גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תצטרכו לעשות כמה פשרות עם הרכב הזה. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

לקרוס-אובר קופה החשמלי החדש של ענקית הרכב הסינית BYD יש עיצוב נמרץ ומושך מבטים, תא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר מאוד וביצועים רציניים בגרסה הבכירה ● למרות זאת, הוא בנוי בעיקר לשיוט נינוח ● מבחן דרכים

BYD Sealion 7 4x4 / צילום: יח''צ
BYD Sealion 7 4x4 / צילום: יח''צ

מדור מבחני הדרכים של גלובס אינו מרבה לעסוק בסוגיות גיאו-פוליטיות, אבל נראה שלשוק הרכב הישראלי הייתה השפעה על משולש היחסים ישראל-סין-איראן בעימות הנוכחי. אומנם מתחילת המלחמה גינתה סין לא אחת את פעילות ישראל, אולם הגינויים היו הרבה יותר "שקטים" ומתונים מאלה ששמענו מהסינים בעבר. זה לא מובן מאליו, אם מביאים בחשבון את התלות הסינית באספקה שוטפת של נפט איראני.

האם הפסקת האש תחזיר את הובלת הרכב לתעלת סואץ, ומה יהיו ההשלכות
"תכפיל את השווי": משקיעי טסלה חיכו להשקה הזו שנים, ויש גם מרוויחה ישראלית

אחד ההסברים לכך עשוי להיות הדומיננטיות הסינית בשוק הרכב הישראלי. בחודשים ינואר-מאי 2025 נמסרו בישראל קרוב ל-40 אלף כלי רכב מתוצרת סין, בשווי מצרפי של 1.2 מיליארד דולר כמעט במחירי יבוא (כ-2 מיליארד דולר במחירים לצרכן).

בחודש מאי תפסו כלי רכב סיניים נתח של למעלה מ-35% מסך המכירות, ואם הקצב הזה יימשך עד סוף השנה, עשויים להימכר אצלנו ב-2025 כולה כ-70-80 אלף כלי רכב מתוצרת סין, בשווי מצרפי של 2.5 מיליארד דולר כמעט במחירי יבוא. בשורה התחתונה, אלו הם נתוני סחר שאפילו כלכלה ענקית כמו של סין אינה יכולה להרשות לעצמה לסכן למען רטוריקה דיפלומטית תוקפנית.

גם יצרני הרכב הסינים מקפידים להפריד בין פוליטיקה לביזנס, וזרם הדגמים החדשים שמגיעים אלינו זמן קצר לאחר השקתם בסין אינו פוסק לרגע. אחד מהם, שהגיע ממש לפני המלחמה, הוא הקרוס-אובר הספורטיבי הגדול של BYD, שנושא את השם Sealion 7.

עיצוב חיצוני

עם קצת דמיון אפשר למצוא קווי עיצוב משותפים בין עיצובו של הרכב ובין אותו יונק ימי חביב שאת שמו הוא נושא. החרטום המחודד מזכיר את שאר דגמי הדור החדש של BYD, ומתאפיין בצמד פנסים גדולים ומושחזים, שתחומים בתוך כנפיים גדולות ובולטות ופגוש אגרסיבי למראה, שמזכיר קצת שפם.

פרופיל הצד נראה שמנמן וזורם בזכות גג שמשתפל לאחור בתלילות, עמוד גג אחורי דק, שנוטה קדימה בזווית חדה, וקשתות גלגלים גדולות עם חישוקי 20 אינץ' גדולים. הזנב גבוה ומסיבי, עם שמשה אחורית צרה יחסית וכונס אוויר כפול בקצה העליון. האורך, 4.83 מ', מרשים, אם כי הגובה מתון יחסית, כמקובל בז'אנר הקרוס-אובר קופה.

בשורה התחתונה העיצוב אולי אינו דרמטי כמו בדגמי קרוס-אובר קופה אירופיים, אבל יש לו בהחלט נוכחות כביש עתירת סטטוס, שמושכת לא מעט מבטים.

פנים הרכב

הכניסה לתא מתבצעת מבעד לדלתות צד ענקיות ומפתן בגובה נוח, אם כי גובה מוגבל יחסית של מסגרת הגג דורש גמישות מנוסעים גבוהים. גם מרווח הראש בתוך התא אינו נדיב כמו בחלק מדגמי הקרוס-אובר המתחרים, דוגמת טסלה Y, אך הוא עדיין סביר בהחלט עבור בעלי קומה ממוצעת, הן מלפנים והן מאחור.

המושבים הקדמיים מעוצבים במתכונת ספורטיבית, והם נוחים ומעניקים תנוחת ישיבה גבוהה ומתוכננת היטב, עם תצפית חופשית מעל מכסה המנוע הנמוך. הראות לאחור והצידה מוגבלת, ודורשת להיעזר במערך המצלמות ההיקפי.

המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים, אם כי הנוסע האמצעי נענש במסעד גב קשיח. מרחב הרגליים מאחור כמעט אינו מוגבל, בזכות בסיס גלגלים מרשים של 2.92 מ'. תא המטען רחב, אך לא עמוק, ויכול להכיל מטען בנפח סביר של כ-520 ליטר.

מערך הפיקוד מזכיר באופן כללי את שאר דגמי BYD, עם מסך ענק ודקיק, שמסתובב על ציר ממונע במרכז, וקונסול מרכזי גבוה שמפריד בין המושבים הקדמיים. יש כאן גם מסך לוח מחוונים גדול מהמקובל, שמשולב אינטגרלית במערך הפיקוד, לצד משטחי דיפון נאים, שזורמים מידיות הדלתות ועד לחלק הקדמי, ותאורת לילה מושקעת.

הנדסת האנוש נוטה לקו המינימליסטי המקובל בסין, אך עדיין משלבת כמה מתגי שליטה פיזיים מסביב למתג ההילוכים הקצר בקונסול המרכזי. עם זאת, המתגים האלה די זעירים. מערך התפריטים ברור וניתן להתאמה אישית, אך פונקציות תפעוליות רבות עדיין דורשות תפעול תפריטים מסיחי דעת. זו סוגיה חשובה אם מביאים בחשבון שלא מעט פונקציות במערכת הסיוע לנהיגה הן טורדניות, ויש צורך לנתק אותן מחדש אחרי כל התנעה. מנגד, להבדיל מטסלה, פתחי האוורור, המראות ועוד נשלטים פיזית ולא דרך המסך. יש גם מערך פיקוד קולי, שמתפקד היטב באנגלית, אבל כושל באופן מביך כשהוא מנסה לדבר בעברית.

האבזור בדגם הבכיר ("אקסלנס") שבו נסענו אינו נופל מזה של דגמי פרימיום אירופיים, שעולים כפול, וכולל כמעט כל פריט נוחות נפוץ בשוק. איכות הייצור והגימור מרשימה מאוד, עם שילוב חומרים רכים ויוקרתיים, שעוטפים את רוב המשטחים בסביבת הנהג, וחומרי פלסטיים קשיחים אבל איכותיים בפינות נסתרות. בידוד הרעשים יעיל מאוד גם ב-130 קמ"ש פלוס, והתחושה הכללית בתא היא של איכות מוקפדת בלי עיגולי פינות.

מנוע וטווח נסיעה

ה-Sealion משווק בישראל עם מגוון מכובד של אופציות הנעה וסוללות, החל במנוע בודד עם 231 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ ועד לדגם ההנעה הכפולה האימתני, שהתייצב למבחן שלנו עם 530 כ"ס וסוללה של 91.3 קילוואט, שמספקת טווח של עד 502 ק"מ. במצב התכנות הרגיל הכוח זורם בצורה חלקה ומתונה כמו כל חשמלית משפחתית מקובלת. אבל לחיצה חזקה יותר, או שילוב למצב הספורטיבי, מטיסים את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ושואבים לאחור את הנהג, הנוסעים והמטען - בכל שיפוע.

זו ללא ספק נקודת מכירה חזקה של הרכב עבור שוחרי ריגוש ותאוצה, ו-BYD אפילו מציגה את נתון התאוצה על הזנב, כחלק מהסימול של הדגם. מנגד, טווח תיאורטי של 502 ק"מ ב-WLTP אינו מרשים עבור סוללה כה גדולה, ובתנאי אמת הוא קרוב יותר ל-380-400 ק"מ תחת עומס של מזגן מלא בקיץ הישראלי ורגל כבדה על התאוצה. מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה עושה עבודה יעילה במצב הגבוה שלה.

על הכביש

על הכביש הרכב מרגיש מגובש ומלוטש יותר דינמית מרוב הדגמים הסיניים שפגשנו עד כה, אם כי הוא מכויל בעיקר לשיוט נינוח ופחות לתחושה ספורטיבית ומתגמלת כמו בטסלה Y הגרמנית. ההיגוי מרגיש די מאוזן במצב הספורטיבי, אבל ההיזון החוזר לא מתקשר במיוחד. אחיזת הכביש טובה ברוב המקרים, הודות לצמיגי ענק איכותיים של מישלין, אבל העברות משקל בפניות הדוקות חושפות קצת יותר מדי תנודות צידיות של המרכב, ואינן מאפשרות לנצל את פוטנציאל הביצועים. על הכביש המהיר היציבות הכיוונית מרשימה, כפי שניתן לצפות מרכב הנעה כפולה ששוקל כמעט 2.5 טונות לפני נוסעים.

נוחות הנסיעה טובה מאוד, הודות לכיול רך אבל לא רך מדי של בולמי הזעזועים. גם הבלמים דורשים לחיצה בריאה. בקיצור, זהו יותר "קרוזר" למרחקים ארוכים ולשיוט "משפחתי" נינוח מאשר רכב לחובבי נהיגה נמרצת, ואת המשימה הזו הוא ממלא היטב.

מחיר

גרסת הבסיס של ה-SEALION, עם מנוע בודד וטווח של 440 ק"מ, מתחילה כבר ב-219 אלף שקל. הגרסה הבכירה שבה נסענו, עם ביצועים רציניים בכל קנה מידה, עולה כ-263 אלף שקל. הרכב אומנם מכתיב כמה פשרות ויש כלים עם טווח ארוך יותר. אבל אם מביאים בחשבון את רמת האבזור המקיפה כבר מדגמי הבסיס, את הממדים, הביצועים והעיצוב עתיר הסטטוס, זוהי אחת ההצעות המעניינות ביותר כיום בשוק.

חלק מהמתחרות

אקספנג G6 4X4

257 אלף שקל עולה הגרסה החזקה של ה-G6, עם 476 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 ב־4.1 שניות. לרכב עיצוב דינמי, תא נוסעים מרווח, תא מטען מכובד ונוחות נסיעה טובה

אקספנג G6 4X4 / צילום: יח''צ

סרס M5 4X4

247 אלף שקל עולה הגרסה כפולת המנוע של M5, עם הספק של 576 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 ב־4.2 שניות. סוללה של 80 קילוואט מספקת 483 ק"מ

סרס M5 4X4 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נטעלי שם-טוב בחדשות 13 / צילום: צילום מסך

היחסים עולים על שרטון: נטעלי שם-טוב פונה במכתב עורך דין נגד חדשות 13, לאחר היעדרות מהמסך

לדבריה של המגישה נטעלי שם-טוב, חברת החדשות לא עמדה בתניות החוזיות בין הצדדים על רצועות השידור שלה ● בנוסף, במכתב צוין כי הופלתה, הושמצה והדירו אותה מקצועית ● הדירקטוריון צפוי להתכנס בשבוע הבא לדון בסוגיה

עדותו של נתניהו בבית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: מוטי מילרוד

ביהמ״ש דחה את בקשתו השנייה של נתניהו לביטול עדותו

לאחר שעו״ד עמית חדד הגיש לשופטים במעטפה סגורה את לוח הזמנים החלקי של נתניהו לשבוע הקרוב, נדחתה שוב הבקשה לביטול עדות רה"מ ● הבוקר השופטים כתבו בהחלטתם, כי בקשת רה״מ אינה כוללת נימוקים המצדיקים את ביטול הדיונים ● למעשה, הדיונים במשפט נתניהו לא התקיימו מאז שפרצה המלחמה מול איראן

חדשות הרכב / צילום: Shutterstock

בענף ממתינים לראות: האם הפסקת האש תחזיר את הובלת הרכב לתעלת סואץ, ומה יהיו ההשלכות

עד כה, לא התקבלו אינדיקציות מחברות הספנות הגדולות לגבי חזרה למסלול המקוצר דרך תעלת סואץ ● עם זאת, מאז שנכנסה לתוקף הפסקת האש, כבר נרשמה ירידה לא מבוטלת ב"פרמיית סיכוני המלחמה", שייקרה את עלות התובלה באלפי שקלים ● וגם: מבצעי המכירות של יבואני הרכב מתרחבים ● השבוע בענף הרכב

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

אחרי הסערה בנופר: עופר ינאי מכניס את מיקי מלכה כשותף בהפועל ת"א

ינאי, שהקים ועומד בראשות נופר אנרג'י, פיתח מסלול ציבורי לא פחות בעולם הספורט ● בשנת 2023 רכש מעל למחצית ממועדון הכדורסל הפועל תל אביב (51%), ובהמשך הגדיל את החזקתו ● כעת הוא צפוי להחזיק במרבית המניות של מועדון הכדורסל (75%), יחד עם גילי רענן ומיקי מלכה

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ השיק מכשיר טלפון אמריקאי. האם הוא ייוצר בכלל בסין?

לפני פחות משבועיים ארגון טראמפ, המחזיק בנכסיו של דונלד טראמפ, הודיע על השקת טלפון חדש עם קריצה לנשיא ● כעת נראה שבארגון לוקחים צעד אחורה, וה"מיוצר באמריקה" הפך להיות "ידיים אמריקאיות נגעו בכל מכשיר"

דונלד טראמפ / צילום: ap, Mark Schiefelbein

טראמפ הודיע: בדרך להסכם סחר עם סין

ארצות הברית וסין הגיעו להסכמות בנוגע להסכם סחר, ובכך מתקרבים לסיומם חודשים של משא ומתן ● לדברי שר המסחר האמריקאי, הווארד לוטניק, עשרה הסכמים נוספים קרובים לחתימה

קניון ערים כפר סבא בזמן המלחמה / צילום: רמי זרנגר

השוכרים בפנייה חריפה לקניונים: "אתם מתפרנסים מאיתנו כל השנה, איפה אתם?"

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מבקש מהקניונים וממרכזי הקניות, בשם השוכרים בהם, "לבצע חשיבה מחודשת בנוגע לתקופה בה המרכזים המסחריים היו סגורים, ולזכות את השוכרים בחלק היחסי של דמי השכירות ודמי הניהול עבור ימים אלה" ● תורג'מן לגלובס: "הם גופים חזקים וכוחניים, והחלטתי להגיד להם מה השוכרים חושבים עליהם"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת

נגיד בנק ישראל: הנזקים מהמערכה עם איראן הם 5 מיליארד דולר, ישראל תחזור לצמוח מהר

פרופסור אמיר ירון התראיין לרשת CNN, הוא מעריך את עלויות המבצע נגד הגרעין האיראני בכ-1% מהתוצר של ישראל ● הוא אמר כי "הכלכלה הישראלית צפויה לחזור ולצמוח במהירות" ● לגבי הורדת הריבית: "נצטרך לפעול בצורה זהירה, ולחכות לבהירות גבוהה יותר"

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף, כבאות והצלה לישראל

תקציב מדינה חדש לשנת 2025 הוא כבר עובדה מוגמרת במסדרונות האוצר

אין מנוס מפתיחת התקציב ● בעלי הדירות רוצים שהמדינה תיקח על עצמה את הסיכון ● וטראמפ יכול למצוא פה אוזניים קשובות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בניין U BANK בשדרות רוטשילד תל אביב / צילום: ORC_LAND

בדרך להיות מלון? הבניין בשדרות רוטשילד בת"א שנקנה ב-150 מיליון שקל

בית U BANK בשדרות רוטשילד בתל אביב נרכש על ידי חברת ORC LAND נשלטת על ידי היזם רז עודד ● הבניין נחשב לאחד מהמבנים הגבוהים הראשונים שנבנו בשדרה ● וגם: המחוזי בבאר שבע ביטל את אישור תוכנית דימונה מזרח ● חדשות השבוע בנדל"ן

זירת נפילה במרכז הארץ / צילום: מד''א

רשות המסים מבהירה: דירה שנהרסה במתקפת הטילים מאיראן, עדיין תוכל ליהנות מהטבות המס בהתחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מזכים את הדיירים בהקלות ופטורים משמעותיים - ממס שבח, ממס רכישה וממע"מ ● הרשות פרסמה הבהרה כי גם דירה שנהרסה תוכל לזכות בהטבות, אך רק אם יושג הסכם עם היזם בתוך פרק זמן מוגדר

איור: Shutterstock

בית המשפט קיצץ במאות אלפי שקל היטל ההשבחה שעיריית ת"א גבתה

מדובר בפסק דין משמעותי, שעתיד לעורר מחלוקת הן מבחינת המשמעות על עיריית ת"א, אך גם מבחינת דרך החישוב של היטלי השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית

הפגנת תמיכה ברזא פהלווי, השבוע בהאג / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw

בין בנו של חמינאי לנכדו של ח'ומייני: איראן נערכת לבחירת מנהיג עליון חדש

אירועי מלחמת 12 הימים ומצבו הבריאותי של חמינאי חידדו עבור איראן את הצורך בהיערכותה ליום שאחרי ● מגוון המועמדים חושף את המתח בין רצון לשמר את שלטון האייתוללות לבין ניסיון לשדר שינוי ● ברקע: יורש העצר הגולה מקדם חזון ליברלי לרפובליקה חדשה ● היום שאחרי המלחמה, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב דונלד טרמאפ, לצד מזכ''ל נאט''ו מארק רוטה בוועידה השנתית / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

טראמפ גילה כמה חשובות בריתות צבאיות להמשך הדרך

מי הצליח לנחש השבוע את טראמפ? לא בנימין נתניהו, אלא מארק רוטה, מזכ"ל נאט"ו ● בפסגה השנתית נשיא ארה"ב שינה את דעתו, וייתכן שהוא מפתח אסטרטגיה חדשה ● היום שאחרי המלחמה, פרויקט מיוחד

שניצל ב''סזאר'' / צילום: אמיר מנחם

עד שהמצב יתייצב: משלוחי אוכל עם נשמה עד הבית

ההנחיות שהשתנו גם השבוע מרגע לרגע לא סייעו לענף המסעדנות, השברירי ממילא ● עד שנהיה בטוחים, הנה ארבעה משלוחים מחיפה, תל יצחק, רחובות והוד השרון, שיעשו לכם טוב בלב ובבטן

רה''מ נתניהו, שר הביטחון דאז ברק והרמטכ''ל גבי אשכנזי.  בבסיס חצרים, אוגוסט 2009 / צילום: Reuters, POOL New

סודות מבפנים: הבכירים שמספרים למה בעצם לא תקפנו באיראן עד עכשיו

זה 20 שנה מדינת ישראל עוסקת בתוכניות אופרטיביות נגד פרויקט הגרעין האיראני, ואף פועלת מתחת לרדאר - אך התקיפות סוכלו פעם אחר פעם ● שוחחנו עם האנשים שנכחו סביב שולחן מקבלי ההחלטות כדי להבין למה, ומה השתנה כעת ● 30 שנה של היערכות, פרויקט מיוחד

מגרש לפיתוח / צילום: בר אל

רשות מקרקעי ישראל נתנה קבלה במקום חשבונית, ורשות המסים תשיב 300 מיליון שקל ליזמים

פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד רמ"י ורשות המסים: חברות שהשתתפו במכרזים לרכישת מקרקעין, שילמו "הוצאות פיתוח נוספות" וקיבלו קבלה במקום חשבונית מס זכאיות להחזר מהרשות ● מומחים בענף: להסדר יש גם חסרונות שהיזמים צריכים לשקול

בן סלמאן, א־שרע וטראמפ ברקע, בארמון המלוכה הסעודי במאי / צילום: ap, Saudi Royal Palace

לפני חודש אף אחד לא היה יכול לדמיין תסריט כזה: הנורמליזציה קרובה מתמיד

הקריסה של הציר השיעי, הצורך הדחוף בשיקום כלכלי בסוריה ובלבנון, והאינטרס הסעודי בבלימת איראן יוצרים לישראל אפשרות ממשית: לקדם הסכמי נורמליזציה עם אויבות עבר, בסיוע לחץ אמריקאי מתמשך● שיתופי פעולה בתחומי האנרגיה, הביטחון והתשתיות עשויים להפוך את הקשרים לא רק לאפשריים - אלא גם לרווחיים ● כעת נשאלת השאלה האם המומנטום האסטרטגי יתורגם להסכמות מדיניות ● היום שאחרי המלחמה, פרויקט מיוחד 

בניין ''ידיעות אחרונות'' בראשון לציון / צילום: כדיה לוי

טלטלה ב"ידיעות אחרונות": אחרי אבי משולם – גם עורכת העיתון סיגל בוכריס־רגב הודיעה על עזיבה

עזיבתה של בוכריס-רגב מגיעה זמן קצר לאחר שנודע כי עורך־על של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשנים האחרונות, אבי משולם, יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים ● בוכריס־רגב כיהנה במגוון תפקידים לאורך 35 שנות עבודתה בקבוצה, ולפי שעה לא ידוע מי יחליפה

ביל גרוס / צילום: Reuters, REUTERS

המשקיע האגדי פרסם תחזית חדשה. מה הוא צופה לשוק המניות?

ביל גרוס, שנחשב לאחד המשקיעים הוותיקים והמנוסים פרסם תחזית חדשה ברשת X ובה חזה "שוק שורי קטן למניות" ו"שוק דובי קטן" לאג"ח