גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסירות עולות, אבל השוק לא צומח: כך נוצרה אשליית הביקושים בענף הרכב

נתוני מסירות הרכב של החודשים ינואר-מאי נראים שגרתיים, אך מבט מקרוב מגלה מציאות פחות יציבה ● מלאים סמויים מכבידים על הענף, החדירה הסינית שוברת שיאים, ומותגים שהיו אלמונים עד לאחרונה כובשים את טבלת המסירות ● ואיך קרה שהפלח החשמלי נותר מאחור?

כלי רכב חדשים. נוצרה אשליה של ביקושים בענף הרכב בישראל / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים. נוצרה אשליה של ביקושים בענף הרכב בישראל / צילום: Shutterstock

נתוני מסירות הרכב התקופתיים לחודשים ינואר-מאי, שפורסמו בשבוע שעבר, עשויים ליצור את הרושם ש"עולם כמנהגו נוהג". כ־142 אלף כלי רכב חדשים נמסרו בחמשת החודשים הראשונים, עלייה של 10.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי לבדו נרשמו כ־26 אלף מסירות, עלייה של כ־16%.

בלעדי | התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ
החל מ־190 אלף שקל: הטויוטה החשמלית ששוברת את החרם הטורקי בדרך לישראל
מבחן דרכים | רק יצרן סיני עם מוטיבציה יכול לספק רכב כזה במחיר כזה

יהיה מי שיכנה את הנתונים "תיקון חיובי מתבקש" לאור הירידה בעצימות המלחמתית שאפיינה את התקופה המקבילה אשתקד. אבל מבט בוחן יותר מגלה תמונה שונה בתכלית של שוק במצוקה, עם פוטנציאל לשינויים דרמטיים בהמשך הדרך. המלאים הגדולים ממשיכים להכביד על השוק, מאזן הכוחות התחרותי ממשיך להשתנות באופן דרמטי לטובת כלי הרכב הסינים, והעדפות הלקוחות משתנות.

מצוקת המלאים הסמויה

נתוני המסירות התקופתיים הרשמיים כוללים גם כלי רכב שהיבואן ביצע להם רישוי על שמו. בענף מעריכים כי בין 15 ל־20 אלף כלי רכב שנכללים בנתוני ינואר-מאי הם בבחינת כלי רכב ב"רישוי עצמי" של היבואנים (מה שמכונה גם "גיולים" בסלנג של הענף). מדובר בעצם בכלי רכב שלא מצאו קונה בטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורם - ולפיכך היבואנים מחויבים על־פי חוק לרשום אותם על שמם.

עוד אלפי כלי רכב נרשמו על שם חברות ליסינג, שבשליטת יבואני רכב, וחלקם לפחות מיועדים למכירה חוזרת - כלומר לא עבור חוזי ליסינג. אלה עתידים להיפלט לשוק בהמשך השנה בתור "אפס קילומטרים" בהנחות משמעותיות, ובינתיים הם יוצרים אשליה של צמיחה במסירות.

קיימת מחלוקת בענף לגבי ההיקף המדויק של המלאים הללו, אבל בשטח אפשר למצוא אינדיקציות להיקף התופעה. אחת מהן היא כמות חריגה של כלי רכב בסוכנויות הרכב ובמגרשי מכר ברחבי הארץ, שנושאים עליהם את הסטיקר "שלם וקח". כלומר, אלה כלי רכב שכבר עברו רישוי ומוכנים להעברה מיידית ללקוח משלם.

אינדיקציה נוספת היא היקף מבצעי המכירות בענף הרכב. בחודש מאי בלבד ספרנו כמעט 14 מבצעים - לא כמות אופיינית לתקופה כה מוקדמת בשנה. המבצעים מקיפים גם דגמים שהושקו ממש לאחרונה לצד דגמים שנחשבים "מבוקשים". מנגד, הם לא כוללים את המבצעים הנפרדים של חברות הליסינג, שחלקן "תקועות" כיום עם מלאים.

הנחת העבודה של יבואנים רבים בסוף 2024 הייתה שהביקוש הטבעי בשוק ינקז תוך רבעון או שניים את המלאי הענק שיובא ושוחרר ממכס בשנה שעברה, בעיקר של כלי רכב חשמליים. אבל זה לא קרה בגלל כמה סיבות, ובראשן כניסה מואצת של דגמי הייבריד ופלאג־אין מוזלים מתוצרת סין.

בנוסף לקוחות רבים מעכבים את החלטות הרכישה עד להתבהרות תוצאות מלחמת המחירים וטכנולוגיות ההנעה או שמעדיפים "לחכות לדבר הבא". יש גם רבים שמתקשים מאד למכור את רכבם החשמלי המשומש כדי להחליף אותו בדגם חדש.

וברקע עדיין קיימת אווירה שלילית במשק שמקורה בחוסר ודאות ביטחונית, גיוסי מילואים נרחבים, מלחמת סחר מתעצמת בעולם ועוד גורמים שמשפיעים לרעה על נכונות הצרכנים להתחייב כעת להוצאות משמעותיות.

קצב חדירה חסר תקדים

נתוני המסירות מלמדים גם על הקצב הדרמטי שבו עובר שוק הרכב הישראלי, מסטטוס של שוק רכב "מערבי", עם דומיננטיות של מותגי רכב מאירופה, יפן וקוריאה, לשוק "סיני". אינדיקציות לכך נמצאות בנתוני המסירות התקופתיים. נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין ממשיך לעלות בקצב מואץ ובחודשים ינואר-מאי עמד על כ־28%, בזכות כמעט 40 אלף מסירות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד עמד חלקן של הסיניות בסך המסירות על כ־22.7% "בלבד". באירופה נע חלקן באותה תקופה סביב 4%.

זה נתון מרשים, אבל זו עשויה להיות רק התחלה. בחודש מאי לבדו כ־36.5% מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל היו מתוצרת סין, שיא בהשוואה לכל מדינה מפותחת במערב (לעומת נתח של 17.8% במאי אשתקד).

האצת החדירה הסינית לישראל ב־2025 נובעת ממספר סיבות, בראשן שינוי תמהיל היבוא והרכישות של רכב סיני. עד סוף 2023 רוב כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין שנמסרו בישראל היו חשמליים לגמרי. ב־2024 החל טפטוף של דגמים עם מנועי בנזין, שכוונו בעיקר לציי רכב. אבל בסוף אותה שנה הסכר נפרץ עם מבול של דגמים בעלי הנעת פלאג־אין והייבריד עם יחס מחיר־מפרט שלמערביים אין עליו מענה כרגע. בחודשים האחרונים המבחר מתרחב גם למנועי בנזין מקובלים.

התוצאה היא צונאמי של מסירות סיניות. הדוגמה הבולטת ביותר היא הקרוס־אובר J7 של המותג JAECOO של צ'רי הסינית, שעד אמצע השנה שעברה היה מותג אנונימי לחלוטין בישראל ובעולם. בין ינואר־מאי 2025 הדגם הזה הפך "בן־לילה" לנמכר ביותר בישראל עם כ־7,200 מסירות, תוך שהוא עוקף להיטי מכירות ותיקים כמו יונדאי קונה וטויוטה קורולה קרוס.

לשם השוואה, בשוק הבריטי הענק, שבו נמכרים מדי שנה מעל 2 מיליון כלי רכב חדשים, המותג ג'אקו מסר באותה תקופה קצת פחות מ־1,800 כלי רכב. זה לא הכול. לדגם הזה יש גם אח כמעט תאום מבית משפחת היצרנית הסינית צ'רי ושמו טיגו 8 פרו, שתפס את המקום התשיעי בטבלת המסירות בינואר מאי עם כ־2,900 מסירות. כלומר, משפחת דגמים סינית חדשה ביצעה למעלה מ־10,000 מסירות מתחילת השנה.

גם דירוג המסירות לפי יצרנים מראה עד כמה מהירה "הפלישה" הסינית. אומנם את רשימת המסירות בחודשים ינואר-מאי הובילו "יצרני הבונקר" המוכרים של שוק הרכב הישראלי ובראשם קבוצת יונדאי מוטורס (עם המותגים יונדאי וקיה) וטויוטה. אבל למקום השלישי, בפער קטן מטויוטה, זינקה קבוצת צ'רי הסינית, שיש לה כיום בישראל שלושה מותגים ובקרוב חמישה.

מה יאט את הסינים?

כרגע נראה כי הדבר היחיד שעשוי להאט את הכיבוש הסיני של שוק הרכב הישראלי הוא היצרנים הסינים עצמם. לצד סיפורי ההצלחה המלחמה התחרותית הקשוחה בין המותגים כבר גובה קורבנות, ויש מותגים שהיבואנים שלהם משלמים מחיר לא קטן.

הנהירה לרכבי הייבריד ופלאג־אין סיניים יוצרת בעיה עבור מותגים שמתמקדים ברכב חשמלי בלבד. התוצאה היא שהפלח החשמלי רשם מתחילת השנה ירידה של כ־27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הדוח מגלה שכמעט עשרה מותגי רכב סיניים, חלקם חדשים בשוק, לא עוברים את הרף של 500 מסירות בינואר-מאי, וזאת למרות השקעה לא מבוטלת בשיווק ופרסום. ואם לוקחים בחשבון שלפחות עוד ארבעה מותגים סיניים צפויים להיכנס לישראל עד סוף השנה, לא מן הנמנע שנתחיל לראות תהליך הכחדה פנימי.

ולבסוף קיים באופק חסם נוסף שהוא תקנות יורו 7 החדשות והמחמירות, שייכנסו לתוקף בשנה הבאה וישפיעו בעיקר על מנועי בנזין, הייבריד ופלאג־אין. התקנות האלה עתידות להוציא מהתחרות אפילו מותגים מבוססים מאירופה, מיפן ומקוריאה, וספק אם מותגים סיניים רבים יוכלו לעמוד ב"דד־ליין".

עוד כתבות

אילון מאסק לצד דונלד טראמפ במהלך מסע הבחירות לנשיאות / צילום: Alex Brandon

האם טראמפ יסתדר בלי הכסף של מאסק בבחירות האמצע בארה"ב?

שינוי הכיוון של אילון מאסק - שתרם לטראמפ 300 מיליון דולר כמעט בבחירות 2024 - מטלטל את המפלגה הרפובליקאית כולה ● העימות הפומבי בינו לנשיא חושף את הסדקים שבין הון לשלטון ומעורר סימני שאלה לגבי עתידה הפוליטי והכלכלי של המפלגה לקראת בחירות האמצע ב-2026

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

מעצרו של בעל השליטה בליאם חריש ביום ההנפקה - חלק מפרשת עזרה ובצרון

מעצרו של אילן מיקנר, מבעלי חברת הבנייה ליאם הנדסה גרופ חריש שהנפיקה אג"ח בשבוע שעבר, הוארך עד מחר ● חשוד בהלבנת הון, עבירות מס, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד ● גם יזם הנדל"ן יוסי אברהמי נחקר בפרשה, אך שוחרר בתום החקירה

שבבים

המניה זינקה ב-1,600%, והמנכ"ל יקבל אופציות בכמעט 30 מיליון שקל

חברת בדיקות השבבים קווליטאו, שנסחרת בתל אביב לפי 1.4 מיליארד שקל, מבקשת לשדרג את תנאי העסקתו של המנכ"ל יעקב הרשמן, כך שיתאמו את הסטנדרטים של עמק הסיליקון שבו היא פועלת

דונלד טראמפ ואילון מאסק. קרע ביחסים / צילום: ap, Brandon Bell

עשרות מיליארדים על הכף: המכה שעסקי מאסק עשויים לספוג

מי יותר חזק - נשיא ארה"ב או האיש העשיר בעולם? התשובה לשאלה הזאת הולכת ומתגבשת בימים אלו מעבר לים, כשהברית בין אילון מאסק לדונלד טראמפ מתנפצת בסכסוך מתוקשר ● המומחים מעריכים כי מאסק מסכן הון עתק ביריבות עם טראמפ, בעיקר בשל הסיכון לרגולציה "נקמנית" שתפגע בעסקי טסלה, ברשת איקס וב־SpaceX ● ובכל זאת, גם מאסק יכול להשיב מלחמה לבית הלבן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וורנר ברדרס עולה ב-7%, רובינהוד צוללת ב-5%

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● בורסות אירופה ננעלו בירידות קלות ● הניקיי עלה בכ-0.9% ● היום יתקיימו בלונדון שיחות בין נציגי סין וארה"ב, במטרה להתניע מחדש מו"מ על הסכם סחר בין המעצמות ● על רקע המכסים של הנשיא טראמפ - היצוא הסיני לארה"ב צנח במאי בשיעור החד ביותר מזה חמש שנים ● טסלה ממשיכה להתאושש, לאחר שצנחה בשבוע החולף על רקע העימות המתוקשר בין המנכ"ל אילון מאסק לנשיא טראמפ

מנכ''ל קרפור ישראל מיכאל לובושיץ בשיחה עם עו''ד דנה טירנגל ליפקה בכנס להגבלים עסקיים ותחרות / צילום: סמדר לוי

מנכ"ל קרפור ישראל: "כולם מפחדים לגעת בחוק המזון"

מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קרפור ישראל, דיבר בכנס של משרד עמית פולק מטלון ושות' על החוק שכולם "מפחדים להתעסק איתו", וחשף כי בקרוב תפתח הרשת סניפים חדשים בחברה הערבית ● חיים ארביב, ראש מחלקת החקירות והמודיעין ברשות התחרות, העביר מסר לשחקניות בענף ● אירועים ומינויים

דקלה צ'צ'קס אקסלברד, מנכ''לית פוליפיד / צילום: יוסי לזרוב

חברת הביומד הישראלית הצליחה בניסוי קליני, והמניה מזנקת

פוליפיד הודיעה על הצלחה של ניסוי שלב III במוצר למניעת זיהומים בניתוחים, אחרי שניסוי קודם בו נכשל ● המוצר עשוי להגיע לשוק ב-2026 ● מניית החברה איבדה כ-99% מערכה מאז ההנפקה בנאסד"ק ● המניה מזנקת בחדות בוול סטריט

מייסדי למונייד, דניאל שרייבר ושי וינינגר / צילום: דור מלכה

חברת הביטוח הדיגיטלי שכבר שווה יותר ממגדל ומכלל

חברת למונייד מתקרבת לשווי של 3 מיליארד דולר, אך מתקשה לשמור על יציבות בשל החיבה היתרה של השורטיסטים למניה ● נשיא החברה, שי וינינגר: "השוק מתחיל להאמין בסיפור שלנו"

מנכ''ל אפל טים קוק / צילום: ap, Jeff Chiu

מה צפוי הערב באירוע המפתחים השנתי של אפל?

ענקית הטכנולוגיה תציג השנה את הפיתוחים הצפויים למערכת ההפעלה שלה ● המשקיעים מחכים לראות את החידושים בגזרת הבינה המלאכותית במכשירי אפל ● הצטרפו לסיקור החי באתר גלובס החל מ-20:00

הספינה מדלן לפני תפיסתה בידי כוחות צה''ל / צילום: Reuters, Salvatore Allegra

היאכטה ששטה לעזה נעצרה; הפעילים טוענים כי "נחטפו במים בינלאומיים"

כוחות ישראלים השתלטו על הספינה "מדלן" כשזו התקרבה לחופי עזה ● מארגני המשט הפרו-פלסטיני החלו לעלות לרשתות החברתיות קטעי וידאו שהוכנו מראש, בו הם טוענים כי "נחטפו" ע"י כוחות צה"ל ● משרד החוץ: "הפעילים יושבו למדינותיהם אחרי שיילקחו לנמל אשדוד"

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

רשות המסים מחפשת 24 מיליארד שקל, מי ישלם את המחיר

המלחמה נותנת אותותיה על הכנסות המדינה, והאוצר הגדיל את יעד הגבייה ב־5%, שמוערכים בכ־24 מיליארד שקל ● ברשות המסים מבטיחים שלא להשית את הנטל על כלל האזרחים, אלא לפנות לאפיקים אחרים כגון העמקת הגבייה בתוכנית "חשבוניות ישראל" וטיפול בתיקים שבמחלוקת מול חברות ענק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי נגד חזרת הפועלים הפלסטינים: "חיבלו כאן בפרויקטים"

בשיחה עם משקיעי י.ח דמרי לרגל פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2025, אמר בעל השליטה והמנכ"ל יגאל דמרי: "אנחנו צריכים להשתדל לא להיות תלויים בפלסטינים" ● לדבריו, "כשעבדנו עם הפועלים הפלסטינים, היו הרבה מאוד חבלות בהרבה פרויקטים. מה לעשות? הם לא אוהבים אותנו"

נתניהו הורה להדיח את רוב חברי הוועדה שבוחנת מינויים בכירים. זו המשמעות

"ועדת המינויים" אמורה לבחון את המועמדים למשרות בכירות ורגישות ● אבל היא נותרה ללא יו"ר, וראש הממשלה הורה להדיח את רוב החברים ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

וושינגטון

מוואלה לחדשות 12: התפקיד החדש של ברק רביד

העיתונאי והפרשן המדיני ברק רביד יעזוב את וואלה וימונה לפרשן חדשות 12 בוושינגטון ● יחליף את יונה לייבזון, ששימשה בתפקיד מאז 2019

בית חולים / אילוסטרציה: Shutterstock, Spotmatik Ltd

דוח השוויוניות בבריאות מגלה: עדיף להיות יהודי תושב המרכז

משרד הבריאות פרסם את דוח השוויוניות בבריאות, העוסק בשוויון הגאוגרפי והמגזרי במערכת הבריאות ● מבחינת תוחלת החיים יש פער של כשלוש שנים בין המגזר היהודי לערבי, כאשר מחוזות המרכז ויו"ש מובילים באריכות-הימים ● הנתונים מתייחסים ל-2023, ובשנים 2024-2025 השקיע המשרד כ-300 מיליון שקל בתוכניות ייעודיות לפריפריה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות; אל על עלתה ביותר מ-3%, ג'י סיטי ירדה ב-4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ● קרן פימי מכרה מניות אורביט - המניה ירדה במסחר ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים ● מניית האנרגיה אורמת הוסיפה אתמול לשוויה מיליארד שקל ביום אחד, בזכות שני אנשים ● האם הפד עומד להוריד ריבית מוקדם מהצפוי? ● וגם: בנק אוף אמריקה מפרסם סקירות עדכניות על ענקיות הטכנולוגיה אנבידיה, אמזון, אלפאבית וברודקום

מיקי לוי, יו''ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"המהלכים האחרונים במשכנתאות עלולים להוביל למשבר סאב פריים חמור"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ מיקי לוי, קרא למבקר המדינה להוציא דוח בנושא ● נציגת הפיקוח על הבנקים אמרה בדיון: "שיעור המשכנתאות בפיגור אינו עולה על אף זעזוע המלחמה" ● נציג רשות התחרות: "לא רואים תיאומים בין הבנקים, אך הנושא נמצא במעקב"

אלי כהן, מנכ''ל כללית / צילום: באדיבות קופ''ח כללית

שר הבריאות דורש לברר מדוע מנכ"ל כללית פורש מתפקידו

שר הבריאות אוריאל בוסו דורש לברר את הסיבות לכך שאלי כהן פורש מתפקידו כמנכ"ל קופ"ח כללית לאחר שלוש שנים ● כהן הוא המנכ"ל השלישי שלא משלים כהונה בקופת החולים

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: מיטב טרייד

המיליונרים של מיטב: המניה בשיא, והבכירים נפגשים עם הכסף

לאחר זינוק של כמעט 100% במניית מיטב מתחילת השנה, שורה של בכירים בבית ההשקעות מכרו מניות - ובראשם מנכ"ל זרוע המסחר העצמאי, שמימש מניות במעל 5 מיליון שקל, ומנהל השקעות הגמל והפנסיה

הקוטג' בשכונת יובלים א' / צילום: עינת ורדי

בכמה נמכר קוטג' בשכונה החדשה בקריית שמונה?

קוטג' בשכונת יובלים א' שבקריית שמונה נמכר תמורת 2.1 מיליון שקל, כאשר קוטג' מאותו פרויקט נרכש לפני חמש שנים במחיר של 1.4 מיליון שקל ● מספר העסקאות בעיר עדיין נמוך בכ־50% מלפני המלחמה, אך נראה שהמחירים חוזרים לעצמם