ההשקה הסודית של אילון מאסק שמקפיצה את מניית טסלה

מאז 2019 מאסק מבטיח את שירות המוניות האוטונומיות, אז הצהיר לראשונה כי תוך שנה "יהיו מיליון רובוטקסי של טסלה על הכביש" • מאז הוא דחה שוב ושוב את ההשקה • רק אתמול, מתחת לרדאר, הושק השירות - זאת נכון לעכשיו לקבוצה סגורה בלבד, בליווי נציג אנושי, כשברקע רגולציה הדוקה והובלה מובהקת של שירות המוניות האוטונומיות של אלפאבית - Waymo

הרובוטקסי של טסלה / צילום: ap, Eric Gay
הרובוטקסי של טסלה / צילום: ap, Eric Gay

אחרי שנים של ציפייה ודחיות חוזרות ונשנות, טסלה של אילון מאסק השיקה אתמול (א') את שירות הרובוטקסי שלה באוסטין, טקסס - שירות של מוניות אוטונומיות, ללא נהג אנושי, שנעות ברחובות העיר.

מדובר בצעד אסטרטגי שמאסק מציג כבר שנים כעתיד של טסלה - כזה שיחלץ אותה מהאטה במכירות הרכב החשמלי ויהפוך אותה לחלוצה עולמית בתחום התחבורה האוטונומית.

חידה בוול סטריט: למה המניות שאמורות להרוויח מהמלחמה באיראן בקושי זזות?
ממטא ומפלנטיר: צבא ארה"ב מגייס בכירים בהייטק למילואים

בפועל ההשקה הייתה מצומצמת, מתחת לרדאר - מה שמאוד לא אופייני למאסק שידוע בהשקות גרנדיוזיות - וגם מוגבלת למדי. בשלב זה מדובר בכ-10 רכבים בלבד, מדגם מודל Y של טסלה, שפועלים באזורים תחומים בתוך אוסטין, תוך שהם נמנעים מעצמם מאזורים עם צמתים מורכבים או תנועה בלתי צפויה.

למרות המיתוג כ"מוניות אוטונומיות", בטסלה מבהירים כי בשלב הראשון בכל רכב נוכח עובד מטעם החברה, היושב במושב הנוסע לצורכי השגחה - זאת כאשר מושב הנהג נותר ריק. בנוסף, במקרה של תקלה או התבלבלות של המערכת, פועלת מערכת "טלפיילוט" שמאפשרת למפעילים אנושיים להתערב מרחוק ולהנחות את הרכב.

לפי דיווח של "פייננשל טיימס", השירות הושק כאמור בפרופיל נמוך במיוחד והוגבל לקבוצה מצומצמת של משפיענים, ככל הנראה יוצרי תוכן מתחום הרכב והטכנולוגיה, שהתנסו בשירות ופרסמו את חוויותיהם ברשת.

נכון לעכשיו, טסלה גובה מהמשתמשים תשלום סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, ובמקביל השיקה אתר ייעודי שבו הציבור הרחב מוזמן להירשם ולקבל עדכונים לקראת הרחבת השירות בעתיד.

אף שמדובר בצעד ראשון בלבד, זהו המימוש המעשי הראשון של ההבטחה ארוכת-השנים של מאסק ל"מיליון רובוטקסי על הכביש".

אילון מאסק / צילום: ap, Chip Somodevilla
 אילון מאסק / צילום: ap, Chip Somodevilla

המניה מזנקת, הפיקוח מתהדק

מניית טסלה מזנקת היום (ב') ביותר מ-10% והשלימה עלייה של כ-50% מאז השפל שהגיעה אליו באפריל האחרון, כאשר הזינוק הנוכחי מיוחס לתקוות המשקיעים שהמהלך האחרון יסייע לחברה להתאושש מירידה במכירות ומהסערות הציבוריות סביב מאסק.

מאסק עצמו צייץ לאחר ההשקה: "ברכות לצוותי פיתוח הצ'יפ והתוכנה של הבינה המלאכותית בטסלה על השקת הרובוטקסי - שיא של עשור של עבודה קשה".

ולצד האופוריה, המהלך של טסלה זוכה גם לבחינה מדוקדקת מצד הרשויות. כך, הרשות לבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA) עדיין חוקרת את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית של החברה, ובפרט את מערכת "נהיגה אוטונומית מלאה" (Full Self Driving), שלמרות השם המבטיח שלה עדיין מחייבת נהג אנושי ערני מאחורי ההגה - זאת בשונה לחלוטין מהמוניות של Waymo, שפועלות כיום ללא כל נוכחות אנושית.

כמו כן בטקסס עצמה, קבוצת מחוקקים דמוקרטים קראה לטסלה לעכב את ההשקה עד ספטמבר, מועד כניסתו לתוקף של חוק חדש שיסדיר את פעילות הרכב האוטונומי במדינה, וידרוש מהחברות לקבל רישיון הפעלה ייעודי. למרות הפנייה, טסלה הקדימה את ההשקה, ימים ספורים לפני שמושל המדינה, גרג אבוט, חתם על התקנות החדשות, כך לפי "פייננשל טיימס".

כמו כן, בעוד המתחרות - Waymo של אלפאבית ו-Zoox מבית אמזון - מסתמכות על חיישני לידאר ורדאר יקרים בשילוב מערכות ניטור חיצוניות, הגישה של טסלה מתבססת על מצלמות בלבד, זאת מתוך שאיפה להוזלת עלויות והרחבת הפריסה בקצב מהיר.

מאסק הבטיח אלף רכבים פעילים תוך חודשים ספורים, לצד תוכניות להתרחבות לערים נוספות כמו לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. ובכל זאת, בשוק יש עדיין סקפטיות. "לטסלה יש עוד דרך ארוכה לבניית התשתית שתאפשר נהיגה אוטונומית אמיתית", הזהיר דן לוי, אנליסט מבית ההשקעות ברקליס. "הפער מול Waymo עדיין עצום, וצמצומו זה לא עניין של מה בכך", כך לפי ה"פייננשל טיימס".