גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר מנסים למסמס את פיצויי הנוסעים שנתקעו בחו"ל

ועדת הכלכלה דנה היום ללא התקדמות במתווה הפיצויים לנוסעים שנאלצו להישאר בחו"ל כשהשמיים נסגרו בתקופת המבצע באיראן ● נציג האוצר הגיע לוועדה ללא מתווה, וח"כ ביטן איים: "אם לא תגיעו מוכנים, נקבל החלטה שתשמש נגדכם בבתי המשפט" ● על הפרק: פיצוי של עד 750 דולר לנוסע

נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit
נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit

הבוקר (ה') התכנסה ועדת הכלכלה לדון במתווה פיצויי הנוסעים שנאלצו להישאר בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא". לפי הערכות, מדובר בכ-150-200 אלף נוסעים שלא הצליחו לשוב ארצה בשל סגירת המרחב האווירי.

הדיון היום נערך לאחר שבדיון קודם בנושא, יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן דרש מכל הצדדים לשאת חלק מהנטל שנגרם כתוצאה מסגירת השמיים בתקופת המבצע באיראן. הוא קרא למשרדי האוצר והתחבורה לגבש בתוך עשרה ימים מתווה פיצוי לישראלים שנותרו ללא יכולת לחזור מחו"ל בעקבות הלחימה.

מתווה יש, תקציב אין: מי יממן את עלות הפיצוי לאלה שנתקעו בחו"ל במלחמה
חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו. איך זה ישפיע עליכם?

אלא שבמהלך הדיון היום, ולאחר הסכמות מקיר לקיר על כך שהנטל לא צריך להיות על חברות התעופה והצרכנים, נציג האוצר הגיע ללא מתווה וציין כי "הפרטים עדיין בבחינה", מה שלא אפשר לקיים דיון רציני. "עד כה נקבעו פגישות, ופועלים לאתר את הנוסעים שנתקעו בחו"ל", ציין הנציג.

ח"כ ביטן איים בתגובה כי "אם לא תסיימו את העניין, נקבל החלטה שמבחינת בית המשפט כשיובאו תביעות צד ג', זה ישמש בסיס לבית המשפט לחייב את המדינה. אני יכול לקבל החלטה שתהיה מנוסחת בצורה כזו, אבל אני רוצה שתהיה פשרה".

במהלך הדיון ציינו חברות התעופה את הנזקים שהן סופגות מאז פרוץ המבצע שנאמדים במיליוני דולרים. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' חשף כי היקף התביעות עומד על מאות. עו"ד שירלי קציר ממשרד פישר בכר (FBC), המייצגת חברות תעופה זרות - ובהן אייר פראנס, פליי יו, בריטיש איירוויז ולפי הערכות גם חברות נוספות בהן איזי ג'ט ודלתא - ציינה כי הוגשו 15 תביעות ייצוגיות נגד חברות התעופה שהיא מייצגת, וכי העיכוב בקבלת ההחלטות עלול לגרום להרחקת חברות התעופה הזרות שמתלבטות כעת אם לשוב לישראל.

גוני לצטר, מנכ"ל חברת "רייטי" שמסייעת לנוסעים לממש את זכויותיהם, ציין: "אם מתווה הפיצוי יתקיים, צריך מנגנון פשוט וקל. אם ישתמשו במנגנונים הקיימים של חברות התעופה, כשלחלקן אין מנגנונים כאלה, זה אומר שקבלת הפיצוי תהיה דרך ללא מוצא. חברות התעופה שילמו פיצויים מלאים על המלחמה באוקראינה, ועדיין הן יהיו חשופות לתביעות לפי הדין האירופי גם אם יתוקן החוק בישראל".

מחלוקת בין משרד האוצר לתחבורה

במשרד התחבורה קידמו מתווה פיצוי, אך נראה כי עדיין לא הושגו ההסכמות שדרש ביטן בשל מחלוקת בין משרד האוצר לתחבורה. לפי המתווה שמקדם משרד התחבורה, נוסעים שטיסתם בוטלה ונאלצו להישאר בחו"ל בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל, יהיו זכאים לפיצוי בסך 150 דולר ליום, עד חמישה ימים לכל היותר ובמימון המדינה.

משרד התחבורה הציע לממן את מתווה הפיצויים באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה, כאשר הכוונה היא שהמדינה תחזיר את ההלוואה בעתיד באמצעות קיזוז מהסכומים שהרשות ממילא אמורה להעביר לאוצר.

ברשות שדות התעופה כבר מתמודדים עם הפסדי ענק, לאחר ששנת 2024 הייתה אחת הקשות בתולדותיה. הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים שנבעה מהמלחמה ומהפסקת פעילותן של רבות הובילה להפסדים כבדים. על כן, ברשות דרשו פריצת תקציב כדי לממן את זה.

אולם גם באוצר לא ששים לממן את המהלך בדרך כזו או אחרת. הסיבה היא שהחוק מטיל כעת את האחריות על תשלום הפיצויים על חברות התעופה, שהרוויחו הרבה במהלך המלחמה.

לפי חוק שירותי תעופה המכונה "חוק טיבי" (על שם יוזמו ח"כ אחמד טיבי), כאשר טיסה מבוטלת שלא בשליטת חברת התעופה, מוטל עליה לספק החזר כספי או טיסה חלופית לישראל, ולספק שירותי סיוע הכוללים לינה, מזון ותקשורת על כל יום שהנוסע נתקע בחו"ל. לפי התיקון שבוצע ל"חוק טיבי" בפברואר האחרון, לשרת התחבורה יש סמכות לפטור את חברות התעופה מחובות אלה (למעט החזר כספי על הטיסה שבוטלה) ולהגביל את שירותי הסיוע ליומיים בלבד מביטול הטיסה בשל "מצב מיוחד" (סעיף 9א' לחוק).

חברות התעופה כבר הפסידו עשרות מיליוני שקלים

בחברות התעופה מתנגדים לכך נחרצות, היות שהן ספגו הפסדי ענק מאז פרוץ המבצע על ביטולי טיסות שלא בשליטתן, ובהיקפי ענק. אל על למשל דיווחה על הפסד ישיר של 50 מיליון דולר מתחילת המבצע. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס העיד כי עד כה זיכו נוסעים בישראייר על סך 10 מיליון דולר. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' חשף כי ארקיע נמצאת בסכנה ממשית: "אם המדינה לא תספק מענקי קיום מיידיים, לא נוכל לעמוד באתגרי התקופה. הנזקים נאמדים במיליוני דולרים - והסכנה מוחשית: קריסה כלכלית של חברת תעופה ישראלית".

גם חברות תעופה זרות הביעו את מורת-רוחן והצטרפו לחברות הישראליות בדרישה לפטור רטרואקטיבי. כל החברות מבקשות להשאיר רק את החובה להשיב לנוסעים את מחיר כרטיס הטיסה שבוטל, ושהמדינה תפצה אותן על ההוצאות שנגרמו להן בתקופה זו, בין היתר בגין טיסות ריקות, אובדן הכנסות ותביעות פיצויים מצד נוסעים.

כחלופה נוספת (ופחות מועדפת), חברות התעופה מציעות ששרת התחבורה מירי רגב תפעיל את סעיף 9א' ל"חוק טיבי" ותעשה שימוש בסמכותה לפטור אותן מתשלום פיצויים (על אף שגם הפעלת הצו אינה פותרת את הבעיה עבור חברות התעופה, אלא רק מצמצמת אותה, שכן הצו מחייב את החברות לשאת בעלויות שירותי הסיוע כגון לינה והסעות, עבור עשרות אלפי נוסעים שנתקעו בחו"ל ביומיים הראשונים שלאחר מועד הטיסה שבוטלה). עם זאת, רגב אינה מעוניינת להפעיל את הסעיף בטרם יימצא פתרון לפיצוי הנוסעים.

נזכיר כי המתווה הרחב יותר לפיצוי המשק בעקבות מבצע "עם כלביא" נדון בוועדת הכספים, שפעילותה נעצרה זמנית בשל פרישת המפלגות החרדיות מהקואליציה. העיכוב הזה משליך גם על חוסר ההתקדמות בגיבוש מתווה הפיצוי לנוסעים שנותרו בחו"ל בשל סגירת השמיים.

עוד כתבות

מסעדת ''המזנון'' של אייל שני במלבורן שהושחתה בתחילת יולי ע''י מפגינים פרו־פלסטינים / צילום: Reuters, Alex Zucco / SOPA Images

האנטישמיות גואה: בריטניה מנרמלת, בארה"ב חוזר דימוי "הבוגד היהודי"

בעיצומו של גל אנטישמיות, בעולם מתחילים לחפש דרכי התמודדות חדשות ● יועצים ראשיים לענייני אנטישמיות מפרסמים הצעות איך להילחם בה בלונדון ● באוסטרליה מוצעים "49 צעדים" לטפל בבעיה העמוקה ● בארה"ב, ימין קיצוני טוען שעבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין היה סוכן ישראלי - והלחץ גובר על טראמפ לחשוף את רשימת קשריו ● ישראל נדרשת לחשוב מה ביכולתה לעשות, מעבר להסברה

שביתה בסניף של כללית, מחוז ירושלים / צילום: ללא קרדיט

ביה"ד לעבודה קבע: להפסיק מיד את השביתה בקופת חולים כללית

העילה: השביתה בת היממה הוכרזה בלא סכסוך עבודה, ואין נסיבות חריגות המצדיקות צעד חריף כזה ללא התראה ● הוועד יצא לשביתה בשל החלטת משרד הבריאות למנות ועדת בדיקה לקופת חולים כללית, על רקע תחלופת המנהלים התדירה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

הכנס נדחה, והבטחת רגב ל־350 מיליון שקל למאבק בתאונות נותרה באוויר

לגלובס נודע כי כנס שתוכנן להתקיים בחודש שעבר, במהלכו התכוונה שרת התחבורה להכריז על תוכנית לאומית בעלות של 350 מיליון שקל מדי שנה למאבק בתאונות הדרכים, נדחה למועד לא ידוע - ואיתו נדחו גם ההבטחות והכסף ● התוכנית הלאומית האחרונה בנושא יושמה בשנת 2005

טיל החץ / צילום: דוברות משרד הביטחון

ההנפקה התעכבה, השווי זינק פי 6 ועובדי התעשייה האווירית עומדים להרוויח בגדול

במסגרת ההכנות להנפקה, נבחן בממשלה מודל תגמול לעובדים שבמרכזו אופציות שכפופות לשווי החברה בתוך כחמש שנים ● אם ייצא לפועל, המהלך ימקם אותה כאחת החברות הגדולות בבורסה

זו אחת הטעויות הכי נפוצות של בעלי משכנתאות. כך תימנעו ממנה

השנים האחרונות הביאו לזינוק בהחזרים ולהתייקרות מסלולים רבים - אך נראה שהרוחות משתנות ● ציפיות האינפלציה התמתנו, שוק ההון כבר מתמחר ירידת ריבית, ובנק ישראל מאותת ● איך תדעו אם משתלם למחזר, ולמה לא כדאי לחכות עם הבדיקה?

בוב מארלי בהופעה בצרפת ב-1980 / צילום: ap, Jacques Langevin

יורשיו של בוב מארלי תובעים ירושלמית בטענה שהיא מתחזה לבתו

היורשים של בוב מארלי תובעים 4.2 מיליון שקל מסינתיה אלדריך מירושלים, בטענה ללשון הרע בפרסומיה ולהפרת זכויותיהם בעיזבונו של הזמר ● התביעה מצטטת 20 פרסומים של אלדריך, חלקם שידורים בני שעות בערוץ היוטיוב שלה, בהם היא משמיצה את בני המשפחה ● אלדריך: אגיש תביעה ב-100 מיליון דולר על נישולי מהירושה

מגדלים בבנייה, כיכר המדינה בת''א / צילום: נוי מאיה

לשכת שמאי המקרקעין: הקמת מבנה בלב תל אביב עולה כפליים מאשר בפריפריה

הלשכה השיקה אומדן עלויות בנייה על־פי חלוקה גאוגרפית וסוגי מבנים, שיעודכן מידי חצי שנה וישקף, להערכתה, עלויות של הקמת מבנים נמוכים, גבוהים, רבי־קומות וחניונים תחתיים של מבנים ברחבי הארץ

השבוע בעולם / צילום: Shutterstock

מחקר ענק בדק: באיזה גיל כדאי להביא ילדים

סדר היום של טראמפ: להטיל סנקציות, לבטל שערוריית מין, להדיח את הנגיד, להפציץ את מוסקבה (או בעצם לא) ● נשיא קמרון, זקן שליטי העולם, רץ לכהונה נוספת בגיל 92 ● בקובה הפנסיה קונה תריסר ביצים ● וגם: בלונדון בדקו באיזה גיל כדאי להביא ילדים

ירידה בגניבות הרכב הובילה לירידה במחירי הביטוח / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מחיר הביטוח של אחד הרכבים הפופולריים בישראל צנח, והוא לא לבד

מתחילת השנה ירדו מחירי ביטוח הרכב ב־4%, כך עולה מנתוני Wobi ● מגמה זו משתקפת גם במדד המחירים לצרכן שפורסם השבוע ● בענף מסבירים את השינוי בצניחה בהיקף הגנבות והאיסור על כניסת פועלים פלסטינים ● אילו דגמים רשמו את הירידה החדה ביותר והאם המגמה צפויה להימשך?

שר המשפטים, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

השרים ידונו בדרישה מחברות לדווח על בעלי השליטה בהן

לפי חוק שגיבש משרד המשפטים, חברות יידרשו לדווח למרשם חדש על בעלי השליטה בהן ● החוק נועד להתחקות אחר ראשי ארגוני פשיעה, המסתתרים מאחורי אנשי קש, וליישר קו עם הרגולציה הבין־לאומית נגד הלבנת הון ● עלותו יישומו צפויה להגיע ל-20 מיליון שקל בשנים הקרובות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

אחרי שלא התייצבה לשימוע: ועדת השרים ממליצה להדיח את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לא התייצבה גם למועד הנדחה של השימוע שנקבע להיום ● בעוד עשרה ימים הממשלה צפויה לאמץ את המלצת ועדת השרים לפטרה

מאות מהגרים שהגיעו ליוון דרך לוב, השבוע / צילום: ap, nicolas koutsokostas

מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי קורסת, וכל מדינה פועלת למען עצמה

שוטרים פולנים מסיירים על הגבול עם גרמניה, מהגרים נשלחים לכלא ביוון, וקטטות מתרחשות בין פעילי ימין קיצוני לפליטים בספרד ● מדינות אירופה נוטשות את הניסיון לטפל באופן מתואם במשבר הפוקד את היבשת, ודואגות לאינטרס של עצמן בלבד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

רה"מ נתניהו בהודעה באנגלית: ישראל מביעה צער עמוק על הפגיעה בשוגג בכנסיה בעזה

טראמפ התקשר לנתניהו בעניין ההתקפה על הכנסייה בעזה ● בישיבת הקבינט הראו לשרים תמונות וסרטוני זוועה מא-סווידא ● סלובניה הטילה סנקציות על השרים בן גביר וסמוטריץ' ● משרד החוץ הגיב על התקרית בעזה שבה נפגעה כנסייה קתולית: "ישראל מביעה צער עמוק על הנזק שנגרם לכנסייה, ועל כל פגיעה אזרחית. צה"ל בוחן את האירוע, שנסיבותיו עדיין אינן ברורות" ● 50 חטופים - 650 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

גל עמית, יו''ר רשות שוק ההון וספי זינגר, יו'' רשות ני''ע / צילום: מארק ניימן-לע''מ, יוסי כהן

לאחר שמיליארדים נעלמו לאלפי משקיעים בישראל, האכיפה עולה שלב

החלטת רשות ני"ע לבטל את רישיון השיווק של גלובל נט GNA מצטרפת לשורה של צעדי אכיפה שמובילים הרגולטורים בשוק ההון מול שלושה גופי השקעות אלטרנטיביות, שבהם איבדו המשקיעים סכום שעלול להצטבר לכ-3 מיליארד שקל ● גלובס עושה סדר בפרשות

מחירי הדירות חזרו לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העלאות שכר הדירה בחוזים החדשים בשיא מאז תחילת המלחמה

העליות בשוק השכירות מתגברות על רקע המלחמה, בעוד שמאות דירות להשכרה נגרעות מההיצע מדי חודש, כך לפי נתוני האוצר ● המגמה צפויה להמשיך לתדלק את האינפלציה

עו''ד יעקב וינרוט ז''ל / צילום: יוסי זמיר

"נפשוט רגל": יורשיו של וינרוט מבקשים לבטל את פסק הבורר שחייב אותם לשלם מאות מיליונים

ילדיו ויורשיו של עו"ד יעקב וינרוט המנוח טוענים כי אם יעמוד בעינו פסק הבוררות המחייב אותם לשלם מאות מיליוני שקלים לאחים משה ומנדי גרטנר – המשמעות היא "פשיטת רגל של שבעה אנשים" ● החיוב הוא בסך 37.5 מיליון דולר, בתוספת ריבית ליבור + 4.5% לשנה מאז 2006

רו''ח עופר מנירב / צילום: תמר מצפי

העליון אשרר את הרשעת נשיא לשכת רו"ח לשעבר עופר מנירב בעבירות משמעת

השופט נעם סולברג דחה את בקשתו של רו"ח עופר מנירב לערער על הרשעתו בניגוד עניינים ובהתנהגות שאינה הולמת ● מנירב נדון להתראה ולהשעיה על-תנאי

חברת טסלה ישראל החלה בבחינת היתכנות טכנית של הצבת עמדות טעינה מהדור החדש / צילום: יח''צ

סוללה מלאה בתוך חמש דקות: דור חדש של עמדות טעינה בדרך לישראל

לגלובס נודע כי לפחות ספקית טעינה גדולה אחת בישראל מבצעת פיילוט לעמדות טעינה התומכות במהירויות גבוהות פי שלושה וארבעה מהמקובל כיום - אלו צפויות להיות מושקות ברבעון האחרון של השנה ● וגם: שלושת הקרוס־אוברים החדשים שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

לאחר ניסיון ההנפקה שכשל ב-2021: ויה הישראלית הגישה תשקיף חסוי בוול סטריט

חברת ויה הגישה אמש תשקיף חסוי לרשות ניירות הערך של ארה"ב, לקראת הנפקת מניות ● אם היא תצליח לבצע את ההנפקה, ויה תהפוך לחברה הישראלית השנייה שמנפיקה השנה בשווי של מיליארדי דולרים

פרויקט פינוי בינוי ולידו בתים פרטיים / צילום: ליאור פתאל

התחדשות עירונית: צמוד קרקע לא יוכל לעכב שכונה שלמה

בית המשפט פותח פתח לאכיפת פינוי־בינוי גם בבתים פרטיים, באמצעות פירוק השיתוף בעסקת קומבינציה ● פסק דין שניתן לאחרונה בעניין פרויקט "הבושם" בתל אביב, עשוי לסמן מפנה של ממש בתחום ההתחדשות העירונית