תורים ברשת קרפור / צילום: שירה ספיר
בפתח יום המסחר, המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 90 רשמו ירידות של עד 1.5% - ירידות לא חדות במיוחד לנוכח עוצמת האירועים מול איראן. בסיום יום המסחר, ת"א 35 עלה ב-0.5% ות"א 90 ננעל ללא שינוי. בקרב המדדים הענפיים, ישנו מדד בורסאי שכבר מפתיחת המסחר נסחר בעליות: מדד ת"א־רשתות שיווק, שננעל בעליות של 1.3%. מתחילת השנה, עלה מדד ת"א־רשתות שיווק בכ-10%, ועד לאירועים האחרונים, דווקא לא התברג בצמרת טבלת התשואות (שם היה ממוקם מדד ת"א־ביטוח, עד הבוקר). בשנה שעברה, היה המדד הקמעונאי התל אביבי אחד השיאנים של התשואות, ורשם עלייה של 47% עם סיכומה.
● שתי הישראליות שזינקו בסופ"ש בעקבות תקיפת ישראל באיראן
● המומחה שמסביר: אלה ההזדמנויות שמחכות בשווקים לאור המלחמה
הסיבה? המשקיעים מעריכים שהציבור עומד להתנפל בימים הקרובים על רשתות השיווק. לנוכח הנחיות פיקוד העורף, והעובדה שעם ישראל יהיה ספון בבתים בעת התקיפות הישראליות באיראן, ולנוכח מתקפות הטילים שלה על העורף כאן, צפויות רשתות השיווק לרשום עלייה בתוצאות. כמו כן, התחזקות של הדולר מול השקל שכבר התרחשה, תייקר שוב את המוצרים, מה שעשוי להגדיל את המחזורים ואולי גם לסייע בשיפור שולי הרווח הגולמי של הרשתות הקמעונאיות.
במדד זה חברות 16 חברות בורסאיות שונות בתחומי הקמעונאות: סופרמרקטים כמו שופרסל , רמי לוי , יוחננוף , טיב טעם , אלקטרה מוצרי צריכה (המחזיקה בקרפור) ורשת ויקטורי . כך, גם נכללות בו רשתות האופנה פוקס , קסטרו , גולף , דלתא מותגים , מולטי ריטייל (המחזיקה ברשת אייס), רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק , המשביר 365 ועוד מספר קמעונאיות נוספות, כמו קופיקס גרופ .
בין המניות של רשתות הקמעונאיות שטיפסו נמצאות טיב טעם, ויקטורי, רמי לוי, שופרסל ויוחננוף. בין המניות שיורדות, נמצאות דלתא מותגים (הלבשה תחתונה), מקס סטוק, פוקס והמשביר 365.
מדד ת"א־רשתות שיווק אינו היחיד שטיפס מפתיחת המסחר; גם מדד ת"א ביומד בתחום הרפואה עולה ב-0.5%, משום שעסקיו פחות קשורים לישראל, ובחלקם עשויים לסייע בשיקום נפגעים בגוף מהמלחמה. כמו כן, מדד ת"א־תעשייה טיפס ב-0.6%, מתוך הנחה שהחברות ייפגעו פחות באופן כללי, וחלקן אף יקבל הזמנות מוגברות מצד הממשלה להשלמות מלאים ומוצרים חיוניים.