גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר ועדת הכלכלה: "חברות תעופה שהפקיעו מחירים לא יזכו להקלות"

בדיון בכנסת על מבצע החזרת הישראלים מחו"ל, התריעו חברי כנסת על פגיעה בזכויות הנוסעים ועל היעדר פתרונות למי שעדיין תקוע מעבר לים ● ח"כ דוד ביטן תקף את ישראייר וארקיע על מחירים מופקעים והיעדרות מהדיון, והודיע כי יתנגד למתן הקלות לחברות שלא שיתפו פעולה ● מדברי נציג האוצר עולה כי אין תוכנית לסיוע ייעודי לנוסעים

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

במהלך דיון סוער שהתקיים היום (ב') בכנסת, עסקו המשתתפים בהתנהלות המדינה במבצע "חרה בטוחה" שנועד להחזיר את הישראלים שנתקעו בחו"ל, וכן בהחלטה על הגבלת היציאה מהארץ בטיסות בתקופת הלחימה.

חל"ת ומענקים לעסקים: משרד האוצר מציג את מתווה הסיוע למשק
אל על דורשת, רגב תכריע: הסעיף שיכול לפגוע עוד יותר בנוסעים התקועים בחו"ל
שאלות ותשובות | איך יוצאים ונכנסים לישראל? כל מה שכדאי לדעת
50 נוסעים במטוס, בלי דיוטי פרי: מתווה היציאה מהארץ יוצא לדרך

במהלך הדיון עלו טענות לפגיעה קשה בזכויות הנוסעים ולחוסר במענה ממסדי למאות אלפי ישראלים שטרם שבו ארצה, וכן לישראלים שמבקשים לצאת מהמדינה.

הפרויקטור עוזי יצחקי דיווח על היקף הפעילות במבצע: כ־75 אלף ישראלים כבר שבו לארץ מאז חמישי האחרון, ועד סוף השבוע צפויים להגיע לכ־100 אלף. לדבריו, כ־5,000 פניות נשלחו לוועדת החריגים לנכנסים - בעיקר בעניינים רפואיים - וכ־600 מהן אושרו. "הכול שקוף ומתועד", אמר.

בהמשך עסקו המשתתפים בהשלכות הכלכליות של ביטולי הטיסות על הישראלים שעדיין נמצאים בחו"ל. חרף העובדה שחברות התעופה הישראליות סייעו רבות בהשבתם, רבים שהזמינו דרך חברות תעופה זרות, ונותרו ללא מענה, שבו לארץ באופן עצמאי באמצעות מעברי הגבול היבשתיים, ונדרשו לשלם סכומים גבוהים משמעותית מכרטיסי הטיסה המקוריים.

בינתיים, עד שישובו, לפי חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), מי שאחראיות לשאת בנטל הכלכלי על שירותי סיוע ומתן טיסה חלופית, הן חברות התעופה. אולם לפי תיקון לחוק שנכנס בפברואר האחרון, בעקבות אירועי המלחמה, לשרת התחבורה יש האפשרות להכריז על "מצב מיוחד", שיפחית את החובות של חברות התעופה כלפי הנוסעים. טרם נעשתה הכרזה כזו - ולכן הנטל הכספי עדיין מוטל על החברות.

למרות שעדיין לא הוכרז מצב מיוחד, חלק מחברות התעופה מאפשרות רק החזר כספי במקום טיסה חלופית, מה שמאלץ נוסעים לרכוש טיסות חדשות במחירים גבוהים יותר. בנוסף, אין כיום כל תוכנית ממשלתית לשפות את החברות או את הנוסעים, במקרה שהנטל יועבר אליהם בעתיד.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, תקף את ישראייר וארקיע על רקע העלאות המחירים בטיסות החילוץ והיעדרותן מהדיון. לדבריו, "לא ייתכן שחברות שלא טרחו להגיע לוועדה ולקחו מחירים מופקעים - יזכו להקלות".

ביטן הדגיש כי אם שרת התחבורה מירי רגב תבקש להחיל הקלות על חובת הפיצוי של חברות התעופה, הוא יתנגד לכך, כל עוד מדובר בחברות שלא הגיעו לדיון.

לאוצר אין תוכניות לפצות את הנוסעים

לעומת הביקורת החריפה על ישראייר וארקיע, ביטן ויתר חברי הכנסת שיבחו את אל על, שלדבריהם פעלה באחריות כלפי הנוסעים. אל על, כך נמסר בדיון, לא גבתה תשלום נוסף מנוסעים שכבר רכשו כרטיסים, והציעה מחירים במחיר מוגבל למי שרכש כרטיס חזור בימים האחרונים.

נזכיר כי מוקדם יותר הבוקר שיגרה אל על מכתב לוועדת הכלכלה ולשרים בבקשה לעדכן את חוק שירותי תעופה, כך שיכלול פטור ברור גם מהחובה לספק שירותי סיוע - לינה, הסעות, מזון ואמצעי תקשורת לנוסעים - בעתות חירום. בנוסף ביקשה החברה שהטיסות שהפעילה במסגרת מבצע החילוץ ייחשבו כ"אלטרנטיבה חוקית", גם כאשר לא המריאו או נחתו ביעד המקורי של הנוסע. בשלב המיידי, לפי המכתב, אל על מבקשת משרת התחבורה להפעיל את סמכותה לפי סעיף 9 לחוק, ולהכריז על "מצב מיוחד", שיאפשר הקפאת חלק מהזכויות הצרכניות של נוסעים, גם ללא חקיקה נוספת.

במהלך הדיון, נדרש נציג האוצר להסביר מה המדינה מתכוונת לעשות בנוגע לסיוע כלכלי לישראלים שתקועים בחו"ל. נציג האוצר דניאל שוורץ לא ציין תוכנית ממשית של היערכות האוצר למתן מענה בנושא זה.

בסיכום הישיבה תקף ביטן את האוצר על חוסר היערכות מקדימה וקרא למצוא פתרונות שימנעו את העומס הכלכלי מהנוסעים: "לא ייתכן שהציבור ישלם את המחיר - בין אם הוא ישראלי שנתקע בחו"ל, ובין אם הוא בעל עסק בארץ", אמר.

עוד כתבות

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

המניה הלוהטת שחזרה לככב בוול סטריט, והמניות שאכזבו בת"א

האופטימיות ביחס להסכמי הסחר והמערכה הקצרה עם איראן צבעו את המסכים בבורסה בתל אביב ובוול סטריט בירוק במהלך החודש החולף ● סקטור השבבים ובעיקר מניית אנבידיה הובילו את העליות, מי אכזבו והאם הראלי יימשך?

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות

מטוס AIR ONE מאויש של חברת AIR / צילום: חברת AIR

השחקנית הישראלית שמנסה לרכוש מעמד בשוק הכטב"מים

יצרנית כלי הטייס האוויריים החשמליים AIR צפויה לפתוח מתקן ייצור בכפר יונה, בהשקעה של מיליוני שקלים ● השחקן בר ברימר משיק מותג אופנת גברים חדש בשם CABO, יחד עם קבוצת משקיעים ● והפדרציה היהודית של ניו יורק העניקה סיוע בהיקף של 200 אלף שקל לאלמנות צה"ל ● אירועים ומינויים

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

משמאל לימין: מייסדי אימג'ין, יהונתן צלח, דין ביתן ושחר פורת / צילום: אייל טואג

גיוס של 23 מיליון דולר לחברת אימג'ין AI בהובלת לארי אליסון

גיוס סבב נוסף בהיקף של 23 מיליון דולר לאימג'ין AI, שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מהיר של סרטן, שאותו מוביל, כמו את סבב הגיוס הקודם, מייסד חברת אורקל והמשקיע לארי אליסון ● בעקבות הגיוס הנוכחי, סך ההשקעות בחברה מגיע ל-45 מיליון דולר

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית בוקר טוב דרום, רדיו דרום, 25.6.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם בשנה שעברה נוספו למשטרה 3,500 שוטרים?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגאה בהגדלת הכוח המשטרתי, אבל הוא לא הפריד בין הברוטו לנטו ● המשרוקית של גלובס

חלוקת רכוש בגירושים / איור: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בעלה לשעבר ● השופטת יעל וילנר הרחיבה בכך את הלכת השיתוף הספציפי וקבעה כי היא תחול אם ניתן להסיק מהתנהגות בני הזוג על הסכמה בפועל לשתף בנכס ● עוד נקבע כי הכלל עשוי לחול גם על נכס שאינו בהכרח דירת המגורים המשפחתית

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

מבנה נטוש בחיפה / צילום: תמר מצפי

בחיפה יש כ-700 בניינים נטושים. לעירייה יש יוזמה להשמיש אותם

בחיפה יש כ-700 בניינים נטושים, הגורעים מהכנסות הארנונה כ־33 מיליון שקל בשנה ● כעת בעירייה נוקטים במספר צעדים להילחם בתופעה, בין היתר בעירייה יסייעו בקידום תוכניות או היתרי בנייה, כמו גם קידום חקיקה על פיה יחויבו בעלי הנכסים לשלם עליהם ארנונה לאחר 3 שנים

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

מטוס F-15 של חיל האוויר האמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove

מערכת ישראלית תשמש את הצבא האמריקאי

לגלובס נודע כי מערכת של חברת TSG הישראלית תוטמע בצבא האמריקאי, כחלק מעסקה בגובה מאות אלפי דולרים

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנס להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דרמה פוליטית: גדי איזנקוט פורש מהמחנה הממלכתי ויתפטר מהכנסת

איזנקוט אמר בשיחות סגורות כי "הפריימריז כפי שהתגבשו במחנה הממלכתי לא מאפשרים התמודדות אמיתית, ואינם מבטאים עקרונות דמוקרטיזציה שנדרשים בראייתי למפלגת שלטון" • בתחילת החודש, סיעת המחנה הממלכתי קיימה ישיבה שבסופה הוחלט כי ייערכו בחירות לראשות המפלגה

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

תכנון המס אפשר לו לקנות שתי דירות להשקעה, והוא רק בן 23

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה