צ'אטבוט. מייחס חשיבות למקורות תוכן איכותיים / צילום: Shutterstock
לפני חודשים אחדים חתם ה"גרדיאן" הבריטי על שותפות אסטרטגית עם OpenAI, מפתחת ה-ChatGPT. במסגרת שיתוף-הפעולה, הצ'אטבוט יסרוק את ארכיון העיתון וישתמש בתקצירים ממנו בתשובות לגולשים - וזאת בתמורה לתשלום תמלוגים. בכך מנסה העיתון להתגבר על הירידה בכניסות לאתר האינטרנט שלו, מאז שהצ'אטבוטים החלו לגזול תנועת גולשים ממנועי החיפוש הרגילים.
● פובליסיס ישראל מקימה חברת שיווק מבוסס דאטה, בשיתוף Braze
● המערכה האיראנית מרתקת את ישראל למסכים. האם זה הזמן לפרסם יותר?
● השלב הבא של ה-AI בגוגל: כך תבצעו חיפושים מעתה
"המצב החדש ימוטט, יבנה ויהרוס מחדש את כל האקוסיסטם של המפרסמים, חברות הפרסום, לקוחות הקצה והפבלישרים, ואת כל המודל העסקי שלהם", אומר ישי שמש, מייסד ושותף בקבוצת השיווק הדיגיטלי קיי לוג'יק. "מה שקורה להם עכשיו זה כמו לנהוג במכונית במהירות של 120 קמ"ש, ואז לגלות שעוד כמה קילומטרים הכביש מסתיים והופך לים, ותוך כדי נסיעה אתה צריך לשדרג את עצמך לספינה ואולי גם למטוס".
לדברי שמש, "האתגר הגדול ביותר הוא של גופי התקשורת, כי גם אם ChatGPT יצטט אותם, איך הם ירוויחו מזה כסף? העסקה שעשה ה'גרדיאן' מהווה רק 6%-7% מההכנסות של העיתון, הוא לא יוכל לחיות רק על זה. אולי בעתיד זה יהיה 60%-70%".
ה"גרדיאן" אינו היחיד, כמובן, שמתמודד עם השאלה איך לבלוט בתוצאות החיפוש של כלי הבינה המלאכותית. "מפרסמים עסוקים בשאלה איך למקסם את הסיכויים שלהם להופיע למעלה. זה כמו להיות ה'א.א.א מזגנים' בדפי זהב של פעם", אומר שמש.

אומנם גוגל עדיין תופסת את המקום הראשון בפער בשוק החיפוש באינטרנט, אך השנה היא ירדה לראשונה זה עשור מתחת לקו ה-90%, מה שעשוי ללמד על תחילתו של שינוי.
"יש בזה שלושה דברים מבלבלים", אומר שמש. "הראשון - גוגל כבר הגיע לשיא, ו-ChatGPT ודומיו הם רק בהתחלה, והם תופסים תאוצה מטורפת.
"השני - המטרה של גוגל היא 'לזרוק אותך' לאתר הקצה כמה שיותר מהר, ועל הדרך גם לגבות על זה קופון. לעומתו, כלי AI מנסים לתת לך את התשובה בפנים, כמו שיאהו עשה פעם. הגולש מקבל אצלם את התוצאה הטובה, והם מרוויחים מזה כי הם מוכרים מינויים. בעצם, ChatGPT עושה לגוגל מה שהיא עשתה ליאהו.
"הדבר השלישי הוא שאנשים משתמשים ב-ChatGPT בשלב המחקר שבו הם מנסים לקבל מידע על התחום, ועוד לא מבצעים קנייה או אפילו קליק - כך שהתרומה שלו לא ממש נספרת במערכות האנליזה השונות".
לדאוג שיכתבו עליך
אז מה צריך לעשות כדי להיכנס לרשימת התוצאות הנכספת של כלי הבינה המלאכותית? "ChatGPT מייחס חשיבות למקורות תוכן איכותיים כמו אתרי בתי חולים, גופים ממשלתיים, מוסדות גדולים או עיתונים מסוימים וגם לאזכורים ולסימנים שמעידים על מקצועיות, ניסיון וסמכות", אומר שמש.
"הוא גם יודע מתי טקסט שיווקי הוא חסר משמעות, ומתי הטקסט רציני או אובייקטיבי יותר. אם תהיה בוויקיפדיה, למשל, זה מאוד ישפר את מצבך. כל זה בסוף נהיה חלק מדירוג, ולכן כמותג אתה צריך לגרום לאתרים האלה לכתוב עליך. בנוסף, תסתכל מאיפה כלי AI מצטט יותר, ותנסה להופיע במקומות האלה".
בשבוע שעבר דווח כי רשת ה-BBC מאיימת לנקוט הליכים משפטיים נגד הצ'אטבוט של חברת Perplexity, מכיוון שהוא מצטט במדויק את הכתבות שלה. שמש אומר שזה "קצת כמו שהיה עם גוגל ניוז בהתחלה, כשאתרים פחדו שכולם יקראו שם הכול, ולא ייכנסו אליהם. יש אתרים שחוסמים את ChatGPT לגמרי, כי הם מפחדים שזה ירסק להם את המודל".
לפני כשנתיים הקים שמש עם ליעד מרום את fix.co.il, שמחברת בין לקוחות לבעלי מקצוע מומלצים. "גופים גדולים ישלמו למי שצריך, אבל האתגר הוא של בעלי העסקים הקטנים", אומר מרום. "יש פה גם המון הזדמנויות עבורם, כי מי שיתפוס את המומנטום עכשיו, ויבין איך מערכות כמו ChatGPT עובדות ומשפיעות על החלטות צרכניות, ייצר לעצמו יתרון תחרותי שיתורגם ללקוחות אמיתיים".
להבין היכן נמצא השוק
פבל ישראלסקי, שעומד בראש סוכנות השיווק הדיגיטלי Angora Media, ייסד עם שני שותפים את Chatoptic ("הסימילארווב של ה-LLM") כדי לעזור למותגים להתנהל בתוך התשובות של הצ'אטבוטים. "ל-ChatGPT יש יותר מ-400 מליון משתמשים בשבוע וקצב צמיחה מטאורי. לכן פיתחנו את התוכנה", הוא מסביר.

"אם, למשל, אני חברת ביטוח, ומישהו שואל על חברות ביטוח שמשלמות תביעות הכי מהר, ארצה להופיע בתשובות. המערכת שלנו יודעת לנטר את כל המופעים של המותג בשאלות רלוונטיות, מה אנשים מחפשים בהקשר שלו ובאילו תשובות המתחרים מופיעים, ומזה לגזור מה כדאי לעשות ברמה הפרקטית כדי לשפר את הנראות.
"למשל, אם באתר מסוים יש פסקה שמסבירה X, אז המערכת תמליץ להוסיף גם את Y, מידע שמופיע אצל מותגים אחרים שה-ChatGPT מזכיר בתשובה שלו. דוגמה נוספת - בעמודי מאמרים מומלץ ליצור חלק של שאלות ותשובות נפוצות, והמערכת שלנו יודעת לייצר את זה. אגב, אי-אפשר 'למחוק' ביקורת שכתבו עליך, אבל אפשר לוודא שהיא לא תהיה הסיפור היחיד שהמודל מכיר".
הצ'אט אופטיק מבוסס על מנוי חודשי קבוע, ולחברה יש כבר עשרות לקוחות משלמים בארץ ובחו"ל, ביניהם קורנית דיגיטל, אינקרדיבילד וניומרק נת"מ. "בניגוד לאחרים, אנחנו לוקחים זה לכיוון שהוא מרקטינג פירסט", מסביר ישראלסקי. "בסוף אנשים משתמשים בכלי לצורכי שיווק, הם רוצים להבין איפה השוק נמצא ואיך להגיע אליו, כלומר למקסם את הנוכחות בפלטפורמה החדשה".
ומה לגבי הכלי החדש של גוגל, ה-AI Mode? "הוא נותן תשובה יותר איכותית ויפה לעין מאשר ChatGPT, כולל תרשימים, מפות וגרפים", אומר ישראלסקי, "ובשביל להופיע שם, כדאי למותג לייצר תוכן עשיר לאתר שלו. זה מרוץ חימוש".