יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
במהלך דיון סוער שהתקיים היום (ב') בכנסת, עסקו המשתתפים בהתנהלות המדינה במבצע "חרה בטוחה" שנועד להחזיר את הישראלים שנתקעו בחו"ל, וכן בהחלטה על הגבלת היציאה מהארץ בטיסות בתקופת הלחימה.
● חל"ת ומענקים לעסקים: משרד האוצר מציג את מתווה הסיוע למשק
● אל על דורשת, רגב תכריע: הסעיף שיכול לפגוע עוד יותר בנוסעים התקועים בחו"ל
● שאלות ותשובות | איך יוצאים ונכנסים לישראל? כל מה שכדאי לדעת
● 50 נוסעים במטוס, בלי דיוטי פרי: מתווה היציאה מהארץ יוצא לדרך
במהלך הדיון עלו טענות לפגיעה קשה בזכויות הנוסעים ולחוסר במענה ממסדי למאות אלפי ישראלים שטרם שבו ארצה, וכן לישראלים שמבקשים לצאת מהמדינה.
הפרויקטור עוזי יצחקי דיווח על היקף הפעילות במבצע: כ־75 אלף ישראלים כבר שבו לארץ מאז חמישי האחרון, ועד סוף השבוע צפויים להגיע לכ־100 אלף. לדבריו, כ־5,000 פניות נשלחו לוועדת החריגים לנכנסים - בעיקר בעניינים רפואיים - וכ־600 מהן אושרו. "הכול שקוף ומתועד", אמר.
בהמשך עסקו המשתתפים בהשלכות הכלכליות של ביטולי הטיסות על הישראלים שעדיין נמצאים בחו"ל. חרף העובדה שחברות התעופה הישראליות סייעו רבות בהשבתם, רבים שהזמינו דרך חברות תעופה זרות, ונותרו ללא מענה, שבו לארץ באופן עצמאי באמצעות מעברי הגבול היבשתיים, ונדרשו לשלם סכומים גבוהים משמעותית מכרטיסי הטיסה המקוריים.
בינתיים, עד שישובו, לפי חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), מי שאחראיות לשאת בנטל הכלכלי על שירותי סיוע ומתן טיסה חלופית, הן חברות התעופה. אולם לפי תיקון לחוק שנכנס בפברואר האחרון, בעקבות אירועי המלחמה, לשרת התחבורה יש האפשרות להכריז על "מצב מיוחד", שיפחית את החובות של חברות התעופה כלפי הנוסעים. טרם נעשתה הכרזה כזו - ולכן הנטל הכספי עדיין מוטל על החברות.
למרות שעדיין לא הוכרז מצב מיוחד, חלק מחברות התעופה מאפשרות רק החזר כספי במקום טיסה חלופית, מה שמאלץ נוסעים לרכוש טיסות חדשות במחירים גבוהים יותר. בנוסף, אין כיום כל תוכנית ממשלתית לשפות את החברות או את הנוסעים, במקרה שהנטל יועבר אליהם בעתיד.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, תקף את ישראייר וארקיע על רקע העלאות המחירים בטיסות החילוץ והיעדרותן מהדיון. לדבריו, "לא ייתכן שחברות שלא טרחו להגיע לוועדה ולקחו מחירים מופקעים - יזכו להקלות".
ביטן הדגיש כי אם שרת התחבורה מירי רגב תבקש להחיל הקלות על חובת הפיצוי של חברות התעופה, הוא יתנגד לכך, כל עוד מדובר בחברות שלא הגיעו לדיון.
לאוצר אין תוכניות לפצות את הנוסעים
לעומת הביקורת החריפה על ישראייר וארקיע, ביטן ויתר חברי הכנסת שיבחו את אל על, שלדבריהם פעלה באחריות כלפי הנוסעים. אל על, כך נמסר בדיון, לא גבתה תשלום נוסף מנוסעים שכבר רכשו כרטיסים, והציעה מחירים במחיר מוגבל למי שרכש כרטיס חזור בימים האחרונים.
נזכיר כי מוקדם יותר הבוקר שיגרה אל על מכתב לוועדת הכלכלה ולשרים בבקשה לעדכן את חוק שירותי תעופה, כך שיכלול פטור ברור גם מהחובה לספק שירותי סיוע - לינה, הסעות, מזון ואמצעי תקשורת לנוסעים - בעתות חירום. בנוסף ביקשה החברה שהטיסות שהפעילה במסגרת מבצע החילוץ ייחשבו כ"אלטרנטיבה חוקית", גם כאשר לא המריאו או נחתו ביעד המקורי של הנוסע. בשלב המיידי, לפי המכתב, אל על מבקשת משרת התחבורה להפעיל את סמכותה לפי סעיף 9 לחוק, ולהכריז על "מצב מיוחד", שיאפשר הקפאת חלק מהזכויות הצרכניות של נוסעים, גם ללא חקיקה נוספת.
במהלך הדיון, נדרש נציג האוצר להסביר מה המדינה מתכוונת לעשות בנוגע לסיוע כלכלי לישראלים שתקועים בחו"ל. נציג האוצר דניאל שוורץ לא ציין תוכנית ממשית של היערכות האוצר למתן מענה בנושא זה.
בסיכום הישיבה תקף ביטן את האוצר על חוסר היערכות מקדימה וקרא למצוא פתרונות שימנעו את העומס הכלכלי מהנוסעים: "לא ייתכן שהציבור ישלם את המחיר - בין אם הוא ישראלי שנתקע בחו"ל, ובין אם הוא בעל עסק בארץ", אמר.