היסטוריה קטנה קרתה השבוע באוסטין, טקסס, כשסוף־סוף אחרי שנים של הבטחות וחלומות, הושק שירות "רובוטקסי" של טסלה : מוניות אוטונומיות, שיציעו את השירות שלהן בשטח מוגדר בעיר במסגרת פיילוט.
● מניות הדיפנס בעלייה: מדינות נאט"ו מסכימות להעלות את תקציבי הביטחון לרף ה־ 5% מהתל"ג
● תשואה של 750% בפחות מחודש: הנפקת הקריפטו שהדהימה את וול סטריט
מניית טסלה עלתה בתגובה ביותר מ־8% ביום שני, אך נחלשה ביום שלישי. החברה בראשותו של אילון מאסק נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ־1.1 טריליון דולר, אחרי עלייה של 81.7% במחיר המניה בשנה האחרונה. ועדיין, מתחילת השנה המניה צונחת, והיא כבר רחוקה בכמעט 30% מהשיא בדצמבר האחרון.
יום אחרי ההשקה, התראיין ב־yahoo finance האנליסט איתי מיכאלי מ־TD Cowen, ואמר שהיא נראית מוצלחת בשלב זה. לשאלה תוך כמה זמן יוכל מאסק להשיק את השירות ברחבי ארה"ב, השיב מיכאלי כי בעבר היו בעיות בטיחות בתעשייה, שאף הובילו לסגירת פעילויות. לכן, להערכתו, ההתרחבות צריכה להיות איטית וטסלה צריכה לנטר את סוגיית הבטיחות ולקבל פידבק ממשתמשים. "טסלה מובילה ביחס לחברות אחרות בתחום, וזה נותן לה מרחב נשימה לפעול לאט", אמר מיכאלי. "הביצוע הוא המפתח כאן. אם הכל יתקדם היטב, בעוד כמה חודשים המשקיעים ישאלו באיזו עוד עיר השירות יושק".
מיכאלי התייחס גם ליתרון היחסי של טסלה, שמורכב לדבריו מהעלות, המהירות, והטאלנט של החברה. לדבריו, שוק המוביליטי בארה"ב עומד על 1.5 טריליון דולר, בעוד שתעשיית הנסיעות השיתופיות היום היא כ־60 מיליארד דולר, כך שיש לה עוד הרבה מקום להתרחב.
דן איבס, אנליסט Wedbush, היה נלהב ביותר אחרי ההשקה, והעריך שהמניה יכולה כמעט להכפיל את עצמה, וטסלה תוכל להגיע לשווי של 2 טריליון דולר ב־8־12 החודשים הבאים. איבס הזכיר בהקשר זה את הרגולציה, והעריך שהנשיא טראמפ ירצה שארה"ב תנצח את סין במרוץ ה־AI, והרובוטקסי הוא חלק מזה.
"90% משווי טסלה זה מאסק והרכב האוטונומי"
האנליסט עמרי עפרוני מאופנהיימר מצפה לתנודתיות רבה במניית טסלה בחודשים הקרובים, "כל שמועה, כל תאונה, כל בקשה של הרגולטור תשפיע על המניה", הוא אומר. עם זאת, להערכתו ככל שיוכח שהטכנולוגיה עובדת היטב, תהיה תנודתיות לצד מגמת עלייה במניה. לדברי עפרוני, "90% מהשווי של טסלה זה מאסק והנהיגה האוטונומית. היא לא מתומחרת כיצרנית רכב, אלא כחברת טכנולוגיה שתגיע לאוטונומיה גם ברכב, ובעתיד גם ברובוטיקה". עפרוני מציין שהפיילוט כולל כיום מספר מוגבל של כלי רכב המציעים נהיגה אוטונומית, כשאין אף אחד במושב הנהג, אך עם זאת, יש אדם שמשגיח במושב הנוסע, ויש מי שיכול לשלוט על הרכב מרחוק. "האתגר הוא לעשות סקייל־אפ (התרחבות) בצורה מהירה. בשוק מקווים שברבעונים הבאים טסלה תוכל להציג סקייל־אפ משמעותי, בלי נהג בטיחות, ולהציע מאות ואולי אלפי רכבים שיסעו - בשוק מעריכים 6,000 ב־2026", אומר עפרוני.
המהלך של טראמפ שיכול "להטיס את השוק"
נזכיר שמניית טסלה הגיעה לשיא לאחר בחירת טראמפ, שמאסק היה אחד ממקורביו הבולטים וגם בעל תפקיד בממשל כמוביל פרויקט ה"DOGE" לייעול המגזר הציבורי. אבל בהמשך, המניה נחלשה כשבשוק חששו שמאסק לא יכול להתרכז במקביל בניהול טסלה, ולאחרונה גם איבדה גובה על רקע ריב מתוקשר בינו לבין טראמפ (בינתיים, מאסק פרש מתפקידו בממשל). לדברי עפרוני, "הדבר הכי טוב שטראמפ יכול לעשות לטסלה ולתעשייה כולה זה לקדם רגולציה פדרלית לנהיגה אוטונומית. היום הרגולציה היא מדינתית, ובכל מדינה בארה"ב צריך לפעול בנפרד. סטנדרט פדרלי יהיה ניצחון אדיר לתעשייה". הוא מוסיף כי מה שעוצר כיום את ההתרחבות של התעשייה זה גם הטכנולוגיה וגם הרגולציה, אך בהמשך זו תהיה רק הרגולציה, וכשצוואר הבקבוק הזה ישתחרר גם הוא, "השוק יטוס".
פיילוט הרובוטקסי מציג לדבריו תוצאות טובות. "יש התערבויות קטנות (של המשגיח ברכב, ש.ח.ו) שנובעות מנוחות ולא מסיכון. הטכנולוגיה לא מושלמת אבל לא מסכנת יותר מנהג אנושי רגיל. אם יוכלו להראות שהאזור של הפיילוט בטוח, אין סיבה רגולטורית לא לתת לרכב האוטונומי לנסוע, אבל זה ייקח עוד חודשים", מציין עפרוני.
לא כל האנליסטים מתרגשים
נכון להיום, ההמלצה הממוצעת למניית טסלה היא "החזק" ומחיר היעד הממוצע של 54 אנליסטים המסקרים אותה (על-פי נתוני וול סטריט ג'ורנל) הוא 306.7 דולר - נמוך בכ־10% מהמחיר בנאסד"ק. ימים ספורים לפני השקת הרובוטקסי, ב־Wells Fargo המליצו למכור את המניה על רקע חולשה צפויה בשוק הרכב החשמלי ברבעון השני של השנה.
עפרוני מציין שיש בתעשייה שתי אסכולות שונות: טסלה בונה הכל בעצמה, ורק על בסיס מצלמות, ואילו יצרניות הרכב האחרות משלבות מצלמות עם רדארים, סונאר, חיישני LiDAR, מיקרופונים וכדומה. "הטענה של טסלה היא שאם אדם מצליח לנהוג רק עם העיניים שלו, אז גם רכב אוטונומי אמור להסתדר עם המצלמות. היא מאמנת את הרכבים שלה עם אלגוריתם והתוכנה רצה על מצלמות זולות ומחשב רכב חזק, והיתרון הוא שזה הרבה יותר זול, בסדרי גודל, מהאסכולה השנייה, שמבקשת לפתח רמת בטיחות שתעקוף את הרמה של נהג אנושי, גם בגשם או בערפל למשל", הוא אומר. כך למשל, לטסלה עולה כ־38 אלף דולר לייצר רכב מודל Y, לעומת כ־200 אלף דולר למתחרה וויימו. "זה עניין של עלות מול תועלת. אם טסלה תצליח רק עם מצלמות, זה יתרון אדיר בעלויות והתרחבות מהירה. בהחלט יכול להיות ששתי האסכולות יצליחו במקביל".
מובילאיי זינקה ב־20% ביומיים
ההשקה של טסלה משכה איתה כלפי מעלה עוד מניות מהתעשייה, ואחת מהן היא מובילאיי הישראלית, שהקים ומנהל פרופ' אמנון שעשוע. מניית מובילאיי זינקה בשני ימי המסחר הראשונים של השבוע בכ־22% למחיר שמשקף לה שווי של 14.6 מיליארד דולר. "המשקיעים רואים שזה יכול לקרות, זה אמיתי וזה עובד", מסביר עפרוני. "יצרניות הרכב הגדולות לא הצליחו לפתח את הטכנולוגיה בעצמן, הן משתפות פעולה עם מובילאיי, והיא נהנית מהדינמיקה הזאת. טסלה מאוד מתקדמת ויש לה יתרון תחרותי עצום, ומצד שני בסין יש רגולציה מקילה שגם פוגעת ביצרניות המערביות, והפתרון שלהן לשני הגורמים זה לעבוד עם מובילאיי ולא לפתח בעצמן. הן לא יקנו טכנולוגיה מטסלה שהיא מתחרה ישירה, ולכן מעדיפות את מובילאיי שהיא ספקית מערכות ולא מתחרה".

פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאי / צילום: Nasdaq, Inc
כעת, לדבריו, בשוק מצפים ממובילאיי להציג עוד חוזים עם יצרניות הרכב הגדולות, ביניהן למשל מרצדס ו־GM. עם חלק מהיצרניות מובילאיי כבר עובדת במוצרים אחרים, והשוק מצפה להמשך.
לפי Yahoo Finance, מחיר היעד הממוצע למניית מובילאיי הוא כ־19 דולר, פרמיה של 5.9%. מובילאיי הונפקה לפני כשנתיים וחצי במחיר של 21 דולר ששיקף לה שווי של כ־17 מיליארד דולר, כך שהיא עדיין במחיר נמוך ממחיר ההנפקה גם אחרי העלייה האחרונה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.