ומיישרת קו עם האחים היותר יקרים מבית ג'ילי. למושבים ריפוד דמוי עור שמרגיש יוקרתי, ולמשטחי הפלסטיק הקשיחים בדלתות יש טקסטורה נעימה. הרכב בנוי היטב ורחש הרוח והצמיגים מושתק יחסית עד סביבות 110 קמ"ש. מעבר לסף הזה בוקעים לא מעט רעשי כביש ורחשי רוח ממסגרות הדלתות.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מינימליסטית בנוסח הדגמים-האחים. בסביבת הנהג אין כמעט מתגים פיזיים ורוב השליטה היא דרך תפריטי מגע על מסך המולטימדיה, או דרך פיקוד קולי.

את ממשק האנוש תכננה יצרנית הטלפונים הסינית MEIZU שג'ילי רכשה לפני מספר שנים, ואכן עושה עבודה מצוינת בשיקוף מערכות הפעלה סלולריות. גם מערכת הניווט האקטיבית היא מהטובות שפגשנו. מנגד התפריטים של מערכת ההפעלה די מסורבלים, הפונטים שלהם קטנים וכדי להפעיל פונקציה חיונית, כמו ניתוק המערכת המציקה של "סיוע להיגוי", צריך לנבור בשלושה עמודי תפריט. המערכת עדיין לא עברה הסבה מושלמת לעברית, אם כי היבואנית טוענת, שהבעיה אמורה להיפתר באמצעות עדכון תוכנה.

האבזור התקני מרשים גם ביחס לסיניות אחרות. בגרסה הבכירה, שעדיין מחזירה עודף מ-170 אלף שקל, מקבלים מושבים חשמליים עם חימום, קירור ועיסוי, גג נפתח, דלת אחורית חשמלית, מערכת קול רצינית עם 16 רמקולים, חישוקי 19 אינץ' ומערכת בטיחות מקיפה. זו סטירת לחי שיווקית מצלצלת ומכוונת ליצרנים המערביים, שרובם עדיין נצמדים לשיטת תמחור חמדנית של "חבילות אבזור".

מנוע וסוללה

יחידת ההנעה בסיסית למדי וכוללת מנוע עם הספק לא מרשים במיוחד של 214 כ"ס. אבל מומנט חזק, מבנה אווירודינמי יעיל ומשקל עצמי מתון יחסית לקטגוריה של 1.76 טונות, מעניקים לרכב תחושת כוח מפתיעה וצבירת מהירות חלקה גם בשיפועים תלולים, וכשהרכב בתפוסה מלאה.

הסוללה בקיבולת צנועה של 60.2 קילוואט והטווח המוצהר ב-WLTP הוא עד 430 ק"מ בגרסת הבסיס ועד 410 ק"מ בגרסה הבכירה, שמצוידת בחישוקים גדולים יותר. הדגם המוחלף הציב במרכז המוטו השיווקי שלו את הטווח, 480 ק"מ. בפועל לרכב החדש יש יעילות אנרגטית סבירה והטווח הריאלי משתנה לפי סגנון הנהיגה.

ביום לוהט, עם מערכת אקלים שפועלת במלוא העוצמה וגיחות למהירויות שיוט גבוהות, אפשר לצפות לטווח קצר ב-20%-25% מהמוצהר. בנסיעה רגועה יותר, עם מזגן בעוצמה פחותה ושימוש תכוף בדרגה הגבוהה של המערכת למחזור אנרגיית הבלימה, נראה שהטווח המוצהר והמעשי יהיו די קרובים.

על הכביש

בניגוד לגיאומטרי C היוצא, שלא נולד כרכב חשמלי והסוללה שלו הותקנה חיצונית, EX5 תוכנן כרכב חשמלי ויש לו סוללה מובנית בשלדה. יש לכך יתרון משמעותי על הכביש, והשלדה מרגישה יותר קשיחה ויציבה. למרות הכיול הרך של המתלים, נטיית הגוף בפניות די מרוסנת והיציבות הכיוונית ב-130 קמ"ש וצפונה טובה.

ההיגוי קליל, כמקובל אצל הסינים, אבל עדיין מספק היזון חוזר סביר, ותחושת הבלמים מלאכותית אבל מתרגלים אליה די מהר. בונוס נוסף של השדרוג ההנדסי הוא מרווח גחון משופר, שמאפשר לדלג בקלילות מעל מדרכות גבוהות בלי להזיק לסוללה.

נוחות הנסיעה בעיר ומחוצה לה טובה, אם כי נסיעה מעל בורות או רמפות הרעדה עירוניות בכל מהירות שעולה על 40 קמ"ש עשויה לגרום למתלים לסיים את מהלכם בחבטה.

מחיר

ה-EX5 נכנס לישראל עם אקדחים שיווקיים שלופים ותג מחיר של כ-162 אלף שקל לדגם הבסיס ו-168 אלף שקל לדגם הבכיר, שניהם מאובזרים מאוד. המחירים דומים לדגם המוחלף, ובהתחשב בעובדה שהוא מגלם מס קנייה ומע"מ גבוהים יותר, זהו סוג של "פלא תמחור", שרק יצרני ענק חדורי מוטיבציה מסין מסוגלים לו. יש מתחרים עם טווח גדול יותר והפרש המחיר בין ה-EX למתחרים הצמודים אינו משמעותי. אבל בשוק המקומי, שעסוק תמיד בחיפוש אחרי "הרכב הבא", יש כאן פוטנציאל ללהיט תורן.


חלק מהמתחרות

BYD ATTO3
177 אלף שקל, לפני הנחות, עולה "מלך המכירות" הוותיק של פלח הקרוס--אובר המשפחתי החשמלי בישראל. הרכב קטן מעט מה-EX, תא הנוסעים מרווח והטווח עד 420 ק"מ.

BYD-ATTO3 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

לינק אנד קו 02
180-172 אלף שקל עולה "בן הדוד" של ה-EX, הקצר והנמוך ממנו. בסיס הגלגלים שלו דומה ותא הנוסעים מרווח. המנוע בהספק 272 כ"ס, הביצועים נמרצים והטווח עד 435 ק"מ.

לינק אנד קו 02 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

עוד כתבות

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

מי ירוויח מהזזת קברים: מה עומד מאחורי האלימות מול ביתו של אטרקצ'י

בעל השליטה ומנכ"ל אאורה תגבר את השמירה סביב ביתו בשל התפרעות של פלג חרדי קיצוני, בעקבות מציאת קברים באתר בנייה ביהוד ● אטרקצ'י: "מעדיף לשלם מיליונים אבטחה ולא פרוטקשן"

מנכ''ל קרפור ישראל מיכאל לובושיץ בשיחה עם עו''ד דנה טירנגל ליפקה בכנס להגבלים עסקיים ותחרות / צילום: סמדר לוי

מנכ"ל קרפור ישראל: "כולם מפחדים לגעת בחוק המזון"

מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קרפור ישראל, דיבר בכנס של משרד עמית פולק מטלון ושות' על החוק שכולם "מפחדים להתעסק איתו", וחשף כי בקרוב תפתח הרשת סניפים חדשים בחברה הערבית ● חיים ארביב, ראש מחלקת החקירות והמודיעין ברשות התחרות, העביר מסר לשחקניות בענף ● אירועים ומינויים

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: שאטרסטוק

החוקרים שפיתחו עדשות מגע שמאפשרות לראות בעיניים עצומות

קבוצת חוקרים בסין פיתחה עדשות מגע "ביוניות" שמאפשרות לראות בחושך וגם בעיניים סגורות ● חברת הפסיכדליה של איתמר גרוטו מגייסת הון מן הציבור ● קמארי פארמה גייסה מיליונים לפיתוח תרופה למחלות עור גנטיות נדירות ● וחברת אלגן תנסה להציל פגים הסובלים מתת-ספיגה של המעי ● השבוע בביומד

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

מעצרו של בעל השליטה בליאם חריש ביום ההנפקה - חלק מפרשת עזרה ובצרון

מעצרו של אילן מיקנר, מבעלי חברת הבנייה ליאם הנדסה גרופ חריש שהנפיקה אג"ח בשבוע שעבר, הוארך עד מחר ● חשוד בהלבנת הון, עבירות מס, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד ● גם יזם הנדל"ן יוסי אברהמי נחקר בפרשה, אך שוחרר בתום החקירה

עוברים לדירות יקרות יותר / איור: גיל ג'יבלי

ביטוחים, ערבויות ותיקונים: מה צריך לדעת לפני חתימה על חוזה שכירות?

מה גובה הערבות המקסימלי שניתן לבקש משוכר, מי אמור לשלם על ביטוח המבנה, ועל אילו תיקונים אחראי השוכר? ● רגע לפני שהעונה החמה של מעברי הדירה מתחילה, ריכזנו את ההיבטים המשפטיים והכלכליים שכדאי לשים לב אליהם ● המדריך לשוכרים ולמשכירים - חלק שני

מפקד חמאס האחרון שנותר, ומחזיק בידיו את גורל החטופים והרצועה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך סיקרו בעולם את המשט לרצועת עזה, מפקד חמאס האחרון שנותר, והאם איראן הצליחה להשיג מידע מודיעיני של ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הממשלה זימנה את היועמ"שית בהרב-מיארה לשימוע לפני הדחה

הליך השימוע, שנקבע ליום שלישי הבא, נועד להתקיים כשלב לפני ההחלטה הצפויה של ועדת השרים להמליץ על הדחת היועמ"שית - המלצה שאותה צפויה לאמץ הממשלה ● הסיבה להדחה, לפי מכתב הזימון לשימוע: "התנהלות בלתי הולמת וחילוקי דעות מהותיים וממושכים עם הממשלה, שיוצרים מצב שמונע שיתוף-פעולה יעיל"

מנכ''ל אפל טים קוק / צילום: ap, Jeff Chiu

מה צפוי הערב באירוע המפתחים השנתי של אפל?

ענקית הטכנולוגיה תציג השנה את הפיתוחים הצפויים למערכת ההפעלה שלה ● המשקיעים מחכים לראות את החידושים בגזרת הבינה המלאכותית במכשירי אפל ● הצטרפו לסיקור החי באתר גלובס החל מ-20:00

וושינגטון

מוואלה לחדשות 12: התפקיד החדש של ברק רביד

העיתונאי והפרשן המדיני ברק רביד יעזוב את וואלה וימונה לפרשן חדשות 12 בוושינגטון ● יחליף את יונה לייבזון, ששימשה בתפקיד מאז 2019

אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בת''א / צילום: Shutterstock

התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ

אחרי שנים של עיכובים, משרד התחבורה קיבל תוספת של 250 מיליון שקל לשיפור התחבורה הציבורית בקווים ובתדירות ● אך התוכנית טרם גובשה, ובינתיים בממשלה מתכננים לקצץ שליש

שבבים

המניה זינקה ב-1,600%, והמנכ"ל יקבל אופציות בכמעט 30 מיליון שקל

חברת בדיקות השבבים קווליטאו, שנסחרת בתל אביב לפי 1.4 מיליארד שקל, מבקשת לשדרג את תנאי העסקתו של המנכ"ל יעקב הרשמן, כך שיתאמו את הסטנדרטים של עמק הסיליקון שבו היא פועלת

נתניהו הורה להדיח את רוב חברי הוועדה שבוחנת מינויים בכירים. זו המשמעות

"ועדת המינויים" אמורה לבחון את המועמדים למשרות בכירות ורגישות ● אבל היא נותרה ללא יו"ר, וראש הממשלה הורה להדיח את רוב החברים ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

איך להתגבר על הפחד בתקופה תנודתית בשווקים / צילום: Shutterstock

איך להתגבר על הפחד ולהיכנס חזרה לשוק מניות תנודתי ולא צפוי

שוק המניות האמריקאי כיום גורם לרבים מהמשקיעים לרצות לצרוח, או לרדת מרכבת ההרים ולחכות בצד הדרך עד שתחזור למסלול ● זה דורש יכולת תזמון שוק שלרבים אין סיכוי לאמץ ● איך בכל זאת מתגברים על ה־FOGI - הפחד מכניסה לשוק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בת"א; אורמת קפצה בכ-7%, פרטנר ירדה ב-5%

מדד ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים בסוף השבוע ● מדד ת"א 35 שבר שיא חדש בין היתר בזכות מניות הביטוח ● לאחר שבוע אדום במיוחד, טסלה התאוששה ביום שישי האחרון ● דוח התעסוקה בארה"ב הפתיע לחיוב, מה צפוי בנתוני האינפלציה השבוע? ● וגם: ההמלצה החמה של בנק אוף אמריקה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וורנר ברדרס עולה ב-7%, רובינהוד צוללת ב-5%

נאסד"ק עולה ב-0.5% ● הדאקס יורד בכ-0.6% ● הניקיי עלה בכ-0.9% ● היום יתקיימו בלונדון שיחות בין נציגי סין וארה"ב, במטרה להתניע מחדש מו"מ על הסכם סחר בין המעצמות ● על רקע המכסים של הנשיא טראמפ - היצוא הסיני לארה"ב צנח במאי בשיעור החד ביותר מזה חמש שנים ● טסלה צפויה לרכז עניין, לאחר שצנחה בסוף השבוע על רקע העימות המתוקשר בין המנכ"ל אילון מאסק לנשיא טראמפ

אילוסטרציה: Shutterstock

"מה אם ינסו לחטוף אותנו?": הצרה שמאיימת על משפחת הביטקוין

משפחת הביטקוין מהולנד הפכה לתופעה עולמית אחרי שמכרה את רכושה ב-2017 והמירה אותו בביטקוין ● כעת, בשל התגברות החטיפות האלימות של מחזיקי המטבע הדיגיטלי, בני המשפחה נאלצים להוריד פרופיל ולשדרג את אמצעי האבטחה שלהם

בואנוס איירס, ארגנטינה / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

סער וסמוטריץ' מתגאים "בבשורה אדירה", אבל היא תעלה לנו ביוקר

השרים הודיעו על קידום טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, אך לפי גורמי המקצוע, מעט נוסעים יטוסו בהן, והמהלך עשוי לייקר טיסות אחרות ומבוקשות - למשל לארה"ב

מייסדי למונייד, דניאל שרייבר ושי וינינגר / צילום: דור מלכה

חברת הביטוח הדיגיטלי שכבר שווה יותר ממגדל ומכלל

חברת למונייד מתקרבת לשווי של 3 מיליארד דולר, אך מתקשה לשמור על יציבות בשל החיבה היתרה של השורטיסטים למניה ● נשיא החברה, שי וינינגר: "השוק מתחיל להאמין בסיפור שלנו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות; אל על עלתה ביותר מ-3%, ג'י סיטי ירדה ב-4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ● קרן פימי מכרה מניות אורביט - המניה ירדה במסחר ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים ● מניית האנרגיה אורמת הוסיפה אתמול לשוויה מיליארד שקל ביום אחד, בזכות שני אנשים ● האם הפד עומד להוריד ריבית מוקדם מהצפוי? ● וגם: בנק אוף אמריקה מפרסם סקירות עדכניות על ענקיות הטכנולוגיה אנבידיה, אמזון, אלפאבית וברודקום

הקוטג' בשכונת יובלים א' / צילום: עינת ורדי

בכמה נמכר קוטג' בשכונה החדשה בקריית שמונה?

קוטג' בשכונת יובלים א' שבקריית שמונה נמכר תמורת 2.1 מיליון שקל, כאשר קוטג' מאותו פרויקט נרכש לפני חמש שנים במחיר של 1.4 מיליון שקל ● מספר העסקאות בעיר עדיין נמוך בכ־50% מלפני המלחמה, אך נראה שהמחירים חוזרים לעצמם