מדור מבחני הדרכים של גלובס אינו מרבה לעסוק בסוגיות גיאו-פוליטיות, אבל נראה שלשוק הרכב הישראלי הייתה השפעה על משולש היחסים ישראל-סין-איראן בעימות הנוכחי. אומנם מתחילת המלחמה גינתה סין לא אחת את פעילות ישראל, אולם הגינויים היו הרבה יותר "שקטים" ומתונים מאלה ששמענו מהסינים בעבר. זה לא מובן מאליו, אם מביאים בחשבון את התלות הסינית באספקה שוטפת של נפט איראני.
● האם הפסקת האש תחזיר את הובלת הרכב לתעלת סואץ, ומה יהיו ההשלכות
● "תכפיל את השווי": משקיעי טסלה חיכו להשקה הזו שנים, ויש גם מרוויחה ישראלית
אחד ההסברים לכך עשוי להיות הדומיננטיות הסינית בשוק הרכב הישראלי. בחודשים ינואר-מאי 2025 נמסרו בישראל קרוב ל-40 אלף כלי רכב מתוצרת סין, בשווי מצרפי של 1.2 מיליארד דולר כמעט במחירי יבוא (כ-2 מיליארד דולר במחירים לצרכן).
בחודש מאי תפסו כלי רכב סיניים נתח של למעלה מ-35% מסך המכירות, ואם הקצב הזה יימשך עד סוף השנה, עשויים להימכר אצלנו ב-2025 כולה כ-70-80 אלף כלי רכב מתוצרת סין, בשווי מצרפי של 2.5 מיליארד דולר כמעט במחירי יבוא. בשורה התחתונה, אלו הם נתוני סחר שאפילו כלכלה ענקית כמו של סין אינה יכולה להרשות לעצמה לסכן למען רטוריקה דיפלומטית תוקפנית.
גם יצרני הרכב הסינים מקפידים להפריד בין פוליטיקה לביזנס, וזרם הדגמים החדשים שמגיעים אלינו זמן קצר לאחר השקתם בסין אינו פוסק לרגע. אחד מהם, שהגיע ממש לפני המלחמה, הוא הקרוס-אובר הספורטיבי הגדול של BYD, שנושא את השם Sealion 7.

עיצוב חיצוני
עם קצת דמיון אפשר למצוא קווי עיצוב משותפים בין עיצובו של הרכב ובין אותו יונק ימי חביב שאת שמו הוא נושא. החרטום המחודד מזכיר את שאר דגמי הדור החדש של BYD, ומתאפיין בצמד פנסים גדולים ומושחזים, שתחומים בתוך כנפיים גדולות ובולטות ופגוש אגרסיבי למראה, שמזכיר קצת שפם.
פרופיל הצד נראה שמנמן וזורם בזכות גג שמשתפל לאחור בתלילות, עמוד גג אחורי דק, שנוטה קדימה בזווית חדה, וקשתות גלגלים גדולות עם חישוקי 20 אינץ' גדולים. הזנב גבוה ומסיבי, עם שמשה אחורית צרה יחסית וכונס אוויר כפול בקצה העליון. האורך, 4.83 מ', מרשים, אם כי הגובה מתון יחסית, כמקובל בז'אנר הקרוס-אובר קופה.
בשורה התחתונה העיצוב אולי אינו דרמטי כמו בדגמי קרוס-אובר קופה אירופיים, אבל יש לו בהחלט נוכחות כביש עתירת סטטוס, שמושכת לא מעט מבטים.
פנים הרכב
הכניסה לתא מתבצעת מבעד לדלתות צד ענקיות ומפתן בגובה נוח, אם כי גובה מוגבל יחסית של מסגרת הגג דורש גמישות מנוסעים גבוהים. גם מרווח הראש בתוך התא אינו נדיב כמו בחלק מדגמי הקרוס-אובר המתחרים, דוגמת טסלה Y, אך הוא עדיין סביר בהחלט עבור בעלי קומה ממוצעת, הן מלפנים והן מאחור.
המושבים הקדמיים מעוצבים במתכונת ספורטיבית, והם נוחים ומעניקים תנוחת ישיבה גבוהה ומתוכננת היטב, עם תצפית חופשית מעל מכסה המנוע הנמוך. הראות לאחור והצידה מוגבלת, ודורשת להיעזר במערך המצלמות ההיקפי.
המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים, אם כי הנוסע האמצעי נענש במסעד גב קשיח. מרחב הרגליים מאחור כמעט אינו מוגבל, בזכות בסיס גלגלים מרשים של 2.92 מ'. תא המטען רחב, אך לא עמוק, ויכול להכיל מטען בנפח סביר של כ-520 ליטר.
מערך הפיקוד מזכיר באופן כללי את שאר דגמי BYD, עם מסך ענק ודקיק, שמסתובב על ציר ממונע במרכז, וקונסול מרכזי גבוה שמפריד בין המושבים הקדמיים. יש כאן גם מסך לוח מחוונים גדול מהמקובל, שמשולב אינטגרלית במערך הפיקוד, לצד משטחי דיפון נאים, שזורמים מידיות הדלתות ועד לחלק הקדמי, ותאורת לילה מושקעת.
הנדסת האנוש נוטה לקו המינימליסטי המקובל בסין, אך עדיין משלבת כמה מתגי שליטה פיזיים מסביב למתג ההילוכים הקצר בקונסול המרכזי. עם זאת, המתגים האלה די זעירים. מערך התפריטים ברור וניתן להתאמה אישית, אך פונקציות תפעוליות רבות עדיין דורשות תפעול תפריטים מסיחי דעת. זו סוגיה חשובה אם מביאים בחשבון שלא מעט פונקציות במערכת הסיוע לנהיגה הן טורדניות, ויש צורך לנתק אותן מחדש אחרי כל התנעה. מנגד, להבדיל מטסלה, פתחי האוורור, המראות ועוד נשלטים פיזית ולא דרך המסך. יש גם מערך פיקוד קולי, שמתפקד היטב באנגלית, אבל כושל באופן מביך כשהוא מנסה לדבר בעברית.
האבזור בדגם הבכיר ("אקסלנס") שבו נסענו אינו נופל מזה של דגמי פרימיום אירופיים, שעולים כפול, וכולל כמעט כל פריט נוחות נפוץ בשוק. איכות הייצור והגימור מרשימה מאוד, עם שילוב חומרים רכים ויוקרתיים, שעוטפים את רוב המשטחים בסביבת הנהג, וחומרי פלסטיים קשיחים אבל איכותיים בפינות נסתרות. בידוד הרעשים יעיל מאוד גם ב-130 קמ"ש פלוס, והתחושה הכללית בתא היא של איכות מוקפדת בלי עיגולי פינות.
מנוע וטווח נסיעה
ה-Sealion משווק בישראל עם מגוון מכובד של אופציות הנעה וסוללות, החל במנוע בודד עם 231 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ ועד לדגם ההנעה הכפולה האימתני, שהתייצב למבחן שלנו עם 530 כ"ס וסוללה של 91.3 קילוואט, שמספקת טווח של עד 502 ק"מ. במצב התכנות הרגיל הכוח זורם בצורה חלקה ומתונה כמו כל חשמלית משפחתית מקובלת. אבל לחיצה חזקה יותר, או שילוב למצב הספורטיבי, מטיסים את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ושואבים לאחור את הנהג, הנוסעים והמטען - בכל שיפוע.
זו ללא ספק נקודת מכירה חזקה של הרכב עבור שוחרי ריגוש ותאוצה, ו-BYD אפילו מציגה את נתון התאוצה על הזנב, כחלק מהסימול של הדגם. מנגד, טווח תיאורטי של 502 ק"מ ב-WLTP אינו מרשים עבור סוללה כה גדולה, ובתנאי אמת הוא קרוב יותר ל-380-400 ק"מ תחת עומס של מזגן מלא בקיץ הישראלי ורגל כבדה על התאוצה. מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה עושה עבודה יעילה במצב הגבוה שלה.
על הכביש
על הכביש הרכב מרגיש מגובש ומלוטש יותר דינמית מרוב הדגמים הסיניים שפגשנו עד כה, אם כי הוא מכויל בעיקר לשיוט נינוח ופחות לתחושה ספורטיבית ומתגמלת כמו בטסלה Y הגרמנית. ההיגוי מרגיש די מאוזן במצב הספורטיבי, אבל ההיזון החוזר לא מתקשר במיוחד. אחיזת הכביש טובה ברוב המקרים, הודות לצמיגי ענק איכותיים של מישלין, אבל העברות משקל בפניות הדוקות חושפות קצת יותר מדי תנודות צידיות של המרכב, ואינן מאפשרות לנצל את פוטנציאל הביצועים. על הכביש המהיר היציבות הכיוונית מרשימה, כפי שניתן לצפות מרכב הנעה כפולה ששוקל כמעט 2.5 טונות לפני נוסעים.
נוחות הנסיעה טובה מאוד, הודות לכיול רך אבל לא רך מדי של בולמי הזעזועים. גם הבלמים דורשים לחיצה בריאה. בקיצור, זהו יותר "קרוזר" למרחקים ארוכים ולשיוט "משפחתי" נינוח מאשר רכב לחובבי נהיגה נמרצת, ואת המשימה הזו הוא ממלא היטב.
מחיר
גרסת הבסיס של ה-SEALION, עם מנוע בודד וטווח של 440 ק"מ, מתחילה כבר ב-219 אלף שקל. הגרסה הבכירה שבה נסענו, עם ביצועים רציניים בכל קנה מידה, עולה כ-263 אלף שקל. הרכב אומנם מכתיב כמה פשרות ויש כלים עם טווח ארוך יותר. אבל אם מביאים בחשבון את רמת האבזור המקיפה כבר מדגמי הבסיס, את הממדים, הביצועים והעיצוב עתיר הסטטוס, זוהי אחת ההצעות המעניינות ביותר כיום בשוק.
חלק מהמתחרות
אקספנג G6 4X4
257 אלף שקל עולה הגרסה החזקה של ה-G6, עם 476 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 ב־4.1 שניות. לרכב עיצוב דינמי, תא נוסעים מרווח, תא מטען מכובד ונוחות נסיעה טובה

אקספנג G6 4X4 / צילום: יח''צ
סרס M5 4X4
247 אלף שקל עולה הגרסה כפולת המנוע של M5, עם הספק של 576 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 ב־4.2 שניות. סוללה של 80 קילוואט מספקת 483 ק"מ

סרס M5 4X4 / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.