גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטה של האחים אמיר: אריזה מחדש והקפצת מחיר

מדפי שופרסל התמלאו בחודשים האחרונים בשורת מותגים חדשים, מטואלטיקה עד מזון, שמחליפים למעשה את המותג הפרטי שנשא את שמה של הרשת ● המהלך שמובילים בעלי השליטה שלומי ויוסי אמיר, מאפשר לשופרסל להפנות את האחריות אל הספקים ● וגם: איך קורה שמכולות שכונתיות מוכרות מוצרי שופרסל במחיר נמוך יותר?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום
שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

במרץ אשתקד הפכו האחים שלומי ויוסי אמיר לבעלי המניות הגדולים בשופרסל, וטלטלו אותה מהיסוד. הרבה כבר נכתב על חילופי ההנהלה, הפיטורים והיחסים המחודשים עם הספקים. ואולם, אחד השינויים המשמעותיים ביותר שחלו במדפי הרשת בתקופה האחרונה נרשם מתחת לרדאר, בתחום המותג הפרטי: מצד אחד נשמעו קולות שהספידו אותו, ומצד שני בשופרסל חזרו ואמרו שהוא לא נעלם, אלא משנה את פניו. כעת מתבררת התמונה בעניין המהפכה השקטה שמובילים בעלי השליטה החדשים.

השוכרים בפנייה חריפה לקניונים: "אתם מתפרנסים מאיתנו כל השנה, איפה אתם?"
בית המשפט קיצץ במאות אלפי שקל היטל ההשבחה שעיריית ת"א גבתה
תצטרכו לעשות כמה פשרות עם הרכב הזה. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

בימי המנכ"ל הקודם של שופרסל, אורי וטרמן, לא היה קושי בזיהוי המוצרים של הרשת. הם נשאו בגאון את שמה, יצרו בידול והלכו ותפסו נתח גדל מהסל של הצרכנים. הנתונים דיברו בעד עצמם: ברבעון הראשון של 2023, עמד נתח המותג הפרטי על 28.4% מכלל המכירות של שופרסל. אלא שמאז הכיוון השתנה - ברבעון הראשון של 2024 הוא ירד ל־24%, וברבעון הראשון של השנה הנוכחית - ל־19.6% בלבד.

לא מדובר בירידה מינורית, ויש לה שני הסברים עיקריים: הראשונה היא שבעבר נכנסו מוצרים לא רלוונטיים לקטגוריית המותג הפרטי, כמו ביצים למשל. השנייה היא שרוב המוצרים במותג הפרטי של שופרסל בוטלו והוחלפו במותגים חדשים שעומדים בפני עצמם, שנקראים "מותגים נשלטים". כמעט אף אחד מהם לא משוייך לשופרסל, ולעתים אין כל אזכור לרשת - לא כמשווקת ולא כיבואנית.

האחים אמיר הבטיחו לגייס לרשת יותר ספקים קטנים על מנת להפעיל לחץ על הגדולים, ואכן, מדפי שופרסל התמלאו בחודשים האחרונים בעשרות שמות חדשים: XPO, בית יהודה MONRO, SURINIA, סיישל, סלה, שדה יהודה, Bambino, LU, VOILA ועוד. אך לא מדובר ביצרנים קטנים ובוטיקים כפי שאנו אולי מדמיינים, אלא בפעילות ענפה ביותר של שופרסל. למעשה, שופרסל המציאה פרוטפוליו שלם של מותגי ניקיון, פארם, קורנפלקס, דבש, טחינה, עוגיות, טונה ומה לא. ישנם אפילו יינות שמיוצרים במיוחד עבור הרשת - גלבוע, נריה וחלמיש.

טחינה ''סלה'' של שופרסל / צילום: שירה ספיר

ההפרדה הזאת מפנה אל היצרן את כל האחריות - מתביעות ייצוגיות ועד ריקולים - וחוסכת לשופרסל לא מעט כסף, בין השאר על ידי קיצוץ כוח האדם במחלקת שירות הלקוחות ובקרת האיכות, כמו גם במחלקת המותג הפרטי, שפוטרה כמעט בשלמותה. אילו מוצרים כן נושאים את השם "שופרסל" על גבי האריזה? מגבונים, מטליות, ופריטים זולים בעיקר - באופיים ובתמחורם.

אז למה בעצם הקמעונאית הגדולה בישראל מסתתרת מאחורי שמות לועזיים ואריזות מעוצבות היטב? בשופרסל מדברים על איכות ומיתוג שמאיימים על נתח השוק של הספקים הגדולים, ומתמרצים אותם להעניק יותר מבצעים. כך, בזמן שאף ספק גדול לא "ישקשק" כשבקטגוריה שלו קיים מותג זול יותר תחת התווית "שופרסל", האיום גדל כשמגיע שם מפתה יותר שמציג איכות שמתקרבת לזו של הספק המוביל.

עוד מילות מפתח הן "מנועי צמיחה", כלומר חדירה לנקודות מכירה נוספות שבהן ניתן לשווק את המוצרים. כאן נכנסים לתמונה סניפי הסיטונאות של שופרסל הנקראים "המפיץ", הממוקמים באשדוד, באר יעקב, באר שבע וחיפה. אליהם מגיעים לא מעט בעלי עסקים, כשהם מנצלים את כוחה העצום של שופרסל בתנאי סחר מול הספקים שלה. אך אם בעבר אותם בעלי עסקים לא מכרו את המותג הפרטי של שופרסל בחנויות שלהם, כיום אפשר למצוא טונה SURINIA או שימורי בית יהודה במכולת השכונתית, לעיתים במחיר נמוך יותר מהמחיר בסניף שופרסל הקרוב.

תחרות פנימית

זאת ועוד, לצד המותגים החדשים, בשנה האחרונה שופרסל החזירה לחיים רשת ישנה בשם יוניברס - פורמט דיסקאונט משנות ה־90 שפועל במיקומים של סניפי "שופרסל דיל" לשעבר. היוניברסים מציעים חוויית קנייה מוזלת: לא מסדרים סחורה על מדפים אלא משאירים מוצרים בארגזים, חוסכים בכוח אדם - ומגלמים זאת במחיר. המחירים שם נמוכים יותר מאשר ברשת האם, אבל שום סממן - שלט, מיתוג או אפילו שקית - לא מסגיר שמדובר בשופרסל. רק בקבלה תמצאו את שמה, באותיות קטנות.

שופרסל, כך נראה, מקימה תחרות פנימית: בין יוניברס, דיל, אקספרס והמפיץ, כל פורמט פונה לפלח אחר באוכלוסייה - לקוחות מבוססים בעיר, משפחות בפריפריה, בעלי עסקים קטנים.

אך נשאלות השאלות - למה המותג הפרטי מסתתר מאחורי שמות לא מוכרים, האם בכובעו החדש הוא מה שיעזור להוריד את יוקר המחיה המשתולל בישראל והאם זו בכלל המטרה?

פסטה ''פרלי'' של שופרסל / צילום: שירה ספיר

"מבלבל את הצרכן"

"שופרסל מנסה לייצר ערך צרכני, לייצר שינוי בתפיסה הצרכנית לגבי מותג פרטי, ולייצר מותגים עם שמות בינלאומיים. אבל זה מבלבל את הצרכן עוד יותר, וסולל את הדרך בעצם לעליות מחירים, ולא רק של המותג הפרטי שלהם אלא של הספקים ושל כל השוק", אומר גורם בשוק הקמעונאות.

והרי, המותג הפרטי הוקם מלכתחילה כדי להוות חלופה צרכנית משתלמת, אך כשהטונה של שופרסל עולה יותר לגרם מאשר טונה סטארקיסט (25.90 שקלים ל־140 גרם מול 25.90 שקלים ל־140 גרם, בהתאמה), או כשהמחיר של קורנפלקס מונרו (17.90 שקלים ל־750 גרם) לא זול בצורה משמעותית מזה של יוניליוור (20.90 שקלים ל־850 גרם), מה האינטרס של הספק המוביל להוריד את המחירים?

"הם לא רק שינו את השמות, אלא גם את גודל האריזות, כך שאי אפשר לערוך השוואה ולהגיד שזה המוצר שהיה לפני שנה. הברקוד אחר, השם אחר, היצרן אחר, והעלאת המע"מ עוזרת עוד יותר לטשטש את זה", אומר הגורם. "יחד עם המלחמה, כשהקשב מוסט ואנשים לא יוצאים לרחובות על יוקר המחיה, זה חלון הזדמנויות להעלאת מחירים, לצמצום אריזות, ולעשות כל מה שצריך כדי להגדיל את שורת הרווח".

"שופרסל לא באמת משלמת יותר לספקים הגדולים, למרות עליות המחירים", מוסיף אותו גורם. "הם שיפרו את תנאי הסחר משמעותית, בטח במשא ומתן האגרסיבי שהאחים אמיר מנהלים. הרי הודעות על התייקרויות הן בסיס לשיפור תנאי הסחר של הרשת. כשחברה ענקית כמו שופרסל קונה בכמויות שהיא קונה, אף אחד לא רוצה להסתכסך איתה. לפני שנתיים-שלוש, כששופרסל יצאה מול תנובה ויוניליוור ובסוף היו כותרות שהיא 'נכנעה', גם אז הצרכן לא פגש את העלאות המחירים עליהם הספקים הודיעו בהתחלה".

קורנפלקס ''מונרו'' של שופרסל / צילום: שירה ספיר

המהלך החדש

"יש את המתחרים הקיימים, ויש את המתחרים ששופרסל יוצרת לעצמה, כמו יוניברס, תוך כדי שמירה על שופרסל כדי להראות שהרווחיות נשמרת", מסבירה דניאלה רז־ויינרב, סמנכ"לית מידע ומנהלת המחלקה הכלכלית ב־Coface Bdi.

"זו אסטרטגיה של חברה - יש את המותג היקר יותר, יש את הסופרים השכונתיים בהם מסתכלים על הנוחות והשירות, ויש את הרשת שפונה לקהל החרדי עם המשפחות הגדולות. בסופו של דבר הם יצטרכו לעשות איזון. למה הם מקימים מחדש את כל המותגים תחתם? כדי לשפר את הצעת הערך שלהם. יוקר המחיה בפני עצמו משפיע על העדפות הצרכנים, שעושים ויתורים כשהם הולכים לסופר. ולדעתי שופרסל מבינים זאת, ויעלו את הצעת הערך. ילכו אליהם לא כי הם הכי זולים, אלא מסיבות אחרות, מכיוון שלאותו צרכן הצעת הערך שהם מציעים היא הכי טובה".

בשופרסל מתעקשים שהצעות הערך שהם נותנים ללקוחות ישנו את השוק, כמו למשל המהלך האחרון של הרשת: תוכנית למחזיקי כרטיס האשראי שנקראת SBOX (כן, שוב לועזית), שמאפשרת לרכוש מוצר מסוים מתוך רשימה בחמישה שקלים, על כל 100 שקלים בחשבון הסופי. החודש, ניתן לקנות סבון כלים של פלמוליב 750 מ"ל בחמישה שקלים, קופסת שוקולד השחר או מגבוני Bambino, ככל שהחשבון גבוה יותר כך ניתן להוסיף יותר מוצרים בחמישה שקלים. גימיק חמוד, אבל כדי לנצל אותו חייבים להחזיק בכרטיס אשראי של שופרסל.

מגבת נייר ''LU'' של שופרסל / צילום: שירה ספיר

יש לציין שבשנה האחרונה שופרסל ניתקה את כל שיתופי הפעולה עם מועדונים אחרים, ע"ע הפרידה המתוקשרת מחבר, וכיום מתמקדת בחברי המועדון שלה. נציין גם כי בהשוואת סל קנייה שבוצע בחג שבועות ע"י המועצה לצרכנות ולסחר הוגן, התמקמה שופרסל דיל כרשת הרביעית הכי יקרה, אחרי מעיין 2000, מחסני מזון וויקטורי. הרשת הזולה ביותר יצאה רמי לוי. באותה סקירה נבדק גם סל מותגים מובילים מול מותגים תחליפיים באותה הרשת - כשבשופרסל עמד ההפרש על 37%, בעוד ברמי לוי ההפרש עמד על 17%.

"חשוב לשים על השולחן ששופרסל היא קודם כל חברה עסקית, שתפקידה להשיא ערך לבעלי המניות, והיעדים שלה מכווני רווח", מוסיפה רז־ויינרב. "כשהצרכן יודע שבזמן שהמכולת השכונתית מתחת לבית לא מקבלת הנחות מהספקים, שופרסל כן מקבלת, והוא מצפה שהיא תגלגל אותן אליו.

"אבל מהבדיקות שנערכות ע"י ארגוני צרכנות, רואים שהיא העלתה את הסל וכאן יש לה בעיה תדמיתית. יש לה זכות להעלות את הרווחים ולגלגל את המחירים לצרכנים, אבל כצרכנים יש לנו את הזכות לצפות ממנה לשמור על הוגנות חברתית, בין אם זה תפקידה או לא. ואת הזכות הזו הצרכנים יממשו אם החברה תפסיד אותם למתחרים".

עוד כתבות

הפגיעה בבת ים ממתקפת הטילים האיראנית / צילום: ap, Ariel Schalit

לישראל היו 35 שנים למגן את העורף. מה קרה בזמן הזה?

המערכה מול איראן גובה מישראל מחיר כבד בעורף ● בעבר כבר נחשפו נקודות החולשה של המיגון בארץ, אבל לא הרבה השתנה ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי המיגון האזרחי במבצע "עם כלביא"

בניין ''ידיעות אחרונות'' בראשון לציון / צילום: כדיה לוי

טלטלה ב"ידיעות אחרונות": אחרי אבי משולם – גם עורכת העיתון סיגל בוכריס־רגב הודיעה על עזיבה

עזיבתה של בוכריס-רגב מגיעה זמן קצר לאחר שנודע כי עורך־על של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשנים האחרונות, אבי משולם, יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים ● בוכריס־רגב כיהנה במגוון תפקידים לאורך 35 שנות עבודתה בקבוצה, ולפי שעה לא ידוע מי יחליפה

שוקלים לדחות את המשכנתא? הסיבה להימנע ולמי זה מתאים

מתווה דחיית המשכנתאות מציע "הקלה" - אבל רוב הבנקים בחרו באופציה שמכבידה דווקא על מי שנפגע מהלחימה ● מהם הפתרונות המוצעים, מה בנק ישראל יכול לעשות כדי להגן על הציבור - ולמה זה הזמן לבנות כרית ביטחון אמיתית?

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ השיק מכשיר טלפון אמריקאי. האם הוא ייוצר בכלל בסין?

לפני פחות משבועיים ארגון טראמפ, המחזיק בנכסיו של דונלד טראמפ, הודיע על השקת טלפון חדש עם קריצה לנשיא ● כעת נראה שבארגון לוקחים צעד אחורה, וה"מיוצר באמריקה" הפך להיות "ידיים אמריקאיות נגעו בכל מכשיר"

אחמדינג'אד במתקן העשרת האורניום בנתנז. אפריל 2008 / צילום: ap

קיצור תולדות הפצצה: כך התכוננה ישראל לקראת תקיפה איראנית במשך 30 שנה

אחרי עשורים של תכנונים, שרטוט קווים אדומים, דחיות והתלבטויות - ישראל תקפה את תוכנית הגרעין של איראן, ולפי חלק מההערכות כמעט בדקה ה-90 ● איך נראתה הדרך לנקודה הזאת, מה השתנה דווקא עכשיו וכמה זה עלה לנו? ● 30 שנה של היערכות, פרויקט מיוחד

איור: Shutterstock

בית המשפט קיצץ במאות אלפי שקל היטל ההשבחה שעיריית ת"א גבתה

מדובר בפסק דין משמעותי, שעתיד לעורר מחלוקת הן מבחינת המשמעות על עיריית ת"א, אך גם מבחינת דרך החישוב של היטלי השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית

נתניהו חושף את ארכיון הגרעין האיראני. רוב הפעילות הייתה סודית / צילום: ap, Sebastian Scheiner

30 שנה של הכנות ו-12 ימים של הפצצות: כמה עלתה ההיערכות למלחמה באיראן?

התשלום הכבד על המלחמה מול איראן - כמיליארד שקל בממוצע ליום - הוא רק המערכה האחרונה בהשתלשלות ארוכת שנים ועתירת הוצאות ● יצאנו לבדוק כמה כסף הוקצה לפרויקט בעשורים האחרונים, ומצאנו: מדובר במשאבי עתק, שאולי סוף סוף אפשר יהיה להפנות לחינוך, בריאות ורווחה ● 30 שנה של היערכות, פרויקט מיוחד

מכון ויצמן ברחובות / צילום: Shutterstock

אחרי נפילת הטיל: מכון ויצמן יוצא בקמפיין מימון המונים למען שיקומו

לצד תרומות גדולות יותר מתורמים מוכרים וחדשים, המכון יוצא ממגדל השן ופונה לקבל את עזרת הציבור ● גם אוניברסיטת בן גוריון יוצאת בקמפיין

עדותו של נתניהו בבית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: מוטי מילרוד

ביהמ״ש דחה את בקשתו השנייה של נתניהו לביטול עדותו

לאחר שעו״ד עמית חדד הגיש לשופטים במעטפה סגורה את לוח הזמנים החלקי של נתניהו לשבוע הקרוב, נדחתה שוב הבקשה לביטול עדות רה"מ ● הבוקר השופטים כתבו בהחלטתם, כי בקשת רה״מ אינה כוללת נימוקים המצדיקים את ביטול הדיונים ● למעשה, הדיונים במשפט נתניהו לא התקיימו מאז שפרצה המלחמה מול איראן

עסקת השבוע / הדמיה: Studio Aiko

ממושב בעוטף למיתר: בכמה נקנתה וילה עם 6 חדרים על מגרש בשטח 800 מ"ר?

וילה בת 6 חדרים בשטח בנוי של 255 מ"ר נמכרה תמורת 2.55 מיליון שקל במיתר ● "מיתר הוא יישוב של צמודי קרקע עם קהילה מאוד מגובשת וחינוך טוב. אין בו כרגע כמעט בנייה" ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון 

מערכת הלייזר מגן אור / צילום: דובר צה''ל

גם הידידה הטובה של ישראל רוצה מערכת לייזר ליירוט טילים

הודו מאיצה את ההשקעה במערכת הגנה אווירית באמצעות לייזר ● איראן מתקשה להתמודד עם הדיוק של הפצצות הישראליות ● החברה האירופית ששואבת השראה מהמל"טים האיראניים ● אירופה מתכננת להכפיל בשלושה את קצב ייצור מטוסי הקרב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטעלי שם-טוב בחדשות 13 / צילום: צילום מסך

היחסים עולים על שרטון: נטעלי שם-טוב פונה במכתב עורך דין נגד חדשות 13, לאחר היעדרות מהמסך

לדבריה של המגישה נטעלי שם-טוב, חברת החדשות לא עמדה בתניות החוזיות בין הצדדים על רצועות השידור שלה ● בנוסף, במכתב צוין כי הופלתה, הושמצה והדירו אותה מקצועית ● הדירקטוריון צפוי להתכנס בשבוע הבא לדון בסוגיה

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב, בהצהרה לאחר התקיפה האמריקאית באיראן / צילום: Reuters, Carlos Barria

דיווח ב-CNN: ממשל טראמפ שוקל להציע לאיראן הטבות גדולות כדי להחזיר אותה לשולחן המו"מ

סבא"א: "נכון לעכשיו, לא קיבלנו כל פנייה רשמית מאיראן על ההחלטה להשעות את שיתוף הפעולה ● חמאס שוב משתלט על הסיוע: "על צה"ל להציג תוכנית תוך 48 שעות" ● וויטקוף: "אני חושב שתהיה לנו הכרזה גדולה על מדינות שיצטרפו להסכמי אברהם" ● מתנחלים הציתו בתים ורכבים ליד רמאללה, הפלסטינים: 3 נהרגו מאש צה"ל ● 50 חטופים - 629 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

למרות המימושים היום, בורסת תל אביב זינקה גם השבוע

מדד ת"א 35 עלה ב-2.5% בסיכום שבועי, מדד הביטוח ב-8.5% ● השקל ממשיך להתחזק מול המטבעות הזרים ● בנק אוף אמריקה: "השקל ימשיך להתחזק ככל שפרמיית הסיכון תרד וזה יסייע להורדת האינפלציה" ● גם הצניחה במחיר הנפט נעצרה. יוליוס בר: "החשש משיבושים משמעותיים באספקת הנפט היה מופרז" ● אנבידיה עקפה אתמול את מיקרוסופט והיא שוב החברה עם השווי הגבוה בעולם

ביל גרוס / צילום: Reuters, REUTERS

המשקיע האגדי פרסם תחזית חדשה. מה הוא צופה לשוק המניות?

ביל גרוס, שנחשב לאחד המשקיעים הוותיקים והמנוסים פרסם תחזית חדשה ברשת X ובה חזה "שוק שורי קטן למניות" ו"שוק דובי קטן" לאג"ח

אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר בשפל של שלוש שנים מול סל המטבעות. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 97.9 מול סל המטבעות, שפל של 3 שנים ● גם מול השקל המטבע האמריקאי נחלש, ונסחר סביב 3.37 שקלים ● מה עומד מאחורי המגמה, והאם הדולר יאבד את מעמדו כמטבע הרזרבה של הכלכלה העולמית?

הרטמכ''ל אייל זמיר / צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל ברצועת עזה: "יש פוטנציאל שהפגיעה באיראן תקדם את מטרותינו בעזה"

דיווח: רבנים באיראן נעצרו בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל ● דובר צה"ל: חיל האוויר תקף מתחם תת קרקעי שחיזבאללה ניסה לשקם בדרום לבנון  ● דיווח: טראמפ שוקל לתת לאיראן הטבות ב-30 מיליארד דולר ● יוזמת משפחות החטופים לפגישה עם טראמפ בשבוע הבא ● 50 חטופים - 630 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

רה''מ נתניהו, שר הביטחון דאז ברק והרמטכ''ל גבי אשכנזי.  בבסיס חצרים, אוגוסט 2009 / צילום: Reuters, POOL New

סודות מבפנים: הבכירים שמספרים למה בעצם לא תקפנו באיראן עד עכשיו

זה 20 שנה מדינת ישראל עוסקת בתוכניות אופרטיביות נגד פרויקט הגרעין האיראני, ואף פועלת מתחת לרדאר - אך התקיפות סוכלו פעם אחר פעם ● שוחחנו עם האנשים שנכחו סביב שולחן מקבלי ההחלטות כדי להבין למה, ומה השתנה כעת ● 30 שנה של היערכות, פרויקט מיוחד

בחזית המדע / צילום: Shutterstock

מומחים מגלים: אילו שינויים מתרחשים במוח בזמן לחץ

דריכות שיא ויקיצות בהולות באמצע הלילה פוגעות ביכולת התפקוד, כפי שחוו ישראלים רבים בשבועיים האחרונים ● חוקרי מוח ומומחים לקבלת החלטות מגלים אילו שינויים מתרחשים במוח בזמן סטרס ואיך מחסור בשינה משפיע על קבלת ההחלטות, גם של רופאים במשמרת לילה ● ויש להם כמה המלצות לשיפור התפקוד

ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: Reuters, Tom Williams/CQ-Roll Call/Sipa USA via Connect

סם אלטמן קרא לשבב החדש "משוגע": האם זאת הפריצה ש־AMD חיכתה לה?

בשבועות האחרונים מניית AMD היא הדבר החם בוול סטריט. אחרי שחשפה את הדור הבא של שבבי ה־AI שלה, המניה זינקה ב־20%, האנליסטים מעלים את מחירי היעד, ואפילו קת'י ווד מהמרת עליה בגדול ● אבל השאלה הגדולה: האם סוף סוף היא תעמיד תחרות לאנבידיה?